veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#1 Bericht door Maarten pf0mt »

Sinds vanmorgen ben ik de troste eigenaar van een 'veelzijdige frekwentiemeter', een ontwerp uit Elektuur 290/291 (december 1987/januari 1988). Dit is een zelfbouw project van zo te zien minstens 15 jaar oud. Het apparaat doet wel iets, maar ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap. Op internet kan ik er niet echt veel over vinden. Heeft iemand toevallig die oude Elektuurs op zolder liggen? Natuurlijk kan ik kan het allemaal zelf uit gaan zitten tekenen, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.

Afbeelding
Afbeelding

De tekst bij de linker knop is: FA (frequentie ingang A), TA (periode ingang A), FA/FB, TA-TB, VC (oplopende teller) en O (oscillator, meet altijd 10MHz).
En de rechter knop is voor de gate tijd: 0,01s, 0,1s, 1, 10s.
Van de twee bnc's voor ingangen A en B is de linker steeds dc gekoppeld en de rechter ac gekoppeld, geloof ik.
Standje FA lijkt te werken tot ongeveer 8MHz. Daarboven komen er willekeurige metingen.
Hoe in de ingangen aan de linkerkant aan de praat kan krijgen is mij een raadsel.

Heeft iemand ideeën of suggesties, of kan ik beter even door sparen en op zoek gaan naar iets professionelers?

PA3SN
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2011, 11:49
Locatie: Dongen

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#2 Bericht door PA3SN »

heb ik denk ik voor je, even scannen, mail ik het naar je

PA3SN
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2011, 11:49
Locatie: Dongen

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#3 Bericht door PA3SN »

oke scans gemaakt heb je een pb gestuurd voor e-mail adres.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#4 Bericht door PA0RAB »

Maarten,
Zag dat je al aan info wordt geholpen.
Uit het vergrijsde verleden is het ding me vaag bekend.
Neem de artikelen goed door -- leerzaam om die teller te doorgronden dwz de diverse principes
Het ding gebruikt wel de techniek van 30 jaar geleden
Niks mis mee lekker basaal.
Echter Zijn de onderdelen IC'S e.d nog wel verkrijgbaar ?
Is het ding mocht er iets kapot gaan reparabel?
Tegenwoordig zijn er tellertjes zelfbouw Haje , Kent en anderen verkrijgbaar rond 30 a 50 euro.
De techniek is hierbij veel meer gecomprimeerd waardoor totaal kleiner.
Ook hier geldt dat de techniek verandert en onderdelen uitsterven, niet meer gemaakt worden
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA3SN
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2011, 11:49
Locatie: Dongen

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#5 Bericht door PA3SN »

gebruikte ic icm7226B, zal inderdaad wel niet meer gemaakt worden. heb zelf nog ergens zn broertje liggen icm7216. ooit nog eens een counter van willen maken. nooit van gekomen omdat ik er al een heb.

Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#6 Bericht door Maarten pf0mt »

De aankoop was een gokje, maar daar was de prijs ook naar. Leuk om eens naar andermans zelfbouw te kijken.

Het voordeel van ontwerpen uit de Elektuur is dat ze meestal goed gedocumenteerd zijn, mits je de oude nummers nog kan krijgen. Is niet iedereen begonnen met schema's uit de Elektuur van knipperlampen en versterkers, of de kits van Velleman?

Hopelijk krijg ik 'm aan de praat. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#7 Bericht door Maarten pf0mt »

Ik ben alweer een stapje verder. In afwachting van de scans van de Elektuur ben ik vast begonnen om de datasheets van de diverse ic's eens door te lezen. Hiermee is al vrij duidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt.

Het geheel bestaat uit 2 printplaten; de teller en de prescaler.
De tellerprint handelt alles tot 10MHz af. Het is bijna compleet overgenomen uit de datasheet van icm7226B. Erg nuttig om deze datasheet eens goed te lezen.
De prescaler print doet een aantal dingen. Onder andere zit hier de 10MHz referentie klok op. Deze klok wordt rechtstreeks doorgegeven voor <10Mhz metingen, of gedeeld (ripple counter + cmos switches) voor hogere frequenties. De 10..40Mhz ingang wordt door 4 gedeeld met 1 flipflops en doorgegeven aan de tellerprint. De 40..1250MHz ingang wordt door een andere chip gedeeld en doorgegeven aan de tellerprint. Als laatste wordt er ook nog iets gedaan met de plaatsing van de de decimale punt. Hoe er van bereik gewisseld wordt is me nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval heb ik het eerste kapotte ic al gevonden in de 10..40MHz sectie.

PA3SN
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2011, 11:49
Locatie: Dongen

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#8 Bericht door PA3SN »

scans zijn verstuurt. anders hierbij nogmaals voor de liefhebbers
Bijlagen
veelzijdige frequentiemeter.part3.rar
(3.57 MiB) 305 keer gedownload
veelzijdige frequentiemeter.part2.rar
(9 MiB) 258 keer gedownload
veelzijdige frequentiemeter.part1.rar
(9 MiB) 294 keer gedownload

Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#9 Bericht door Maarten pf0mt »

Ruud bedankt voor de scans. Nu is helemaal duidelijk hoe dat ding in elkaar zit.
Het lijkt erop de het de ingangsbuffer van de 10..40MHz prescaler gesneuveld is. Helaas kan ik de 40..1250MHz ingang niet testen met mijn functiegenerator, want die gaat maar tot 10MHz. Misschien dat ik mijn 2m zender erop aan sluiten met de nodige verzwakking...

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#10 Bericht door pe1rea »

Heb het ook gedownload, misschien komt het nog eens van pas.... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#11 Bericht door PE9ZZ »

Maarten_Tromp schreef:Misschien dat ik mijn 2m zender erop aan sluiten met de nodige verzwakking...
Welnee, gewoon stukje draad erin en dan PTT inknijpen.

Tjerk, 9ZZ

Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#12 Bericht door Maarten pf0mt »

PE9ZZ schreef:Welnee, gewoon stukje draad erin en dan PTT inknijpen
Dat klinkt een stuk eenvoudiger. Ik zal het vanmiddag eens proberen.

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#13 Bericht door PA3FPV »

Ik ken deze teller behoorlijk goed. Behoorlijk, maar niet helemaal, want ik heb me er enige jaren geleden maandenlang op stuk gebeten. Maar dat is een ander verhaal.
Hoe dan ook is het zaak om vast te stellen of in elk geval het 10MHz-bereik op zich in orde is. Zo niet, wordt het met de prescalers natuurlijk ook niks. De snelle test op het hoogste bereik kan inderdaad veelzeggend zijn!

De teller heeft de klok op 10MHz. Wanneer een prescaler wordt gebruikt, wordt - niet alleen het ingangssignaal - ook de klok gedeeld door dezelfde factor. Op die manier wordt de uitlezing kloppend gemaakt.
Stay out if you can't lend a hand

Maarten pf0mt
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 nov 2014, 09:47
Roepletters: pf0mt

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#14 Bericht door Maarten pf0mt »

Het 10MHz bereik werkt naar behoren, voor zover ik kan zien. Het meet frequentie, periode, Fa/Fb enz. De ingangen zijn wel erg gevoelig, want als ik geen signaal aansluit meet die toch altijd wel iets.
Het probleem lijkt te zitten in de prescaler. De 10..40MHz ingang wordt naar aarde getrokken zodra ik spanning op de print zet. Van het ingangssignaal blijft niets meer over. Ik gok dat de ingangsopamp stuk is.
De 40..1250MHz ingang werkt wel, maar als ik de gevoeligheid afstel zodat deze ingang werkt, dan doet het 10MHz bereik niets meer en vice versa.
Eigenlijk was ik gewoon op zoek naar een werkende functiegenerator, niet naar nog een extra hobby project. Misschien moet ik 'm maar weer terug op marktplaats zetten...

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: veelzijdige frekwentiemeter (Elektuur dec 1987)

#15 Bericht door PA3FPV »

De 40..1250MHz ingang werkt wel, maar als ik de gevoeligheid afstel zodat deze ingang werkt, dan doet het 10MHz bereik niets meer en vice versa.
Dat is merkwaardig. Gebruik je dan wel de aparte ingang tot 10MHz? Overigens kun je - maar niet zonder meer als ik me goed herinner - alsnog een 10MHz kristal in de basisteller gebruiken. Het 10MHz kristal in de prescaler-print blijft dan natuurlijk zitten.
Een 733 opamp is makkelijk te verkrijgen. Maar eerst kun je (met de multimeter) nog checken of de diodes in het 10-40 MHz bereik de logische IC's wel correct "bedienen". In het schema is makkelijk te zien wat de bedoeling is.
Stay out if you can't lend a hand

Plaats reactie