Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#1 Bericht door elsinga »

Op dit forum komen niet alleen zendamateurs, maar ook mensen die dat willen worden. ;) Alleen is niet altijd duidelijk wat je er altijd voor moet doen en waar je dan de juiste informatie haalt. Dit topic doet een poging dat duidelijk te maken.

Als eerste de officiële info op de site van Agentschap Telecom. Regelgeving en meer.

Dan de site van Stichting Radio Examens, de instantie waar je de examens bij doet en je daarvoor kunt inschrijven.

Dan wat bronnen voor de kennis die je nodig hebt voor het examen:
- de Digitale Leeromgeving Zend Amateurs, een e-learning omgeving
- Iedereen Wordt Alsmaar Beter (IWAB), een andere e-learning omgeving
- de diverse afdelingen van de Veron en VRZA organiseren cursussen, vaak op dit forum aangekondigd
- op de site van de Veron is een cursusboek te koop, voor zelfstudie
- op mijn eigen site is een examenuitwerking voor F/N beschikbaar, compleet met de examens van de afgelopen jaren
- als je vragen hebt kun je ook op dit forum terecht (heb ik zelf veel aan gehad) ;)

Aanvullingen welkom!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#2 Bericht door PE2AAB »

Via een cursus van Klaas, PA0KLS in de regio Eindhoven.
Meer info op onze afdelings website: http://a13.veron.nl/activiteiten/opleiding/ (De eerste afdeling die over is op de nieuwe VERON layout ;-))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#3 Bericht door PG8DA »

Ik heb alle leerstof voor het N-examen gehaald van de site van PA0VRO (http://www.pa0vro.nl/).
Bovendien heb ik een groot gedeelte van de stof gehaald uit de oude examens.
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#4 Bericht door PE5PVB »

DUZ. Loopt via Koning Willem 1 college, online Novice cursus, geheel gratis.
http://duz.het-bar.net

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#5 Bericht door PA0RAB »

Robert,
Goed werk de nodige info voor de toevallige lezers en ge-interesseerden gebundeld
Ben alleen bang dat de info hier ondersneeuwt
Hoe denk je over verplaatsing naar de Huiskamer en de kop Zendamateur Worden?
Dus er een eigen rubriek duidelijk herkenbaar van maken
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#6 Bericht door elsinga »

Ruud, geen raar idee. Ga ik even over nadenken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#7 Bericht door PA3G »

Ik heb een ontzettend toffe cursus gehad van PA4TON (Tonny). Deze cursus heeft hij zelf samengesteld. Je kunt 'm altijd eens mailen?
Uiteindelijk heb ik in de laatste maanden ALLE examenopgaven die ik kon vinden uitgeprint en gemaakt. Met 3 fout uiteindelijk F behaald.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#8 Bericht door PA0RAB »

Robert, prima zo
In de bieb kan ook. Wanneer iemand op zoek is komt ie het zo duidelijk tegen en niet als antwoord op een of andere vraag. Nu duidelijk eigen rubriek in de bieb
73 de Ruud PAoRAB

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#9 Bericht door PA4JAN »

Fijn dat het DLZA er ook bij staat met ruim 95% mensen die het halen de eerste keer :D

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#10 Bericht door Paula Bean »

PA4JAN schreef: 25 apr 2015, 17:58 Fijn dat het DLZA er ook bij staat met ruim 95% mensen die het halen de eerste keer :D
Ik maak ook gebruik van Dlza. Ik vind het prettig dat de proef-examens geannoteerd zijn, dat wil zeggen: als je een fout maakt in de beantwoording van een vraag, wordt het uitgelegd waaróm het fout is.

Een nadeeltje van Dlza vind ik dat je progressie lineair geforceerd wordt: je kunt hoofdstuk 8 niet doen voordat je hoofdstuk 7 hebt afgerond (bijvoorbeeld). En dan heb je ook nog een toegangstoets voordat je bij de proef-examens kunt.

Men zou kunnen zeggen dat dit een extra motivator is om lagere hoofdstukken eerst te halen, maar ik zie dat niet zo. Waarom zou je niet over propagatie mogen leren voordat je eerst de transistor begrijpt?

EDIT: Oeps, sorry dat ik een 7 jaar ouwe thread uit de vergetelheid trek. Maar gelukkig bestaat de Dlza nog!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#11 Bericht door PH7R »

Paula Bean schreef: 16 mei 2022, 19:47
Een nadeeltje van Dlza vind ik dat je progressie lineair geforceerd wordt: je kunt hoofdstuk 8 niet doen voordat je hoofdstuk 7 hebt afgerond (bijvoorbeeld). En dan heb je ook nog een toegangstoets voordat je bij de proef-examens kunt.

Men zou kunnen zeggen dat dit een extra motivator is om lagere hoofdstukken eerst te halen, maar ik zie dat niet zo. Waarom zou je niet over propagatie mogen leren voordat je eerst de transistor begrijpt?
Je kunt toch de stof van volgende hoofdstukken al doen, alleen toetsen van volgende hoofdstukken niet voordat je voorgaande toets met goed gevolg hebt afgerond.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#12 Bericht door Paula Bean »

PH7R schreef: 16 mei 2022, 20:01 Je kunt toch de stof van volgende hoofdstukken al doen, alleen toetsen van volgende hoofdstukken niet voordat je voorgaande toets met goed gevolg hebt afgerond.
Dat is correct, daar heb je gelijk in. Maar toch blijft het gevoel mij bij dat ik niet de toets voor 'Propagatie' kon doen voordat ik die van 'Antennes en transmissielijnen' had afgerond.

Maar los van dat al, denk ik dat DLZA een super waardevolle leer-ervaring is voor iedereen die het examen wil halen. Mijn borgen heb ik dan ook als donatie gegeven.

Mijn VERON cursus-boek houd ik misschien als naslagwerk.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Waar informatie halen om je examen te kunnen doen?

#13 Bericht door andreph5c »

GRATIS online cursus boek van de Vrza,

https://cursus.vrza.nl/wp/
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie