LM317T

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

LM317T

#1 Bericht door andre »

Hallo fanatieke zelfbouw amatoeters.

Ik wil hier met een LM317T een 23cm module gaan regelen op de eerste versterkertrap. Oftewel de 12Vdc input regelen met een LM317T. Het eindtrapje van de moduul blijft dan gewoon op 13,8vdc werken
Voordeel is dat ik een zeer geringe stroombelasting krijg op de schakeling. Regelspanning trouwens word bepaald door een vaste weerstand/spanningsdeler op de Adj van de spanningsregelaar.

Reden van deze schakeling is om wat minder power uit het moduul te krijgen.
(type van het moduul heb ik even niet paraat, heb hem hier niet liggen).

Is dit een goed idee, of loop ik tegen moeilijkheden op die ik nu (nog) niet zie?? :?:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#2 Bericht door andre »

afbeelding vergeten :oops:

reg3.gif
reg3.gif (7.27 KiB) 5619 keer bekeken
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: LM317T

#3 Bericht door pa3dsc »

Ik gebruik dan r1=270 en r2= 2700 om Dan komt er bijna 13.8 volt uit.
(omdat die weerstanden in mijn bakjes voorkomen.)
Zijn div sites waar je de rekensom kunt maken.
zoeken op lm317 calculator
In de spec's gaat met uit van een r1=240 ohm

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: LM317T

#4 Bericht door pe1br »

Dit is precies zoals mijn eindtrapje ook werkt.
Printje van mini kits gekocht destijds:
http://www.minikits.com.au/RA-SHF-Amplifier

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#5 Bericht door andre »

oké, das dus geen gekke gedachte van me. Ik heb inderdaad al de juiste weerstand waarde matrix (r1 en r2)bij bepaalde output spanning.
Kan natuurlijk met één instelpotje, maar wil vaste waardes gaan gebruiken.

Bedankt, ik kan er weer mee verder.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: LM317T

#6 Bericht door PA0FRI »

Het is niet duidelijk wat je als input voltage gaat gebruiken (13.8V?).
Voor 12V output voltage moet de input ten minste 12 + 3 = 15V zijn.
Bijlagen
reg3.gif
reg3.gif (7.27 KiB) 5488 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#7 Bericht door andre »

Hoi Frits,
de input zal inderdaad de bekende 13,8 vdc zijn. Echter moet het moduul zover worden terug geschroefd in gain, dat er ipv ruim 10 watt maar 300 a 350mW uit komt. Ik denk dat de voeding aan de uitgang rond, of iets onder de 5 volt zal komen te liggen.

73, André.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: LM317T

#8 Bericht door PE1KEL »

Zou een low drop adjustable regulator zoals de LD1085 een uitkomst zijn?
De dropout is 1.3 volt en dus mooi als er 13.8 ingaat. De max. stroom is 3 ampere dus dat zou ook mooi zijn.
En een mogelijk regelbereik van 2.6 tot 27 volt.
http://www.eatelier.nl/index.php/electr ... -regulator
En in Nederland te koop bij Dick Best:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6089

Adriaan.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#9 Bericht door andre »

zou inderdaad ook kunnen Adriaan. Voor de toepassing van mijn project(je) maakt het echter niet zo erg veel uit welke van de twee regelaars ik dan gebruik. Daarnaast is 3 ampère wat overkill...Heb slechts een MAX. current van iets van 100mA nodig.

73, André
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2495
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: LM317T

#10 Bericht door PA3DJS »

andre schreef:Hallo fanatieke zelfbouw amatoeters.

Ik wil hier met een LM317T een 23cm module gaan regelen op de eerste versterkertrap. Oftewel de 12Vdc input regelen met een LM317T. Het eindtrapje van de moduul blijft dan gewoon op 13,8vdc werken
Voordeel is dat ik een zeer geringe stroombelasting krijg op de schakeling. Regelspanning trouwens word bepaald door een vaste weerstand/spanningsdeler op de Adj van de spanningsregelaar.

Reden van deze schakeling is om wat minder power uit het moduul te krijgen.
(type van het moduul heb ik even niet paraat, heb hem hier niet liggen).

Is dit een goed idee, of loop ik tegen moeilijkheden op die ik nu (nog) niet zie?? :?:
Heb je bekeken of bij het verlagen van de voedingsspanning van de eerste trap van het modul de gelijkstroominstelling nog acceptabel blijft?

Ik ga er van uit dat zo'n stuurtrap in klasse A staat. Kun je dan niet "gewoon" een BD135 of andere power transistor als emittervolger schakelen achter een goed ontkoppelde spanningsdeler?

Wim, PA3DJS

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#11 Bericht door andre »

Hmm...klasse A voor de driver, daar kan je best wel gelijk in hebben. En dan AB voor de eindtrap wellicht.
Ik heb lang, hééél lang geleden een of andere BGY module op vhf zo ook op die manier geschakeld met een regelaartje. Weet niet meer welke. Dat heeft toen geen nadelige effecten gehad voor de specs van het module. Maar ik weet ook niet meer tot welke spanning ik toen de driver heb laten zakken. Ik vrees dat ik in dit geval aardig moet zakken voor de beoogde 300mW output.

Krijg deze week het spul hier op de werkbank, weet ik ook welk module het precies is.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2495
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: LM317T

#12 Bericht door PA3DJS »

andre schreef:Hmm...klasse A voor de driver, daar kan je best wel gelijk in hebben. En dan AB voor de eindtrap wellicht.
Ik heb lang, hééél lang geleden een of andere BGY module op vhf zo ook op die manier geschakeld met een regelaartje. Weet niet meer welke. Dat heeft toen geen nadelige effecten gehad voor de specs van het module. Maar ik weet ook niet meer tot welke spanning ik toen de driver heb laten zakken. Ik vrees dat ik in dit geval aardig moet zakken voor de beoogde 300mW output.

Krijg deze week het spul hier op de werkbank, weet ik ook welk module het precies is.
Ga je modes gebruiken die de amplitude moduleren (AM, SSB, digitale mode), of wordt het alleen voor FM/PM-achtige modes gebruikt? Als het eerste het geval is, wil je wellicht ook even kijken naar intermodulatievervorming.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LM317T

#13 Bericht door andre »

Volgens mij gaat / kan hij er alleen FM mee maken Wim. Ik heb de amp gezien die er achter komt, en die staat in klasse klasse c geschakeld met een of andere M tor.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: LM317T

#14 Bericht door Remco »

Het hoeft trouwens geen LM317 te zijn, je kan er bijna elke
'driepoot' spanningsregelaar voor gebruiken.

Zie ondermeer hier en dan wat naar beneden scrollen.

Een LM317 is eigenlijk een speciale 78xx, of andersom ;-)

Plaats reactie