SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#1 Bericht door PE1OFO »

Hier volgt een kleine inleiding van wat mijn plan is en wat de problemen zijn waar ik tegen aan loop.

Enige tijd geleden kwam ik op onderstaande site terecht.
http://playredpitaya.blogspot.nl/2016/1 ... 0w.html#!/

OM JA5AEA beschrijft een ombouw procedure van een Kenwood TS-680S (Dit is een TS-140S met 6 meter) en een Red Pitaya (RP).
Dit lijkt me een leuk project en ik kom hier zo op terug.

Ik ben al een tijdje bezig ben met de RP en heb vorig jaar een QRP HF VHF UHF set gebouwd en dat werkt perfect!
Zie foto's.
Op onderstaande sites is veel info over de RP te vinden.
http://pavel-demin.github.io/red-pitaya-notes/
http://forum.cq-nrw.de/

Na een tijd met het project van JA5AEA in mijn hoofd te hebben rondlopen besloot ik dat er een 2e SDR “high power” tranceiver gebouwd moet gaan worden.
Zo kwam ik een defecte TS-140S op marktplaats tegen voor uiteraard niet teveel euries.

Ik heb de set gekocht en aangesloten, hij werkt zoals de verkoper mij verteld heeft.
“Bij het inschakelen werkt de set ongeveer 30 seconden goed en dan is het net of er een hele harde wind waait, het suist en het kraakt zowel op rx als tx.” (Dit is geen probleem als je de set gaat ombouwen.)

Vervolgens heb ik de set open geschroefd en kwam tot de ontdekking dat er niet ingespit was en dat het apparaat er toch wel erg mooi uitziet voor zijn leeftijd.
Nu is het volgende plan bij me opgekomen, alle bedrading die van de RP naar de TS-140S loopt omschakelbaar te maken met bijvoorbeeld smd relais. De set kan dan origineel gebruikt worden en als een volwaardige SDR tranceiver met de RP.

Maar nu moet de set nog gerepareerd worden. Als eerste de service manual gedownload en aan het meten (zweten) gegaan. Ik kwam tot de conclusie dat IC13 op de control unit defect moest zijn. Op de regelspanning (VCV) die uit pin 5 komt en naar het VCO gaat zag ik het gekraak wat de set maakt op de scope terug. Het VCO word voor RX en TX gebruikt, ik dacht kat in het bakkie…… niet dus. Het IC heb ik vervangen maar dit heeft niet geholpen….maar wat is het dan wel? Ik heb het VCV signaal dat via een stekkertje naar de VCO op de Signal unit loopt los gekoppeld en met een 10slagen potmeter de regelspanning via een externe voeding ingesteld. Met een beetje geduld lockte de set en het gekraak was weg uiteraard niet stabiel maar goed. Ben nu een beetje uitgekakt om zomaar te zeggen en hoop via deze weg de oplossing te vinden.
Bijlagen
sdr2.JPG
sdr1.JPG
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#2 Bericht door pa0ejh »

Had ook een PLL Lock probleem met een Icon 740, rotor van de trimmers maakten slecht contact, trimmers vervangen, probleem opgelost.

Van horen zeggen dat Kenwood de vco's met een soort was fixeert, die was kan gaan geleiden naar verloop van jaren...

Je zou de PA en LPF's enzv. van de Kenwood voor je RedPitaya kunnen gebruiken...

Ik heb zelf een StandAlone SDR Trcvr gebouwd met een RedPitaya, zie >: https://www.qrz.com/db/pa0ejh/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#3 Bericht door PE1OFO »

Bedankt voor de tip en de link naar jou RP tranceiver!
Ik denk alleen dat er met de TS-140S iets anders aan de hand is.
Als ik met een externe regelspanning het VCO aanstuur heb ik namelijk geen gekraak..
Dus volgens mij ligt het daar niet aan.

De Red Pitaya wil ik inter in gaan inbouwen er is genoeg ruimte voor en het blijft lekker compact.
Je kunt er ook een i2c audio CODEC voor kopen en dan kan ik die signalen ook door koppelen.
https://ludens.cl/Electron/SDR/redpitayasdr.html
Zo zijn er nog wel meer mogelijk heden te bedenken.
Bijlagen
TS140SDR.JPG
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#4 Bericht door pa0ejh »

Dan zal je het in de Regel lus moeten zoeken, Fase vergelijker/detector enzv...

Ik heb inmiddels al de AudioCodec ingebouwd, W10 gooit mij steeds na een Update de SoundCard Driver eruit....
Stond er een Realtek driver in, terwijl het een Intel SoundChip is...ik was het beu....

Voordeel is dat ik nu ook nagenoeg geen Latency meer heb

Het Lowpass filter stuur ik aan met de Hermes Control Bits op de E1 conn. en een BCD-Decimaal decoder.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#5 Bericht door PE1OFO »

Fase vergelijker en detector zitten volgens mij allemaal in IC13 en die heb ik vervangen..
Of ik moet ergens iets over het hoofd gezien hebben.. Mooie puzzel :?

Het schakelen van de lpf hpf verzwakkers voorversterker transverters voor 2m en 70 cm en diverse andere signalen doe ik via i2c met een PCA9555 en heb zo 16 uitgangen ter beschikking. Als ik me niet vergis kun je ook 2x dit ic gebruiken met iedereen ander adres zodat er nog eens 16 uitgangen bij komen.
73 Luciën PE1OFO

PA0JB
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2018, 21:17

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#6 Bericht door PA0JB »

pa0ejh schreef:Had ook een PLL Lock probleem met een Icon 740, rotor van de trimmers maakten slecht contact, trimmers vervangen, probleem opgelost.

Van horen zeggen dat Kenwood de vco's met een soort was fixeert, die was kan gaan geleiden naar verloop van jaren...

Je zou de PA en LPF's enzv. van de Kenwood voor je RedPitaya kunnen gebruiken...

Ik heb zelf een StandAlone SDR Trcvr gebouwd met een RedPitaya, zie >: https://www.qrz.com/db/pa0ejh/
Erug fraai!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#7 Bericht door pa0ejh »

ØJB, bedankt voor de bloemen...

Lucien, die VCO is erg gecompliceerd, het zijn 4 PLL's en ik zie in de Controller schema
al de IC1 , IC4 en IC 12, 13 en 14 plus nog een BPF tussen IC12 en Q15...

IK denk dat 1 IC uitwisselen het probleem niet oplost.....sterkte er mee...

Ik heb een TS120V met 1 PLL print, en dat was al een ellende, met steeds uit Lock geraken
van de VCO's, daar worden ook diverse signalen gemixt, en gefilterd dat het een lust is, ik
moet nu nog 21Mhz aan de praat krijgen, de Counter print speelt ook mee bij TS120.

Er is geen apart schema van de PLL, althans ik vind het niet, alleen een blokschema, en alles zit op de Control print...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#8 Bericht door PA0LMD »

Om te beginnen is het handig om de signaal niveaus in de PLL schakeling te controleren.
De meeste staan aangegeven in het schema.
Een scoop met > 100 MHZ bandbreedte is daarbij eigenlijk wel noodzakelijk.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#9 Bericht door PE1OFO »

@EJH
Dat het niet erg simpel was daar ben ik achter gekomen...
Heb veel geduld maar dit PLL systeem is ook voor mij moeilijk te doorgronden.
Maar met een beetje hulp van de mede amateur zal het moeten lukken :D

@LMD
Bedankt voor je reactie!
Ik heb een scoop die tot 100Mhz gaat en heb daar ook mee gemeten.
Heb niet naar de niveaus gekeken maar wel of de sinus van de centrale oscillator er goed uitzag.
En of er ruis/rommel ect op de diverse PLL ic's aanwezig was.
En zo kwam ik op pin5 van IC13 uit.
Op het signaal wat daar uitkwam zag ik het gekraak terug.
Zondag heb ik weer lekker tijd voor de hobby en ga alle niveaus van de diverse PLL ic's controleren met de service manual.
In de hoop dat daar iets niet in de haak is, ik kom erop terug!

Als ik zie hoe vaak dit onderwerp al bekeken is in deze korte periode spreekt dit veel mensen aan volgens mij.
Ik kan me natuurlijk vergissen maar mocht er belangstelling voor zijn dan wil ik de foto's van de ombouw wel posten de komende tijd.
Misschien komen er nog meer leuke ideeën op "tafel" of inspireert het om ook iets te proberen met een SDR ombouw.
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#10 Bericht door pa0ejh »

IC 13 is een PLL chip. pin 5 is de Phase detector, spanning VCV gaat via Q16,17, en 18 naar CN4.

Pennen 1 en 8 zijn Freq. ingangen, 1 zal een Ref.osc zijn en 8 komt van een VCO via Q14 IC12 en Q15...

Service Doc zou mooi zijn.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#11 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien.

Volgens het Blokschema zijn er 4 PLL's met bijbehorende VCO's.

Links onder staat volgens mij IC13 in het omstippelde blok.

Aan de onderkant pin1 , komt het 4,5Mhz referentie Osc. dat ook naar de andere
PLL's en de Mixer4 gaat, en op pin8 komt een signaal dat uit Mixer1 komt.

Dit signaal wordt gemaakt met verschillende PLL's en VCO's van oa. de Rit en
de IF SHIFT.

Je hebt dus genoeg keuze's om te onderzoeken waar het mis gaat, verder zie ik niet
welk VCO/PLL de 'afstemming' verzorgt, kan zijn dat dat ook via de instelbare deler van IC13
gebeurt...(pen 9, 10 en 11) maar dat is een Clock en een data signaal, dat wordt dus moeilijker...

Een PLL heeft ook en LockDetectie uitgang, pen7 van IC13 die is Hoog indien gelocked, en geeft Neg.pulsen als
de PLL uit lock is maar die hangen hier met de andere PLL's allemaal aan elkaar.

Misschien gaat al meteen het al fout als je aan de RIT of IF SHIFT draait.....
TS140-Pll.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#12 Bericht door PE1OFO »

Hoi Egbert,

Bedankt dat je de tijd er voor neemt!!
Ik ben van middag aan het meten geweest en heb alle waardes die voorgeschreven staan in de service manual gecontroleerd.
Er waren nagenoeg geen afwijkingen te meten in de pll /vco circuits.
1 vco week een klein beetje af die heb ik volgens de specs bijgesteld.
Als ik aan de rit en of if shift draai heeft dat geen invloed.
Ik heb een scope plaatje gemaakt van pin7 ic13 die is 5v en geeft negative pulsen... wat dus niet goed zou zijn.
Ook heb ik een mp3 bestandje bij gevoegd, het eerste stukje is het am rx signaal op 1008Khz met de ts140s.
Het 2e stukje is het geluid wat je hoort is de ts140 in de tx modus met een ongemoduleerd fm signaal.
Morgen maar weer verder op onderzoek.
Bijlagen
img_7851.jpg

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#13 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien.

Uit je eerste Posting lees ik dat de TS140 het de eerste 30sec. goed werkt.

Zie je dan op pen7 een Hoog signaal, en krijg je dan later weer die negatieve pulsen??

En kan je dan die eerste seconden wel met de afstemknop de Freq. wijzigen, en als de fout optreed, kan
je dan steeds nog met de afstemknop de Freq. wijzigen en gaat het uitlezing ook mee??

Normaal is het als er geen Lockdetect is, dat er iets gebeurd, zoals knipperende of geen uitlezing op je Display...

De pennen 9, 10 en 11 van IC13 zijn voor de instelling van de delers in de PLL en gaat ook naar de overige PLL's

Op pen 9 staat een Clock signaal, en op pen 10 een serieele data stroom, pen 11 LatchEnable, die is actief Hoog.
Zie je daar verschillen als het wel en niet werkt.....volgens mij verandert dan de deel factor in stapjes (afstemming)

In ieder geval, succes met de zoektocht.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#14 Bericht door PE1OFO »

het is ongeveer 30 seconden maar soms kraakt hij ook vanaf het begin.
Ik heb net nog even gemeten. met en zonder gekraak geen verschil.

op pin 7 staat het zelfde signaal en er veranderd niets aan
op pin 9 en 10 zie ik een data stroom en die zie alleen als ik de draaiknop bedien.
op pin 11 zie ik niets.

De set blijft gewoon werken geen lock detect of puntjes op het scherm.

De puzzel is voor vanavond afgelopen morgen maar weer verder :D
73 Luciën PE1OFO

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#15 Bericht door PA2S »

pa0ejh schreef: In ieder geval, succes met de zoektocht.
Lucien (en Egbert),

In mijn shack staat een TS680, die het overigens nog goed doet (laat ik dat maar niet te hard roepen hi). Dat triggerde me om dit te lezen... wel een leuk idee om (delen van) een oude koopdoos op die manier een tweede leven te geven.

Even naar de opname geluisterd (alleen de RX MP3). Ik vroeg me af of het niet misschien iets heel eenvoudigs is, zoals een elco die er geen zin meer in heeft. Apparaten op leeftijd hebben daar wel vaker last van. Ik zou eens een aantal spanningen meten en kijken of er niet iets door de knieën gaat. Even met je vingers de print aflopen of er niet ergens iets warm wordt etc. Zoiets als controleren of er wel benzine in zit voordat je de motor eruit sloopt.

Als je een 2e ontvanger hebt, dan zou je kunnen luisteren naar de oscillator(en) en als daar iets mee gebeurt, hoor je het meteen. Als het VCO uit de lock valt, is het waarschijnlijk dat het effect niet op alle banden gelijk is, want zover ik kan zien, zijn er verschillende VCO's die worden omgeschakeld. Check in elk geval ook de vaste oscillatoren.

Die 30 seconden van meneer de Groot, is dat telkens na het inschakelen, of moet hij eerst 'afkoelen'? Daar kun je misschien ook iets mee.

Er zit ook een lithium batterijtje in (moet ik eens gaan vervangen), geen idee of een lege batterij dit kan veroorzaken, maar ook dat is misschien iets?

Enfin, misschien bruikbaar of toch helemaal de verkeerde kant op "helpen"?

Succes en groet,

Henk

Plaats reactie