Arduino spi bus probleem

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Arduino spi bus probleem

#1 Bericht door PE1LGW »

Voor een zelfbouw transciever maak ik gebruik van een 2,2 " display met een spi bus.
Om div gegevens weer te geven, zoals gebruikelijk de frequentie mode voedings spanning temperatuur van de set in band waar we in zitten werken.
Op zich mooi plaatje niets mis mee, weer gave prima.
Probleen is de zeer trage spi bus, maak gebruik van een Arduino Mega 2560

Aan gesloten op de hardware matige spi bus maar ik krijg de snelheid niet op orde.
Setclock div staat al op DIV/2 wat de hoogste snelheid is.

Iemand hier ervaring me dan wel een oplossing.
Maak ik gebruik van andere pinnen en bepaal in de software welke pinnen worden gebruikt, maakt het in snelheid niet uit.
Geen verschil in hardware of software matige optie

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Arduino spi bus probleem

#2 Bericht door PB4PT »

Hoi Rens,

Heb je al eens gemeten waar de traagheid zit? Is de clock op de bus traag, is de reactie van de slave op opdrachten traag?

Grtn, berrie.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Arduino spi bus probleem

#3 Bericht door PE1LGW »

voorbeeld van de display.
Bijlagen
test display.jpg
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Arduino spi bus probleem

#4 Bericht door ton.blokker »

Ik weet niet in welke taal je programmeert, maar de SPI bus van de MEGA 2560 is zo "poep snel" dat daar het probleem niet echt kan zitten.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met programmeren, maar het kan handig zijn om in het programma enige test routines op te nemen met een signalering op uitgang poorten. (er zijn genoeg).
Met wat hanigheid kan je dan bepalen waar het programma vertraagd.

De opzet ziet er in elk geval mooi uit.

Succes,

Ton
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Arduino spi bus probleem

#5 Bericht door PE1LGW »

ton.blokker schreef:Ik weet niet in welke taal je programmeert, maar de SPI bus van de MEGA 2560 is zo "poep snel" dat daar het probleem niet echt kan zitten.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met programmeren, maar het kan handig zijn om in het programma enige test routines op te nemen met een signalering op uitgang poorten. (er zijn genoeg).
Met wat hanigheid kan je dan bepalen waar het programma vertraagd.

De opzet ziet er in elk geval mooi uit.

Succes,

Ton
Dit is geschreven in c in de orgineele arduino tool, voor de rest doet de software nog niets.
Alleen de display weergaven, dus de rest van de software hou het tegen.
Met de rest van de software er bij scheeld het bijna niets, op diverse sites wordt er wel mee gemopperd dat de spi bus traag is.
Nu zou dit specifiek aan het Mega bordtje liggen, heb ook een uno bord liggen, dit moet ik nog testen of hier een verschil in zit.

Heb wel een aandere display besteld, 16 bit parallel, dit moet dus sneller gaan.
Beeld weergaven is een test opzet hoe de dispkay er uit moet aan zien.
Alleen de s meter en band info is nog niet geschreven en deze versie.

Aan de water val weergave wordt ook al aan gewerkt.

Groetjes Rens
PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Arduino spi bus probleem

#6 Bericht door Bert_1 »

Heb je een scope om eens te checken wat er precies gebeurt op de bus (wordt er wel continue geschreven)?

Bert
Bert

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Arduino spi bus probleem

#7 Bericht door PE1LGW »

@Bert

Is nagekeken loopt constant door met hier er daar een kleine pause tussen de volgende opdracht.
Kan helaas de snelheid niet meten.

Aankomede week kan het mogelijk wel, even de juiste scoop lenen, lijkt er op dat de bus gewoon niet snel genoeg is.
Ik ga komende week een ander bordje testen Arduino uno deze lijk beter te werken.


PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: Arduino spi bus probleem

#8 Bericht door PA5PT »

PE1LGW;
Eventueel kan je hem bij mij aan een logic analyzer knopen.
JO21RL

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Arduino spi bus probleem

#9 Bericht door paulp »

Wat is traag? En probeer je vraag eens op een arduino achtig forum wellicht dat men daar meer ervaring heeft met de door jou gebruikte hardware configuratie. BTW ziet er wel leuk uit wat je tot nu toe hebt geknutseld.
I thought, I thought of everything

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Arduino spi bus probleem

#10 Bericht door PE1LGW »

Ben al op div forum bezig geweest, en daar wordt op div fronten geklaagd dat het verschil tussen hardware en software spi bus geen verscjil is, en dat het intern de atmega chip iets niet goed gaat.
Ook de lib aanpassen heeft geen oplossing.

ben er even uit geweest ga mogelijk van avond nog even wat proberen
zal ook een nieuwe foto plaatsten.

heb wel een nieuw display bested 16 bit parallel dit werk wel snel to 40 f/s. (te snel dan nodig ) :D

dank voor de reactie
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie