Lineaire strubbelingen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#196 Bericht door ----- »

ik denk dat ik begrijp wat je zegt, in de cavity bevinden zich als de buis uit staat en er geen 2K weerstand aan de anode hangt enkel nog reactive componenten die niet in staat zijn vermogen te dispenseren met als gevolg dat alles terug moet komen. (onder voorbehoud van de kleine ohmse verliezen). Maar met een RL van -10dB, komt lang niet alles terug en dat zal het dus ergens gedissipeerd moeten worden.

Mogelijke lekken die ik kan bedenken: 1. de anode smoorspoel, 2. de PCB-C of 3. toch via de buis.
1. Dat eerste is eenvoudig te testen De smoorspoel loskoppelen, ik zal dat proberen.
2. De print PCB is moeilijker. ik heb gekeken deze te vervangen door een PTFE PCB versie maar omdat de dielektrische constante de helft is van FR4 materiaal halveert ook de capaciteit zo'n beetje. De capaciteit is nu ~250pF (gemeten en berekend) en zou naar ~125pF gaan (berekend). Dat zal dus een verstemming van de gehele striplijn opleveren en de verdere invloed daarvan kan ik niet inschatten.
3. Ik zou de buis kunnen verwijderen en kijken wat dit oplevert. De zaak zal hierdoor echter ook aardig verstemmen.

En inderdaad een correcte wattmeting is ook een must geworden. Ben er mee bezig om dat geregeld te krijgen.

Verder is natuurlijk de precisie van de VWNA2 van DG8SAQ ook een parameter, al dan niet als gevolg van de calibratie.

Wil de eindtrap op dit moment echter nu even niet uit elkaar schroeven gezien de aurora kansen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#197 Bericht door PA3DJS »

@PG8M:

Als er echt 200W RF uitkomt bij 400W DC-input, kan |S11| geen -10 dB zijn. Er kan dan nooit 200W uit komen.

Na kalibratie moet zo'n VNA méér dan goed genoeg zijn voor jouw metingen. Je zou eens aan wat bekende componenten kunnen meten. Pak dan ook een paar C'tjes. Alle nette spoeltjes en C'tjes moeten nagenoeg op de rand van de Smith Chart liggen (omdat alle energie weer gereflecteerd wordt).

De lagere dielektrische constante van PTFE is inderdaad een aandachtspunt. De anode tuning capaciteit zal wat groter moeten worden (zo'n 0.5 pF schat ik). De vraag is of je dat nog redt met de huidige constructie. Indirect is het te bepalen door met de VNA te meten hoe laag ju nu de boel nog af kunt stemmen.

Door de buis weg te halen, verandert er erg/te veel. De uitstaande buis is gewoon een capaciteit (voornamelijk anode-rooster), en natuurlijk de koelvin naar de omgeving. De buis "vreet" het vermogen wat je via je VNA erin stuurt niet op. Zo'n buis zou op 70cm of daarboven anders nooit enige zinvole gain geven.

Ik hoop dat de powermeting klopt (dus 200 W uit), en er met de VNA-meting even iets niet goed gaat.

Veel succes met de Auroraverbindingen!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#198 Bericht door pa1bvm »

dus ..

je meet nu flink watt output ...
maar met die trace meeting ( mooi spul zeg !! , ben jaloers ) zegt dat er veel vermogen wordt opgenomen
dan moet dat toch warmte zijn .. of komt er nog flink veel vermogen uit op 432 ??

maar je hebt al gezocht naar hete componeneten ..
dus toch nog een mysterie ....

of vat ik het verkeerd samen ..

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#199 Bericht door pe1rea »

Misschienn eens met een scoop het vermogen meten?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#200 Bericht door PA3DJS »

pa1bvm schreef:dus ..

je meet nu flink watt output ...
maar met die trace meeting ( mooi spul zeg !! , ben jaloers ) zegt dat er veel vermogen wordt opgenomen
dan moet dat toch warmte zijn .. of komt er nog flink veel vermogen uit op 432 ??

maar je hebt al gezocht naar hete componeneten ..
dus toch nog een mysterie ....

of vat ik het verkeerd samen ..
Volgens mij vat je het prima samen. Verschillende benaderingen convergeren niet naar een verklaring/oplossing en dat is voor techneuten doorgaans onbevredigend en/of reden tot verder zoeken.

@PE1REA:
Met een scoop kan, maar dan heb je wel een snelle nodig. De BW van de scoop wordt meestal als een -3 dB punt gespecificeerd, en als je niet weet hoe de frequentiecurve loopt, introduceer je (weer) een onzekerheid. Beschik je over een bekende bron, dan kun je een relatieve meting doen.

Ik zat zelf te denken aan een weerstandsspanningsdeler met een diodedetector (bijv op basis van een BAT62, 40V echte Schottky diode). Wel zeker weten dat je load 50 Ohm is.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#201 Bericht door pe1rea »

Ik heb hier een 200MHz exemplaar staan, die zal de klus toch wel klaren?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#202 Bericht door PE9ZZ »

pe1rea schreef:Ik heb hier een 200MHz exemplaar staan, die zal de klus toch wel klaren?
Nee, dat zal-ie niet... Doe jezelf een lol en haal een spectrum analyzer en een betrouwbare vermogensverzwakker erbij. Met een beetje geluk is je meetfout dan kleiner dan +/- 3 dB.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#203 Bericht door pe1rea »

Overkill, met een scoop op de dummy de topspanning meten, en je weet het geproduceerd vermogen.
Veel meer is niet nodig.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Lineaire strubbelingen

#204 Bericht door PE0AGO »

PE9ZZ schreef:
pe1rea schreef:Ik heb hier een 200MHz exemplaar staan, die zal de klus toch wel klaren?
Nee, dat zal-ie niet... Doe jezelf een lol en haal een spectrum analyzer en een betrouwbare vermogensverzwakker erbij. Met een beetje geluk is je meetfout dan kleiner dan +/- 3 dB.

Tjerk, 9ZZ
Een beetje fatsoenlijke scoop heeft een maximale afwijking van 2% !!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#205 Bericht door PA3DJS »

PE0AGO schreef:
PE9ZZ schreef:
pe1rea schreef:Ik heb hier een 200MHz exemplaar staan, die zal de klus toch wel klaren?
Nee, dat zal-ie niet... Doe jezelf een lol en haal een spectrum analyzer en een betrouwbare vermogensverzwakker erbij. Met een beetje geluk is je meetfout dan kleiner dan +/- 3 dB.

Tjerk, 9ZZ
Een beetje fatsoenlijke scoop heeft een maximale afwijking van 2% !!
Maar dat heeft hij doorgaans niet meer op 70% van zijn bandbreedte. Ofwel met een 200 MHz scoop de amplitude van een signaal bepalen met frequentie van 145 MHz is geen goed idee. Tenzij je natuurlijk over een bekende bron beschikt en daarmee eerst de afwijking bepaalt.

Met een diodedetector is prima te doen als de DC belasting zeer hoogohmig is, het harmonischen aandeel laag is, en er na gelijkrichting diverse Volts beschikbaar zijn.

Als je het echt nauwkeurig wilt doen gaat thermisch (water of oliebadje, uit ervaring) heel goed, maar dat bouw je niet even in 5 minuten. Ik denk dat Marcel de Bird aan het regelen is (of wellicht al heeft).

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Lineaire strubbelingen

#206 Bericht door PE0AGO »

PA3DJS schreef:
PE0AGO schreef:
PE9ZZ schreef:
pe1rea schreef:Ik heb hier een 200MHz exemplaar staan, die zal de klus toch wel klaren?
Nee, dat zal-ie niet... Doe jezelf een lol en haal een spectrum analyzer en een betrouwbare vermogensverzwakker erbij. Met een beetje geluk is je meetfout dan kleiner dan +/- 3 dB.

Tjerk, 9ZZ
Een beetje fatsoenlijke scoop heeft een maximale afwijking van 2% !!
Maar dat heeft hij doorgaans niet meer op 70% van zijn bandbreedte. Ofwel met een 200 MHz scoop de amplitude van een signaal bepalen met frequentie van 145 MHz is geen goed idee. Tenzij je natuurlijk over een bekende bron beschikt en daarmee eerst de afwijking bepaalt.
Fatsoenlijk uiteraard in die zin dat de scoop geschikt is voor de uit te voeren meting, met speelgoed blijft het gissen/missen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#207 Bericht door ----- »

De Bird ben ik nog mee bezig.

Verder toch nog weer een trace gedaan, nu over een groter bereik (130 - 160 MHz) en de VNA gecalibreerd op de VNA zelf met de SMA calibratie setje (het beste wat ik heb) calibreren ging toch niet helemaal goed, kwam buiten de smithchart, na de SOL calibratie met de SMA kit is dat niet meer gebeurd en capacitieve en inductieve loads lopen mooi over de buitenring. Nadeel, het calibratie vlak ligt nu op de uitgang van de VNA. Verder is de VNA op de lineair aangesloten met N-connectors dus beter als dit kan ik het niet meten.

ps. ik heb er 2x T3.15A zekering in de 230V gezet en die lijken zonder problemen te werken. het is me een raadsel waarom er 8A in zit en ook op de kast staat.

Maar hier dus de meting. Het lijkt erop dat de lecher lijn toch energie absorbeert, en de dip correspondeert met de afstemknop op het front van de lineair.
Bijlagen
wide-sweep.png

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#208 Bericht door PA3DJS »

@PG8M:
Het plaatje in jouw bijdrage van 10 sep 2015, 20:09 ziet er prima uit, daar verwacht ik geen principiele fouten in.

Dat de curve voor ver buiten de band frequenties de rand niet haalt is vanwege het kabelverlies (omdat er tussen je referentievlak en DUT nog wat kabel zit). Zo te zien heb je een heen en terugverlies van zo'n 0.5 dB.

Als je de versterker getuned had op 145.0 MHz, heb je een voor kabeldemping gecorrigeerde |S11| = -9.37 dB. Als ik dan even ga zitten rekenen (met wat aannames), kom ik op grofweg zo'n 30..50% verlies. Daarvan gaat een deel in de anode-aanpassing zitten, en en deel in de anode zelf t.g.v. misaanpassing die ontstaat door de verliezen.

Ik ben nog meer benieuwd of er echt 200W uitkomt bij 400W DC input.

De aannames zitten in de output karakteristiek van de buis (bij common cathode) en in de serie- en parallelverliezen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#209 Bericht door ----- »

Er zal ook nog wel demping optreden als gevolg van het antenne relais.

Ik heb inmiddels iemand in de buurt gevonden met een bird meter. we moeten alleen nog een gaatje vinden in onze beide volle agenda, en dat wordt eerste week waarschijnlijk niets.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#210 Bericht door ----- »

Er zal ook nog wel demping optreden als gevolg van het antenne relais.

Ik heb inmiddels iemand in de buurt gevonden met een bird meter. we moeten alleen nog een gaatje vinden in onze beide volle agenda, en dat wordt eerste week waarschijnlijk niets. Maar het staat in de planning.

Plaats reactie