Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#46 Bericht door vk2gwk »

coolepascal schreef: ....... het saaie stropdassen imago van de zendammateur ligt gelukkig vele jaren achter ons........
Stropdassen hebben het voordeel dat ze het verstand laten waar het hoort: in het hoofd... en niet laten afzakken naar de gemiddelde - op de drie zits bank uitgezakte - onderbuik.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#47 Bericht door PA3JT »

vk2gwk schreef:Stropdassen hebben het voordeel dat ze het verstand laten waar het hoort: in het hoofd... en niet laten afzakken naar de gemiddelde - op de drie zits bank uitgezakte - onderbuik.
Zo. Zonder uitzondering, aan beide kanten? Nieuw forum-draadje misschien want dit is toch wel een flinke uitlokker denk ik..... :mrgreen:
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#48 Bericht door coolepascal »

vk2gwk schreef: Stropdassen hebben het voordeel dat ze het verstand laten waar het hoort: in het hoofd... en niet laten afzakken naar de gemiddelde - op de drie zits bank uitgezakte - onderbuik.
1 - 0 voor Henk :mrgreen:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#49 Bericht door KI6APR »

Hoezo, saaie stropdassen imago? De stropdas heeft daar toch niets mee te maken? (Ik begrijp het wel hoor. :wink: ) Ik vind niet dat iemand die goed gekleed is bij voorbaat van het verleden uit een tijdmachine gestapt moet zijn. Dress for the occasion is my motto. Of moeten we nu terug naar het stenen tijdperk als holbewoners.

Het kan ook nog anders dan vrije tijds kleding. Hier in de VS kennen we de "rednecks". Je weet wel, mensen die er niet eens aan denken om eerst een shirt en een paar schoenen aan te trekken voordat men een supermarkt of restaurant binnenstapt. Er staat soms ook een bord achter het raam waarop te lezen staat: "No shirt, No shoes? No service!". Het is blijkbaar echt nodig om zo'n bord te plaatsen want je weet maar nooit wat er anders binnen kan lopen. Als je niet goed oplet moet je nog een parkranger of een officer van de county animal service laten komen met een verdovings geweer om sommige figuren met te veel haar op de rug neer te schieten. Dat kan dus heel gemakkelijk voorkomen worden door een T-shirt aan te trekken voordat men het etablissement binnengaat. Nu vraag ik mij echter wel af hoe het nu moet voor diegenen die niet kunnen lezen zonder hun lippen te bewegen. It's a dead give away.

Voor alle duidelijkheid, deze reactie was alleen maar bedoeld als een pleidooi voor de stropdas en dat men vooral niet moet terugschrikken, waneer de gelegenheid zich voordoet natuurlijk, om een kostuum met stropdas te dragen.

Deze dingen worden nog steeds verkocht. Ga maar een kijken bij de andere afdelingen in de winkel dan waar de spijkerbroeken en geruite overhemden worden verkocht. Wanneer er geen andere afdelingen zijn dan alleen maar guns & ammo and bait & tackle, bent u wellicht in de verkeerde winkel. Als voorbeeld, het is beter om niet naar de "Tractor Supply Co." te gaan wanneer u iets moois wilt uitzoeken om te dragen naar de bruiloft van uw dochter.

Sorry, it's off-topic, I know, but I couldn't stop myself.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#50 Bericht door coolepascal »

Oef jan 'you are making het wel verry bont' !
Ik heb ook nog ergens een stropdas hoor.
Zelf zit in in de ICT wereld (tja je moet toch wat he) en weet dat van die snelle jongens een stropdas als replacement voor competentie nodig hebben.
Dit is echter niet relevant voor een verenigings avond.
(zelf woon ik tegenover het cafe' waar regelmatig avonden worden gehouden, en ik krijg het dan ook rustig voor elkaar om op mijn pantoffels zonder sokken daar heen te gaan, ben ik nu ook redneck ?)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#51 Bericht door KI6APR »

Nee, dat valt wel mee. Gewone vrijtijdskleding is goed genoeg voor een verenigingsavond. Over de pantoffels moet ik echter nog wel even nadenken. :lol:

Als je nu ook andere dingen doet zoals, de laadbak van de pickup truck leegmaken door heel hard achteruit te rijden en dan hard op de rem te trappen, dan.........
you might be a redneck.

Het een en ander was ook geinspireerd door het werk van de komiek Jeff Foxworthy.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 1000
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#52 Bericht door PD7P »

KI6APR schreef:
Als je nu ook andere dingen doet zoals, de laadbak van de pickup truck leegmaken door heel hard achteruit te rijden en dan hard op de rem te trappen, dan.........
you might be a redneck.



Jan
ik kan je wel vertellen dat dat wel verrrekte héndig is om je puin gestort te krijgen op de gemeentewerf :mrgreen:
just remember,there is no substitute for cubic inches............318 two barrel carb 8)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#53 Bericht door PE4BAS »

Leuke topic,kwam hem vandaag per toeval tegen...
Ben in 1979 begonnen met een 3 kanalen AM portofoon walky talky op 27MC. Zo een ding wou ik altijd al graag hebben na het zien van de serie Q en Q in de jaren 70. In de jaren 80 natuurlijk met de hele 27MC hype meegedaan zodra ik 14 jaar werd (eerder mocht je geen vergunning kopen). Bij mij in de buurt waren de 27MCers juist erg serieus met de hobby bezig en zodoende ben ik er aan verslingerd geraakt. Rond 1987 kwam ook het illigale SSB in beeld en er werden al gauw legio QSO´s gemaakt over de hele wereld. Zo was ik o.a. erg aktief op 26 MHz waar New Zealand zijn 40 CB kanalen heeft, er werd dan eind jaren 80 ook bijna dagelijks met de ´41´ divisie gesproken...Nadat ik rond 1990 door de toenmalige HDTP uit de lucht gehaald was een tijd legaal met packetradio-sstv en rtty op 27MC aktief geweest. Maar toen eind jaren 90 de propagatie cyclus weer op kwam zetten toch weer SSB apparatuur gekocht. De op de SSB aktief zijnde 27MCers zijn over het algemeen serieus met de hobby bezig en er zijn er een aantal die toch zeker meer dan 300 DXCC gewerkt en bevestigd hebben (op 27MC !! kun je haast niet voorstellen). Zelf ben ik bij zo een 250 DXCC blijven steken, daar zaten wel leuke DXCC bij zoals div. pacific islands als Cook Isl., Tokelau, Vanuatu etc. Ook Marion Isl. (momenteel weer aktief op de amateurbanden) is door mij toen gewerkt en bevestigd. Maar aan alle leuke dingen komt een eind, ik kreeg wel erg vaak bezoek van de controlerende instantie met het daarbij behorende politie vertoon. Ben toen in 1998 mijn licentie gaan halen, eerst als PD1AKZ en een jaar later de C licentie als PE4BAS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik net zo als menig ander gelicenseerd amateur die van de 27MC af komt het nooit helemaal vaarwel zal zeggen. Ik draai nog wel eens over het SSB gedeelte heen en als ik nog een oude bekende tegenkom maak ik er gerust een praatje...uiteraard met mijn 11 Mtr call die ik altijd zal blijven behouden.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#54 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Op 11 mtr in 1980 op AM/FM nog net illegaal, begonnen en van alles uitgevreten van 3 mtr tot 11 mtr dikke beam en ssb.
Na in aanraking te zijn gekomen met mijn vr pa4zz samen naar de cursus geweest voor de C-machteging.
Gehaald in 1999 en in 2000 de Morse cursus erbij.

Ik heb sindsdien enorm veel plezier gemaakt als amateur.
vele mensen ontmoet en gesproken.
van alles uitgeprobeerd op antenne gebied.
Ook heel goede vrienden leren kennen op de radio van soms heel ver en soms van heel dichtbij.

Voor mij is het verschil tussen serieus 11mtr ssb en amateur 0,0
Ik heb nu meer banden en meer mogelijkheden.
maar vrienden van overal bezoeken deed ik al ook op 11 mtr.
Vanalles proberen ook, het mag nu en daarmee is ook wel wat leuke spanning verdwenen.

Wel over het stropdasgebruik en kleding gedoe.
Slecht geklede mensen kunnen van harte schatten zijn en heel prettige mensen , en achter een stropdas kan een enorme hufter schuilgaan.
Dat is de buitenkant van mensen.
Beoordeling gebeurd hier op de binnenkant van mensen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#55 Bericht door PA2EFR »

Ik hoorde ooit (maar toen was ik al gelicenseerd als PE0EFR) gepraat in mijn pickupversterker.
Ik leende van iemand een speelgoed portofoontje, zo eentje met 1 kristalletje, maar die de hele band ontving...
Toen bleken het mijn buren te zijn, die me prompt op de koffie uitnodigden. :)

Verder niks met 27 MC gedaan. Alleen een FM-doosje omgebouwd naar 29 Mc en daar mobiel in de auto Israël op gehoord! :shock:

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#56 Bericht door KI6APR »

PA1ZP schreef:Hoi Allen

Wel over het stropdasgebruik en kleding gedoe.
Slecht geklede mensen kunnen van harte schatten zijn en heel prettige mensen , en achter een stropdas kan een enorme hufter schuilgaan.
Dat is de buitenkant van mensen.
Beoordeling gebeurd hier op de binnenkant van mensen.
Daar ben ik het mee eens en het kan ook anderom zijn. Dus een oordeel vellen aan de hand van hoe iemand eruit ziet is vaak niet de juiste manier.

(Ik weet niet of de amerikaanse komiek Jeff Foxworthy ook in Nederland bekend is. Daar had ik het redneck verhaaltje een beetje op gebaseerd. Gewoon humor)

Ik had net mijn C machtiging in 74 en nog geen zendaparatuur (als je de WS-62 uit de tweede wereldoorlog even niet meeteld) maar wel telexapparatuur en oude leger ontvangers. Ik was al een paar jaar bezig als luiteramateur. Na mijn diensttijd in 1976 kwam ik toch vrij snel in contact met andere zendamateurs in de buurt. Op de fiets bereikbaar. Henk PA0ADC, Max PE1AEL (sk), Albert PA0PKW, Frits PA3FYS (toen nog PD0AKG en iets later PE1ALY) en nog vele anderen. Ook velen die daarvoor op de 27 MHz band zaten en de D machtiging hadden. Eindelijk meer aktiviteit op de twee meterband ook al had ik zelf nog nooit iets met de 11 meterband gehad en nu nog steeds niet. Dat moet ik wel bekennen. Ik oordeel nooit op "afkomst" en de letter op de amateur radio registratie of hoe dat tegenwoordig maar heet bij jullie in Nederland.

Tijdens 1 van de VERON Pinksterkampen op een camping bij Wapenveld (eind 70er jaren misschien?) hadden we nog wel een inval van de Radio Controle Dienst. Iedereen werd gekontroleerd of men wel een geldige machiging had voor de aanwezige zendapparatuur in de tent of caravan. Dat waren nog eens tijden :wink:
Nee, ze hebben van mij nooit apparatuur in beslag genomen. Zo spannend is het nooit geweest. Ik was al heel erg bij toen ik in 1976 2 meter SSB DX werkte tot meer dan 1000 km. O ik vergat nog dat ik een keer staande gehouden ben met mijn auto door de politie ergens in 1 van de polders. De agent vroeg zich af waar die antenne op het dak van de auto voor diende. Gewoon mijn zendmachtiging laten zien met een beetje uitleg en klaar was kees. Ik had toen mijn Kenwood TS-700 op de rechterstoel als bijrijder.

Jan
Laatst gewijzigd door KI6APR op 17 aug 2010, 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#57 Bericht door KI6APR »

PD4PLM schreef:
KI6APR schreef:
Als je nu ook andere dingen doet zoals, de laadbak van de pickup truck leegmaken door heel hard achteruit te rijden en dan hard op de rem te trappen, dan.........
you might be a redneck.



Jan
ik kan je wel vertellen dat dat wel verrrekte héndig is om je puin gestort te krijgen op de gemeentewerf :mrgreen:
just remember,there is no substitute for cubic inches............318 two barrel carb 8)

Ja die 318 cubic inches is ongeveer 5.2 liter geloof ik. De laatste truck heeft een 5.4 liter V8 en het klinkt zo mooi in de oren wanneer ik weer optrek wanneer het licht weer op groen springt. Maar dan ben ik natuurlijk niet de enige met dat mooie V8 geluid. Ik heb dan nu ook een kleine auto voor het woon-werk verkeer want het wordt toch wel een beetje duur. 32000 km per jaar alleen maar om naar het werk te gaan........ en dan het benzine verbruik........

Je begrijpt het wel toys for boys. Cars, boats, airplanes. Als er maar een motor in zit. Daarnaast is er natuurlijk ook nog amateurradio en zelfs guns wanneer men van die sport houdt.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#58 Bericht door coolepascal »

PD4PLM schreef: ik kan je wel vertellen dat dat wel verrrekte héndig is om je puin gestort te krijgen op de gemeentewerf :mrgreen:
just remember,there is no substitute for cubic inches............318 two barrel carb 8)
Klinkt mij een beetje als je TV van acht hoog naar beneden laten pletten.
De correcte uitspraak is trouwens 'nothing beats cubic inches' als liefhebber van antieke vrachtauto's hoor ik dat te weten.
het is overigens onzin want uit 6.5L kun je echt wel meer dan 150pk toveren :roll:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#59 Bericht door PC1A »

coolepascal schreef:het is overigens onzin want uit 6.5L kun je echt wel meer dan 150pk toveren :roll:
Inderdaad, 150 pk uit een 1300cc ! (Fiat Uno 1.3 Turbo) :mrgreen:

On topic:

Ik ben NIET op 27 Mc begonnen, sterker nog, heb me er nog nooit vertoond!
Zoals in mijn voorsteltopic ook te lezen is kwam ik in contact met het virus op school, de MTS wel te verstaan.
Samen met Adri PE1DCL achter de, toen al, oude Kenwood TS 515 en veel vebindingen gemaakt op 10 meter.
Af en toe even meeouwenelen on het Oldtimersnet op 80m, inmiddels ben ik meer als 25 jaar gelicenseerd dus ZELF oldtimer!

Wat betreft de stropdassen, die draag ik in mijn dagelijks werk wel, mede vanwege de uitstraling.
Voor mij staat als een paal boven water dat je dan serieuzer wordt behandeld/benaderd dan in een spijkerbroek en T shirt.
(Voorbeelden op verzoek beschikbaar)

Anton
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wie is er niet via 27mc begonnen ? En wie wel ?

#60 Bericht door pa1bjs »

Ik moet ook de hele dag in pak lopen helaas.
Is maar beter ook, anders gaat mijn normale kleding zo snel kapot. :lol:

een ketelpakkie (pirex/nomex overall) wel te verstaan :mrgreen:

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Plaats reactie