iets bouwen, maar hoe ??

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

iets bouwen, maar hoe ??

#1 Bericht door pe1cmo »

Er zijn gelukkig nog steeds zelfbouwers onder ons. Maar soms is de vraag, hoe kan ik dit nu het beste doen, of als ik het anders wil, hoe dan.
Soms zie je vragen voor een filter, omdat er op 5 km afstand een zendsignaal staat die stoort, of mijn ATV gaat plat door wifi.
Vraag je van wat gebruik je, zoals laatst, is het een 20dB voorversterker, 10 meter kabel en een converter die maar liefst 45dB versterkt, kortom, samen 65 dB en de achterset wordt compleet overstuurd.

Zaterdag is er de dag van de Amateur. Ik sta daar bij de zelfbouw afdeling en heb wat spullen bij me om te laten zien, maar geïnteresseerden mogen ook vragen stellen over zenders en ontvangers voor VHF en UHF. Het is mijn dagelijks werk om die te ontwerpen en bouwen voor professionele gebruikers. UHF ontvangers die tegen de 80dB intermodulatie afstand hebben, maar toch gevoelig zijn.
Neem een schrijfblok en pen mee, en maak rustig notities.
Of beter, als je een idee heb, maak een blokschema en overleg dat ter plekke.

Tot zaterdag.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk da's Hamspirit !


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#3 Bericht door Ron01 »

Leuk! Ik kom zeker ff langs!

Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#4 Bericht door pa1bvm »

dan zie ik je zaterdag ...
greetz Rick

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#5 Bericht door pe1cmo »

Het zal wel druk worden met zelfbouwers :wink:
Ik heb al diverse leuke reacties gehad.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#6 Bericht door pa1bvm »

tja als je de kans krijgt om een "Pro" te consulteren ...

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#7 Bericht door pe1cmo »

Op de DVDA toch de nodige reacties gehad en mensen die wat aantekeningen maakten zodat ze zelf wat kunnen maken.
Ik had een mooi duidelijk signaal op staan, PI2NOS stond door.

Ook een aantal verenigingen die me aanklampte voor een lezing over die materie. Geen probleem mits de reistijd te doen is.
Zuid limburg is vanaf Lelystad bijvoorbeeld te ver, of ze moeten een hotel overnachting willen ritselen, dan praten we verder :mrgreen: :mrgreen:


Ik zal voor die tijd proberen te achterhalen aan welke CE normen de zelfbouw apparatuur moet voldoen, daar is heel wat in gaande. Kan ik die normen ook meteen meenemen.
De eerste lezing staat geplant voor 19 December in Meppel (Lichtmis)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#8 Bericht door PA1WBU »

pe1cmo schreef:Op de DVDA toch de nodige reacties gehad en mensen die wat aantekeningen maakten zodat ze zelf wat kunnen maken.
Ik had een mooi duidelijk signaal op staan, PI2NOS stond door.

Ook een aantal verenigingen die me aanklampte voor een lezing over die materie. Geen probleem mits de reistijd te doen is.
Zuid limburg is vanaf Lelystad bijvoorbeeld te ver, of ze moeten een hotel overnachting willen ritselen, dan praten we verder :mrgreen: :mrgreen:


Ik zal voor die tijd proberen te achterhalen aan welke CE normen de zelfbouw apparatuur moet voldoen, daar is heel wat in gaande. Kan ik die normen ook meteen meenemen.
De eerste lezing staat geplant voor 19 December in Meppel (Lichtmis)
CE voor zelfbouw? Ik maak me sterk dat het alleen van toepassing is op producten die op de markt worden gebracht. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanbrengen

Dit neemt uiteraard niet weg dat de regels vwbt spurious emissions etc moeten worden nageleefd.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#9 Bericht door pe1cmo »

Niet alleen voor emissie, maar ook veiligheid en meer van dat soort dingen.
Ik zal de komende tijd eens bedenken hoe je dat ik een leuke lezing kan gieten.

Maar die CE, wat denk je als amateur iets heb gemaakt, maar omdat je het niet meer gebruikt het tweede hands doorverkoopt ?? dan geld die norm ook.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#10 Bericht door PA1WBU »

pe1cmo schreef:Niet alleen voor emissie, maar ook veiligheid en meer van dat soort dingen.
Ik zal de komende tijd eens bedenken hoe je dat ik een leuke lezing kan gieten.

Maar die CE, wat denk je als amateur iets heb gemaakt, maar omdat je het niet meer gebruikt het tweede hands doorverkoopt ?? dan geld die norm ook.
Het is en blijft geen commercieel product. Neemt uiteraard niet weg dat je best mag nadenken over zaken als veiligheid maar ik denk echt dat CE voor hobby spul niet aan de orde is.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#11 Bericht door Bert_1 »

Lijkt mij ook niet, je zult voor vele honderden euro's de normen moeten aanschaffen of op een andere manier toegang tot deze hebben om vervolgens vele honderden bladzijden zorgvuldig door te lezen en beoordelen welke delen van belang zijn en welke niet. En hoe je dingen verkeerd uit kunt leggen in jouw voordeel op een manier die later te verdedigen is. Eigenlijk alleen maar leuk als je bijvoorbeeld de voorwaarden van whatsapp ook voor je plezier helemaal hebt uitgeplozen :( Vervolgens moet je voldoende meetapparatuur hebben en er kundig mee zijn. Dat is dan wel weer leuk natuurlijk.
Bert

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe??

#12 Bericht door PE9ZZ »

"CE" is helemaal geen norm, het is een markering. Die geeft aan dat het product in kwestie aan bepaalde voorwaarden voldoet. En zoals hierboven al opgemerkt gaat het hier om een commercieel product. De uitleg op Wackypedia is vrij duidelijk. Of zie de Europese CE site.

Neemt niet weg dat je met een zelfbouwproduct niet ook aan CE voorschriften kan voldoen maar het wordt wel errug ingewikkeld. Beetje common sense is doorgaans voldoende.

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#13 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad is de CE geen norm, maar een markekring dat er pas op mag als het aan een aantal normen voldoet.
Daar is een hele lijst voor, en vaak best lastig..
Het is niet alleen of het apparaat aan een zeg maar HF norm voldoet zoals ongewenste uitstraling enz, maar ook veiligheid, EMC en noem het maar op.

Voorbeeld:

This compliance is based on conformity with the standards
Safety (art.3.1.a) EN 60950-1 : 2008
Spectrum (art. 3.2): EN 300-454-2
EMC EN 301-489-1 V 1.8.1
EN 301-489-9 V 1.4.1
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: iets bouwen, maar hoe ??

#14 Bericht door Thijzer »

CE staat in heel veel gevallen voor Chinese Export, dus laat je niet foppen.

Plaats reactie