Shack bouwen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Shack bouwen

#1 Bericht door PE1DTQ »

Hallo, graag wat advies over het volgende:

Ik ben door toeval aan een grote partij sandwich-panelen gekomen. Dit zijn panelen van 3.5m hoog, 1.1m breed en 9cm dik. Gevuld met PIR-isolatieschuim. De buitenkant van de panelen bestaat uit blik met een verfcoating erop.

Nou was ik van plan de shack te gaan bouwen van hout (CLS) met OSB/Spanoplex panelen en isolatie ertussen. De ruimte, waar de shack in komt, is te groot. Vandaar de keuze om er een kamertje in te maken. Is ook gunstiger voor het verwarmen natuurlijk en ook nog eens knusser :wink:

Echter nu ik deze sandwich-panelen heb, is het wel erg makkelijk om hier snel een shack mee te bouwen.

Punt waar ik nu over nadenk, is dat ik dan een hok krijg met een geleidende kooi. Klinkt natuurlijk mooi. Weinig rechtstreekse RF-instraling. Vooral, als ik die kooi ook nog eens aard.

Alleen hoe zit het met het risico van blikseminslag? De shack bevindt zich vlak naast de mast. Zowel de voet van de mast als de vloer van de shack zitten op 7m. hoogte.

Ben benieuwd naar de ideeën hierover.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Theo

Re: Shack bouwen

#2 Bericht door Theo »

In een kooi van Faraday zit je altijd veilig.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Shack bouwen

#3 Bericht door PA3LS »

In geval van blikseminslag in je metalen hok moet je ook letten op de bouw van je vloer. Zoek maar eens op 'stapstromen'. Een volledig isolerende vloer is veilig, een vloer die uitstekend geleid is ook veilig (want kleine spanningsval) maar een vloer die een beetje geleidt zorgt voor een grote spanningsval en dus voor gevaar.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Shack bouwen

#4 Bericht door PE1DTQ »

Theo schreef:In een kooi van Faraday zit je altijd veilig.
Theo.
Je bedoelt, dat alles buiten de kooi blijft incl. bliksem, mits het maar goed afgevoerd kan worden?

Over de vloer, die wordt zoals nu gepland een dubbele laag vloerplanken met daar tussen balken en isolatiemateriaal met hier een daar de onvermijdelijke schroeven.
Ik kan natuurlijk ook de vloer maken van deze sandwichpanelen. Dan is de kooi helemaal dicht.
Dan wel een aardige isolator op de vloer leggen lijkt mij.
Zit ik alleen nog met de deur.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Shack bouwen

#5 Bericht door PE7EB »

PE1DTQ schreef:Zit ik alleen nog met de deur.
Ook van sandwich panelen maken.
Ik weet natuurlijk niet wat voor panelen het zijn, maar wellicht zijn daar wel profielen voor te vinden.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Shack bouwen

#6 Bericht door PA3LS »

PE1DTQ schreef:
Theo schreef:In een kooi van Faraday zit je altijd veilig.
Theo.
Je bedoelt, dat alles buiten de kooi blijft incl. bliksem, mits het maar goed afgevoerd kan worden?
Dat maakt niet eens zo heel veel uit. Het gaat er om dat alles op hetzelfde potentiaal is. Vloer hetzelfde potentiaal als de kooi. Als de vloer isolerend is, dan is dat onmogelijk, dan moet de kooi wél goed geaard worden, omdat er anders 'n weg naar aarde gevonden moet worden die ook binnendoor kan zijn...

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Shack bouwen

#7 Bericht door PE1DTQ »

Ik kom er niet achter wat voor panelen het zijn. Kan geen merknaam vinden.

Maar U-profielen bestaan er natuurlijk zat. Is een goed idee ja, om een paneel ter grootte van een deur te omlijsten met 4 profielen en daar een deur van te maken.

Wel wordt het dan een niet-ademende shack. Dan kan een hygrometer en een ventilator geen kwaad.
Wordt dan wel een HF-dichte ruimte :)
De panelen lijken hierop:
Bijlagen
sandwichpaneel2.jpg
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Shack bouwen

#8 Bericht door PH4CK »

een van de leveranciers van deze panelen is Kingspan.
De profielen die je hiervoor kunt gebruiken zijn de profielen die gebruikt worden om gipsbeton blokken in te zetten (aansluiting met zijwanden , vloeren e.d.)
Even kijken naar de goede maat , ik heb ze hier gebruikt om het dak van mijn carport af te werken.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Shack bouwen

#9 Bericht door PE1DTQ »

Ja die ken ik wel, meestal wit plastic.
Maar niet geleidend natuurlijk. Zou ik wel mooi voor deur kunnen gebruiken.

De panelen, die ik nu heb, waren illegaal geplaatst in een verhuurde ruimte. Zaten dus met metalen profielen op de grond vastgekit. Die waren er niet meer heel uit te krijgen helaas.
Toepassing van de gebouwde kas laat zich niet moeilijk raden lijkt mij :wink:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Shack bouwen

#10 Bericht door PE1PQX »

PE1DTQ schreef:Ik kom er niet achter wat voor panelen het zijn. Kan geen merknaam vinden.

Maar U-profielen bestaan er natuurlijk zat. Is een goed idee ja, om een paneel ter grootte van een deur te omlijsten met 4 profielen en daar een deur van te maken.

Wel wordt het dan een niet-ademende shack. Dan kan een hygrometer en een ventilator geen kwaad.
Wordt dan wel een HF-dichte ruimte :)
De panelen lijken hierop:
Je kunt een HF-dichte 'hok' ook wel ademend krijgen. Simpel een fijnmazig metalen gaas onder een ventilatie rooster monteren. Ventilatie is in mijn ogen veel belangrijker dan HF-dichtheid.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Shack bouwen

#11 Bericht door PE1DTQ »

Ja vochtproblemen.
Daar weet ik alles van inmiddels.
Een boerderij van de 19e eeuw zonder spouw, waar ik het houtskeletprincipe gebruik om te isoleren.

Dampdicht is funest voor alles. Gezondheid, apparatuur, houtrot, schimmels enz.

Volgens mij heb ik nog een ventilator liggen voor een badkamer, die automatisch aanslaat bij een te hoge luchtvochtigheid.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Plaats reactie