ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#1 Bericht door PE1PUP »

De Electron van mei 2019 staat nu voor iedereen integraal online onder ElectrONline om eens door te bladeren. Dus ga naar https://www.veron.nl/nieuws/electronlin ... -mei-2019/ voor wat achtergrondinformatie over hoe het doorbladeren werkt. Of ga direct naar de publicaties:...

https://www.veron.nl/vereniging/electro ... -mei-2019/
https://www.veron.nl/vereniging/electro ... mber-2018/
https://www.veron.nl/vereniging/electro ... juli-2018/

Doorbladeren met de pijltjestoetsen op je keyboard of met de (wat slecht zichtbare) < en > symbolen links en rechts in het beeld.

Veel leesplezier, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wat ingewikkeld zeg.

Als je PR matig goed bezig wilt zijn biedt je het nummer gewoon als download aan.

Of zoals de RGSB, erg makkelijk en overzichtelijk.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#3 Bericht door PE1PUP »

Grappig dat je een download voorstelt Juul.

We hebben nummers als PDF download aangeboden. En we hebben nummers via deze (volgens jou) ingewikkelde methode aangeboden. En wat blijkt nu? De (toch echt niet zo ingewikkelde) online leesbare variant blijkt vele malen meer gelezen te worden dan de PDF. En dan hebben we het niet over een paar procent meer, maar echt over veelvouden meer....

Dus gevoelsmatig zou je denken dat een PDF download de beste oplossing is. Maar wil je PR matig echt goed bezig zijn, dan is met getallen keihard te onderbouwen dat online leesbaar maken echt het optimum is. En eerlijk gezegd verraste ons dat ook. Net als in onze mooie radiohobby geld ook voor PR dat "meten is weten".

P.S. En mocht je toch PDF's willen hebben, dan kun je die natuurlijk altijd bemachtigen via https://webshop.veron.nl/product-catego ... -uitgaven/
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#4 Bericht door pa3met »

PE1PUP schreef:Grappig dat je een download voorstelt Juul.

We hebben nummers als PDF download aangeboden. En we hebben nummers via deze (volgens jou) ingewikkelde methode aangeboden. En wat blijkt nu? De (toch echt niet zo ingewikkelde) online leesbare variant blijkt vele malen meer gelezen te worden dan de PDF. En dan hebben we het niet over een paar procent meer, maar echt over veelvouden meer....

Dus gevoelsmatig zou je denken dat een PDF download de beste oplossing is. Maar wil je PR matig echt goed bezig zijn, dan is met getallen keihard te onderbouwen dat online leesbaar maken echt het optimum is. En eerlijk gezegd verraste ons dat ook. Net als in onze mooie radiohobby geld ook voor PR dat "meten is weten".

P.S. En mocht je toch PDF's willen hebben, dan kun je die natuurlijk altijd bemachtigen via https://webshop.veron.nl/product-catego ... -uitgaven/
ik zal het hier ook maar even zeggen dan -- k vind deze methodiek ongeschikt. Niet fatsoenlijk leesbaar. Een PDF is dan wel weer goed te doen. Maar goed, wie ben ik.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#5 Bericht door PE1PUP »

Bedankt PA3MET voor je open en eerlijke reactie.

We hebben met verschillende methodes geëxperimenteerd, ook met PDF's, en ik zal niet zeggen dat de gekozen methode de beste is, maar het in ieder geval is de minst slechtste. Online PDF's lezen bleek een hoofdpijndossier te zijn qua schaalbaarheid versus leesbaarheid. Op PC, tablet en smartphone bleef je maar in- en uitzoomen en heen en weer schuiven om één artikeltje te lezen. Daarnaast is een PDFje openen van 50+ Meg ook niet echt leuk. Comprimeren ging weer ten koste van leesbaarheid. En PDF's downloaden dat liep gewoon echt niet. Er is wel vraag naar, maar echt heel weinig....

Maar er is een oplossing voor je PA3MET. Wordt lid van de VERON. Dan krijg je Electron iedere maand op papier in de bus en ben je niet meer afhankelijk van die twee ElectrONline versies die we publiceren. Zie: https://www.veron.nl/lid-worden/ Bijkomend voordeel van een VERON lidmaatschap is dat we samen een vuist kunnen vormen richting overheden die onze frequenties bedreigen.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PUP schreef:Grappig dat je een download voorstelt Juul.

We hebben nummers als PDF download aangeboden. En we hebben nummers via deze (volgens jou) ingewikkelde methode aangeboden. En wat blijkt nu? De (toch echt niet zo ingewikkelde) online leesbare variant blijkt vele malen meer gelezen te worden dan de PDF. En dan hebben we het niet over een paar procent meer, maar echt over veelvouden meer....

Dus gevoelsmatig zou je denken dat een PDF download de beste oplossing is. Maar wil je PR matig echt goed bezig zijn, dan is met getallen keihard te onderbouwen dat online leesbaar maken echt het optimum is. En eerlijk gezegd verraste ons dat ook. Net als in onze mooie radiohobby geld ook voor PR dat "meten is weten".

P.S. En mocht je toch PDF's willen hebben, dan kun je die natuurlijk altijd bemachtigen via https://webshop.veron.nl/product-catego ... -uitgaven/

Je leest mee zie ik. Misschien steek je er iets van op. HI.( erg bijdehante reactie )

PS. als jij nog PR matig moet "inhalen" wat ik ooit gedaan heb voor de VERON zou ik maar aan de slag gaan.
Het is erg stil in de media vindt je ook niet ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#7 Bericht door elsinga »

[mod] Heren en vooral Juul... hou het netjes. Niemand zit te wachten op moddergooien en zo. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#8 Bericht door PE1PUP »

Maar natuurlijk lees ik mee Juul. Ik ben dit forumtopic gestart en ben daarom van mening dat het dan toch gebruikelijk en zelfs wel wenselijk is om op reacties te reageren. Immers, wellicht is er iets onduidelijk of door mij onbedoeld ambivalent geformuleerd. Of misschien roept iets aanvullende vragen op. Dan ben ik er om de gevraagde duidelijkheid te verschaffen. Daarnaast voorziet dit forum op voortreffelijke wijze in een mailtje dat er een reactie is. Dus ook dat helpt beslist om de discussies levendig te houden. Zolang de discussie maar niet te ver off-topic dwaalt.

Ik weet wel zeker dat ik er iets van op steek. Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd. Daarom ga ik ook graag de discussie aan, juist om er van te leren. Dus niet met de hakken in het zand een boute stelling poneren, maar open en eerlijk je mening geven en vervolgens het gesprek aangaan om te kijken of er "common ground" te vinden is. En natuurlijk gaandeweg je eigen standpunten wat aanpassen aan hetgeen je er van geleerd hebt. Het is geen rocket-science, maar iets wat op publieke fora helaas toch wat schaars aan het worden is.

Ik heb helaas geen flauw idee wat je ooit voor de VERON hebt gedaan. Maar net zo goed heb jij ook geen flauw idee wat ik allemaal voor de VERON heb gedaan en nog steeds doe. Dus we kunnen elkaar een hand geven, want we zijn beide duidelijk op gelijk kennisniveau over de achtergrond van de ander. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. En meer wil ik er ook niet over zeggen, want dat voegt niets toe aan deze discussie en is trouwens ook echt veel te off-topic.

Nee, ik vind het eigenlijk niet erg stil in de media. Sterker nog, het is nog nooit zo niet-stil geweest in de media als nu. Het zijn gewoon machtig mooie tijden om met al die media bezig te zijn.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#9 Bericht door pa3bya »

PE1PUP schreef: .....
We hebben met verschillende methodes geëxperimenteerd, ook met PDF's, ............ En PDF's downloaden dat liep gewoon echt niet. Er is wel vraag naar, maar echt heel weinig....
ik lees hier voor het eerst over het PDF experiment, waar was dat aangekondigd?
PE1PUP schreef: Maar er is een oplossing voor je PA3MET. Wordt lid van de VERON. Dan krijg je Electron iedere maand op papier in de bus en ben je niet meer afhankelijk van die twee ElectrONline versies die we publiceren.
Ik ben lid, maar ik wil graag de papieren Electron weggooien na lezing en een digitale bewaren voor naslag.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#10 Bericht door Radioot »

pa3bya schreef:ik lees hier voor het eerst over het PDF experiment, waar was dat aangekondigd?
VR 2018

Voorstel 11 A25 ’s Hertogenbosch
Elektronisch ten minste 2x per jaar gratis verspreiden Electron

Ons verenigingsblad Electron ten minste twee maal per jaar, als eerste het mei 2018 nummer, in
elektronische vorm gratis zo veel mogelijk te verspreiden. De radiozendamateur is nauwelijks nog
bekend in de moderne maatschappij. We worden gezien als archaïsch en “niet van deze tijd”.
Tevens leidt deze onbekendheid tot onbegrip bij EMC situaties.

Het voorstel is na telling door het VSS met 129 voor, 88 tegen en 32 onthoudingen met meerderheid
van stemmen aangenomen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#11 Bericht door PA3DAT »

Als abonnee van het Duitse blad Funk betaal ik iets extra, een soort plus-abonnement, en dan
krijg ik elk jaar in januari de gehele voorgaande jaargang als PDF op een dvd'tje. Dat zou ik van
Electron ook wel willen.

Ik heb jarenlang die Cd's van Electron gekocht, maar daar is toch de klad in gekomen. Dus is
mijn verzameling nu verre van compleet...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#12 Bericht door pa3bya »

Radioot schreef:
pa3bya schreef:ik lees hier voor het eerst over het PDF experiment, waar was dat aangekondigd?
VR 2018

Voorstel 11 A25 ’s Hertogenbosch
Elektronisch ten minste 2x per jaar gratis verspreiden Electron

Ons verenigingsblad Electron ten minste twee maal per jaar, als eerste het mei 2018 nummer, in
elektronische vorm gratis zo veel mogelijk te verspreiden. De radiozendamateur is nauwelijks nog
bekend in de moderne maatschappij. We worden gezien als archaïsch en “niet van deze tijd”.
Tevens leidt deze onbekendheid tot onbegrip bij EMC situaties.

Het voorstel is na telling door het VSS met 129 voor, 88 tegen en 32 onthoudingen met meerderheid
van stemmen aangenomen.
Ja dat weet ik, maar ik heb nooit gehoord dat in eerste instantie Electron als PDF werd aangeboden, en dat men geswitcht is naar het huidige platform omdat daar meer belangstelling voor is.
Bij de VRZA is het precies andersom gegaan.

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#13 Bericht door pa3bya »

PA3DAT schreef:Als abonnee van het Duitse blad Funk betaal ik iets extra, een soort plus-abonnement, en dan
krijg ik elk jaar in januari de gehele voorgaande jaargang als PDF op een dvd'tje. Dat zou ik van
Electron ook wel willen.
Ja dat zou mooi zijn.
PA3DAT schreef: Ik heb jarenlang die Cd's van Electron gekocht, maar daar is toch de klad in gekomen. Dus is
mijn verzameling nu verre van compleet...
Ja ik ook, en ik moet zeggen het voelt niet goed om twee keer voor hetzelfde te betalen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#14 Bericht door Steef »

Op het werk zo'n modern apparaat.
Maakt sneller een PDF van een hele Electron, dan dat je met je ogen kan knipperen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#15 Bericht door PE1PUP »

@Steef: Ik ben jaloers op je. Ik heb hier ook nog een paar strekkende meters papier die ik liever in PDF zou omzetten. Maar mijn scanner is zo traag dat ik het beter gewoon kan lezen in plaats van inscannen. ;-)

@pa3bya: Mee eens; het voelt inderdaad als twee maal voor hetzelfde betalen. Mijn VERON afdeling heeft een paar jaar terug een VR voorstel ingediend om die Electron CD kosteloos bij iedere december Electron te stoppen zodat alle leden aan het eind van het jaar dat hele jaar ook op CD zouden hebben. Helaas heeft dat voorstel het niet gehaald, een meerderheid was tegen. Wel democratisch, maar helaas niet het door onze afdeling gewenste resultaat.

@pa3dat: Goede tip, zo'n soort plus-abonnement. Ik gooi het "in de groep". En mocht je bepaalde jaren Electron CD's missen, vraag gerust het VERON Centraal Bureau of ze nog oudere exemplaren hebben. Of schiet een verzoekje in op dit forum (of het VERON forum) om zo te proberen de collectie weer compleet te krijgen. Vragen staat vrij.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie