Welke eindtrapmodule is dit?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Welke eindtrapmodule is dit?

#1 Bericht door pa0fmy »

Ik kocht via Ali Express een eindtrapmodule voor SSB op 2 meter maar na het plastic kapje er af te halen bleek er iets heel anders in te zetten. Kennelijk dus andere modules omgenummerd of de kapjes verwisseld. Ik ben nu aan het experimenteren met deze module. Met de HF generator diverse frequenties er in gestopt en kom tot de ontdekking dat het ding op 104 MHz wat wil versterken. Ik stop een niveau van + 13 dBm er in en dan komt er 2,5 watt uit. Hiervoor is dan wel 13 volt 1,5 Amp. nodig. Een rendement van niks dus. Naar mijn idee lijken deze baantjes die als spoel werken veel te kort voor 100 MC Ding lijkt meer geschikt te zijn voor in het UHF gebied. Of het subtraat zou een super diëlectrische constante moeten hebben dat zo'n kort stukje printbaan als spoel voor 2 meter kan werken. De torren zijn heel, kan ze doormeten door het spoeltje tussen basis en aarde even los te maken. Hieruit blijkt ook dat deze module niet voor SSB is maar alleen FM en wat minder mooi ook CW. Nog gekker wordt het als ik er 99 Mhz in stop, dan geeft de mobilofoontester op eens de dubbele frequentie aan. Kijk eens naar de foto of je het ding herkent en wat het wel kan zijn. Het is niet de bedoeling om het ding op 104 MHz te laten werken en daar dan een antenne aan te binden. Alle experimenten gaan via de mobilofoontester waar een wattmeter en een dummyload in zit. Als je op de foto's inzoomt kan je duidelijk alle details van de module zien.
Bijlagen
Module3.jpg
100_9416.JPG

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Welke eindtrapmodule is dit?

#2 Bericht door PA1Bj »

Zo'n module kopen op Ali-express, dan is de kans groot dat er iets niet klopt.. helaas.
Een paar stekkers of simpele componenten gaat nog wel, maar met dergelijke kritische
artikelen is het erg afwachten.
Wat het precies geweest kan zijn geen idee, mogelijk UHF, maar heb hier wel gevonden dat de Case-Style H3A, B of C is.
Zie de PDF link onder 'Miscellaneous'
https://www.rfparts.com/module.html
Als je naar de pinconfiguratie kijkt, vallen er al heel wat af. Misschien kom je er verder mee.
Succes !

Plaats reactie