Gastgebruik in buitenland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#31 Bericht door pc1mb »

pd1ahm schreef:Dus bij harmonisatie kan het ook pijn doen, daar ben ik me zeker van bewust.
Echter staat daar dan we tegenover dat je weet waar je aan toe bent binnen de EU.
Klopt, maar... open vraag:

Hoeveel zendamateurs beoefenen deze hobby ook op vakantie in een ander EU-land?

Oftewel, hoeveel % van de N-amateurs heeft werkelijk profijt van zo'n harmonisatie? Kon nog best eens weinig zijn... 10% ?

MdV moet het maar goedvinden, dat je een compleet veldstation meezeult om op vakantie heel ongezellig achter de set te kruipen :wink:

Niet dat je daarom niet moet harmoniseren, maar eventuele pijn van harmonisatie komt wel bij 100% van de N'ers terecht. Da's wel iets om goed over na te denken...

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#32 Bericht door f8vpe »

pc1mb schreef:Is de Franse wet sluitend op dit punt, of is dit toch iets wat aan de autoriteiten gevraagd zou moeten worden?

Het woord "campingpiraat" was grappend bedoeld hoor... en natuurlijk alleen valide als het echt niet mag om als N'er in Frankrijk uit te komen.

Beetje harmonisatie zou inderdaad geen kwaad kunnen, zeker de N wordt zo ontzettend verschillend ingevuld, internationaal... maar let op bij de roep om harmonisatie: dat kan voor de Nederlandse N'ers ook ongunstig uitpakken... dat de N in het kader van EU-harmonisatie banden kwijtraakt in ons land, die er nu wel bij horen bijvoorbeeld. En dan is het forum helemaal te klein natuurlijk :wink:
Nu gaat dat voor een PDer dus even niet door, de buitenlandse novice licenties worden hier niet erkend dus alleen A en C (waarom hebben ze toch ooit die termen weer gewijzigd ?) gelicenceerden komen hiervoor in aanmerking.
Laatst gewijzigd door f8vpe op 19 apr 2012, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Robert F8VPE

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#33 Bericht door pc1mb »

Ik sprak de F/PD'er niet op 2m maar op 20m.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#34 Bericht door Aeolus »

pc1mb schreef:Klopt, maar... open vraag:

Hoeveel zendamateurs beoefenen deze hobby ook op vakantie in een ander EU-land?

Oftewel, hoeveel % van de N-amateurs heeft werkelijk profijt van zo'n harmonisatie? Kon nog best eens weinig zijn... 10% ?

MdV moet het maar goedvinden, dat je een compleet veldstation meezeult om op vakantie heel ongezellig achter de set te kruipen :wink:

Niet dat je daarom niet moet harmoniseren, maar eventuele pijn van harmonisatie komt wel bij 100% van de N'ers terecht. Da's wel iets om goed over na te denken...
amen

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#35 Bericht door f8vpe »

pc1mb schreef:Ik sprak de F/PD'er niet op 2m maar op 20m.
Oef, zou in NL dus ook Captain Haak zijn. :evil:
73, Robert F8VPE

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#36 Bericht door PA3DAT »

pc1mb schreef:MdV moet het maar goedvinden, dat je een compleet veldstation meezeult om op vakantie heel ongezellig achter de set te kruipen :wink:
Aan de andere kant: ik ken ook MdV'en die bijvoorbeeld graag een boek lezen op vakantie, en
die een VdM hebben die wat rusteloos is en moeilijk kan stilzitten. Dan zegt zo'n MdV:
"waarom neem je niet een setje mee op vakantie, dan kun je nog eens een verbinding maken?" :D :wink:

(Mijn MdV drong er zelfs op aan dat ik er een nieuw setje voor zou gaan kópen, dat is dus mijn
FT857 geworden!)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#37 Bericht door pc1mb »

f8vpe schreef:
pc1mb schreef:Ik sprak de F/PD'er niet op 2m maar op 20m.
Oef, zou in NL dus ook Captain Haak zijn. :evil:
Neehoor, N-amateurs mogen in Nederland op een groot deel van de 20m band uitkomen tegenwoordig. Met beperkt vermogen, dat wel. Da's typisch zoiets wat bij harmonisatie met bijvoorbeeld Frankrijk nog wel eens in gevaar zou kunnen komen...

@PA3DAT: Maar jouw MdV heeft ook een callsign, dat telt niet :wink:

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Gastgebruik in buitenland

#38 Bericht door PA3EYC »

Mijn MdV heeft geen callsign en moet eigenlijk niets daarvan hebben. Toch heb ik sinds twee jaren mijn IC7000 mee op vakantie en dat gaat heel goed.
Overdag doen we alle dingen die we normaal ook doen tijdens een vakantie. 's Avonds als de Rosé koud is pakt MdV een boek of sudoku en zet ik de set even aan. Overigens hoofdzakelijk CW met de koptelefoon op. Niemand op de camping heeft daar last van.

En dat complete veldstation bestaat uit een IC7000 met glasfiber mast of mobiel antenne. Dus dat valt allemaal best wel mee.
Komende zomer hopelijk met de KX3 :D :D
'73, Maarten -PA3EYC-

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#39 Bericht door f8vpe »

elsinga schreef:Leuke vraag, ik heb dat de afgelopen dagen even uitgeplozen toevallig en in een Excel bestandje gezet. Was voor F toch al bezig (als voorbereiding op mijn F examen in eht najaar en de daarna hopenlijk volgende vakanties :)) en had toen N ook maar meegenomen.

Ik heb een ZIP bestand bijgevoegd (XLSX mocht niet...) met daarin drie bestanden;
- een Excel (2010) spreadsheet met daarin van alle west-Europese landen de beperkingen van F en N CEPT gebruik
- een kaart van Europa met de CEPT F landen ingekleurd met de prefix die je dan moet gebruiken
- zelfde kaartje maar dan voor N (en behorlijk minder gevuld helaas)

In het Excel bestand zijn de landnamen klikbaar en die linken dan naar de bron waar ik de gegevens vandaan heb. Is in vrijwel alle gevallen of de regelgevende instantie (equivalent van AT dus) of de zendamateurvereniging (Veron/VRZA broertje) en heel soms een pagina van een amateur als ik verder niks kon vinden. Verder is het hopenlijk vrij zelfverklarend, maar was het voorlopig als intern product bedoeld. :) In de Excel sheet zijn in de kolom met frequenties de frequenties die je overal als F mag gebruiken vet gedrukt en de frequenties die je maar heel incidenteel mag gebruiken grijs gemaakt. Voor N staan uiteraard de beperkingen er in, maar die zijn veel beperkter.

Uiteraard: aanvullingen, betere bronnen en verbeteringen welkom! Ben vooral op zoek nog naar officiele bronnen voor Luxemburg en Italie.
Prachtig werk Robert Elzinga, ik heb in 1965 een rij-instructeur gehad met die naam, familie ? (Hij was goed !)
Overigens de regelgevende site is arcep.fr

Jij verdient een licentie, succes met het examen ....

Verder wil ik nog toevoegen dat ik gisteren de D-amateurs heb blijgemaakt met een 'piaf mort' , het was een eigen interpretatie, mijn betreffende reaktie heb ik gewijzigd, in de reglementen staat het buitenland beleid nogal slordig vermeld dus heb ik het even nagevraagd bij de vereniging: een D-amateur mag in Frankrijk niet uitkomen en geen set bij zich hebben. Een F-amateur mag in Frankrijk geen CW plegen aangezien deze geen vergunning kan overleggen waar 12 wpm op staat. Hij of zij kan wel een franse call aanvragen indien tezamen met een geldig registratie bewijs ook een registratie kan overleggen waarop Categorie A staat vermeld dus uiterlijk van voor de invoering van de F-licentie toen de morse snelheid nog 12wpm was.


De letterlijke uitspraak is (vertaald dus): Een buitenlandse novice licentie is in Frankrijk (en overzeese gebiedsdelen) ongeldig.
Een amateur die CW (A1A) in Frankrijk wil toepassen dient een licentiebewijs te kunnen tonen waarop de aantekening staat: Morsecode included 12 wpm. ZONDER de toevoeging 12 wpm dus geen CW en dat staat er in NL helaas niet op !

Jammer maar helaas, ik wil er wel bij vertellen dat de controle in de toeristische streken tijdens de vakanties minimaal zal zijn, ze zijn hier al blij met de extra omzet. Wel een NF gekeurde ongebruikte alcoholtest en een geel vest in de auto, daar zijn ze fel op !
73, Robert F8VPE

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Gastgebruik in buitenland

#40 Bericht door PA2LAD »

f8vpe schreef:ZONDER de toevoeging 12 wpm dus geen CW en dat staat er in NL helaas niet op !
Gelukkig nog wel en net gecontroleerd of mijn gedachte klopt: Yes!
Zoals er in het verslag van het laatste overleg met AT melding van wordt gemaakt: men wil die aantekening ook laten vervallen en daar moet VERON en VRZA zich krachtig tegen verzetten. Bedankt voor je vertaling. Er zijn een heleboel N-amateurs die balen als een stekker, maar ze weten nu wel waar ze aan toe zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#41 Bericht door elsinga »

f8vpe schreef:Prachtig werk Robert Elzinga, ik heb in 1965 een rij-instructeur gehad met die naam, familie ? (Hij was goed !)
Dat kan niet, mijn achternaam is met een S. ;)
Overigens de regelgevende site is arcep.fr
Ga ik even aanpassen voor een volgende versie. Dank!
Jij verdient een licentie, succes met het examen ....
Ik ga in elk geval mijn best doen. En met de CEPT regelgeving op gebied van gastgebruik zal ik niet heel veel moeite hebben, denk ik.8)
Wel een NF gekeurde ongebruikte alcoholtest en een geel vest in de auto, daar zijn ze fel op !
[/quote]

Gele vesten genoeg, maar die alcoholtesten... ik drink nooit alcohol en dan moet ik zelf dat kunnen controleren? Ik blaas graag in elke Gendarmerie tester, maar zlef geld uitgeven hiervoor... Jamais! Frankrijk wordt 'm dus de komende jaren niet op vakantiegebied...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#42 Bericht door f8vpe »

PA2LAD schreef:
f8vpe schreef:ZONDER de toevoeging 12 wpm dus geen CW en dat staat er in NL helaas niet op !
Gelukkig nog wel en net gecontroleerd of mijn gedachte klopt: Yes!
Zoals er in het verslag van het laatste overleg met AT melding van wordt gemaakt: men wil die aantekening ook laten vervallen en daar moet VERON en VRZA zich krachtig tegen verzetten. Bedankt voor je vertaling. Er zijn een heleboel N-amateurs die balen als een stekker, maar ze weten nu wel waar ze aan toe zijn.
Dat is vreemd, ik heb er nog wel een paar, uit 1980 staat geen snelheid op, uit 1998 staat Class 1 op (dus 12wpm), uit 2008 staat geen snelheid op, op de Harec ook niet trouwens.
Elsinga schreef:Gele vesten genoeg, maar die alcoholtesten... ik drink nooit alcohol en dan moet ik zelf dat kunnen controleren? Ik blaas graag in elke Gendarmerie tester, maar zlef geld uitgeven hiervoor... Jamais! Frankrijk wordt 'm dus de komende jaren niet op vakantiegebied...
Die blaastestjes kosten maar 1 euro, en inderdaad, moet men zelf kunnen controleren dus altijd een ongebruikte in de auto.
en ach, Nederland heeft zo ook zijn vreemde wetjes.

Wat de naam betreft, nu je het zegt, het was inderdaad met een S
73, Robert F8VPE

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#43 Bericht door f8vpe »

Ik heb nog een leuke:
La télégraphie manuelle dans les bandes de fréquences inférieures à 29.7 MHz est autorisé en France uniquement aux opérateurs
titulaires d’un certificat d’amateur de radiotélégraphiste (12 mots/Minute.)
The manual morse code for frequencies superior to 29.7 MHz is only allowed for operator who have a radio telegraphiste
certificate.
Il n’y a pas de réciprocité en France pour les classes Novice de radioamateur.
There isn’t reciprocity in France for novice amateur)
Wij mogen dus geen CW plegen boven de 10 meter zonder aanvullend examen, begrijpt iemand hier de bedoeling van ?
73, Robert F8VPE

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Gastgebruik in buitenland

#44 Bericht door PE7EB »

Geen bedoeling, wel een mogelijke oorzaak ...
Frankrijk heeft nog meer ambtenaren die niets nuttigs te doen hebben dan Nederland :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gastgebruik in buitenland

#45 Bericht door pa5cal »

Een mooi land dat frankrijk, jammer dat er die fransen wonen ;)

Die alcohol tester vind ik ook van de absolute zotte. Echt belachelijk. Dat vestje gaat me al wat ver maar oke. Kennen wij in .nl dat soort regeltjes (in het verkeer) ja? Ik ben me er zo snel niet van bewust moet ik zeggen.

-P

Plaats reactie