radio installatie op deze zolder

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ferrapie
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

radio installatie op deze zolder

#1 Bericht door ferrapie »

Goedemiddag,

Is het mogelijk op deze kleine zolder iets te realiseren?


Afbeelding

Ik hoop binnen een jaar mijn basisvergunning in Mechelen te halen.
Het liefst zou ik HF willen doen, maar dan heb je direct grote antenne nodig.
Dus ik dacht misschien eerst VHF bijvoorbeeld met een J-pole antenne van iets meer dan vier meter? Of een antenne op de zolder?
Ik denk dat de hoogte van zolder rond de 1,85 meter hoog is. Als ik een tafeltje plaats aan het venstertje kan ik wel zitten.

Alle tips zijn welkom.

PS: al veel gelezen, maar de ICOM IC-718 is precies iets naar mijn ding.

groetjes Pieter

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: radio installatie op deze zolder

#2 Bericht door PE1RTC »

Hallo Pieter, ik zou me juist concentreren op kortegolf.
VHF/UHF is vooral repeaterwerk en hier en daar wat dx activiteit (maar dan moeten de mogelijkheden er wel zijn).
Op kortegolf is altijd wat te beleven en met bijvoorbeeld een Endfed vastgemaakt aan de nok van dat schuine dak op de foto is al heel wat mogelijk.
Voor een 40 euro heb je al een 12 meter lange Endfed wat je mogelijheden biedt op 40, 20 en 10m.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: radio installatie op deze zolder

#3 Bericht door TheoP »

Ik zou me juist op de VHF en hoger richten.
Een prachtige mast in de tuin, dan weten al je vrienden ook waar je woont en dan is er genoeg te beleven.
DX is er altijd te werken, en ja je moet er echt wat voor doen om dit te kunnen.

Theo

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: radio installatie op deze zolder

#4 Bericht door on4ged »

Succes gewenst met het behalen van je basisvergunning.

En wat betreft die zolder, met een minimum aan plaats kan je zeker al iets doen, dus ook met een kleine zolder. Het hangt ervan af welke en hoeveel apparatuur je hebt en wil gebruiken. Alleen zou ik toch maar proberen om een antenne buiten te plaatsen. En ook dat kan zonder veel problemen. Ik ben hier ook begonnen op 2 meter met een all-mode Kenwood TR-751 en een antenne buiten aan de dakgoot gevezen. Dat was een gewone 5/8 mobiele antenne op een klein metalen plaatje gemonteerd het welke tegen de houten dakgoot gevezen was. Als grondvlak had ik er nog twee metalen staafjes van ± 80 cm aan vastgeschroefd. Die liepen als in een V weg van de antennevoet. Toegegeven dat was geen grootse installatie, maar ik heb er toch meerdere verbindingen vanuit Waarloos kunnen maken. o.a. met Duitsland, Zwitserland en Engeland. De juiste locaties weet ik niet meer, dat logboek is vermoedelijk in de verhuis verdwenen.
Dit maar om te zeggen dat je echt niet veel nodig hebt om te starten. En eens je de vergunning op zak hebt kan je ermee beginnen, en zal je algauw merken welke kanten je allemaal nog op kan. En als je je aansluit bij een club kan je nog veel opsteken van de ervaringen van de anderen.
Ik zou me nu geen zorgen maken over de inrichting van je zoldertje, maar me toeleggen op het examen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: radio installatie op deze zolder

#5 Bericht door PE1RTC »

TheoP schreef: 30 dec 2023, 14:56 Ik zou me juist op de VHF en hoger richten.
Een prachtige mast in de tuin, dan weten al je vrienden ook waar je woont en dan is er genoeg te beleven.
DX is er altijd te werken, en ja je moet er echt wat voor doen om dit te kunnen.

Theo
Dan is er zeker genoeg te beleven met
-buren
-lui van de andere kant van het dorp die niet kunnen slapen door de elektromagnetische velden die jij opwekt
-handhaving van de gemeente aan de deur: mogen wij uw vergunning voor het hebben van een antennemast even zien?

Ik werk al 20 jaar met een nauwelijks opvallend stuk draad tussen de schoorsteen en een glasfiberpijp achterin de tuin.
Zelfs dat pijpje van 8m gaf al fronsende wenkbrauwen van de achterburen: is die niet hoger dan 5 meter?
Ik zei ja, maar als je liever een 5 meter hoge oranje gekleurde vakwerkmast wilt zien i.p.v. deze zwarte glasfiberpijp dan zeg het maar..
Aldus....begin maar met een stuk draad, ik heb er gewoon met 100w van alles mee gewerkt tot Cambodja en China aan toe (nee geen FT8 maar gewoon ssb).

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: radio installatie op deze zolder

#6 Bericht door PA1FOX »

Het lijkt me, dat als je voor de IC718 gaat je de keuze al een beetje gemaakt hebt. :D

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: radio installatie op deze zolder

#7 Bericht door PA9X »

Is dat isolatiemateriaal onder het dak voorzien van een laag aluminiumfolie?

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: radio installatie op deze zolder

#8 Bericht door ON7IR »

Het liefst zou ik HF willen doen, maar dan heb je direct grote antenne nodig.
Een magnetic loop antenne neemt niet zo veel plaats in. Met de MFJ-1786 kan je op 30m tot 10m banden, met de MFJ-1788 van 40m t/m 15m.
Lees je wel eerst wat in over dit type van antenne, bandbreedte is smal, geen probleem voor bv. FT-8 maar bij CW of fonie is het constant hertunen als je van frequentie verandert.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: radio installatie op deze zolder

#9 Bericht door PA3DAT »

Leuke antenne, ruim € 800... :shock:
Ik zou zeggen: als je helemaal niet meer weet wat je moet en je kunt en mag ook helemaal niets plaatsen op antennegebied, (en je hebt geld zat) koop dan een loop.

Mijn keuze zou dan die endfed zijn, voor € 40.
En ik denk ook dat die endfed het (veel) beter zal doen dan zo'n dure loop.

Wil je nog binnen die zolder blijven, dan zou ik eens een dipooltje voor 10m ophangen, als eerste begin. Stukje coaxkabel, kroonsteentje eraan en dan 2 x 2,60m draad. Bijv. ruim 2,5m tweelingdraad, die je uit elkaar trekt. Met een swr-meter even terugknippen tot een SWR van tussen de 1:1 en 1:2 en je werkt de hele wereld!

https://www.youtube.com/watch?v=jHyEMdHVMWc


youtu.be/jHyEMdHVMWc
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ferrapie
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: radio installatie op deze zolder

#10 Bericht door ferrapie »

Goedeavond,

De isolatieplaten in de zolder van de garage zijn dubbelzijdig voorzien van een laagje Alu.

Ik zal eerst nog wat verder lezen over antennes en zo en binnen een jaartje hopelijk mijn brevet te halen.

Ondertussen hou ik mij ook bezig op Hamsphere.com

Groetjes Pieter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: radio installatie op deze zolder

#11 Bericht door PE1PQX »

PE1RTC schreef: 30 dec 2023, 15:07
TheoP schreef: 30 dec 2023, 14:56 Ik zou me juist op de VHF en hoger richten.
Een prachtige mast in de tuin, dan weten al je vrienden ook waar je woont en dan is er genoeg te beleven.
DX is er altijd te werken, en ja je moet er echt wat voor doen om dit te kunnen.

Theo
Dan is er zeker genoeg te beleven met
-buren
-lui van de andere kant van het dorp die niet kunnen slapen door de elektromagnetische velden die jij opwekt
-handhaving van de gemeente aan de deur: mogen wij uw vergunning voor het hebben van een antennemast even zien?

Ik werk al 20 jaar met een nauwelijks opvallend stuk draad tussen de schoorsteen en een glasfiberpijp achterin de tuin.
Zelfs dat pijpje van 8m gaf al fronsende wenkbrauwen van de achterburen: is die niet hoger dan 5 meter?
Ik zei ja, maar als je liever een 5 meter hoge oranje gekleurde vakwerkmast wilt zien i.p.v. deze zwarte glasfiberpijp dan zeg het maar..
Aldus....begin maar met een stuk draad, ik heb er gewoon met 100w van alles mee gewerkt tot Cambodja en China aan toe (nee geen FT8 maar gewoon ssb).
Die 3 punten die je opnoemt is echt een geval 'beren op de weg zien'.

HF is niet het enige wat er bestaat. Dat jij niets met VHF en hoger hebt en antenne-masten niets vind, het zij zo.
Ik heb vele leuke QSO's op 2m gemaakt, nadeel is dat je i.d.d. een mast en een fatsoenlijke yagi nodig bent om echt DX te werken op 6m/2m en hoger.
En wat betreft de buren: een net gesprek en gedegen uitleg doet wonderen. Vraag daarbij wel dat als er storing is dat ze gewoon netjes kunnen vragen 'Ben jij aan het zenden?'

Bij extreem goede condities kun je met een spreekwoordelijke breinaald op HF goed uit de voeten. 6m en up is een heel stuk uitdagender en daarom (voor mij zeker) geeft het meer voldoening als ik een Hongaar of Spanjaard op 2m werk dan op HF.
Mijn ODX (verste afstand) op 2m is met een Rus even ten Noorden van Moskou. Mode: FSK441 (Meteor scatter)

Mijn advies aan de topic starter: bezoek ook eens zendamateurs in de buurt en bekijk voor je zelf waar je je interesse neer legt. De tranceiver die genoemd wordt in de openingspost is een HF doos, en bevat geen VHF en UHF. Bijt je niet vast aan HF alleen, verbreed je blikveld.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: radio installatie op deze zolder

#12 Bericht door PE1RTC »

Ik wist wel dat ik tussen de beren woonde, PE1PQX :D
En DX op 6,2 en 70 (of nog hoger) is natuurlijk een hele uitdaging.
Maar als ik net mijn machtiging had zou ik daar niet mee beginnen.
Als C licentie amateur had ik destijds geen keus: Ik heb dus gelijk een mast van een meter of 12 in de tuin gezet.
Gelukkig had je toen nog veel activiteit op 50.400 en ook de 2m repeaters werden veel gebruikt, in ieder geval veel meer dan nu.
Als ik nu als radio amateur zou beginnen dan zou ik dat toch eerst met wat minder investering doen.
Een Diamond V2000 voor 6,2 en 70 is gauw geplaatst met een muurbeugel aan de nok van dat zolderkamertje.
Een Endfed bouwpakket (bijvoorbeeld van hfkits.nl) kost je de kop ook niet en kan je vanaf die nok prima aan een haakje als sloper schuin naar beneden laten hangen. 2 gaatjes boren voor de beide coaxkabels en klaar is kees.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: radio installatie op deze zolder

#13 Bericht door PE1PQX »

(Vooraf excuus voor mijn nogal platte uitdrukking) Vele mensen krijgen nogal een "strakke plasser" van DX op HF. Ieder zijn meug uiteraard, maar VHF en hoger wordt voor het gemak gewoon vergeten omdat je 'Europa niet uit komt'.

Het hoeft niet makkelijk te zijn om resultaat te halen. Er wordt te ingewikkeld over VHF/UHF en hoger gedacht terwijl dit vrij eenvoudig KAN zijn.
Voorbeeld 1: maan net een paar graden boven de horizon, je PC klaar voor JT65 en gekoppeld aan je 2m en/of 70cm tranceiver. Is uitdagend, maar je 'hoort' de halve wereld, in ieder geval de 'Big Guns' op EME gebied. Met 50 à 100 Watt kun je leuke DX werken op deze manier.
Voorbeeld 2: Meteroscatter. Net nog een bescheiden regen gehad (Geminiden).

Wat ik wil zeggen is dat VHF en UHF niet zo 'dood' zijn dan men vaat doet voorkomen, je moet zelf ook activiteiten maken om activiteiten te vinden.
Zaaien en oogsten dus....

Maar goed, ik laat het hierbij.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie