Interesse groep portabel werken

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Interesse groep portabel werken

#1 Bericht door PA0BAK »

Iedere zendamateur kan tegenwoordig op een makkelijke manier portabel werken, daar zijn vele manieren voor.
Je kunt met een simpele portofoon op een mooie locatie gaan staan en vanaf daar een aantal mooie verbindingen maken, die soms vanuit huis onmogelijk zijn.
Maar je kunt ook op HF leuke dingen doen, vanaf diverse locaties.

Mijn idee is, om een special interest groep op te richten, die als doel heeft, om ervaringen met portable werken uit te wisselen.
Dit kan mooi tegelijk met WWFF, POTA, SOTA e.d. activiteiten.

Wat is de bedoeling?
Werken vanaf een locatie, waar je geen gebruik maakt van bestaande antennes en geen gebruik maakt van netspanning.
De antenne moet dus ook meegenomen (kunnen) worden en de energie moet vanuit een accu, batterij, generator, zonnecel o.i.d. komen.

Nu is het oprichten van een special interest groep simpel, maar wanneer dit onder de vlag van een bestaande vereniging kan, dan geeft dit extra mogelijkheden.
Het is dan mogelijk om zonder (veel) kosten een speciale call te gebruiken, waarbij ik denk aan b.v. PI4P.
Maar dan de naam van de groep, daar zitten haken en ogen aan.

POTA, Portable On The Air, kan niet, er is al een Parks On The Air.
Een alternatief kan zijn PA-POTA, maar dat is weer een lange naam.

PROTA, Portable Radio On The Air,kan wel, maar heeft een onlogische klank.

PAPR, PA Portable Radio, lijkt mij een leuke naam, zo kan dan in België ONPR en in Duitsland DLPR enz. gebruikt worden.
Dit is in navolging van de WWFF benamingen, de wereld omvattende benaming zou dan ook WWPR (Wordl Wide Portable Radio) kunnen heten.

Voordat ik de knoop door hak, wil ik eerst even peilen of er nog andere ideeën zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#2 Bericht door on4avt »

Die bestaan al.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Interesse groep portabel werken

#3 Bericht door Thijzer »

Handig als je erbij vertelt waar TS iets meer hierover kan vinden...

Het aantal categorieën neemt dan wel weer toe maar op het forum zou zo'n groep niet misstaan, al plaats ik zelf zaken hierover in het QRP-gedeelte.

Het is een interessante tak van sport vind ik zelf waarbij de uitrusting een uitdaging kan zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld een draagbare accu om de transceiver te voeden, dat kan allemaal handige info zijn voor de startende portable amateur.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#4 Bericht door PH2LB »

Als iemand die veel /P werkt kan ik wel achter dit idee staan.

Wat naam betreft, als we portable werken wordt vaak de toevoeging "/P" gebruikt aka "stroke portable".

ter info : er is al een tijd een website die fieldradio.org heet (https://fieldradio.org/) voor gekomen uit de Fieldradio facebook groep (https://www.facebook.com/groups/FieldRadio/) .
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#5 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 13 feb 2024, 13:23 Die bestaan al.
PAPR bestaat niet in amateur kringen, althans ik kan er niets over vinden.
Thijzer schreef: 13 feb 2024, 13:40 Het aantal categorieën neemt dan wel weer toe maar op het forum zou zo'n groep niet misstaan, al plaats ik zelf zaken hierover in het QRP-gedeelte.

Het is een interessante tak van sport vind ik zelf waarbij de uitrusting een uitdaging kan zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld een draagbare accu om de transceiver te voeden, dat kan allemaal handige info zijn voor de startende portable amateur.
Hier is het een (oude) 20Ah accu en een Xiegu G90, met dipool en kippenladder.
Maar ook een endfed voor als het zo uit komt.
Als mast gebruik ik stukken 44mm afvoer pijp :D
Het nadeel van de G90 is, dat het frontend 30MHz breed is, dus met velen op één locatie onbruikbaar, helaas.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#6 Bericht door on4avt »

De boel nog een beetje ingewikkelder maken. Het ganse wwff net bestaat al lang met vertakkingen naar Castle , onff,paff. Sota en zo verder.
Is geen nood aan een ander.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#7 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 13 feb 2024, 14:24Het ganse wwff net bestaat al lang met vertakkingen naar Castle , onff,paff. Sota en zo verder.
Heb je daar een link van, want ik kan dat niet terugvinden?
Wel PAFF e.d. maar niets van COTA, SOTA, e.d.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Interesse groep portabel werken

#8 Bericht door PE4WJ »

Ik vind het wel een leuk initiatief, maar ik denk wel dat er een hoop werk in gaat zitten afhankelijk van hoe je het opzet.
Zie voor SOTA: https://www.sota.org.uk/
Ik vind persoonlijk het SOTA programma zeer goed georganiseerd, met een actief "Management Team" wat de site bijhoudt, de reflector beheert en modereert, en de hele database draaiend houdt.
Op de reflector (https://reflector.sota.org.uk/) vind je een schat aan informatie mbt portabel werken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#9 Bericht door on4avt »

20240213_135858.jpg
Screenshot van mezelf. Als je de titels intikt kom je er vanzelf.
Enige wat niet bestaat zij Stadsparken activatie. Er bestaan zelfs balcon ,bunkers,riviereilanden. Etc.


Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#11 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 13 feb 2024, 18:38 En zo zijn er nog
Maar nergens kom ik een beschrijving tegen hoe er portabel gewerkt werd/wordt.
Het is erg leuk allemaal, maar is niet wat ik voor ogen heb.
Daarnaast is het niet Nederlandstalig.
Maar begrijp me goed, ik waardeer je meedenken.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Interesse groep portabel werken

#12 Bericht door PA9CW »

Ik begrijp misschien niet zo goed wat de inzet van de naam is. Wat wil je uiteindelijk met de naam gaan doen?

Zo is er in België, de Belgium Outdoor Shack, oftewel, BOS.
Een variant, Netherlands Outdoor Shack, NOS? Of PA Outdoor Shack, PAOS? Of Dutch Outdoor Shack, DOS? Is dat wat je zoekt?

Wat wil je met de groep gaan doen? Hier op het forum een apart onderdeel maken, ipv QRP, waar bijna iedereen zijn /P activiteit plaatst? Of een website maken met gelijkgestemde?

Ben uiteraard erg geïnteresseerd, als vervent SOTA en WWFF fanaat. De laatste jaren zijn meer als de helft van mijn verbindingen /P.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#13 Bericht door PA0BAK »

PA9CW schreef: 13 feb 2024, 19:43 Ik begrijp misschien niet zo goed wat de inzet van de naam is. Wat wil je uiteindelijk met de naam gaan doen?
De naam moet duidelijk maken wat de groep doet (hopelijk).
Verder moet in de naam duidelijk zijn, dat het gaat om activiteiten in Nederland, alles Nederlandstalig dus.
Met een kleine aanpassing zou iets soortgelijks ook gestart kunnen worden in een ander land, b.v. door "PA" te vervangen voor de letters van een ander land.

Het doel is, om ervaring uit te wisselen m.b.t. portabel werken.
Daarnaast kunnen er gezamenlijk dingen georganiseerd worden.
Verder kan er mogelijk in de toekomst een uitbreiding komen met certificaten voor een aantal verbindingen die portable gemaakt zijn, en/of een certificaat wanneer er een aantal leden gewerkt zijn.
Het zal dus een interesse-groep zijn en geen vereniging, het liefst zou ik het willen onderbrengen bij een grote vereniging (VRZA?), zodat er meer zekerheid en meer dingen mogelijk zijn.
Het is niet de bedoeling om er een duur iets van te maken, alles moet mogelijk zijn met gesloten beurs.

Dit is zoals ik het voor ogen heb, maar dan heb ik wel leden nodig, misschien sla ik de plank volledig mis, vandaar het verzoek om mee te denken :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#14 Bericht door on4avt »

Denk dat ge u iets op de hals haalt wat al bestaat.
Zoals pa9cw vertelt
Enfin. Zoals jij wilt. In Belgie hebben we genoeg. Zorg dat je niemand op de tenen trapt.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Interesse groep portabel werken

#15 Bericht door pd1ahm »

Eigenlijk best jammer dat ideeën afgeschoten worden voordat er ook maar iets bekend is. PA9CW komt bijvoorbeeld al met opties hoe het zou kunnen heten.

Ik ben allang blij dat er activiteiten zijn op welk vlak dan ook. Ik volg de topic met interesse, ik ben regelmatig portable qrv op 2 meter, met laser communicatie en in DL ook op 10 GHz in ssb en cw.

Plaats reactie