legaal radioamateurisme en PMR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#16 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Wij radiozendamateurs hebben geen vergunnning.
Slechts een registratie...
Vroegah was dat een verklaring van bevoegdheid voor de aanleg en bediening van een radio elektrische zendinrichting. :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#17 Bericht door Rene - pg3r »

PE2CH schreef:Maar dan zouden wij ook strafbaar zijn... :shock:
Er wordt in de artikelen waarnaar verwezen wordt steeds gesproken over vergunning.
Wij radiozendamateurs hebben geen vergunnning. Slechts een registratie...
Lees artikel 10.15 lid 2a eens.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#18 Bericht door PA0RAB »

Aloys ,Daar zit nu net de verwarring Handel is vrij aanleg en gebruik niet
CM brother solderen met bevers Hottosianen kikkers en slamanders oid lastig doorhet niet kunnen solderen en hun motoriek 08 draadje in 1mm gaatje mikken
of de punt van de soldeerbout precies op het ic pootje
Wil wel in kleine groepjes begeleid door een zeer goede soldeerder geen loodgieter
Radioscouting heeft door de jaren heen vele kits uitgegeven in de categorie piepen en flikker lichten
In de spelsuggesties voor de Jota stonden ook veel van die simpele schakelingen en aan de
printjebij was ook gedacht
De Frits PAoSAB vossenjachtset is een begrip geworden
Week voor Jota de ontvanger bouwen en met de Jota de piepende vos zoeken
Plaaggeesten die in het donker piepen en bij licht zwijgen of reageren op geluid
Of de kakkerlak
s Avonds in het donkere bos zoeken naar die piepende krekel met je zaklantaarn .Scheen je op dat ding hield ie zich stil
55 en 73 de Ruud PA0RAB
wellicht kan iemand je hier het emailadres geven van die kits verkoop

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#19 Bericht door PA3BAS »

Andere vrije toepassing die je zou kunnen gebruiken is geluid naar ultrasoon omzetten, uitzenden met een soort luidspreker en dan weer demoduleren. De techniek die je daarbij gebruikt lijkt geel veel op radio...
.... But will it blend?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#20 Bericht door PA3BAS »

Link naar de soldeerkitjes van scouting:

http://kitbuilding.org/index.php?lang=nl
.... But will it blend?

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#21 Bericht door Lennart Benschop »

pg3r schreef: Fout. 'Niet alleen het illegale gebruik van de ether is strafbaar maar ook het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparatuur zonder de vereiste vergunning.'

Bron AT
Artikel 10.15 Telecommunicatiewet
Nog gekker: sinds ruim een jaar is zo ongeveer overal in de Telecommunicatiewet het woord 'radiozendapparaat' vervangen door 'radioapparaat' en ja, in de definitie elders in de TW staat dat ontvangers ook radioapparaten zijn. Dus artikel 10.15 luidt nu dat het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radioapparaten niet mag zonder vergunning. Er staan wel wat uitzonderingen bij, maar geen voor ontvangers in het algemeen en ook geen uitzondering voor bijvoorbeeld omroepontvangers of GPS-ontvangers (wat ook radioapparaten zijn). Dus autoradio of tomtom in de auto? Net zo illegaal als een niet-goedgekeurde CB-bak. Wie ben ik dan om dan nog te zeggen dat je geen niet-goedgekeurde CB-bak in je auto mag hebben?

Wie gaat zich aan dit wetsartikel houden ten aanzien van ontvangers? Hopelijk niemand! Maar het wordt nu wel verdomd lastig om uit te leggen dat je je wel aan dit artikel moet houden als het om een zender gaat als je het als fopwetgeving beschouwt als het om ontvangers gaat.

--
Lennart PE1MYU

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#22 Bericht door PE1KEL »

PE2AAB schreef:Number stations bestaan zeker nog echter vinden de uitzendingen voornamelijk plaats op de korte golf.

Waarom geen 'simpele' spijkerradio? De 'doodgewaande' midden golf zit weer vol met radio stations! Best leuk om die te ontvangen.

Ik vind de middengolf zelf ook erg leuk om daar rond te neuzen.
Alleen heeft storing en aanverwanten daar bij mij ook de overhand.
Ondanks dat is het met een loop toch een leuke bezigheid om 'DX' binnen te krijgen.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#23 Bericht door PH0KOB »

Nog gekker: sinds ruim een jaar is zo ongeveer overal in de Telecommunicatiewet het woord 'radiozendapparaat' vervangen door 'radioapparaat'

Misschien omhiermee on omstreden de radar radio's te kunnen onderscheppen na detectie ?
vangnet principe dat tegenwoordig op meer plaatsen in de wets veranderingen plaats vind.

M.v.Gr Maarten
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#24 Bericht door pa1bvm »

wat wel mag

je kan vrij simpel een zender en ontvanger in het zichtbare licht maken
je kan een een gloeilamp moduleren met spraak signal
en die kan je weer detecteren met een lichtgevoelige cel

ik laat het dan maar aan de scouts over om een koplamp van een auto te nemen en in de ontvanger iets met een
flink vergrootglas aan de slag ...

ik kan me herinneren dat ik heel lang geleden daarvan artikelen in de Electron ( blad voor zendamateurs ) gezien heb .
ik zal voor de fun eens zoeken ...


aha gevonden

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#25 Bericht door PA0RAB »

OM's
Zolang ik m'n machtiging nu registratie heb . geldt de ongeschreven regel RCD nu AT heeft altijd gelijk
Je kunt natuurlijk bij twijfel altijd een belletje plegen
Nog een ding ter aandacht
Het onderdeel regelgeving en wetskennis maakt onderdeel uit van het zendexamen .Je wordt dus geacht die regeltjes ed te kennen!!!
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#26 Bericht door Thijzer »

pa1bvm schreef:wat wel mag

je kan vrij simpel een zender en ontvanger in het zichtbare licht maken
je kan een een gloeilamp moduleren met spraak signal
en die kan je weer detecteren met een lichtgevoelige cel

ik laat het dan maar aan de scouts over om een koplamp van een auto te nemen en in de ontvanger iets met een
flink vergrootglas aan de slag ...

ik kan me herinneren dat ik heel lang geleden daarvan artikelen in de Electron ( blad voor zendamateurs ) gezien heb .
ik zal voor de fun eens zoeken ...


aha gevonden

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html
Gebruik dan nog liever een LED: gemakkelijker en veilig te moduleren én geen nagloeitijd van de gloeispiraal van de lamp. Er zijn op ebay kitjes te vinden om met een simpele klasse-1 laserdiode een audioverbinding te maken over meerdere honderden meters. Dát is pas cool!

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#27 Bericht door PC1TK »

[/quote]

Nog gekker: sinds ruim een jaar is zo ongeveer overal in de Telecommunicatiewet het woord 'radiozendapparaat' vervangen door 'radioapparaat' --
Lennart PE1MYU[/quote]

Dat werd ons ook verteld op de cursses .. onze cursses lijder had dit gehoort van een medewerker van het AT ..
Des tegroter de verwondering dat het in de examen vragen nieuwe stijl , het nog gewoon 'radiozendapparaat' heet ...

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#28 Bericht door PD5ML »

PC1TK schreef:

Nog gekker: sinds ruim een jaar is zo ongeveer overal in de Telecommunicatiewet het woord 'radiozendapparaat' vervangen door 'radioapparaat' --
Lennart PE1MYU
Dat werd ons ook verteld op de cursses .. onze cursses lijder had dit gehoort van een medewerker van het AT ..
Des tegroter de verwondering dat het in de examen vragen nieuwe stijl , het nog gewoon 'radiozendapparaat' heet ...
Klopt helemaal. Die vraag heb ik op het examen vorige week ook gehad met het antwoord 'radiozendapparaat' inderdaad.

Plaats reactie