DGPS OP 70CM !!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#46 Bericht door PA0ETE »

Zie ook hier:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 76&start=0

(ik heb er een nieuwe discussie van gemaakt, zodat de oproep bij een discussie vooraan staat :-) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#47 Bericht door Tjerkey »

Opvallend....

Op de website van de VERON, de vereniging die ook het verdedigen van DE BELANGEN VAN DE NEDERLANDSE RADIO ZENDAMATEUR hoog in het vaandel heeft staan, is tot op heden nog geen woord over DGPS in het algemeen en de te verwachten storingsproblematiek met relaisstations in de grensstreek met Duitsland en België ( waarvan ook nederlandse amateurs gebruik maken ) in het bijzonder, te lezen in de rubriek "Actueel" . Dit in tegenstelling tot bijv de DARC site.

Opvallend....

zie ook :http://www.veron.nl/actueel/actueel.html

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#48 Bericht door PE7EB »

Nieuwe poging :mrgreen:

Kijken hoelang deze advertentie "mag" blijven staan 8)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#49 Bericht door Tjerkey »

LIEBE FUNKFREUNDE, ES GEHT LOS !!

Zojuist heeft de O.V. Papenburg, I 57, het voortouw genomen en het startschot gegeven voor een 'massive Angriff' op de postbus van agentschap telecom in Groningen.

Op de website van deze aktieve vereniging uit Papenburg , pal aan de andere kant van de grens van Oost Groningen, is vanaf heden een brief in het duits EN het nederlands te downloaden die men alleen nog maar van een handtekening hoeft te voorzien en daarna in een envelop met postzegel/ Briefmarke van 70 cent hoeft te stoppen, waarna het 'ab in die Post geht !'

De aktie betreft hier de vrijwaring van DGPS storing van het veel gebruikte 'Emsland Relais' op 70 cm met frequentie 439.400 Mhz

Maar.. Belgische vrienden, je kunt de tekst aanpassen aan jullie relais en situtie lijkt me zo en ... het adres is n.l. al ingevuld ! ... :-))

De DL / NL brieven zijn te vinden via:

http://www.i57.de/article.php?op=view&aid=957

Mitmachen ist gehört worden !

Tjerk
PE 1 IOC

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

DGPS OP 70CM : de eerste slachtoffers !

#50 Bericht door on7wp »

er bereikte mij hier via via het verhaal van een recent ongeval in Noord Brabant waar een geautomatiseerde DGPS landbouwmachine op hol geslagen zou zijn nadat het gestoord werd door een naburige radioamateur APRS applicatie. Er zou beduidende materiele schade zijn maar geen gekwetsten...

tja wat kan ik hier op zeggen ? Goed dat er geen gewonden gevallen zijn maar dit zal misschien de hardleerse manier zijn om deze dingen uit de amateurband te verwijderen.

Meer van dat moois.... Ik kan er alleen maar om lachen. Vermoedelijk staat er wel ergens in die handleiding van die DGPS apparatuur dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de gebeurlijke storingen. Verzekeringsmaterie...

Pedro

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#51 Bericht door Tjerkey »

@ Pedro,

Zou leuk zijn als hier de link zou verschijnen naar dit artikel als 'bewijs' !

Ik denk hierbij dan even aan het gerucht dat mij afgelopen week-end bereikte over een niet meer te verlenen vergunning voor een D-Star relais in Antwerpen en dat bij nader onderzoek dus NIET WAAR bleek te zijn! (loos gerucht). Gelukkig werd dit bericht hier op het forum gelijk herroepen (tnx to the webmaster !)

Tjerk

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#52 Bericht door Tjerkey »

Kan op dit moment alleen een DGPS- artikel (?) vinden bij dit groene trekker-merk:

http://www.agripress.be/start/artikel/347027/nl

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: DGPS OP 70CM !!

#53 Bericht door PA3FS »

Ben wel benieuwd of er ook demonstaties zijn van DGPS voor b.v. de landbouwers.Dan kun je als amateur daar meteen laten zien hoe het systeem (niet) werkt met een andere (amateur) zender in dit zelfde gebied.

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#54 Bericht door Tjerkey »

Inmiddels heb ik contact met een leverancier van DGPS apparatuur uit Middenmeer ( naam van het bedrijf noem ik omwille van privacy hier niet)
Aardige mensen daar , bereid om naar je te luisteren, Ik kreeg de indruk dat men van het 'gevaar' van mogelijke storende amateurrelais in de grensregio niet helemaal op de hoogte was toen ik hier op wees. Een passage uit de schriftelijke reactie van de bedrijfsleider wil ik niemand onthouden:

" De enige frequenties waarop wij in Nederland vergunning krijgen voor RTK-correcties ligt inderdaad in de range 438-440MHz. Veelal tussen 439 - 440 MHz.
Vermogen: 1 Watt ERP (!!) max 25 mtr, 0dB antenne, rondstralend. Jaarkosten rond € 200,00. Spacing 12,5 of 25 kHz.

Theoretisch mogen we tot 10 km vanaf de grens stations opstellen. In de praktijk bepaalt het AT of je een vergunning krijgt of niet. We hebben stations in Noord-Limburg die op 7-8 km een zendvergunning hebben met een hoogtebeperking van 15 mtr.

Dat Nederland afwijkend is t.o.v. de landen om ons heen is ons inmiddels (vanwege export) ook duidelijk geworden.

Alleen het feit ligt er en daar kunnen we niet zoveel aan veranderen.

Mvrgr, "

Aldus het bedrijf.

Dit is duidelijker informatie dan vanaf AT, waar ik tot op heden niets op de website heb gevonden.. :(

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: DGPS OP 70CM !!

#55 Bericht door PA3FS »

Ik ontvang hier in Enschede JO32KF op een Diamond X-200 op een mast van 8 meter op dit moment 3 pulserende DGPS ? signalen. De sterkste zit op 439.500 en twee signalen die wat zwakker zijn op 439.8875 en 439.9250 MHZ .

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: DGPS OP 70CM !!

#56 Bericht door 19DT2120 »

PA3FS schreef:De sterkste zit op 439.500 en twee signalen die wat zwakker zijn op 439.8875 en 439.9250 MHZ .
Die 3 hoor ik hier ook ,maar op de 439.622 ,439.687 en de 439,786 hoor ik ze ook.
Regio hier is NOV
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#57 Bericht door elsinga »

Ik heb hier (vlakbij Heerenveen) op de begane grond op een TH-F7E ook een DGPS databurst op 439.8875. Signaal is iets van S7.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

ON4PC
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:07

Internationale harmonisatie ?

#58 Bericht door ON4PC »

“De drie hoofdtaken van Agentschap Telecom zijn het verwerven, uitgeven en beschermen van frequentieruimte. Frequenties houden niet op bij de grens. Het gebruik van een frequentie kan storing veroorzaken in een buurland. Om dat te voorkomen is er veel internationale afstemming nodig. Daarnaast is het voor de handel en industrie belangrijk dat ze apparatuur in een groot gebied op de markt kunnen brengen. Voor consumenten is het erg prettig als apparaten in zoveel mogelijk andere landen kunnen worden gebruikt. Dit maakt het noodzakelijk om internationaal afspraken te maken over de frequenties en standaarden die gebruikt worden. Reden voor Nederland om actief deel te nemen in die overlegvormen waarin daarvoor de basis wordt gelegd.”
Dit is een tekst integraal overgenomen van de website van AT (http://www.agentschap-telecom.nl/Onderw ... eleid.aspx )

Is hier nog commentaar bij nodig ?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#59 Bericht door PE7EB »

Schijnbaar is het voor het AT erg moeilijk om hun eigen regels te lezen, te begrijpen en daarna juist uit te voeren 8)

Hoewel, het je buurlanden onder druk zetten om zich aan jouw (wan)beleid aan te passen, zou je ook als actief deelnemen aan overleg kunnen interpreteren :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

Re: DGPS OP 70CM !!

#60 Bericht door Tjerkey »

Kan iemand voor mij dit DGPS stoorsignaal opnemen en naar mijn mailadres op dekotex at hotmail punt com sturen ?
De O.M.'s van O.V. Papenburg , I 57, hier vlak over de grens zijn erg geïnteresseerd hoe dit signaal klinkt, omdat men een soort 'bandwacht' voor de Bundes Netzagentur (hun AT) wil gaan instellen.
Hun brief-schrijf-protest aktie verlloopt trouwens voorspoedig, zie

http://www.i57.de/article.php?op=view&aid=957

Plaats reactie