gesprekken op 27 MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

gesprekken op 27 MHz

#1 Bericht door TheoP »

Ik ben druk bezig geweest om een antenne te plaatsten voor 10 meter.
Niet zo een probleem zou je zeggen maar deze keer moest ik de antenne 100 meter van huis zetten om mijn eigen gemaakte storing kwijt te raken.
Maar ik draaide zo over de band heen en kwam op 27.125 uit.
Wat ik daar toch hoorde?
Ik zit op de verkeerde plekken te luisteren, blijkt.
NOS is not the place to be :mrgreen:

Ik hoor hier gesprekken, wel met een zwaar Gronings accent, over buizen, bias instellingen, neutrodynisatie, DDS, puls modulatie.
Over het zelf wikkelen van een trafo en waar op letten dat er voldoende isolatie en dik draad gebruikt werd.
Dat zijn gesprekken welke ik al tijden niet bij zendamateurs gehoord heb.
Complete beschrijvingen over hoe te bouwen en waar je op moeten letten om harmonische te onderdrukken.
Tja dan vraag je je af waarom je zendamateur geworden bent 😁

Theo
Bijlagen
20240226_132349_resized.jpg
27 MHz.jpg

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#2 Bericht door PE4BAS »

Niet te vergeten dat de meeste nieuwe N-licentie houders op 27MC zitten. Daar zitten echt wel mensen met veel kennis bij. Je vraagt je toch af waarom ze dan niet op de amateurbanden zitten. Maar de meesten kennen elkaar van de 27MC dus dat is the place to be. Althans zo is het hier in de buurt.

floris-jan
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: gesprekken op 27 MHz

#3 Bericht door floris-jan »

Ja mooi he, met het enige verschil dat ze waarschijnlijk niet met een HyCom of Skyline 'bakkie' zaten op kanaaltje 14, maar dat terzijde.
Het percentage 'stekkeramateurs' ligt hier waarschijnlijk hoger inmiddels, ik duik alvast weg......
Ik luister er ook regelmatig via de SDRplay en ook op WFM op de Japanse freq omroep zeg maar....niet normaal wat ze tegenwoordig verstoken aan vermogen, zowel op 11m als op WFM vliegen de KW's je om de oren. Wel hebben er vele een SA van Rigol achter de hand, wel zo fijn, de kennis is natuurlijk ook veel breder sinds het internet er is.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: gesprekken op 27 MHz

#4 Bericht door pd1ahm »

De 27 mc was in de jaren 80 een goede broedplaats voor nieuwe zendamateurs. Ik maak er geen geheim van, ik ben zo ook begonnen. Uit die tijd heb ik nog een pronkstuk staan wat ik als klok gebruik.

IMG_3539.jpeg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#5 Bericht door elsinga »

Ooit ook op 27mc gezeten, maar het duurde nog jaaaaaren voordat ik mijn licentie mocht krijgen. Heel eerlijk: ik ben het type stekkeramateur, ik begrijp schema's we een beetje maar ben veel meer thuis in de digitale technieken. Er zijn dus 27mc' ers en Novices die meer van techniek weten dan ik. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: gesprekken op 27 MHz

#6 Bericht door TheoP »

Kijk ik wilde ook stekkeramateur worden.
Hoe doe je dat?
Gewoon alles kopen en aan elkaar sluiten en dan werkt het gewoon goed?

Bij mij lukt dit voor geen meter. :mrgreen:
Zelden kom ik iets tegen waar je geen puntje op de I moet zetten en dus zelf moet doen.
In dit gesprek, was het zeer praktijk gericht, en goed te volgen wat er gebeurde.
Ook de verhalen over ontploffende buizen, prachtige QSO zijn dit en ik voelde me bevoorrecht om mee te mogen luisteren.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#7 Bericht door PA3DJS »

Ik ben ook op CB begonnen. Eerst met oude AM speelgoedportofoons van een tante. Toen geen idee waar die dingen op uitzonden. Toen kwam er in een keer iemand anders. Toevallig familie van de toenmalige vriend van mijn zus. Van die vriend een Samdo 700 gekregen.

Wat later werd CB (MARC) geïntroduceerd. In 83 C examen gedaan, in het najaar CW, en in jan 84 een callsign aangevraagd, en geloof het of niet, ook nog gekregen! Die DJS komt van het Rijk, niet zelf gekozen.

Ik had het wat eerder willen doen, maar mijn vader wilde niet, vanwege dat je wordt geregistreerd en ze je dan weten te vinden als er iets gebeurt. Die gedachte was duidelijk een overblijfsel uit WO2. Idem met lidmaatschap van een andere verenigng (niet RZA): Ze weten je te vinden als er wat gebeurt.

De meerderheid van de RZA's die ik in persoon ken, zijn begonnen via CB. Een paar jongeren zijn via Scouting RZA geworden.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#8 Bericht door pe1cmo »

Ik ben begonnen op FM, met een josti kitje, een 2n2219 oscillator. Leuke tijden toen nog, maar moeders vond het niet goed, illegaal enz. Dus in 76 de machtiging gehaald en ik kreeg de call PE1 CentiMeter Operator (CMO)
Begon met een TS7200, maar al snel kwam er een IC202 en IC402 bij, waarbij je op de originele sprietjes toch even via de Oscar 7 verbinding maakte met Canada.
Daarne een IC251 als stuurset, en dank zij Arie PA0EZ alle stations van 70cm t/m 10 GHz zelf gebouwd. Ook de 70cm SSB, en een echte noiseblanker, dat Syledis kon elimineren enz.

En nu, gedecimeerd tot QO100 en een DAB zender in huis, zodat ik in de tuin diverse NL stations ontvang op de portable.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#9 Bericht door PA1AIS »

Hier dezelfde oorsprong als Rene PE1CMO t/m de Kenwood TR7200 en jaren daarna, zelfde tijdperk en buurt.
Dus FM begonnen in de 70er jaren, met een E88CC gloeitor.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#10 Bericht door pe1cmo »

Dat was dan 1 minuut voor het ompluggen en opwarmen vann de gloeidraad.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: gesprekken op 27 MHz

#11 Bericht door Toon pd0dfm »

Tja, zoals de meesten,,... ook ik was met allerhande bezig.
En dat was nou echt niet legaal.
Een bouwpakketje van Jost-kit, op de FM-band, later een zelfbouwdingetje uit de Elektuur, die had meer vermogen.
Later de bekende Stentor met 5 watt :D .
Maar ik kreeg een speelgoed weeteetje, ik hoorde op dat ding Italië, en ik wou dus meer.
En dikke WT die batterijen vrat als een wolf de schapen.
Mijn skipname was WT Toontje, trouwens wel veel plezier gehad toen, hoewel dx met een porto niet mogelijk was.
Maar toen kwam het, mijn vader werkte als onderhoudsmonteur bij de RAC, oftewel de Rijks Automobiel Centrale.
Daar waren ook de peilwagens van de RCD in onderhoud, en inmiddels was het illegaal zenden geen strafbaar feit meer maar een misdaad.
Destijds was ik ook nog eens werkzaam bij de PTT als postbode, dus leek het me beter om maar een D-licentie te halen.
Gehaald in 1977 en op de d-kanalen veel verbindingen gemaakt.
Eigenbouw voeding ( wederom een print uit de Elektuur ) en mijn set was een Trio Kenwood 7200, alleen had ik de GII, zag er precies hetzelfde uit alleen gaf die 20 watt op de antenne,,... ¼ golf voor verticaal en een 4 elements quad.
Getrouwd in 1983 en de hobby verdween op de bekende plank waar meestal stof komt te liggen.
De kinderen de deur uit ( eindelijk ) en het begon weer te kriebelen.
Een bakkie gekregen, Lafayette 1200 op de 11 meter.
Mijn licentie maar weer actief gemaakt in 2016 en een shack opgebouwd.
De 11 meter weer de deur uit gedaan en nu, ook al ben ik niet heel erg actief, toch maar braaf op de amateurbanden, meestal mobiel.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#12 Bericht door PA2RU »

Mijn roots liggen ook in de 11m band..
En ja ik ben daar zo nu en dan ook wel eens actief ;)
De Amerikanen knallen de speaker uit op kanaal 6 (super bowl 27,025 AM )
73 René PA2RU

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: gesprekken op 27 MHz

#13 Bericht door TheoP »

Oww dat is het geschreeuw wat ik daar hoor :mrgreen:
Dat is toch een stel auto's op een rij en dan kijken wie wie weg kan drukken?
Heb wel eens YT filmpjes gezien, 6 dynamo's gemonteerd en grote beams op een truck.
En dan met GROOT vermogen schreeuwen.
Dat is dit toch?

Theo

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#14 Bericht door PA2RU »

TheoP schreef: 28 feb 2024, 21:15 Oww dat is het geschreeuw wat ik daar hoor :mrgreen:
Dat is toch een stel auto's op een rij en dan kijken wie wie weg kan drukken?
Heb wel eens YT filmpjes gezien, 6 dynamo's gemonteerd en grote beams op een truck.
En dan met GROOT vermogen schreeuwen.
Dat is dit toch?

Theo
Daar worden wel 'gesprekken' gevoerd ;) en er word zeker veel porrie verstookt gezien de signalen van 9+ heel veel db's
Sommigen presteren het om heel breed te zijn en 30khz hoger/lager te spetteren : eindtrappen die staan te klippen als een lieve lust , dat moet in hun omgeving toch wel voor overlast zorgen als je het mij vraagt..
73 René PA2RU

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: gesprekken op 27 MHz

#15 Bericht door on4ged »

Zoals zovelen ben ik ook op de 11 m band begonnen in 1979. En met een paar vrienden hadden we een groepje waarmee we heel wat samen deden op radiogebied. Helaas was onze kennis te beperkt, maar om aan het zendexamen mee te doen dat zagen we niet zitten. Dat leek ons véél te moeilijk om er in te slagen. Dus 11 meterden we maar rustig door. Wij deden toen vossenjachten op onze manier, met de radio, kaart en kompas, en niet tegen de tijd. Wij wisten bij voorbaat in welke regio de vos zat. Een uur afgesproken waarop de vos zou uitkomen. Wij reden dan elk naar een andere plek en peilden van daaruit waar de vos zou kunnen zitten. Vervolgens ging het met kaart en kompas verder en werden de richtingen op de kaart uitgezet (omgekeerde kruispeiling) om zo dicht mogelijk bij de vos te komen. Dan verplaatsen we ons in die richting en werd dezelfde procedure telkens herhaald tot we uiteindelijk de vos gevonden hadden. Er werd niet zomaar een signaal uitgezonden, er werd gewoon gesproken tegen mekaar en niet geheim gedaan.
Dus ook niet het jachtige gedoe van de andere vossenjachten op de CB en het daaraan dikwijls onverantwoorde rijgedrag met midden op kruispunten rondjes te draaien aan soms veel te hoge snelheden. Eenmalig heb ik aan zo'n gewone vossenjacht deelgenomen, maar dan NOOIT MEER. Onverantwoord en gevaarlijk wat ik ze daar allemaal heb zien doen.
Maar na een tijdje begon er meer activiteit te komen toen de CB almaar populairder werd. Helaas was heel wat van die activiteit ik weet niet hoe ik het moet noemen, maar het stoorde ons erg. Gesprekken als ik ga nu de aardappelen in de pan doen, en even later nu wordt de worst gebakken, en massa's dergelijke en andere onzin. Kwam daarbij dat er heel wat weggedrukt werd en ruzie gemaakt. Voor ons was de lol er echt wel af en zijn we uiteindelijk afgehaakt. Na lang aarzelen heb ik dan maar de moed bijeen gepakt en na een voorbereidende cursus deelgenomen aan het zendexamen. Dat heeft ertoe geleid dat ik in 1987 na een 2é poging mijn vergunning behaalde.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie