De Staat van de Ether 2018

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De Staat van de Ether 2018

#2 Bericht door sottezero »

dus als ik het goed lees, komen er elk jaar 500-600 amateurs bij maar daalt het aantal toch met 200-300 stuks.
Betekent dat er veel mensen silent key gaan of dat mensen hun registratie (tijdelijk) opdoeken want de cijfers klinken onlogisch?

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: De Staat van de Ether 2018

#3 Bericht door Radioot »

Er wordt niet bij verteld dat er na een gratis periode, weer betaald moet worden voor de registratie.
Een heleboel amateurs zijn helemaal niet actief, zou best kunnen dat die opzeggen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#4 Bericht door PE9ZZ »

Meneer PA0Q heeft wel een hoog percentage koopdozen. 100% zo te zien...

Tjerk, 9ZZ

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: De Staat van de Ether 2018

#5 Bericht door PA8MC »

PE9ZZ schreef:Meneer PA0Q heeft wel een hoog percentage koopdozen. 100% zo te zien...
Is dat een misdaad bij jullie?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#6 Bericht door PE9ZZ »

Just sayin'

Tjerk, 9ZZ

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: De Staat van de Ether 2018

#7 Bericht door PA8MC »

PE9ZZ schreef:Just sayin'
r/ Just askin'

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE9ZZ schreef:Just sayin'

Tjerk, 9ZZ
Ik heb hetzelfde als jij Tjerk.................

"Wij" soldeerders zijn de laatste jaren een minderheid geworden.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#9 Bericht door PA3DAT »

Zou best kunnen dat PA0Q meer bouwt, soldeert en experimenteert dan wij denken.
Ik vind het tamelijk flauw, zo'n opmerking.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#10 Bericht door PE9ZZ »

@Juul: Inderdaad... Nou, ik ga weer solderen nu :mrgreen:

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Tja, Aloys, maar het ware mooi geweest als er ook iets van zelfbouw of een soldeerbout op de foto te zien was geweest.
En juist bij zo'n publicatie van AT. Gemiste kans van AT dus. Die notabene afgelopen jaar ( staat van de Ether 2017 ) in hun staat van de Ether constateerde dat het zendamateurisme meer de kant opgaat van "communicatie". En ik kreeg de indruk dat ze dat "jammer" vonden.

Mijn LTS wacht weer op de soldeerbout.............
Bijlagen
IMG_0971 kopie.JPG
screen 2019-05-10 om 21.55.03.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#12 Bericht door PA3DAT »

Tja, dat is nou eenmaal een gegeven. Ik heb een neef, helemaal gek van elektronica, ontwerpt en
bouwt zijn eigen schakelingen, 3D-printers etc. Programmeert in verschillende talen. Deed achtereenvolgens
de MTS, HTS en maakt nu de TU-Twente af. Maar radio? Dat vindt ie iets van vroeger, een hobby voor oudere
mannen. Daar heeft ie geen tijd voor, zegt ie... :(

De studieboeken voor een F-registratie heb ik 'm geleend maar die kreeg ik al gauw terug. Stond niet veel
nieuws voor hem in.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#13 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:
PE9ZZ schreef:Just sayin'

Tjerk, 9ZZ
Ik heb hetzelfde als jij Tjerk.................

"Wij" soldeerders zijn de laatste jaren een minderheid geworden.
Ik heb daar wel eens naar gekeken Juul, maar volgens mij is het aantal zelfbouwers ongeveer gelijk als toen wij begonnen. Toen ik in 1975 examen deed waren er ruim 2700 zendamateurs in Nederland, en was het op de beschikbare amateurbanden nog heel veel stiller dan het nu is.

Inmiddels hebben we in Nederland een aantal zendamateurs dat 10 tot 15% lager is dan in de hoogtijdagen jaren 80, maar het zijn er nog altijd niet weinig.

Ik kan het niet met harde cijfers staven, maar volgens mij is het aantal zelfbouwers ongeveer gelijk aan toen. In de jaren 70 had iedereen de bek vol over zelfbouw, maar zowel op HF als 2m zat nagenoeg iedereen met koopdozen. Hooguit de helft van die 2700 waren zelfbouwers, en ik denk zelfs dat het er minder weren. Het merendeel daar weer van waren mensen die bouwpakketten maakten of ontwerpen uit bladen als Elektuur, CQ-DL, UKW-Berichte en later DUBUS 1-op-1 nabouwden.

Ik ken zelf heel wat zelfbouwers. Een van mijn beste vrienden bouwt momenteel een SSB-zendontvanger voor 50 MHz. Dat heeft hij al vaker gedaan onder andere voor 18 MHz. Hij heeft ook zijn ATV-station zelf gemaakt en heeft aan een repeater bijgedragen.

Ik ken verder meerdere amateurs die zeer professionele SDR-apparatuur zelf ontwerpen voor de kortegolf.

Verder ken ik nog amateurs die leuke dingetjes doen als bijv. een eigen GSM-netwerkje opzetten op een amateurband.

Dat complete transceivers zie je momenteel minder. Maar de heeft ook met de complexiteit te maken. De zendontvangers die je kunt kopen kosten soms tientallen manjaren om te ontwikkelen. Als je dat in je eentje doet, kun je als je klaar bent de onderdelen uit je beginperiode van het ontwerp al niet meer kopen :-)

Het grote probleem is dat die zelfbouwers nauwelijks QSO's maken. Dat deden ze overigens in de jaren 70 ook niet. De mensen die ik ken die spullen maken, die maken als een apparaat klaar is daar een week verbindingen mee, en dan geloven ze het wel. Dan duiken ze weer driekwart van het jaar in het soldeergebeuren tot het volgende project klaar is.

Ik ben er heilig van overtuigd dat het aantal zelfbouwers nu ongeveer even groot is als halverwege de jaren 70. Er zijn wel veel meer amateurs, en daarmee is het percentage zelfbouwers lager.

Vlak verder niet uit wat er op bijvoorbeeld hackerspaces gebeurt. Vanuit die 'wereld' is er inmiddels ook een behoorlijke instroom van nieuwe amateurs, en daar zitten veel zelfbouwers bij. Mensen komen daar vaak op een andere manier in aanraking met het zenden: ze beginnen met SDR te experimenteren, gewoon als verlengstuk van hun computerhobby, en komen er dan achter dat je met een amateurcall veel meer mag dan zonder.

Hackerspace Amsterdam, met een heel actieve groep zelfbouwende amateurs:

https://techinc.nl/

Foto's van de zelfbouwprojecten van de hackerspace in Amersfoort:

https://bitlair.nl/fotos/

Wereldwijd groeit het amateurisme overigens heel sterk, met name door makkelijke instapvergunningen in sommige landen. In de VS komen er gemiddeld 15% aan nieuwe calls per jaar bij. En dat is al zo sinds net na de eeuwwisseling.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#14 Bericht door PE9ZZ »

@0ETE: allemaal helemaal waar maar op het plaatje van AT kan ik geen enkel zelfbouwproject ontwaren. Dus of ze zijn van inzicht veranderd of het interesseert ze niet en willen alleen maar de penningen innen.

Tjerk, 9ZZ

Edit: is trouwens niet helemaal waar: rechtsonder de rechtermonitor zie ik een kassie wat zelfbouw lijkt met twee schakelaartjes en een draaiknopje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De Staat van de Ether 2018

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik zie trouwens pas nu dat het gaat over de Staat van de Ether in 2018. Ik heb toen al een behoorlijk pittige reactie gepubliceerd over deze publicatie. Net als ik nu schrijf vond ik daar toen niet veel van kloppen. Het staat er bij de topic netjes bij, maar het is iets dat vorig jaar speelde.

Plaats reactie