Lineaire strubbelingen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#31 Bericht door ----- »

Dat mag zo zijn Cees, maar hoewel ik geen ervaring heb met gloeifet's op hoogspanning lijkt het me ook geen hogere wiskunde.
De opzet van zulks een lineair is redelijk simpel met slechts een beperkt aantal componenten. En hoewel er het een en ander beter/mooier uitgevoerd had kunnen worden, heb ik (nog) niet de overtuiging dat het ontwerp niet deugt.
En misschien kom ik een keer op het punt dat ik de cavity omgooi zoals PA1BVM voorstelt of ga ik nog rigoureuzer te werk en wie weet eindigt het ding ooit als plantenbak.
Voorlopig meen ik toch dat ik het ding toch aan de praat kan krijgen, soortgelijke ontwerpen hebben gewerkt zegt het internet, en zoals je weet het internet heeft altijd gelijk.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Lineaire strubbelingen

#32 Bericht door Radioot »

http://www.qsl.net/w7gz/gi7b/ha1ya.zip voor de Hongaarse beschrijving van een prototype,
dit is zeker geen commercieel ontwerp, maar wel door diverse Hongaarse amateurs seriematig (als huisvlijt) gekopieerd.

0. Vraag aan Rene of dit geval ooit 300Watt heeft geleverd.
1. Neem een goed werkende buis, gi7b kost €15 , maar kan ook een stinker zijn.
2. controleer PSU, 1400 V is best laag voor deze triode, bij 2kV gaat het beter
3. check C6= 500pF/20kV bij jouw uitgevoerd als print C. Neem een echte C > eBay.
4. als niks werkt: verpats het ding aan ome Frits
Laatst gewijzigd door Radioot op 02 sep 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Lineaire strubbelingen

#33 Bericht door pe5t »

Als de ruststroom klopt met het negatief en er 300 mA loopt bij 20 watt input is de buis zo slecht nog niet. Emissie genoeg.
Ik zou het in de uitgangskring zoeken.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#34 Bericht door PD7CW »

PG8M schreef: en zoals je weet het internet heeft altijd gelijk.
Deze versterker kan, via internet, wel al eens meerdere malen van eigenaar verwisseld zijn, 200 Euro?

Ik zou als ik jou was eens een meting doen met een beperkt ingangsvermogen, zeg, 2,5 watt en kijken wat eruit komt. Vanaf welke vermogen gedraagt deze versterker zich als 'linear'?
Denkend dat al het verwachte vermogen nu zou verdwijnen in een stukkie printplaat gaat er bij mij niet in, er zou rook uitkomen.

Cees

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#35 Bericht door pa1bvm »

kijk nog even op deze site
lijkt sterk op jouw ontwerp ( de PCB condensator is vervangen door een " echte" doorknob C )

http://www.ik4yaz.it/amplificatore.htm

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#36 Bericht door pa1bvm »

ik zal vanavond eens kijken of ik nog zo een doorknob C heb liggen ..
dan kan je nog wat proberen ..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#37 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef:Als de ruststroom klopt met het negatief en er 300 mA loopt bij 20 watt input is de buis zo slecht nog niet. Emissie genoeg.
Ik zou het in de uitgangskring zoeken.
Ik geloof ook niet dat Marcel drie buizen heeft, die op dezelfde manier stuk/versleten zouden zijn. De print-C zie ik ook niet als probleem omdat als je daar zeg 50W in kwijt wilt raken, er meer dan 11A rms moet lopen (uitgaande van FR4 met een erg worst case verlies factor van 0.1, doorgaans ligt het lager). Een wilde gok: tuning C = 5..10 pF? Dan zou daar een capacitieve stroom lopen in orde van 7A rms. Een IR thermometer, of nog mooier een thermische camara, kan ook handig zijn om bijvoorbeeld overgangsweerstand op te sporen.

Ik hoop dat Marcel in staat is om de DC bias te meten tijdens rust, en bedrijf, en zekerheid krijgt over zijn vermogensmeting. Stel dat Ugk van bijv -15V naar -8V loopt, dan snap ik dat het rendement flink zakt. Als blijkt dat de DC situatie goed is, dan is de tuning de volgende verdachte. Heb je enig idee van de Q-factor van het uitgangscircuit?

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#38 Bericht door PD7CW »

PG8M schreef: voor de reactie hierboven: 2.5 Watt lukt niet, de Yaesu kan niet lager dan 5 Watt. met Pin = 5 watt ---> Pout = 44 Watt Ia = 150mA
Dit had ik gemist Marcel, sorry.
Van 5 watt maakt hij 44 Watt, vermogensversterking bijna 9 maal
Van 20 watt maakt hij 100 watt, vermogensversterking 5 maal

?

Cees

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#39 Bericht door ----- »

De verkoper heeft duidelijk bij de verkoop gezegd dat de lineair het vermogen niet haalde, daar was de prijs ook naar.

1400 volt is inderdaad wat laag, had ik ook liever wat hoger gehad, maar het is geen onmogelijke spanning. Ik hoef ook niet tot het gaatje. komt er 200 a 250 watt vind ik het ook goed.

Daarbij blijf ook ik het onwaarschijnlijk vinden dat er ~150Watt wordt opgestookt in de printplaat condensator. Die zou dat ook niet overleven denk ik. Maar de vraag is waar blijft het dan?

De DC bias (grid) is in rust -17Volt en tijdens volle belasting loopt deze naar de -18Volt lijkt me geen substantiële verandering, gemeten met de scoop.

Overgangs-weerstanden heb ik ook aan gedacht en met de dremel en een staalborsteltje alles mooi blank gepoetst en weer in elkaar gezet.

Q-factor van het uitgangs-circuit weet ik niet. ik heb wel het uitgangscircuit omzeilt door een aftakking op de strip te maken, (zie eerder post) dat gaf geen soelaas.

De watt meter is wel een issue, ik schaam me kapot als later blijkt dat de watt meter niet goed is. Maar de verkoper vertelde me dat ook hij slecht 100 Watt had.

Heb als test de printplaat condensator verwijderd en vervangen door een 1.5nF 8Kv schijfcondensator die ik had liggen.
Het resonantie punt was een flink stuk gezakt, maar door wat schuiven met de strip lukte het toch weer om op de 2mtr band te komen.
De condensator kon het geweld echter niet aan en begon in no time te zweten en blaren te vertonen. In dit korte moment van glorie voor deze C kon ik op de watt meter echter geen verbetering constateren. Het vermogen lijkt er wel te zijn, maar hoe krijg ik het eruit.
Van 5 watt maakt hij 44 Watt, vermogensversterking bijna 9 maal
Van 20 watt maakt hij 100 watt, vermogensversterking 5 maal
?
Daar zet ik mijn ? ook bij.
Bijlagen
20150902_172052.jpg

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Lineaire strubbelingen

#40 Bericht door Remco »

Deze eindtrappen behoren tot de generatie 'Early Oostblok' en kwamen
begin jaren '90 op de markt door de Hongaren met 'RuBu's' (Russische buizen ;-)
om na de wende wat harde valuta te verdienen.

Ze zagen er (mechanisch) soms een beetje krakkemikkig uit en de veiligheid
was naar 'Westerse' begrippen soms ook 'wicky wacky',
b.v. HV direct aan- en uitschakelen met een schakelaar op de voorkant etc.
Erg eng allemaal.

Maar ze werk(t)en op zich prima en hebben veel amateurs (destijds) relatief
goedkoop wat output geleverd.

Precies wat PE5T zegt, de buis lijkt emissie voldoende te hebben gezien het
feit dat je op 145 MHz met 15-20W 300 mA anodestroom kan laten lopen.
Het inputcircuit zal dus ook wel in orde zijn.

Je meet geen noemenswaardige terugval van -Vg, dus het biascircuit zal ook ok zijn.

Ook je Va meet je redelijk constant.

Blijft, zoals velen concluderen het uitgangscircuit over.

Deze eindtrappen maken gebruik van een 1/4-golf lijn waarbij veelal getracht wordt
om de impedantie van de transmissielijn omgeveer 73Ω te laten zijn voor de hoogste unloaded Q
(en daarmee het hoogste rendement).

De loaded Q is gelijk aan de uitgangsimpedantie van de buis, zeg 2000Ω, en de load impedantie, 50Ω.
Dus Ql = 2000 / 50 = ca. 40

Door de ontkoppel C ('Abklatsch Platte') loopt, als ik me het goed herinner ruwweg Q² * Ia = ca. 600A

Het zal duidelijk zijn waarom er in dit soort ontwerpen, wanneer gekozen wordt om aan de low Z zijde
DC te ontkoppelen, speciale materialen als mylar, teflon en andere exotische polymeren met een
lage tan δ gebruikt worden.

PCB heeft een niet erge lage tan δ en verlebbert bij grote fluxen.
Ik verdenk dus in hoge mate de ontkoppel C en het heeft geen zin om die te vervangen met
doorknobs oid, want die kunnen de RF stroom / flux niet aan (op die plek).

Om ondermeer vorenstaande reden wordt dan ook vaak ontkoppeld aan de hete kant.

Zoals ik het epistel lees, blijkt de versterker wanneer in toenemende mate (RF) stroom loopt,
de output / versterkingsfactor afneemt.

Er 'verzadigt' dus iets, maar het blijkt onduidelijk wat.
Inderdaad, de kans dat je drie suboptimale buizen hebt, zoals Wim zegt, schat ik ook klein in.
Maar ... het kan natuurlijk altijd . . .

Misschien het overwegen waard om te proberen, zoals ik het altijd zelf doe bij dit soort
eindtrappen. Met daadwerkelijk enig power in de (loaded) uitgang zenden:

4 x 8k2/1W of 5x 10k/1W (kool) parallel aan de anode om Rload te simuleren (PA staat natuurlijk uit)

5W RF injecteren en de return loss (RL) meten met een meter met voldoende directivity.
De RL moet hoger dan -40 dB zijn.
Is deze b.v. max. -20 dB dan is er iets niet goed.
Laatst gewijzigd door Remco op 02 sep 2015, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#41 Bericht door PD7CW »

PG8M schreef: Vgc = -17 volt, als ik 20watt instuur is Ia ~293mA en loopt Vgc ~1 volt op naar -18 volt.
Marcel,
Dit lijkt ook vreemd, bijna 300 mA bij Vgc -18 V, heb je dit wel op de juiste plaats gemeten?
Je zou eerder iets van Vgc = -6V verwachten!
De onderste rode stip is de 60 mA zonder insturing.
G17B 18 V 293 mA.png

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#42 Bericht door pa1bvm »

even ombouwen zodat striplijn aan aarde zit en dan deze tussen de buis en de ander kant van de striplijn
deze C is wel groot genoeg denk ik ... kan 10 KV hebben
condensator.jpg

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#43 Bericht door ----- »

Remco,
Vraag: kan je uitleggen waarom ik met vermogen in de uitgang moet meten ? Ik heb een VNA en heb deze meerdere malen aan de uitgang gehad (wat er naar mijn mening goed uitzag, goede SWR, m.a.w. er kwam weinig terug) Maar wat is het voordeel van met power deze meting doen ? Wil het best doen maar wil ook graag weten waarom ik het doe.

Beter dan mijn Daiwa SWR meter zal de directivity dan trouwens niet worden.

Als ik jou relaas zo lees over de 'Abklatsch Platte' en de 600Amp zal een doorknob dat inderdaad ook niet trekken op die plek. een optie hier is een stukje PTFE PCB bestellen om de huidige te vervangen. Dat zal allicht verbetering geven.

Ik heb een nieuwe buis besteld, als dat het niet is heb ik er 4 en kan ik een leuke andere liniear gaan bouwen van 1KW.

PD7CW,
ik meet de Vgc op de draad van het bias circuit naar de kathode. dat is dus de waarde die de kathode wordt opgetild t.o.v. chassis(grid), ik heb nogmaals gemeten en deze spanning is nagenoeg stabiel onder belasting rond de -16Volt.

Ik zie nu wel dat de ruststroom constant een klein beetje op en neer staat te gaan.

Nou heb ik even in het diode bakje gerommeld en daar kwam ik een BZT03C15 tegen. Een zener van 15volt. kan ik hiermee niet simpel het bias voltage mee maken, als ik Ia onder de 216mA houd moet dat kunnen volgens mij. power dissipation is 3.25W. Of zie ik dat verkeerd ?

pa1bvm,
Ik ben bijna zover Rick dat ik m ombouw, houd m nog even vast ;)

verder,
Ik heb nog enkele ontwerpen gezien die een klein c'tje over de gloeidraad aansluitingen zetten. heeft dat nut ?
Laatst gewijzigd door ----- op 02 sep 2015, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Lineaire strubbelingen

#44 Bericht door Radioot »

http://f6csx.free.fr/PROJETS/PA_DK1OF/Ampli_DK1OF.pdf in paragraaf 1.2 staat wat uitleg, Gabor verwijst naar dit artikel (zie ha1_3.pdf).

Vraag 0. is nog niet beantwoord, het is geen verwijt aan de verkoper, maar voorkomt dat je lang aan een dood paard staat te trekken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#45 Bericht door pa1bvm »

hoe ziet je bias circuit er eigenlijk uit ??

Plaats reactie