DGPS OP 70CM !!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: DGPS OP 70CM !!

#136 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#137 Bericht door PE7EB »

Op zich heb je gelijk Charles.............

Het grote verschil zit hem in het feit dat LPD ook in Duitsland en België geïmplementeerd is, en een secundaire status heeft.

Het DGPS (wan)beleid van het AT, is dat absoluut en totaal niet, en is een regerechte inbreuk op onze rechten, en die van onze Duitse en Belgische mede amateurs.

Dat ook LPD een regelrechte vergissing is weten we allemaal, maar ik kan alleen maar schaterlachen om zoveel onbenul als ik hoor dat auto's niet meer open willen of zorgsystemen continue vals alarmen geven omdat producenten weer eens hebben gekozen voor de "goedkoopste" oplossing :mrgreen: :mrgreen:

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: DGPS OP 70CM !!

#138 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#139 Bericht door PA0ETE »

Die PMR-dingetjes werken heel goed hoor. Mijn moeder woont 800m hiervandaan, en dat gaat zeer probleemloos. Ze zijn wel af te luisteren natuurlijk :-) (oef weer eens off-topic idd)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#140 Bericht door PE7EB »

PMR moet je ook niet verwarren met LPD :wink:
PMR is niets mis mee, en ik gebruik mijn eigen setje porto's ook regelmatig.

Wat ik op LPD gebied af en toe beroeps matig tegen kom, daar zakt bijna je broek van af, ontvangers voor draadloze alarmering binnen een zorgsysteem op 433,920 MHz, zonder enige codering of checksum :?
En dat dan geïnstalleerd in een omgeving die vol hangt met draadloze weerstations op dezelfde frequentie, vreemd toch dat het systeem voortdurend loze meldingen genereerd :mrgreen:

Gelukkig zijn er leveranciers en producenten die wijzer zijn, en die dit soort apparatuur alleen nog aanbieden voor 868 MHz en met codering van de data :)

LPD zullen we moeten accepteren zoals het is, daar is echt niets meer tegen te doen.

Maar tegen DGPS moeten we strijden, samen met onze Duitse en Belgische vrienden.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: DGPS OP 70CM !!

#141 Bericht door KI6APR »

Het ZEE KOE DL artikel is prima te lezen in Windows XP na nog een keer in te zoomen. Het een en ander hangt wel weer af van de beeldscherm grootte en ingestelde resolutie.

Bedankt.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: DGPS OP 70CM !!

#142 Bericht door PA0MJM »

you're welcome :D

73,
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: DGPS OP 70CM !!

#143 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb het normaal niet zo op contesten, maar dit is wel een goede gelegenheid. Dikke hark op het dak, beetje PEP en gaan, op een vrije frequentie uiteraard ;)

DGPS contest 2009 :P

Ik heb trouwens ook maar een duit in het zakje gedaan en er een stukje over geschreven op mijn site, adres in mijn signature :)
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#144 Bericht door PA0ETE »

Johan PD1JMB schreef:Ik heb het normaal niet zo op contesten, maar dit is wel een goede gelegenheid. Dikke hark op het dak, beetje PEP en gaan, op een vrije frequentie uiteraard ;)

DGPS contest 2009 :P

Ik heb trouwens ook maar een duit in het zakje gedaan en er een stukje over geschreven op mijn site, adres in mijn signature :)
Probleem is dat het niet mag zo'n contest. Althans je mag daarmee DGPS op geen enkele wijze storen. Het is bij amateurs gebruikelijk dat je eerst de frequentie checkt voordat je gaat zenden en zodra je een DGPS-signaal (primaire gebruiker) waarneemt mag je als amateur (secundaire gebruiker) de mic al niet meer indrukken. Doe je dat wel loop je het risico op een waarschuwing of een sanctie.

Met een beetje antenne zit die bovenste 2 MHz van de band zo vol dat het voor ons anderhalf jaar geleden al bijna ondoenlijk was om een vrije frequentie voor PI1DSA te vinden. Wij hebben toen de frequentie getest vanaf de antenne van FM-relais PI2ZST in Zeist. Alleen de frequenties waar nu PI1NYM zit en die van PI1DSA zit waren toen nog redelijk vrij, maar ook niet helemaal leeg. Wij wisten toen echter nog niet dat het bij DGPS om een primaire gebruiker ging.

Je hoort er niet zoveel over, maar AT deelt nog wel degelijk zendverboden en andere sancties uit aan amateurs. Ik heb van AT gehoord dat in 2007 twee amateurs zelfs hun vergunning zijn kwijtgeraakt vanwege het niet naleven van de voorwaarden. Bij zo'n contest, als je hem van tevoren aankondigt, loop je natuurlijk flink in de kijkerd, dus daar zullen ze vast met enige interesse naar kijken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#145 Bericht door pe2er »

Hoe kun je een DGPS signaal herkennen als signaal van een primaire gebruiker?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#146 Bericht door PA0ETE »

Dat is niet zo heel belangrijk want het verschil is helemaal niet zo groot. Je mag als secundaire gebruiker ook een andere secundaire gebruiker in principe niet in de weg zitten.

Uit lid 1.2 van de Gebruikersbepalingen radiozendamateurs van AT:

1.2 Algemene gebruiksbepalingen

....

Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte met de
bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.

Bij frequentiegebruik met een secundaire status wordt altijd voorrang verleend aan frequentiegebruik met
een primaire status.

Bij frequentiegebruik met een NIB-status wordt altijd voorrang verleend aan frequentiegebruik met een
primaire status of met een secundaire status.

Er wordt zo weinig mogelijk storing of belemmering veroorzaakt in het gebruik van frequentieruimte door
anderen.

Er worden geen valse of bedrieglijke alarmeringen, noodseinen, -oproepen of -berichten uitgezonden.

....


NIB is trouwens 'non-interference-base'.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#147 Bericht door pe2er »

PA0ETE schreef:Dat is niet zo heel belangrijk want het verschil is helemaal niet zo groot. Je mag als secundaire gebruiker ook een andere secundaire gebruiker in principe niet in de weg zitten.
Het verschil is in mijn ogen, dat je in het geval je een DGPS signaal (primair gebruiker) stoort, je tegen de gebruiksvoorwaarden in gaat, terwijl je als je een mede-amateur stoort 'gewoon' asociaal bezig bent. Alleen in het eerste geval kun je denk ik een reprimande van AT tegemoet zien.

Vandaar mijn vraag. Of eigenlijk stelling. Je kunt als zendamateur toch moeilijk een DGPS signaal van signaal van een mede-amateur in een of andere digitale modus onderscheiden. Ik niet in ieder geval.
PA0ETE schreef:NIB is trouwens 'non-interference-base'.
Bedankt, dat zat ik me inderdaad af te vragen :mrgreen: Beetje off-topic, maar eigenlijk is het raar dat ze daar in de Nederlandse regelgeving geen Nederlandse term voor gebruiken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#148 Bericht door PA0ETE »

pe2er schreef:
PA0ETE schreef:Dat is niet zo heel belangrijk want het verschil is helemaal niet zo groot. Je mag als secundaire gebruiker ook een andere secundaire gebruiker in principe niet in de weg zitten.
Het verschil is in mijn ogen, dat je in het geval je een DGPS signaal (primair gebruiker) stoort, je tegen de gebruiksvoorwaarden in gaat, terwijl je als je een mede-amateur stoort 'gewoon' asociaal bezig bent. Alleen in het eerste geval kun je denk ik een reprimande van AT tegemoet zien.

Vandaar mijn vraag. Of eigenlijk stelling. Je kunt als zendamateur toch moeilijk een DGPS signaal van signaal van een mede-amateur in een of andere digitale modus onderscheiden. Ik niet in ieder geval.
PA0ETE schreef:NIB is trouwens 'non-interference-base'.
Bedankt, dat zat ik me inderdaad af te vragen :mrgreen: Beetje off-topic, maar eigenlijk is het raar dat ze daar in de Nederlandse regelgeving geen Nederlandse term voor gebruiken.
Nee, als je een mede-amateur stoort, en een ambtenaar van AT belast met dit soort dingen constateert dat, dan kun je vrij zeker een sanctie verwachten of op zijn minst een waarschuwing. Wellicht dat je bij een primaire gebruiker een zwaardere sanctie kunt verwachten omdat er misschien zwaarder aan getild wordt, maar je krijgt er in beide gevallen gedonder mee.

Kijk maar naar de argumentatie om de repeaters in Rotterdam en Almere tijdelijk uit de lucht te halen. Een belangrijk argument dat gebruikt werd was toen in de officiële verantwoording o.a. dat zendamateurs elkaar probeerden te overstemmen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: DGPS OP 70CM !!

#149 Bericht door Johan PD1JMB »

PA0ETE schreef: Probleem is dat het niet mag zo'n contest. Althans je mag daarmee DGPS op geen enkele wijze storen. Het is bij amateurs gebruikelijk dat je eerst de frequentie checkt voordat je gaat zenden en zodra je een DGPS-signaal (primaire gebruiker) waarneemt mag je als amateur (secundaire gebruiker) de mic al niet meer indrukken. Doe je dat wel loop je het risico op een waarschuwing of een sanctie.
Ik snap wat je bedoelt maar ik vind ook dat zendamateurs zich over het algemeen erg makkelijk voegen naar wat een autoriteit stelt wat betreft regels.

Om de zoveel tijd heb je bij bepaalde bedrijven stakingen. Hierbij overtreden mensen ook regels. Ze voeren niet de werkzaamheden uit die ze contractueel verplicht zijn uit te voeren. Dit doen ze vaak met als doel een krachtig signaal af te geven, niet om structureel regels aan de laars te lappen. Als het conflict is afgelopen gaat men weer aan de slag.

Ik vind dat zendamateurs die mogelijkheid ook hebben. Niet om structureel de boel te verstoren, maar om een signaal af te geven dat wij iets niet zonder meer accepteren.

Kijk ook naar bijvoorbeeld situaties zoals bij repeaters waar teveel wordt gerotzooid. In de plaats van een repeater uit te zetten of minder beschikbaar zouden maken zou men het AT duidelijk moeten maken dat zij maar eens achter piraten en zich misdragende amateurs moeten gaan.

Het is trouwens de vraag of het verstoren van DGPS daadwerkelijk strafbaar is. Volgens Europees recht zijn we primair in dat gedeelte van de band, volgens Nederlands recht niet. Welk recht zal er gesproken worden?
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#150 Bericht door PA0ETE »

Wat veel amateurs zich niet realiseren is dat het toelaten van zendamateurisme in een land een gunst is en geen recht. Nou is er niet een beschaafd land in de westerse wereld in vredestijd te vinden waar geen zendamateurisme wordt toegestaan, toch kun je niet naar de Verenigde Naties of een andere organisatie om zoiets af te dwingen als er een algemeen verbod komt. In die zin staat het Agentschap Telecom volkomen vrij om op 70 cm te doen wat ze willen. Er is bij zendamateurisme wel enige sprake van een verworven recht, maar als ze er binnen bijvoorbeeld vijf jaar echt helemaal van af willen dan zou het wel eens kunnen blijken dat we niet al te best uit dat juridische gevecht komen.

Al is het in recente jaren in ons deel van de wereld verder niet meer voorgekomen, toch is wat er nu gebeurt niet uniek. In de jaren tachtig waren rond Parijs alle taxi-frequenties bezet, en heel vrolijk werden er toen een aantal vergunningen aan taxibedrijven in die regio uitgegeven voor frequenties vanaf 144,400 en hoger. Pontificaal in de amateurband, en deels ook in de bakenband. Amateurs ter plekke mochten in het betreffende deel van de 2m-band niet meer komen. Na een paar jaar zijn de taxi's daar weer uit onze band verdwenen, maar dat kan een overheid heel gewoon doen.

Ook op 70 cm zijn er voorbeelden. Kijk maar eens waar in Zweden de FM-repeaters op 70 cm zitten en naar de indeling van die band. Dan zul je zien dat daar hele stukken van die band niet secundair voor amateurs zijn maar heel gewoon verboden.

Wat AT op 70 cm doet is hoogst ongebruikelijk. De manier waarop het gebeurt is tegenover het buitenland zeer onbeleefd en tegenover de amateurs daar ronduit bruskerend. Volgens Europees recht en bilaterale en wereldwijde afspraken kunnen ze dit echter wel gewoon doen.

DGPS-gebruikers moedwillig storen kan levensgevaarlijk zijn, en is om die reden af te raden. Je riskeert niet alleen een boete maar vermoedelijk ook een celstraf. En ook daar kan ik twee concrete voorbeelden noemen van zaken die ik als journalist gezien heb, waarbij amateurs moedwillig een in dat geval secundaire gebruiker zonder veiligheidsrisico stoorden. Dat had in beide gevallen heel zware consequenties voor betrokkenen. Nog afgezien van wat anderhalf jaar procederen voor je gezinsleven doet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie