Radionavigatie tussen 438 en 440 MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4PC
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:07

Radionavigatie tussen 438 en 440 MHz

#1 Bericht door ON4PC »

In Nederland is het gebruik van het bandsegment 438 tot 440 MHz op secundaire basis toegelaten. Radionavigatie is hier primair.
Dit is niet in het geval in België en Duitsland waar de radioamateurs primaire gebruikers zijn. In deze beide landen wordt dit bandgedeelte gebruikt voor de uitgang onder andere FM- en D-Star-repeaters.

Nu wil het Nederlandse AT nationale frequenties toewijzen voor RTK-DGPS (plaatsbepaling) systemen in het hele land. Tot daar geen probleem voor ons maar nu willen ze die frequenties gaan coördineren voor gebruik in het grensgebied met ON en DL. Hierbij laat men duidelijk verstaan dat ze zelfs beperkingen zouden willen opleggen aan de buitenlandse repeaters om te zorgen dat jullie DGPS-systemen niet gestoord worden.

Dit is uiteraard iets waar wij ons niet bij neerleggen. het is niet omdat Nederland hier een uitzondering wil zijn dat wij ons daarvoor zouden moeten aanpassen. In andere landen werken dergelijke systemen ook maar dan op frequenties buiten de amateurbanden.

Wij vinden dat jullie hiervan op de hoogte moeten zijn. Tenslotte worden jullie ook getroffen door deze politiek die het voor jullie onmogelijk maakt om FM-repeaters met 7.6 MHz shift toe te passen welke nochtans veel eenvoudiger en goedkoper te maken zijn.

Dus zou ik voorstellen dat jullie via jullie verenigingen laten weten niet akkoord te zijn met deze politiek van het AT die bijna onmerkbaar frequenties ontneemt van de Nederlandse en nu ook de buitenlandse radioamateurs !

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#2 Bericht door PA3FS »

Volgens mij is het al beslist .Je kunt hier in nederland volgens mij ook geen vergunning meer aanvragen voor een d-star repeater die boven in dit segment van de 70cm band werkt.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#3 Bericht door wbeekman »

PA3FS schreef:Volgens mij is het al beslist .Je kunt hier in nederland volgens mij ook geen vergunning meer aanvragen voor een d-star repeater die boven in dit segment van de 70cm band werkt.
Indien dit al is beslist , moeten de DARC en de Belgische vereniging in Europees verband protest aantekenen bij de IARU.

Trouwens, condities kan je gewoon bij de landsgrenzen niet tegenhouden.

P.S. Nu we het toch over frequenties hebben, zag al draadloze routers in de winkel liggen die in de 5GHZ band werken ipv 2,4 GHz.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#4 Bericht door pe1br »

Dat kan goed, ik heb al 2 jaar een accespoint met 2,4 en 5 ghz.
Die band is lekker rustig en ik heb op 13cm geen storing van me eigen netwerk hardware.

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#5 Bericht door PD2K »

Diverse 'nieuwe' D-star repeaters in NL hebben uitgangsfrequenties boven de 438 MHZ, bijvoorbeeld PI1DSA.

Ik heb geen (nog) D-STAR apparatuur, maar draai wel eens aan de afstemknop bovenin de 70 cm band om te horen of ik daar uberhaupt D-STAR signalen of iets dergelijks hoor.

Wat mij opvalt is dat er ook sterke 'vreemde' signalen aanwezig zijn rond de 439.500-440.00. Het zijn geen constante signalen, maar ze hebben een regelmatig pulserend karakter, bv iedere seconde een puls. Ik hoor bv met enige regelmaat een signaal dat hier een S7-9 binnenkomt op +/- 439.8375 (QTH: Nieuwegein, binnenantenne)
Het signaal is zodanig breed dat het ook over 439.825 (uitgang PI1DSA) heen komt, hetgeen mij waarschijnlijk het luisterplezier zou benemen van de uitgang van deze repeater, mocht ik een D-STAR set kopen.

Mogelijk is dat 439.8375 signaal een radionavigatiesignaal, er zijn meer soortgelijke signalen in het door mij beschreven gedeelte van de 70cm band.

Pas heb ik in de auto ook even op datzelfde signaal gelet: in de buurt van Culemborg was het meter hoek, tig db over 9, dus daar zal het wel ergens vandaan komen.

Al met al: volgens mij is het nu al realiteit dat het bovenste stukje van de 70 cm band stukje bij beetje meer onbruikbaar voor amateurs. Dat is jammer voor ons Hollanders, maar zeker ook als je daar in Belgie of Duitsland ook nog eens last van krijgt.

En tussen twee haakjes: in NL is 436-440 secundair.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#7 Bericht door pe1br »

Het is hier in de regio altijd erg stil op 70cm.
Ik weet niet hoe dat in de rest van het land is maar als we de banden weinig gebruiken worden ze langzaam overgenomen door andere diensten.
zo lang er erg veel gebruik van wordt gemaakt heeft geen enkel professioneel bedrijf belang bij onze banden omdat ze niet betrouwbaar zijn.

We moeten dus gewoon zorgen dat we onze banden beschermen door ze veel te gebruiken, alleen op die manier worden ze oninteressant voor andere partijen.

ON4PC
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:07

#8 Bericht door ON4PC »

Mag ik even herinneren aan het 1983 ? Toen besliste de toenmalige Belgische adminstratie, de RTT, dat de radioamateurs het gedeelte 430 tot 434 MHz niet meer mochten gebruiken ten voordele van het plaatsbepalingsysteem "Syledis". Gelukkig is dit door een sterke actie bij de politiekers door radioamateurs kunnen afgewend worden.

Gelukkig maar. Syledis bestaat ondertussen al niet meer, nu is het RTK-DGPS en hoe lang zal dat blijven bestaan alvoor het weer door iets anders vervangen wordt ?

Ondertussen probeert men wel langs alle kanten om ons frequenties af te nemen voor al die nieuwe toepassingen. En als wij niet reageren zal dit blijven verder gaan.

pe1br schreef:Het is hier in de regio altijd erg stil op 70cm.
Ik weet niet hoe dat in de rest van het land is maar als we de banden weinig gebruiken worden ze langzaam overgenomen door andere diensten.
zo lang er erg veel gebruik van wordt gemaakt heeft geen enkel professioneel bedrijf belang bij onze banden omdat ze niet betrouwbaar zijn.

We moeten dus gewoon zorgen dat we onze banden beschermen door ze veel te gebruiken, alleen op die manier worden ze oninteressant voor andere partijen.

Plaats reactie