Digimodem/schakelkast

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Digimodem/schakelkast

#1 Bericht door PD7H »

Niet erg hi-tech, maar wel mijn eerst projectje succesvol afgerond. En het is nog practisch ook ;)

Ik wilde een schakeling bouwen waarbij ik met één simpel schakelaartje een centrale microfoon kon schakelen tussen 2 sets, waarbij de PTT met een voetpedaal moest worden bediend. Daarnaast wilde ik ook een digimodem er in onderbrengen, zodat ik digitale modi kan bedrijven vanaf mijn HF set.

Omdat de IC-211e niet alle benodigde signalen op de accesoire uitgang heeft, besloot ik de handmike in de schakeling op te nemen (daar is wel alles aanwezig), zodat ik naar believen de handmike of de centrale microfoon kan gebruiken.

De IC-737 heeft wel een bruikbare accesoire uitgang, dus daar kon ik alles vanaf halen. HamradioDeLuxe echter, kan via de CAT interface niet de PTT van de IC737 bedienen, dus daar moest ik iets op verzinnen. Het werd uiteindelijk een USB-serial interface, waarbij de CTS lijn een optokopler bedient, waarmee de PTT lijn aan massa wordt geschakeld.

Ik heb e.e.a. met een 2-tal relais uitgevoerd, gevoed door een externe adapter die ik toch nog had liggen. Om het verhaal af te maken, moesten er ook nog 2 controleledjes op gemonteerd worden zodat je kunt zien welke set actief is.

E.e.a. resulteerde in het volgende schema:
Werktekening
Werktekening
Het eindresultaat:
Eindresultaat
Eindresultaat
Alles werkt prima en heb de eerste QSO's in PSK al gemaakt. Alleen wilde ik nu ook de koptelefoon op eenzelfde manier kunnen schakelen tussen beide set.

Dit heb ik dus maar in het kleine kastje gebouwd dat er onder zit ;)

Overigens is dit het geheel:
Shack
Shack
73, Hans
PD7H

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Digimodem/schakelkast

#2 Bericht door PE1KXY »

Leuk man, en nog praktisch ook!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Digimodem/schakelkast

#3 Bericht door coolepascal »

The GSX smart box mooi gedaan Hans, ik had dat idee ook al eens maar ik ben niet zo vlijtig.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Digimodem/schakelkast

#4 Bericht door PE1PQX »

Kijk, huisvlijt hoort er bij!

Zo zit ik al een tijdje te bedenken hoe ik kan schakelen:

1) TS430 met/zonder 144MHz/432MHz transverter
2) TS430/TMV7e -> handmicrofoon/MC-60/Digimode/TNC

Ook of ik de transverters in één behuizing monteer (2U 19" ofzo) en daarvandaan verder schakel...

Ideeën zat... nu de uitwerking nog.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Digimodem/schakelkast

#5 Bericht door PD7H »

Was inderdaad wel leuk om te maken en alles werkt ook nog prettig. Ben nu wel op het punt aanbeland dat alles zo'n beetje werkt zoals het ik in mijn hoofd had... Er staan inmiddels ook genoeg antenne's op het dak, al kan het natuurlijk altijd mooier en groter.

Ga maar even wat nieuw inspiratie opdoen, want het is wel een leuke combinatie zo. Beetje experimenteren, dingen bedenken en dan ook nog maken ;)
73, Hans
PD7H

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Digimodem/schakelkast

#6 Bericht door PA3BAS »

Heb je mooi tijd om te studeren voor F. Buitenzitten wordt morgen toch niet echt fijn :?:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Digimodem/schakelkast

#7 Bericht door PD7H »

Da's ook wel een optie ;)
73, Hans
PD7H

Plaats reactie