DGPS OP 70CM !!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: DGPS OP 70CM !!

#151 Bericht door PA3 »

PA0ETE schreef:In die zin staat het Agentschap Telecom volkomen vrij om op 70 cm te doen wat ze willen.
Ach ja, de sprookje dat de overheid de belangen van de burgers behartigt en werkt voor en met de burgers die ze dient. Hoe lang geleden heb ik die illusie al verloren. Heel lang geleden dus. :?

--Hans

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: DGPS OP 70CM !!

#152 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#153 Bericht door PA0ETE »

hansfong schreef:
PA0ETE schreef:In die zin staat het Agentschap Telecom volkomen vrij om op 70 cm te doen wat ze willen.
Ach ja, de sprookje dat de overheid de belangen van de burgers behartigt en werkt voor en met de burgers die ze dient. Hoe lang geleden heb ik die illusie al verloren. Heel lang geleden dus. :?

--Hans
Dat zijn twee verschillende dingen. Wat je zegt is niet helemaal onwaar, maar ik bedoelde hier hoe het formeel en volgens regels en afspraken in werkelijkheid in elkaar zit.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#154 Bericht door PA0ETE »

Er zijn altijd banden vanaf gegaan. En bijgekomen. Ooit hadden we als amateurs alle frequenties boven 1500 kHz omdat gedacht werd dat die commercieel niet bruikbaar waren. Daar is nu natuurlijk nog maar een fractie van over. (hier staat in een artikel op mijn site hoe dat een beetje gegaan is).

Je moet het aan de andere kant niet te dramatisch zien. We worden als gesprekspartner internationaal wel degelijk heel serieus genomen, net als in veel gevallen door AT. Hoewel het geen recht is, hebben we doordat de amateurdienst zolang bestaat, en in het verleden ook haar bestaansrecht wel heeft bewezen wel degelijk veel recht van spreken. Het gaat bij dit soort dingen ook niet altijd om wat formeel is opgeschreven.

Bij dat soort dingen is het wel goed om te beseffen hoe het werkelijk in mekaar zit. Als je zonder dat je weet hoe e.e.a. vastgelegd is op een verkeerde basis met argumenten komt, dan kan het wel eens zo zijn dat al die argumenten vervolgens in één pennestreek van tafel worden geveegd, terwijl je makkelijk een andere strategie had kunnen nemen zodat dat niet gebeurd was.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: DGPS OP 70CM !!

#155 Bericht door wbeekman »

Las net het stukje over DGPS.

Ik denk dat we moeten afstappen van het idee van vroeger mbt het AT. (Z.g. belangenbehartiger ??)

Ze gaan nu een eigen beleid voeren wat indruist tegen de IARU en omringende landen.
Als de EEG nu alle apparatuur uitrust voor andere freqenties, behalve nederland, dan is het denk ik gauw afgelopen met de huidige apparatuur verkoop. (Of Philips moet alleen voor de uiterst kleine thuismarkt gaan maken )

Denk niet dat fabrikanten dat doen. Krijg je de situatie, net als met draadloze apparatuur 2 standen 2,4 en 5 GHz.
Om geen storing te hebben gewoon de andere band kiezen.

Misschien begint iemand bij het AT bobo neigingen te krijgen. Wie zal het zeggen
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC


PA2RJ
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2006, 00:27
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#157 Bericht door PA2RJ »

Dit gaat niet over DGPS maar over medische implantaten en wel in de 70cm band
Dit is (nog) niet ook niet in Nederland of directe buurlanden maar in Amerika.

Ik kwam het hier tegen.
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=43
FT-857 / TM-D700e / TH-D7e G2.0 / Elecraft K2 in aanbouw

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#158 Bericht door PA0ETE »

Ja in Amerika rollen ze over elkaar bij dit laatste nieuws. Ik zie het ook al voor me: je
drukt de spreeksleutel van de 70 cm-portofoon in en opa gaat ineens een heel stuk
trager en moeilijker lopen en oma krijgt ineens een enorme honger...

Ik ben erg tegen DGPS op 70 cm, maar bij het huidige standpunt van beide verenigingen
is er binnen het Nederlandse zendamateurisme in de toekomst geen ruimte meer voor
D-STAR en andere digitale modulatiesoorten voor spraak op 70 cm. Meer dan bij andere
modulatiesoorten zijn repeaters belangrijk voor D-STAR. Bij het huidige standpunt van de
beide verenigingen komen er niet alleen geen nieuwe vergunningen voor D-STAR bij, maar
worden de huidige relais-vergunningen die allemaal over zo'n 1,5 jaar aflopen ook niet
verlengd. Als je dat vergelijkt met hoe het in België en Duitsland gaat op dit gebied, dan
is dit toch wel een beetje een raar standpunt.

Ik vind dat er met de nadruk op tijdelijk, frequenties moeten komen voor repeaters voor
digitale spraak onder de 436 MHz zoals Agentschap Telecom ook voorstelt om te doen.
Daarnaast moeten we druk op AT blijven uitoefenen om de bovenste 4 MHz op 70 cm
opnieuw primaire status te geven voor Nederlandse zendamateurs. Omdat dit naar
verwachting niet binnen 1 of 2 jaar voor elkaar zal komen moet je D-STAR daarvoor niet
op de pauzetoets zetten.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#159 Bericht door PE7EB »

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of het iets met de standpunten en handelswijze van het AT te maken heeft, maar afgaande op wat ik zo links en rechts hoor is het aantal zendamateurs die werkzaam zijn bij het AT enorm gereduceerd t.o.v. zeg de jaren 80 van de vorige eeuw.

Ik kan me voorstellen dat dit toch zo zijn uitwerking heeft, al was het alleen maar door gesprekken in de wandelgangen over de te verwachten problemen bij dit soort eigenzinnige beslissingen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#160 Bericht door PA0ETE »

Dat is een vrij onzinnige en ook schadelijke redenering. Toen ik in 1974 pas kort met het zendamateurisme bezig was werd het zendamateurisme door de overheid op dezelfde manier als nu serieus genomen. Toen waren er 2200 Nederlanders als zendamateur geregistreerd en nu ruim 14.000. De activiteit was destijds navenant kleiner.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#161 Bericht door PE7EB »

Dat is jouw mening John en daar ben je vrij in, maar ik neem aan dat ook jij niet kunt ontkennen, dat er indertijd meerdere "piraten" door de opsporingsambtenaar voor de keuze gezet zijn of nu direct een verbaal, of binnen een x aantal maanden een licentie halen en ik zie het dan verder door de vingers.

En ik blijf bij mijn standpunt dat meer actieve amateurs in functies binnen het AT in het voordeel van de amateur kan werken, "wie appelen vaart, wie appelen eet", is niet uit de lucht komen vallen.
En mijns inziens heeft dat helemaal niets met de aantallen amateurs te maken, maar veel meer met het feit dat er alleen nog mensen werken met dollar tekens in de ogen in plaats van omega.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#162 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:Dat is jouw mening John en daar ben je vrij in, maar ik neem aan dat ook jij niet kunt ontkennen, dat er indertijd meerdere "piraten" door de opsporingsambtenaar voor de keuze gezet zijn of nu direct een verbaal, of binnen een x aantal maanden een licentie halen en ik zie het dan verder door de vingers.
Ik weet niet wat dit met het onderwerp te maken heeft. De grote aantallen amateurs zijn gekomen tussen ruwweg 1975 en 1982. Dat eerste jaartal was het jaar waarin de 1 juli-wet werd aangenomen, waarna een jaar verder de D-machtiging werd ingevoerd. Een nieuwe golf van interesse voor onze hobby kwam net na de invoering van de MARC-regeling op 3 maart 1980. Het feit wat jij noemt en wat ik niet moet ontkennen ging vooral om rechters en officieren van justitie die wel inzagen dat het illegaal zenden geen echt zwaar vergrijp is, in de zin dat het gewoonlijk niet groot emotioneel leed teweegbrengt. Omdat mensen na een veroordeling heel vaak opnieuw met zenden beginnen en dan weer gepakt worden is het halen van het papiertje een beter recept om ze niet opnieuw terug te zien dan een straf uitdelen. Die manier van handelen begon echter pas op het moment dat de aantallen geïnteresseerden in onze hobby al aan het teruglopen waren.
PE7EB schreef:En ik blijf bij mijn standpunt dat meer actieve amateurs in functies binnen het AT in het voordeel van de amateur kan werken, "wie appelen vaart, wie appelen eet", is niet uit de lucht komen vallen.
En mijns inziens heeft dat helemaal niets met de aantallen amateurs te maken, maar veel meer met het feit dat er alleen nog mensen werken met dollar tekens in de ogen in plaats van omega.
Die mensen zijn er wel, maar ik weet dat er ook nog wel mensen zitten die hart voor de amateurzaak hebben. Vergeet niet dat het DGPS-probleem al uit de jaren 90 stamt. Weliswaar ging het toen over Sylledis, maar door dat systeem kwam de 70 cm-band destijds onder druk te staan. AT baseert het huidige beleid op afspraken die destijds met de amateurverenigingen zijn gemaakt (en die beide op dit moment overigens verschillend interpreteren).

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: DGPS OP 70CM !!

#163 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: DGPS OP 70CM !!

#164 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#165 Bericht door PA0ETE »

Destijds (jaren negentig) had je het Sylledis plaatsbepalingssysteem (radar) in de Rotterdamse haven. Dat zat in de bovenste 4 MHz van 70 cm. AT (toen nog RCD) wilde vanwege storingen over en weer de amateurstatus voor die 4 MHz intrekken. De verenigingen hebben zich daar toen met hand en tand tegen verzet, o.a. met als argument in de hand dat amateurtelevisie, dat in die dagen grotendeels in de 70 cm-band plaatsvond, bij intrekken van die 4 MHz niet meer mogelijk zou zijn. Daarop werd met AT overeengekomen dat die 4 MHz amateurband zou blijven, zij het op secundaire basis (vóór die tijd was het wel primair amateur). AT heeft overigens dit jaar beloofd bij uitgifte van DGPS-vergunningen de band rondom de geluidsfrequentie voor ATV niet voor DGPS toe te kennen.

Voor zover ik op de hoogte ben zat die plaatsbepaling niet in strijd met internationale afspraken in dat bandsegment. Dat mocht gewoon. Wat internationaal ongebruikelijk is, dat is om de amateurs daar plaats te laten maken voor andere gebruikers, zeker als daarvoor een aantal MHz moet worden ingeleverd.

Wel verschillen de meningen tegenwoordig. Zendamateurs in binnen- en buitenland, en ook een aantal nationale organisaties/instanties op dit gebied in het buitenland vinden plaatsbepaling niet hetzelfde als radionavigatie. Mijn eigen interpretatie van de regels is dat dat inderdaad niet hetzelfde is. Sylledis (plaatsbepaling) zou dan wel op 70 cm zijn toegestaan en DGPS (radionavigatie) niet. AT stelt echter dat beide soorten gebruik gelijk zijn aan elkaar. Het Sylledis-systeem is inmiddels ontmanteld en daarom is een deel van die vrijgekomen frequenties door AT aan DGPS toegewezen. Dat is overigens al een poosje aan de gang.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie