Frequentie counter

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Frequentie counter

#1 Bericht door DeJokers »

Ik lees veel over zelfbouw frequentie counters, kan iemand in een begrijpbare taal uitleggen wat het precies inhoud? Ben al een poosje topics aan het doorpluizen maar echt wijzer word ik er niet van


Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Frequentie counter

#2 Bericht door Hans PE1KWH »

Vroeger werd een frekwentieteller gemaakt door een rij 0...9 tellers in serie te zetten ( overload van de ene teller aan de klokingang van de volgende enz ).
D.m.v. een nauwkeurige oscillator die werd gedeeld tot 0,1 Hz, 1 Hz of 10 Hz werden de tellers gedurende die tijd vrijgegeven om te tellen.
Na afloop van die tijd werd de getelde waarde overgezet in een tussen geheugen en aan displays toegevoerd. In de TTL en CMOS series zijn daar chips voor te vinden die met een Latch signaal de waarde op de ingang overnemen en op de displays laten zien.
Voor een beetje teller waren al snel 7 tellers en display chips nodig, een hele hand vol dus.
Om hele hoge frequenties te tellen werd er een deler voorgeplaatst die de frequentie deelde zodat er bijv, 1 op de 1000 naar de tellers zodat met 7 cijfers 1 GHz geteld kan worden.

Tegenwoordig wordt er met een microcontroller op een ingang geteld gedurende een via software op te geven periode.
De nauwkeurigheid hangt daarbij af van de clock van de controller en de kwaliteit van de software.
Dit werkt goed tot een 30 a 40 MHz ( afh. van de klokfrequentie en capaciteit van de microcontroller ). Daarboven moet een deler worden toegepast.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Frequentie counter

#3 Bericht door pd0rkc »

Onder een paar foto's van mijn zelf gebouwde ESSA frequentie teller, ik denk dat dit
ontwerp van eind jaren 80 was.
Op de laatste dag van de radio amateur heb ik deze voor het eerst gekalibreerd met
een extreem nauwkeurige counter op de DVDRA meetstand in Apeldoorn.
Tja ik moet nog eens wat anders verzinnen voor de x-tal oscillator die erin zit.
Dit moet iets nauwkeuriger om in de toekomst ook ssb apparatuur te kunnen afregelen.
De frequentie 145.000Mhz in het display is de zender van mijn Icom IC92 portofoon.
Hans PE1KWH gaf al aan dat er tegenwoordig ook ontwerpen zijn met microcontrollers, zoals PE1ACB ze
verkoopt als zelfbouw kit of gebouwd.
Zie DFD4 --> http://www.pe1acb.nl/diversen.htm
http://www.veron-zaanstreek.nl/bouwproj ... r03gig.pdf

73's Cor PD0RKC
ESSA_counter.jpg
ESSA_inside.jpg

DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Re: Frequentie counter

#4 Bericht door DeJokers »

hardstikke bedankt, zeer duidelijke info :D :D

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Frequentie counter

#5 Bericht door PE1RXU »

Dat is nog eens een bekende print Cor :mrgreen:
Ooit ook eens in de jaren 90 gebouwd en het werkt nog steeds :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Frequentie counter

#6 Bericht door pd0rkc »

Hallo Alex,

Ik blijf het nog steeds mooi vinden die grote heldere display segmenten.
Zoals je weet zijn onze counters destijds ontwikkeld door ESSA.
Als ik het goed begrepen heb is de naam ESSA later veranderd naar SPI.
SPI had in het verleden ook frequentie counters bouwplakketten maar dan met een groene print.
Die heb ik wel op radiomarkten te koop gezien.
Ik kan ze niet meer vinden op internet ik was wel benieuwd wat de specificaties van die counter was.

73s Cor PD0RKC

Plaats reactie