Gastgebruik in buitenland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Gastgebruik in buitenland

#1 Bericht door PE1DON »

Wat is nu de afspraak wanneer je als N-amateur in het buitenland te gast bent. Bijvoorbeeld in Duitsland is het een Duitse Novice Amateur toegestaan uit te komen op de 80 meterband met 75 Watt. De vraag is nu:
A) Mag een Nederlandse Novice Amateur in Duitsland alleen uitkomen op 80 meter met de genoemde 75Watt
B) Mag hij alleen uitkomen op de 40 Meter band met de maximale vermogens volgens de Nederlandse afspraken
C) Hij mag helemaal niet uitkomen omdat de 80 meter in Nederland niet is toegestaan en hij als Gastland bezoekende Novice amateur ook niet op 40 meter uit mag komen.
D) Hij op beide banden uit mag komen omdat hij als Gast bezoeker op 40 Meter volgens Nederlandse afspraken werkt en de Duitse 80 meterband volgens de Duitse afspraken.

Wie het weet mag het zeggen : A,B,C of D.

(Het is een leuke voor een zendexamen) :lol:
---
73's de PE1DON

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Gastgebruik in buitenland

#2 Bericht door PA3EYC »

Op zich is het heel makkelijk.
Als je te gast bent in een ander land gelden enkel de (novice) regels van dat land. Je kan en mag niet gebruik maken van, of beroepen op, de Nederlandse regels en/of bevoegdheden zolang jij je in een gastland bevindt.
Als in DL de novice mag uitkomen op 80m maar niet op 40m dan geldt die regel ook voor bezoekende novice. Ongeacht de regels en/of bevoegdheden van het land van herkomst.

Dus zo'n vraag stellen op een zendamateurexamen zou een 100% score moeten hebben!!
'73, Maarten -PA3EYC-

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Gastgebruik in buitenland

#3 Bericht door Apae »

In dat geval worden de regels voor een bepaald land weer erg interessant. Is er iets van een centraal overzicht waar je te weten kunt komen wat in welk land mag, of waar je de regelgeving van een bepaald land kunt vinden? Dit is nu niet bepaald iets wat je in het ANWB-europa handboek terug kunt vinden...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#4 Bericht door PE2AAB »

Op ero.dk staan de landen waar je N licentie is geimplementeerd. Voor specifieke info over regelgeving zul je volgens mij gewoon de betreffende telecom verantwoordelijke van het land in kwestie dienen te raadplegen.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#5 Bericht door PE1PQX »

@Maarten: ik heb hier mijn twijfels over...

Je hebt een Nederlandse registratie waar de Nederlandse voorwaarden en beperkingen bij horen...
Zo mogen wij hier geen gebruik maken van de 5MHz band, terwijl in de USA dit wel mag...

Volgens mij mag je dan uitkomen op die frequenties die zowel in het buitenland als in Nederland gelden...
In de USA mag een HAM op de 2 meter-band uitkomen van 144MHz tot 148MHz, de bovenste 2 MHz zijn hier in Nederland niet toegestaan voor 'ons'.

(iedere vergelijking met een rijbewijs gaat niet op, voor het geval iemand daarmee komt)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#6 Bericht door PE2AAB »

Nee PA3EYC heeft gelijk.

In het gastland dien je je aan de betreffende voorwaarden te houden.

Da's met het rijbewijs trouwens ook.Hier mag je max 130 en in DL mag je onbeperkt (op sommige stukken helaas)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Gastgebruik in buitenland

#7 Bericht door PA3FAT »

Toch denken de DL-ers dat ze hier ook zo hard mogen als ze willen :)

Terug naar het topic.
Je mag in het gastland zenden op de frequenties zoals die daar voor N geldig zijn. Als het gastland de N licentie en het gebruik toelaat !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Gastgebruik in buitenland

#8 Bericht door Apae »

http://www.ero.dk zegt zelf dat die website na 1 oktober 2011 niet meer bestaat ;)
Nieuwe link is http://www.cept.org. Waar ik overigens de info die je bedoelt nog niet zo snel kan vinden.
Laatst gewijzigd door Apae op 13 apr 2012, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#9 Bericht door Laurens PD9X »

Daarom is het voor een Novice amateur ook zo leuk om even op vakantie naar Denemarken te gaan!

Daar mag je op alle banden uit komen, met 100watt. Verschil met F is dat zij met 1kw mogen uitkomen.
Leuke verbindingen daar kunnen maken

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Gastgebruik in buitenland

#10 Bericht door PA3EYC »

PE1PQX schreef:@Maarten: ik heb hier mijn twijfels over...

Je hebt een Nederlandse registratie waar de Nederlandse voorwaarden en beperkingen bij horen...
Zo mogen wij hier geen gebruik maken van de 5MHz band, terwijl in de USA dit wel mag...

Volgens mij mag je dan uitkomen op die frequenties die zowel in het buitenland als in Nederland gelden...
In de USA mag een HAM op de 2 meter-band uitkomen van 144MHz tot 148MHz, de bovenste 2 MHz zijn hier in Nederland niet toegestaan voor 'ons'.

(iedere vergelijking met een rijbewijs gaat niet op, voor het geval iemand daarmee komt)
De belangrijkste vraag is: mag ik met mijn NL registratie in het betreffende land uitkomen (op wat voor frequentie dan ook). Zo ja, welke bevoegdheden heb ik dan? Dat moet je uitzoeken bij de telecominstantie van het betreffende land.
Stel ik zou met mijn F registratie in de USA gebruik mogen maken van de 5 MHz band (ik weet niet of dat zo is). Dan is er geen enkele NL regel die dat tegenhoud!!

Als DL/PA3EYC ben ik een Duitse zendamateur met een Nederlandse registratie. Daarvoor gelden de Duitse regels en bevoegdheden. En dus niet meer de Nederlandse!!
Het is natuurlijk wel heel slim om te controleren welke regels en bevoegdheden dat zijn. Want die Duitse regels kunnen maar zo zeggen dat een buitenlandse zendamateur in Duitsland toch bepaalde beperkingen heeft. Maar dan blijven het Duitse regels en dat heeft dan niets te maken met evt. beperkingen die voorkomen uit mijn NL registratie.

Ik hoop dat het voorbeeld duidelijk is.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#11 Bericht door PE1DON »

Ik zie dat er een leuke discussie gaande is. Ik heb dan nog een aanvullende stelling/vraag:

Stel een Nederlandse amateur met een Novice licentie in Nederland woont enkele dagen per week in Duitsland. Hij heeft een fysiek adres en vraagt voor dat adres een permanente Duitse Novice machtiging aan.
Wat mag hij dan in Nederland wanneer hij zich als gastgebruiker met zijn duitse roepletters meldt. Mag hij dan wel op 80 meter uitkomen met zijn Duitse(gast) roepletters?

Evert
---
73's de PE1DON

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#12 Bericht door pe5jw »

Dat is toch de zelfde vraag :roll: dus zelfde antwoord nee mag niet.
Maar waarom zou je dat doen is dan natuurlijk de 2e.
Je mag met beide machtingen het zelfde in nl en het zelfde in dl.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#13 Bericht door PA9X »

In hoeverre dit overzicht van landen die Novice erkennen nog actueel is, weet ik niet, maar het is wel een aardige leidraad. Bij twijfel even navragen bij de/een radioamateurclub van dat land, die helpen je vaak wel.

http://www.pd3em.com/?q=node/43

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Gastgebruik in buitenland

#14 Bericht door PA3EYC »

PE1DON schreef:Ik zie dat er een leuke discussie gaande is. Ik heb dan nog een aanvullende stelling/vraag:

Stel een Nederlandse amateur met een Novice licentie in Nederland woont enkele dagen per week in Duitsland. Hij heeft een fysiek adres en vraagt voor dat adres een permanente Duitse Novice machtiging aan.
Wat mag hij dan in Nederland wanneer hij zich als gastgebruiker met zijn duitse roepletters meldt. Mag hij dan wel op 80 meter uitkomen met zijn Duitse(gast) roepletters?

Evert
Evert,
natuurlijk een leuke discussie maar wel één waarvan ik zeg: dit moet toch voor iedereen duidelijk zijn?
Je dient je te houden aan de regels zoals die gelden in het land waar jij je bevind. Niets meer en niets minder. Dat betekent dat de beperkingen en bevoegdheden v.w.b. bandplan en vermogen daar ook onder vallen.

Zoals PD9X aangaf mag een Novice met een NL registratiebewijs in Denemarken uitkomen op alle banden met 100W.
Daar staat tegenover dat een DK Novice in Nederland slechts mag werken op 40m, 20m en 10m (als ik me even beperk tot de HF) met max 25W.

Dus je mag met een Duitse Novice registratie niet in NL op 80m net zoals alle andere Novice die in NL zijn dat ook niet mogen ongeacht uit welk land ze komen.

Nog één om te onthouden: Als Novice mag je in BE geen tranceiver in bezit hebben die meer dan 10W kan uitzenden. M.a.w. als NL Novice ben je met je IC7000 in BE in overtreding!!!
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#15 Bericht door elsinga »

Leuke vraag, ik heb dat de afgelopen dagen even uitgeplozen toevallig en in een Excel bestandje gezet. Was voor F toch al bezig (als voorbereiding op mijn F examen in eht najaar en de daarna hopenlijk volgende vakanties :)) en had toen N ook maar meegenomen.

Ik heb een ZIP bestand bijgevoegd (XLSX mocht niet...) met daarin drie bestanden;
- een Excel (2010) spreadsheet met daarin van alle west-Europese landen de beperkingen van F en N CEPT gebruik
- een kaart van Europa met de CEPT F landen ingekleurd met de prefix die je dan moet gebruiken
- zelfde kaartje maar dan voor N (en behorlijk minder gevuld helaas)

In het Excel bestand zijn de landnamen klikbaar en die linken dan naar de bron waar ik de gegevens vandaan heb. Is in vrijwel alle gevallen of de regelgevende instantie (equivalent van AT dus) of de zendamateurvereniging (Veron/VRZA broertje) en heel soms een pagina van een amateur als ik verder niks kon vinden. Verder is het hopenlijk vrij zelfverklarend, maar was het voorlopig als intern product bedoeld. :) In de Excel sheet zijn in de kolom met frequenties de frequenties die je overal als F mag gebruiken vet gedrukt en de frequenties die je maar heel incidenteel mag gebruiken grijs gemaakt. Voor N staan uiteraard de beperkingen er in, maar die zijn veel beperkter.

Uiteraard: aanvullingen, betere bronnen en verbeteringen welkom! Ben vooral op zoek nog naar officiele bronnen voor Luxemburg en Italie.

[edit] Zie voor de laatste versie pagina 4 [/edit]
Laatst gewijzigd door elsinga op 29 mei 2012, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie