qrp digi trx projectje

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

qrp digi trx projectje

#1 Bericht door ON4RUB »

Hoi allen,

op het internet vond ik volgend interessant projectje: http://r4f.su/hf/trx/PSK_mini_transceiver_80_meter.html

Afbeelding

Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om hier een 20m versie van te bouwen en met welke zaken ik dan allemaal rekening dien te houden. Ik veronderstel dat het wel wat meer zal zijn dan enkel de kristallen aan te passen. :D

het idee zou zijn om een eenvoudig wspr/jt65 of psk transceivertje te bouwen
(ik begrijp dat de efficiëntie ed niet denderend zal zijn maar het gaat mij vooral om "het is mogelijk" met een handje vol componenten )

Ik hoor graag jullie meningen. :wink:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: qrp digi trx projectje

#2 Bericht door pa0ejh »

Behalve de kristallen moet je ook L1 C1 en C2 aanpassen, evt. ook de 33p Ctjes bij de kristallen.

Het IC kan 20m wel aan, is een FM radio chip, de vraag is of die hier verkrijgbaar is.....

Suc6.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: qrp digi trx projectje

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als ik de schakeling goed bekijk kan er maar van 1 frequentie gebruik worden gemaakt. Het lijkt in deze zin op een Rockmite trx.

Het is dan ook van belang dat je, voor bijvoorbeeld psk31, op 20M de juiste kristallen hebt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: qrp digi trx projectje

#4 Bericht door EA5JEX »

Die Z 1 t/m 5, zijn dat x-tallen?
Ik vind die 33 pf wel erg klein voor die frequentie.
Beter een ander ontwerp zoeken er moet nl nogal veel veranderd worden.

Kees

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: qrp digi trx projectje

#5 Bericht door PE9ZZ »

Sterker nog, Z1-5 zijn cheapo NTSC kleuren-TV kristallen (3.579545 MHz). Als je dat op 20 m wilt doen moet je vijf kristallen op de aldaar gewenste frequentie hebben. Wordt het wel prijzig. TA7358/LA1185 zijn vast wel op Aliexpress te bekomen. Overigens snap ik niet helemaal hoe ze die chip misbruikt hebben. Schema is ook wel een beetje petieterig...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: qrp digi trx projectje

#6 Bericht door ON4RUB »

alvast dank voor de antwoorden.

voor zover ik kan uitmaken uit de info die ik op het internet vond is het concept in rx een dc-ontvanger en de tx een dsb-signaal
ik heb hier een aantal 14.070Mhz kristallen liggen die ik zou willen gebruiken om te testen. (psk31 20m)

De LA1185 heb ik intussen via ebay al voor enkele euro's een aantal kunnen aanschaffen (blijkt niet echt iets exotisch te zijn)
de fet's die voor pa gebruikt worden heb ik niet liggen maar voor beide zou ik de bs170 willen gebruiken als vervanger (had ik nog op overschot in de junkbox van een eerder wspr project (Ultimate3) volgens verschillende bronnen die ik vond online zou dat mogelijk zijn, (please correct me if i am wrong)

C1, C2 en L1 worden gebruikt als bandpassfilter (iemand enig idee hoe ik de waarden voor 20m kan berekenen?)

heb ook volgende blokdiagram gevonden, brengt misschien wat meer duidelijkheid :wink:
blok-diagram.jpg
Door zijn eenvoud vind ik het wel een leuk projectje om even op door te gaan, tevens heb je echt iets bruikbaars (in de veronderstelling dat het werkt :mrgreen: )

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: qrp digi trx projectje

#7 Bericht door pa0ejh »

@RUB.

Met 6uH voor L1 en 30pF trimmer voor C1 en 220pF voor C2 zit je aardig in de buurt....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: qrp digi trx projectje

#8 Bericht door ON4RUB »

klopt het dat C1,C2 en L1 eigenlijk als impedantie aanpassing gebruikt worden en de kristal (cohn) filter eigenlijk als bandpass filter dienst doet. als het klopt wat ik zeg zou ik graag geweten hebben hoe de waarden van C1,C2 en L1 bepaald worden?

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: qrp digi trx projectje

#9 Bericht door ON4RUB »

iemand? :?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: qrp digi trx projectje

#10 Bericht door pa0ejh »

Je zou denken dat de kring een impedantie aanpassing is, maar dat is niet zo.

De schakeling is erg simplisties, een parallelkring is meestal een 4-5 Kohm, het Xtalfilter is meestal een 200-300 Ohm, en hier staat dit parallel...

Eigenlijk moet het Xtalfilter via een koppel wikkeling aan de Ingangskring hangen.

Volgens de Website is de gevoeligheid beter dan 1mV, je moet dan dus wel een flink hard signaal ontvangen, maar kan ook een type fout zijn. 1uV dus

Ik gaf voor C2 220pF maar dat moet 120pF zijn, L1 kan beter 5,5uH zijn.

Experimenteren is noodzakelijk om tot een goed resultaat te komen.

Hoe is het met je miniLoop afgelopen? je hebt er niet meer over gepost...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie