Ballistol milieuvriendelijke olie

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Ballistol milieuvriendelijke olie

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD0JSB schreef:Er zijn opmerkelijke olien , royaal noemde al de wd40, ik heb tijdens werkzaamheden op een erts en kolenoverslag op de maasvlakte, de meeste ruwe omgeving waar het aankomt op corrosie diep respect gekregen voor MOS2, dit was een "zwitsers zakmes"op olie gebied , nooit ben ik echt een voorstander geweest van contact reinigers , maar deze voldeed enorm goed onder zware omstandigheden , en bij niet te flauwe stromen , wat met andere middelen niet los te maken was lukte met MOS2, het smeerde , het was een schoonmaakmiddel , een roestoplosser , en contact reiniger ..
Bij velddagen heeft het ook zijn nut bewezen , als een beam zich ineens niet meer liet demonteren , even inspuiten 10 minuten wachten ,en zonder geweld demonteren , okeee ik gebruik het niet als wond olie,, en wapenolie heb ik niks mee, olien op silicone basis heb ik liever niet ,, als het erop zit krijg je het er nauwelijks meer af , en het heeft bijna geen smerende eigenschappen , het zorgt wel dat er geen vuil aan laad .... ach ieder product heeft zijn specifieke toepassing

Maar heb je het nu over W40 of over MOS2 waar je een stukje verder over schrijft?

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Ballistol milieuvriendelijke olie

#17 Bericht door PD0JSB »

Juul , dat gaat over MOS2,
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ballistol milieuvriendelijke olie

#18 Bericht door PA3DJS »

PD0JSB schreef:Er zijn opmerkelijke olien , royaal noemde al de wd40, ik heb tijdens werkzaamheden op een erts en kolenoverslag op de maasvlakte, de meeste ruwe omgeving waar het aankomt op corrosie diep respect gekregen voor MOS2, dit was een "zwitsers zakmes"op olie gebied , nooit ben ik echt een voorstander geweest van contact reinigers , maar deze voldeed enorm goed onder zware omstandigheden , en bij niet te flauwe stromen , wat met andere middelen niet los te maken was lukte met MOS2, het smeerde , het was een schoonmaakmiddel , een roestoplosser , en contact reiniger ..
Bij velddagen heeft het ook zijn nut bewezen , als een beam zich ineens niet meer liet demonteren , even inspuiten 10 minuten wachten ,en zonder geweld demonteren , okeee ik gebruik het niet als wond olie,, en wapenolie heb ik niks mee, olien op silicone basis heb ik liever niet ,, als het erop zit krijg je het er nauwelijks meer af , en het heeft bijna geen smerende eigenschappen , het zorgt wel dat er geen vuil aan laad .... ach ieder product heeft zijn specifieke toepassing
Ik neem aan dat jij doelt op een smeer/reinigingsproduct met een Molybdeensulfide toevoeging. Heb je ook een merknaam?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ballistol milieuvriendelijke olie

#19 Bericht door PA3DJS »

PA1RLM schreef:Ik heb het 25 jaar gebruikt om mijn wapens schoon te maken en te onderhouden. Het had m.i. maar 1 heel groot nadeel...
De lucht, zeg maar stank, van de olie. Als je het uit het flesje gebruikt is het nog wel te doen, maar een spuitbus heb
ik maar 1 keer gekocht. Die heb ik met veel plezier meegegeven aan de koper van mijn laatste wapen.. :-)
Verder alleen maar positieve ervaringen met Ballistol..
Ik gok dat dit de hoofdtoepassing was. Vanwege dat het ook metaalresten in de loop moet kunnen losweken/oplossen, ben ik wat voorzichtig met zulk soort middelen op non-ferro.

Dat het mengt met water (ik bedoel een emulsie vormt) vind ik voor diverse toepassingen buiten of in de schuur ook niet prettig. Wellicht is de menging minder als de alcohol en de vluchtige oliebestanddelen (geur/stank?) verdampt zijn.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Ballistol milieuvriendelijke olie

#20 Bericht door PD0JSB »

ik zal eens in de camper kijken daar heb ik een bus liggen ,, zo schiet me het merk nog niet te binnen
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Plaats reactie