Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#1 Bericht door supervlieg »

:roll: Ik zie als cb'er dat er bijna geen mobiele ( auto ) cb'ers meer bestaan ( rondrijden ) en dit door de opkomst van de gsm en van de smartphone !

Hoe zit het nu eigenlijk met jullie als Radiozendamateurs. Bestaan er nog mobiele ( auto ) Radiozendamateurs in Nederland en België ?
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#2 Bericht door on4avt »

Het zit er vol van!Dankzij gsm en mobiel internet kunnen we nu de wereld rond praten.
Velen zijn met HF uitgerust ,ik zelf op alle banden,hf tot uhf ,via repaeters etc...

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#3 Bericht door PD1JAP »

supervlieg schreef::Hoe zit het nu eigenlijk met jullie als Radiozendamateurs. Bestaan er nog mobiele ( auto ) Radiozendamateurs in Nederland en België ?
Ik ben altijd mobiel qrv op VHF/UHF en soms zelfs op HF.

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#4 Bericht door supervlieg »

on4avt schreef:Het zit er vol van!Dankzij gsm en mobiel internet kunnen we nu de wereld rond praten.
Wil u hiermee bedoelen, DMR-netwerk ?
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#5 Bericht door PA1AIS »

Onder welke steen heb jij gezeten? :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#6 Bericht door supervlieg »

PA1AIS schreef:Onder welke steen heb jij gezeten? :wink:
:oops: Onder een analoge steen !
Want van mobiele digitale zenden en ontvangen communicatie heb ik totaal geen ervaring in? Wel in mobiele analoge zenden en ontvangen communicatie.
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#7 Bericht door on4avt »

supervlieg schreef:
on4avt schreef:Het zit er vol van!Dankzij gsm en mobiel internet kunnen we nu de wereld rond praten.
Wil u hiermee bedoelen, DMR-netwerk ?
Er is meer dan DMR,
echolink,dstar,fusion,
repeaters die we kunnen linken etc
Maar vooral gewoon vhf en uhf in de auto.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#8 Bericht door PA1AIS »

CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#9 Bericht door elsinga »

Ik heb een dual-mode (DMR/analoog) dual band set in de auto, die ook bijna elke rit aanstaat.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

#10 Bericht door PD7HB »

PA1AIS schreef:CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
Ach ach ach daar gaat ie weer! Eigenlijk zouden we eens een pol moeten starten en kijken hoeveel amateurs er als CBers en FM piraatjes zijn beginnen. Verder ken ik genoeg CBers die zich voorbeeldig gedragen op de momenten dat de 11 meter wat openingen vertoond, daar kunnen heel veel brullende amateurs nog wat van leren.

Maar in het mobiel is D-star met een hotspot best leuk, de hele wereld op een porto. Met DMR en de andere digimodes heb ik geen ervaring.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#11 Bericht door supervlieg »

PA1AIS schreef:CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
Mobiele cb'ers zijn op hun einde door de opkomst van de gsm en van de smartphone.
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#12 Bericht door on4avt »

supervlieg schreef:
PA1AIS schreef:CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
Mobiele cb'ers zijn op hun einde door de opkomst van de gsm en van de smartphone.
Klopt niet, heeft niks ermee te maken!
Zou voor zendamateurs hetzelfde moeten zijn.
In Duitsland zal het verboden worden om een cb installatie in de wagen te hebben ,ook om die reden.
Snap dat niet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#13 Bericht door PA0ETE »

Ik heb geeneens een auto, en ik ben toch vaak mobiel. Zelfs nog op de fiets, hoewel je daar tegenwoordig handsfree moet werken (maar ik heb een Chinees Bluetooth-oortje dat erg goed werkt).

Maar dat niemand Supervlieg nou niet even gewoon antwoord geeft :D

Repeaters zijn tegenwoordig vaak via internet aan elkaar verbonden. Hoewel de verbindingstechniek een digitale is, werkt dat ook voor analoge repeaters. Hoewel dat niet hoeft, zijn repeaters tegenwoordig vaak vast verbonden aan elkaar via netwerken. Hoewel dat niet per se op die manier moet, gebeurt dat vaak via internet. Je kunt echter ook een straalverbinding gebruiken via een veel hogere frequentie. Dat heeft als voordeel dat het (bijv. voor noodverkeer) blijft werken, ook als internet uitvalt.

Ik kan op die manier met mijn portofoon via mijn eigen analoge repeater verbinding maken met een kennis die in Zuid-West Australië woont. gewoon in FM. Ik kan mijn repeater met een portofoon nog bereiken tot ongeveer 4 à 5 km afstand.

Bij digitale mode's wordt het koppelen van repeaters wel vaker gebruikt dan bij FM.

Overigens is dat systeem niet uniek voor zendamateurs. In Nederland is er een netwerk dat op die manier een aantal repeaters op 27 MHz aan elkaar koppelt.

Zie:
https://cbrepeater.nl/

Ik zie dat er een paar dingen aan de site niet werken, maar de zaak lijkt wel operationeel te zijn. Op de onderstaande pagina zie je in welke plaatsen er repeaters op het netwerk aangesloten zijn. Als je op één repeater zendt, dan is dat op alle aangesloten repeaters hoorbaar.

http://status.cbrepeater.nl/

Mobiel wordt onder zendamateurs nog behoorlijk veel gebruikt. De meeste activiteit op de repeaters is gewoonlijk te horen op de momenten dat de meeste mensen in de auto zitten (begin van de ochtend en eind van de middag), en vrijwel al die mensen zijn dan mobiel.

Het verschil met CB zit vermoedelijk in de veel grotere afstanden die je op amateurfrequenties kunt overbruggen. Dat komt door een grote bereik van de frequenties die gebruikt worden, op 6 meter en hoger kom je gewoon een stuk verder met hetzelfde vermogen dan op 11 meter bij lokaal verkeer.

Als het bij een kleiner bereik minder druk wordt, ontstaat veel sneller de situatie dat je niet zo makkelijk meerdere tegenstations tegenkomt. En dan dooft de activiteit vaak ook vanzelf uit.

Ik luister zelf heel af en toe op het netwerk van CBrepeater.nl, meestal via de repeater in Leusden, 7 km bij mij vandaan. Wat ik dan meestal hoor zijn vaste stations. Maar er is daar zeker de nodige activiteit, daarnet toen ik op de site keek was er ook een QSO gaande.

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#14 Bericht door supervlieg »

on4avt schreef:
supervlieg schreef:
PA1AIS schreef:CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
Mobiele cb'ers zijn op hun einde door de opkomst van de gsm en van de smartphone.
Klopt niet, heeft niks ermee te maken!
Zou voor zendamateurs hetzelfde moeten zijn.
Nou, radiozendamateur toestellen kunnen digitaal gaan zenden en ontvangen en cb toestellen niet.
on4avt schreef:In Duitsland zal het verboden worden om een cb installatie in de wagen te hebben ,ook om die reden.
Snap dat niet.
Ik denk dat het gewoon te maken heeft dat je eigenlijk geen cb toestel of radiozendamateur toestel zichtbaar mag achter laten in jouw auto, zoals dat nu ook voor de gps toestel voor in de auto van kracht is?
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#15 Bericht door supervlieg »

PA0ETE schreef:Maar dat niemand Supervlieg nou niet even gewoon antwoord geeft :D
Dat weet ik zo nog niet. Er zijn toch ook leuke antwoorden op mijn vraag geweest waar ik heel tevreden over bent. Maar u informatie is wel top, top, top man. :wink:
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

Plaats reactie