Stroom door HF condensator

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Stroom door HF condensator

#1 Bericht door PD0RTT »

Ik heb gelezen dat om de stroom door een condensator te berekenen met reactieve waarde, dit hetzelfde kan doen als je dat voor de wet van Ohm kunt doen.

I=U/X

Stel dat ik op een 50 ohm uitgangsbelasting van een zender welke een uitgangsspanning geeft van 60 Volt, waar parallel over de uitgang een 10 ohm capacitieve reactantie wordt geschakeld.
De HF wisselstroom door die condensator zou dan 6 Amperé moeten zijn.
Echter de stroom die vloeit vanuit de bron naar de belasting, is slechts 1,2 Amperé vanuit de bron naar de belasting.
Dan zou er toch nooit een stroom van 6 Amperé kunnen vloeien door die condensator, aangezien de stroom die er vloeit maximaal 1,2 Ampere is?
Dit begrijp ik niet helemaal goed, dank voor u reactie.

Met vriendelijke groet van Martin

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stroom door HF condensator

#2 Bericht door pe5t »

Als je op een spanningsbron van 60v met een inwendige weerstand van 50 Ohm een condensator met een reactantie van 10 ohm aansluit dan wordt de stroom geen 1 of 1,2, maar 1,1767 Ampere. Piet Apegras toepassen op 50 en 10 Ohm, die staan n.l. haaks op elkaar en dat levert een impedantie van 50,9902 Ohm.
De meeste spanning valt over de inwendige weerstand van de bron.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Stroom door HF condensator

#3 Bericht door PD0RTT »

Inderdaad de stroom is natuurlijk reactief, daar vergiste ik mij hier in.
Alleen maakt deze condensator deel uit van een uitgangsbandfilter, zodat mijn gedachte was dat de reactieve stroom ook de RMS stroom is die daar loopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroom door HF condensator

#4 Bericht door PA3DJS »

Je spreekt van een bandfilter, dan wordt het een ander verhaal, omdat je dan spoelen en condensatoren hebt.

Als je 60v over een condensator zet met reacantie = 10 Ohm, loopt er door die condensator 6A, waarbij de stroom 90 degr vóór loopt op de spanning.

Staat er parallel aan de condensator nog een spoel met bijvoorbeeld een reactantie van 12 Ohm, dan loopt er bij 60V over de spoel, 5A door de spoel. Die stroom loopt wel 90 degr achter op de spanning.

Als je een vectordiagram tekent, zul je zien dat de stroom door de spoel in tegenfase is met de stroom door de condensator.

De bron levert de vectorsom van de twee stromen. De som is 1A en die loopt 90 degr vóór op de spanning. De reactantie van de totale schakeling (spoel parallel aan condensator) is dan 60 Ohm (capacitief).

Zie plaatje voor het bijbehorende vectordiagram.
LC_kring_par.jpg
Dat ergens meer spanning of stroom aanwezig kan zijn dan door een bron geleverd wordt, kan door een transformator komen, of door resonantie (opslingering). Bij een parallelkring (zoals in het voorbeeld) ontstaat stroomopslingering waarbij de stroom door de kring veel groter kan zijn dan de stroom die door de bron geleverd wordt.

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Stroom door HF condensator

#5 Bericht door PD0RTT »

Beide hartelijk dank voor jullie reactie.

Wim ik zal eens proberen om parallel aan die condensator een spoel te zetten, dat is nu nog niet het geval.
Het lijkt mij dan dat de zaak wat meer in evenwicht is, namelijk niet alleen reactieve stroom door de condensator maar ook inductieve welke beiden worden opheft.
En de impedantie op de resonantie frequentie van de kring hoog is.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroom door HF condensator

#6 Bericht door PA3DJS »

PD0RTT schreef:Beide hartelijk dank voor jullie reactie.

Wim ik zal eens proberen om parallel aan die condensator een spoel te zetten, dat is nu nog niet het geval.
Het lijkt mij dan dat de zaak wat meer in evenwicht is, namelijk niet alleen reactieve stroom door de condensator maar ook inductieve welke beiden worden opheft.
En de impedantie op de resonantie frequentie van de kring hoog is.
Begrijp ik uit bovenstaande dat het niet "gewoon" theoretische interesse is, maar dat er een uitdaging/probleem aan ten grondslag ligt? Zo ja, dan is het wellicht handig om wat meer informatie te verstrekken daar we anders in gokmodus belanden.

Het klopt dat als bij een L en C parallel beide stromen gelijke sterkte hebbende, de impedantie hoog wordt. Als er geen verliezen zouden zijn, zou de impedantie oneindig hoog zijn.

Plaats reactie