20mW zelfbouw 2m AM vossenjachtzender

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

20mW zelfbouw 2m AM vossenjachtzender

#1 Bericht door pa0fmy »

Ik heb dit 2 meterband minizendertje bedacht voor zelfbouw. Met twee transistoren komt er ongeveer 20mW uit. Erg leuk voor spoetnik vossenjachten, bakenzendertje, testen vossenjachtradio+ antenne, etc. De besturing en opwekking van de tonen gebeurt met een microprocessor. Op dit moment heb ik het volgende programma gemaakt. Eerst knippert 10 keer een felle LED. Je kan hiermee een lichteffect maken op je creatie. Zonder LED werkt die natuurlijk ook. Dan komt er enkele seconden een constante toon, kan je peilen, S-meter aflezen, etc. daarna een tekst en telegrafie, dat kan een callgever zijn of een identificatie welke zender het is, etc. Dit proces herhaalt zich 2500 keer, dan komt die in de "zuinige mode" met één keer korte flits van de LED en korte piep elke paar seconden. Dan ben je ongeveer 10 uur verder.
Het geheel werkt op 5 volt en wordt gevoed met een mini-omvormertje. Zo kan je één tot drie batterijen of NC accu's gebruiken of een moderne Lipo cel van 3 volt. De spanning van 5 volt en het zendvermogen is altijd constant totdat de batterij is uitgeput.
De zender is kristal gestuurd met goedkope 24MHz computerkristallen die op de derde overtone werken. Zo kom je op 144.100 MHz uit. De overtone is altijd iets hoger dan de vermenigvuldigde grondfrequentie. De processor werkt op zijn eigen inwendige oscillator maar er is op de print voorzien in kristalsturing zodat ook dingen op tijd kunnen gebeuren. Je kan dan een micro ARDF jacht er van maken als je meerdere van deze zenders bouwt.
Ik wil eens weten of er belangstelling is om dit ook te gaan maken. Printen kunnen in China worden gemaakt. Processor met programma en callgever zorg ik voor en eventueel essentiële onderdelen zoals het kristal en twee BSX20 transistoren. Iets wat denk ik niet bij elke amateur in de bakjes ligt.
Foto van het prototype en het mini-omvormertje zie je hieronder.
Prijs is nog onbekend, maar voordat er weer commentaar komt, ik heb nu een goed pensioen en hoef er niet rijk van te worden. Vind het gewoon leuk als er weer eens iets zelf wordt gebouwd. Ook voor de beginnende amateur is dit een leuk ding.
Bijlagen
100_9794.JPG
100_9793.JPG

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 20mW zelfbouw 2m AM vossenjachtzender

#2 Bericht door PE9ZZ »

BSX20! Vintage! Ik neem verder voor het gemak even aan dat dit een OOK (On/Off Keying) zendertje is?

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: 20mW zelfbouw 2m AM vossenjachtzender

#3 Bericht door pa0fmy »

Niet helemaal waar. De PIC maakt dan wel een blokgolf toontje maar het wordt via een RC filter toegevoerd aan de basis van de eindtrap. Hierdoor schuift het werkpunt heen en weer in het ritme van de modulatie. De modulatie is niet zo diep dat die tot nul gaat en kijk je op de scoop dan zie je de bekende flessehalsjes in het ritme van het geluid van de modulatie. De bandbreedte valt dus erg mee en op mijn twee meter ontvanger hoor ik het kanaal er naast niks meer. De BSX20 is een mooie tor voor vermenigvuldiging en zendertjes op twee meter. Met een BFY 90 werkt het ook. Wil nog eens de print aanpassen voor een BFR91. Kan op lage spanning ook al een beetje zendvermogen opwekken. Moet nog kijken of de kristaloscillator het er op doet. De inwendige capaciteit van basis naar emitter zal wel een stuk kleiner zijn dus moet er een C'tje bij. Als iemand een ander idee heeft laat het a.u.b. mij weten.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 20mW zelfbouw 2m AM vossenjachtzender

#4 Bericht door PE9ZZ »

Ach, alles wat ook maar een beetje versterking heeft op 2m zal het wel doen. Alleen moet je voor BFR91 wel een hele andere layout maken. Hetzij met een groot gat in de print (beter) hetzij met de flappies omgebogen. Een TO18 tor gaat er dan niet meer bij passen. Maar je kan dan wel de hele hap uit een ouwe laptop 18650 cel voeden.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie