elsinga schreef:Leuke vraag, ik heb dat de afgelopen dagen even uitgeplozen toevallig en in een Excel bestandje gezet. Was voor F toch al bezig (als voorbereiding op mijn F examen in eht najaar en de daarna hopenlijk volgende vakanties
) en had toen N ook maar meegenomen.
Ik heb een ZIP bestand bijgevoegd (XLSX mocht niet...) met daarin drie bestanden;
- een Excel (2010) spreadsheet met daarin van alle west-Europese landen de beperkingen van F en N CEPT gebruik
- een kaart van Europa met de CEPT F landen ingekleurd met de prefix die je dan moet gebruiken
- zelfde kaartje maar dan voor N (en behorlijk minder gevuld helaas)
In het Excel bestand zijn de landnamen klikbaar en die linken dan naar de bron waar ik de gegevens vandaan heb. Is in vrijwel alle gevallen of de regelgevende instantie (equivalent van AT dus) of de zendamateurvereniging (Veron/VRZA broertje) en heel soms een pagina van een amateur als ik verder niks kon vinden. Verder is het hopenlijk vrij zelfverklarend, maar was het voorlopig als intern product bedoeld.
In de Excel sheet zijn in de kolom met frequenties de frequenties die je overal als F mag gebruiken vet gedrukt en de frequenties die je maar heel incidenteel mag gebruiken grijs gemaakt. Voor N staan uiteraard de beperkingen er in, maar die zijn veel beperkter.
Uiteraard: aanvullingen, betere bronnen en verbeteringen welkom! Ben vooral op zoek nog naar officiele bronnen voor Luxemburg en Italie.
Prachtig werk Robert Elzinga, ik heb in 1965 een rij-instructeur gehad met die naam, familie ? (Hij was goed !)
Overigens de regelgevende site is arcep.fr
Jij verdient een licentie, succes met het examen ....
Verder wil ik nog toevoegen dat ik gisteren de D-amateurs heb blijgemaakt met een 'piaf mort' , het was een eigen interpretatie, mijn betreffende reaktie heb ik gewijzigd, in de reglementen staat het buitenland beleid nogal slordig vermeld dus heb ik het even nagevraagd bij de vereniging: een D-amateur mag in Frankrijk
niet uitkomen en geen set bij zich hebben. Een F-amateur mag in Frankrijk geen CW plegen aangezien deze geen vergunning kan overleggen waar 12 wpm op staat. Hij of zij kan wel een franse call aanvragen indien tezamen met een geldig registratie bewijs ook een registratie kan overleggen waarop Categorie A staat vermeld dus uiterlijk van voor de invoering van de F-licentie toen de morse snelheid nog 12wpm was.
De letterlijke uitspraak is (vertaald dus): Een buitenlandse novice licentie is in Frankrijk (en overzeese gebiedsdelen) ongeldig.
Een amateur die CW (A1A) in Frankrijk wil toepassen dient een licentiebewijs te kunnen tonen waarop de aantekening staat: Morsecode included 12 wpm. ZONDER de toevoeging 12 wpm dus geen CW en dat staat er in NL helaas niet op !
Jammer maar helaas, ik wil er wel bij vertellen dat de controle in de toeristische streken tijdens de vakanties minimaal zal zijn, ze zijn hier al blij met de extra omzet. Wel een NF gekeurde ongebruikte alcoholtest en een geel vest in de auto, daar zijn ze fel op !