uitschuiven van telescoopmast

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

uitschuiven van telescoopmast

#1 Bericht door pa1bvm »

ben hier nog flink aan het schilderen aan een drie delige schuifmast ..

het uitlieren ( of is het oplieren ) van de mast delen wil ik elektrisch gaan doen.
Ik kan kiezen uit diverse electrische lieren ( qua hefvermogen )

nu zit ik te prakiseren ( is dat nog zaans dialect?) wat is nou het beste ...

ik kan die delen op meerdere manieren uitschuiven ..
Ik weet van twee methodes ( zie plaatje ) ..
er zijn vast nog wel meer methodes , maar ik ken ze niet .. graag advies en een plaatje ...

ik denk dat ik voor methode 1 een minder sterke lier nodig heb dan voor methode 2 maar hoeveel ????

als mijn mastdelen nou 100 kg per stuk zijn hoeveel kg moet de lier dan kunnen heffen

zijn er nadelen / voordelen bij deze methodes ( 1 en 2) .. en nog iets van alternatieven ???

73 Rick , PA1BVM



ik kom er niet precies uit uit .. maar er is vast iemand die dat goed kan beredeneren ..


schuifmast optakelen.JPG

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: uitschuiven van telescoopmast

#2 Bericht door PD7CW »

Ik heb een derde variant uit mijn mouw geschud nummer 2 in het rijtje, 1 en 3 komen overeen met je eigen voorstel.
2 kan het voordeel hebben dat buis twee wat neutraler in de buitenmast blijft wat misschien tot minder wrijving leidt. Ook is de kracht in de kabel naar de lier nu maar de helft en moet twee maal de lengte opgewikkeld worden. Het kan gunstig zijn als de lier geen of weinig vertraging heeft.
Opstelling 1 leid ertoe dat eerst de kleine buis uitschuift. Is dit gunstig? Dat weet ik niet.
Alles hangt eigenlijk af van een aantal factoren die nog niet bekend zijn, edoch, om het gesprek wat aan te zwengelen (op te lieren).

Cees
PD7CW
Bijlagen
Naamloos.png

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: uitschuiven van telescoopmast

#3 Bericht door pa8w »

Ik vind nr 2 de elegantste.
Vanwege de ingebouwde vertraging kan de kabel dezelfde dikte hebben als de bovenste kabel.
(het gewicht van 2 segmenten hangt aan 2 kabelhelften.)
Ook zal het beslist minder wringen vanwege de zelf-centrerende werking.

Chapeau,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: uitschuiven van telescoopmast

#4 Bericht door PD7CW »

Eén vraag was nog niet beantwoord maar is inderdaad vrij eenvoudig te beredeneren.

Wat is benodigd aan lierkracht?

Dat betreft 100 kgf voor de tweede opstelling, voor 1 en 3 zou 200 kgf nodig zijn.

Voor opstelling 1 ben je het eerste traject om de topmast 'eruit' te krijgen met 100 kgf aan het zwengelen. Als de topmast is uitgeschoven is vervolgens 200 kgf nodig.
1 Is eigenlijk héél ongunstig omdat de 200 kgf spankracht óók ontstaat rond de bovenste keerrol van de middelste, tweede buis, op het moment dat de topbuis is uitgeschoven en men met het heffen van de middelste buis begint.
Opstelling 2 en 3 zijn, mits de kabellenge van de topbuis iets langer gekozen wordt, zelfregulerend, de spankracht in de bovenste kabel kan nooit hoger worden dan 100 kgf.
De rek in beide kabels, ook ten gevolge van veroudering, is voor de opstelling 2 waarschijnlijk identiek. Dit kan gunstig zijn want indien de bovenste kabel iets met overmaat gekozen is, dan zal dit ook zo blijven. Bij opstelling 3 kan ten gevolge van rek van de onderste kabel (200 kgf) deze langer worden waardoor de kabel van de topbuis geen overmaat meer heeft.
Gevolg is natuurlijk afhankelijk van onbekende details zoals als, wáár zitten de eindbegrenzingen, op de buizen of de kabel/lier, etc.

Cees
PD7CW

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: uitschuiven van telescoopmast

#5 Bericht door pa1bvm »

Cees en Wil

Super mooie plaatjes en strakke adviezen ..wat is het toch een mooi forum !!
optie 2 gaat het worden

de mast delen zijn niet echt 100 kilo ... meer tegen de 50-70 kg ik kan ze net optillen
rest van het pinkster weekende nog wat schilderen en wat dingetjes lassen ter voorbereiding van deze optie 2 !!

groet Rick

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: uitschuiven van telescoopmast

#6 Bericht door PD7CW »

Mooi Rick,
Succes met het project.

Cees

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: uitschuiven van telescoopmast

#7 Bericht door PA1cm »

Goede dag,

Wat opmerkingen, als bij tekening 1 het kleinste deel zwaarder weegt dan het middelste, dan wordt het kleinste deel niet uitgeschoven.
Dat kan makkelijk denk aan de rotor rotorbuis antennes etc.
Bij tekening 2 is de hijslast de helft van tekening 3, echter dient men hierbij wel rekening te houden met het hijsvermogen van de lier. Als hierdoor één of meerdere lagen staalkabel op de liertromel komen neemt het hijsvermogen van de lier af, hier dient men wel rekening te houden bij het selecteren van de lier.
Nog een opmerking, bij tekening 2 moet de staalkabel van het kleinste deel aan het middelste deel onderaan bevestigd worden, en niet aan het buitenstedeel dat werkt niet.


PA1CM

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: uitschuiven van telescoopmast

#8 Bericht door PD7CW »

PA1cm schreef:Goede dag,

Wat opmerkingen, als bij tekening 1 het kleinste deel zwaarder weegt dan het middelste, dan wordt het kleinste deel niet uitgeschoven.
Dat kan makkelijk denk aan de rotor rotorbuis antennes etc.
Bij tekening 2 is de hijslast de helft van tekening 3, echter dient men hierbij wel rekening te houden met het hijsvermogen van de lier. Als hierdoor één of meerdere lagen staalkabel op de liertromel komen neemt het hijsvermogen van de lier af, hier dient men wel rekening te houden bij het selecteren van de lier.
Nog een opmerking, bij tekening 2 moet de staalkabel van het kleinste deel aan het middelste deel onderaan bevestigd worden, en niet aan het buitenstedeel dat werkt niet.


PA1CM
Opmerkingen 1 en 3 zijn niet waar.
Opmerking 2 is aan de bouwer, detailengineering.

Cees
PD7CW

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: uitschuiven van telescoopmast

#9 Bericht door pa1bvm »

nog even terugpakken op tekening 2


mijn mastdelen zijn 5 meter
dus als de kabel tussen het hoogste deel en het middelste deel op 5 meter maak ....
dan kom ik maar max tot een uitschuif van 2.5 meter .. dus ja ik voel wel aan dat de kabel onderaan het middelste deel moet
en die lengte van die kabel moet dan max 10 meter zijn .. natuurlijk iets minder anders valt het boven stuk uit de mast ..

maar ik maak eerst wel even een modelletje van plastik pijpjes en wat vliegertouw op schaal
safety first ..hihi

blij dat ik van die mooie tips krijg ..
ik verf rustig door .. dit issue komt met die lieren komt vast helemaal goed

greetz ..

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: uitschuiven van telescoopmast

#10 Bericht door PA1cm »

PD7CW schreef:
PA1cm schreef:Goede dag,

Wat opmerkingen, als bij tekening 1 het kleinste deel zwaarder weegt dan het middelste, dan wordt het kleinste deel niet uitgeschoven.
Dat kan makkelijk denk aan de rotor rotorbuis antennes etc.
Bij tekening 2 is de hijslast de helft van tekening 3, echter dient men hierbij wel rekening te houden met het hijsvermogen van de lier. Als hierdoor één of meerdere lagen staalkabel op de liertromel komen neemt het hijsvermogen van de lier af, hier dient men wel rekening te houden bij het selecteren van de lier.
Nog een opmerking, bij tekening 2 moet de staalkabel van het kleinste deel aan het middelste deel onderaan bevestigd worden, en niet aan het buitenstedeel dat werkt niet.


PA1CM
Opmerkingen 1 en 3 zijn niet waar.
Opmerking 2 is aan de bouwer, detailengineering.



Cees
PD7CW


Nog een opmerking bij tekening 1.

Als het kleinste deel omhoog gehesen wordt, dan zal het middelste deel voor de helft van de hoogte stijgen, dan het kleinste deel gestegen is.
Omdat van het middelste deel de staalkabel dubbel binnen gehaald moet worden, en van het kleinste niet.

PA1CM

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: uitschuiven van telescoopmast

#11 Bericht door PD7CW »

PA1cm schreef:
PD7CW schreef:
PA1cm schreef:Goede dag,

Wat opmerkingen, als bij tekening 1 het kleinste deel zwaarder weegt dan het middelste, dan wordt het kleinste deel niet uitgeschoven.
Dat kan makkelijk denk aan de rotor rotorbuis antennes etc.
Bij tekening 2 is de hijslast de helft van tekening 3, echter dient men hierbij wel rekening te houden met het hijsvermogen van de lier. Als hierdoor één of meerdere lagen staalkabel op de liertromel komen neemt het hijsvermogen van de lier af, hier dient men wel rekening te houden bij het selecteren van de lier.
Nog een opmerking, bij tekening 2 moet de staalkabel van het kleinste deel aan het middelste deel onderaan bevestigd worden, en niet aan het buitenstedeel dat werkt niet.


PA1CM
Opmerkingen 1 en 3 zijn niet waar.
Opmerking 2 is aan de bouwer, detailengineering.



Cees
PD7CW


Nog een opmerking bij tekening 1.

Als het kleinste deel omhoog gehesen wordt, dan zal het middelste deel voor de helft van de hoogte stijgen, dan het kleinste deel gestegen is.
Omdat van het middelste deel de staalkabel dubbel binnen gehaald moet worden, en van het kleinste niet.

PA1CM

Deze opmerking is óók niet waar.

Cees
PD7CW

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: uitschuiven van telescoopmast

#12 Bericht door PA1cm »

Waar of niet waar?
Bijlagen
mastdelen.PNG

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: uitschuiven van telescoopmast

#13 Bericht door pa1bvm »

@pa1cm

ja klopt als je meer dan 125 kg moet lieren met een lier van 100 kg kracht dan lukt het niet
maar dan voeg je wel extra variabelen toe ....


ik heb nog geen "limiet" op de " lierkracht"
electrische lieren op 220V zitten tussen de 250 en de 600 kg hefkracht
meer kan ook .. maar die zijn dan behoorlijk aan de prijs
heb nog een wormwiel handlier die 2500 LBS kan doen ..
maar ik ben natuurlijk een luie amateur en ik wil een knop omhoog en een knop omlaag ..HIHI


dus als ik maar genoeg power heb dan lukt dat best ..
en ja er zitten natuurlijk mechanische end-stops in de uitschuif delen
ruwweg een meter " overlap " tussen de mastdelen ..
dus met 3 x 5 meter kom ik dan op max hoogte van 13 meter


dus even los van een bepaalde minimale trekkracht komt de boel toch boven ..
ik vind de oplossing in optie 2 nog steeds het handigste
alle twee de mastdelen gaan gelijk bewegen ..
Laatst gewijzigd door pa1bvm op 22 mei 2015, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: uitschuiven van telescoopmast

#14 Bericht door PE1PQX »

Vergeef me een mogelijk domme vraag, maar is een 'dood-gewicht' (massa bovenste mastdeel + rotor, antenne's en kabels) niet totaal wat anders dan trekkrachten op een staalkabel??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: uitschuiven van telescoopmast

#15 Bericht door pa1bvm »

Hi andre ,

er is natuurlijk wel een relatie

dat " dooie" gewicht moet omhoog
en ja daar is dan wel een staalkabel voor te vinden
dan krijg je dingen zoals WLL Specs en veiligheids marges , hufterproof , amateurproof , xyl proof etc

daar zijn vast ook weer hele mooie topics van te maken ..
wij amateurs houden vaak van wat extra slagen om de arm.
( ja ja ..nog een kuubje extra beton... je kent dat wel )

maar ik heb wel " last" van het feit dat de kabel tussen de mastdelen door moet kunnen .
als die kabel bijv 25 mm dik zou moeten worden dan schuift de boel echt niet meer .
ik denk dat ik misschien met 8mm kabel wegkom ..
misschien gaat 6mm ook nog wel ..
het is geen hijsbok van smit-tak ..
't is maar een pruts mastje ..

Plaats reactie