Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#1 Bericht door PA0ETE »

Dit is denk ik wel een leuke topic.

Bijvoorbeeld, van de meeste verkochte amateurantennes klopt de door de fabrikant opgegeven versterking (en vaak ook de verklaring van de werking) niet.

Vermoedelijke reden: de concurrent overdrijft, dan wil je je niet in het eigen vlees snijden door je spullen voor minder te verkopen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#2 Bericht door PA0ETE »

Tweede: de meeste S-meters geven incorrecte waarden aan, zelfs bij de duurdere apparaten.

De afspraak is dat een S-punt 6 dB is. Maar de meeste apparaten zitten bij 4,5 dB of iets in die buurt, en verder zijn de S-punten vaak over de hele schaal ook niet constant van weerde.

Vermoedelijke reden: het is heel lastig om een goede S-meter te maken over dat hele bereik. Bij FM-apparaten moet je om dat goed te doen een tweede middenfrequent aanleggen wat in feite het toevoegen van AM-detectie betekent met een AGC om voldoende bereik te halen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#3 Bericht door PA0ETE »

Nóg eentje: de meeste van de verkochte X-phase QRM eliminators hebben twee knoppen voor de gain en eentje voor de fase.

Echter, ze gebruiken allemaal hetzelfde ontwerp, en daar zitten twee knoppen voor 360 graden fasedraaiing in, en één knop waarmee je de amplitude van één van de twee antenne-ingangen kunt variëren om het niveau van de signalen van beide antennes gelijk te kunnen instellen voor de meest optimale verzwakking van de storing.

Mogelijke verklaring: één sukkel heeft een fout gemaakt en zowel makers uit met name Rusland die ze via eBay aanbieden als in elk geval meerdere organisatoren van zelfbouwprojecten in Nederland namen die benamingen klakkeloos en zonder na te denken over. :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#4 Bericht door PA0ETE »

Wie weet er nog meer zo?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#5 Bericht door PE2AAB »

Zoals in dit topic al eens aangehaald maar goed om ze eens naast elkaar te zien; de fout in een kopie ontwerp van de portable HyEndFed antenne van de QRPGuys. Zie duidelijk het 'probleem'. De lengte van de draad benodigd voor 60m is dezelfde als voor 80m. Dat is niet de bedoeling.

Origineel: QRPGuys
EndFed QRPGuys_1.jpg
Imitatie: Ali, Amazon enz.
EndFed QRPGuys_2.jpg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het gebruik van 73, wat volgens mij al meervoud is.

73's is dan meervoud in het kwadraad, :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#7 Bericht door PA0ETE »

Leuk leuk! Mijn dank!

Een van de redenen waarom het goed is dit soort dingen te signaleren is dat ik zelf in het begin wel eens onzeker was of ik dingen wel goed begreep. Ook dacht ik bij artikelen over zelfbouw nog wel eens dat die foutvrij zouden zijn, en als het dan niet leek te kloppen dacht ik dat dat dus aan mij lag. Vooral in het begin had ik vaak een ijzersterk vertrouwen in wat meer ervaren amateurs zo deden.

Het is om die reden denk ik goed om fouten waar die bestaan aan te geven. En ook om erop te wijzen dat het (op zijn minst in de praktijk) geen exacte wetenschap is. Er worden fouten gemaakt en dingen worden ook wel eens overdreven. En dingen liggen ook wel eens niet helemaal exact zoals in de boekjes staat. En soms worden fouten door anderen al dan niet omdat er niet wordt nagedacht overgenomen, tot dat ze zoals bij de QRM Eliminator in veel van de verkrijgbare apparaten pontificaal op het frontpaneel staan :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#8 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef: 01 aug 2023, 07:49 Zoals in dit topic al eens aangehaald maar goed om ze eens naast elkaar te zien; de fout in een kopie ontwerp van de portable HyEndFed antenne van de QRPGuys. Zie duidelijk het 'probleem'. De lengte van de draad benodigd voor 60m is dezelfde als voor 80m. Dat is niet de bedoeling.

Origineel: QRPGuys
EndFed QRPGuys_1.jpg

Imitatie: Ali, Amazon enz.
EndFed QRPGuys_2.jpg
De onderste regel bij de kopie staat trouwens ook vol met fouten, ongetwijfeld doordat ze een niet-Engelstalige de tekst hebben gegeven om op het printje te zetten :)

Je snapt niet waarom, als ze de boel toch namaken, ze niet het hele ding gewoon op de kopieermachine leggen...

Mooi voorbeeld :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#9 Bericht door Charles_ »

In advertenties en op productpagina's is men vaak erg optimistisch over het bereik van -vooral- portofoons. Dan lees je bv dat het bereik wel 100km is... In werkelijkheid mag je vaak al blij zijn als je het eind van de straat haalt.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nou vooruit dan, ook op ons "eigen" forum heeft men het erg vaak over "lid worden'.
En dat klopt niet.
Lees maar :

"Wat is een lid worden?
Het lidmaatschap geeft de persoon bepaalde rechten en plichten. Lidmaatschap van een kerk, groep of vereniging kan vaak verkregen worden door een financiële bijdrage aan de instantie alsmede met het instemmen met de richtlijnen die er gehanteerd worden."


Maar in de volksmond gaat dat zo.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#11 Bericht door PA3HMP »

Opgegeven vermogen haalt hij niet.
Geld vooral van spullen van MFJ, als een tuner voor 2KW is dan niet meer dan een kwart erin sturen anders komt de magische rook eruit :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#12 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 31 jul 2023, 23:45 Tweede: de meeste S-meters geven incorrecte waarden aan, zelfs bij de duurdere apparaten.

De afspraak is dat een S-punt 6 dB is. Maar de meeste apparaten zitten bij 4,5 dB of iets in die buurt, en verder zijn de S-punten vaak over de hele schaal ook niet constant van weerde.

Vermoedelijke reden: het is heel lastig om een goede S-meter te maken over dat hele bereik. Bij FM-apparaten moet je om dat goed te doen een tweede middenfrequent aanleggen wat in feite het toevoegen van AM-detectie betekent met een AGC om voldoende bereik te halen.
Bij praktisch alle sets klopt in SSB/AM S9 redelijk goed , dat is ook de waarde die in de service doc. wordt gebruikt bij afregeling.
Bij FM is Kenwood een uitzondering : daar geeft de S-meter bij S9 al volleschaal, een aan-uit S-meter dus.
Als voorbeeld mag o.a. de ICOM IC-R-8600 dienen : een perfect kloppende S-meter die ook in dBuV geijkt is.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#13 Bericht door PA0LMD »

Veel amateurs en zelfs fabrikanten weten het verschil tussen diplexer en duplexer niet.
De amateurs op dit forum weten het natuurlijk wel :D
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#14 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 01 aug 2023, 10:05 Nou vooruit dan, ook op ons "eigen" forum heeft men het erg vaak over "lid worden'.
En dat klopt niet.
Lees maar :

"Wat is een lid worden?
Het lidmaatschap geeft de persoon bepaalde rechten en plichten. Lidmaatschap van een kerk, groep of vereniging kan vaak verkregen worden door een financiële bijdrage aan de instantie alsmede met het instemmen met de richtlijnen die er gehanteerd worden."


Maar in de volksmond gaat dat zo.
Bedankt!

Het forum spreekt hier zelf over registreren en aanmelden.

Ik ga een heel eind met je mee, en was het met je eens, echter Van Dale zegt over lidmaatschap:

1 het lidmaat-zijn van een kerk

2 het lid-zijn van een vereniging, college enz.

Maar bij 'lid' zegt Van Dale:
Je hebt gezocht op het woord: lid.
lid (het; o; meervoud: leden)

1 beweegbaar deel van het lichaam: recht van lijf en leden

2 (in het meervoud) het lichaam: een ziekte onder de leden hebben ermee besmet zijn, maar nog niet echt ziek zijn

3 gewricht: een arm uit het lid

4 onderdeel van het lichaam of van een plantenstengel: het mannelijk lid penis

5 onderdeel van een geheel

6 iem. die deel uitmaakt van een bep. kring: de leden van een redactie; bestuurslid, clublid

7 onderdeel van een geschrift, wetsartikel enz.

8 onderdeel van een samengesteld woord

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... ekenis/lid
Als het vijfde lemma zou het dus strict genomen denk ik wel kunnen. Lid worden, cq. onderdeel van het geheel (van dit forum). Betaling is dan geen voorwaarde.

Maar ja of de meeste mensen dat zo zien? En Van Dale is wel belangrijk in dezen, maar ook niet helemaal toonaangevend.

Bedrijven zijn hier heel moeilijk in bij vertalingen, en ook niet altijd correct. Met name dingen als inloggen vs. aanmelden zijn voor sommige bedrijven harde kwesties.

Aanmelden is een mijns inziens verwarrende uitdrukking, omdat aanmelden zowel inloggen kan beteken als registreren. Om die reden vind ik inloggen beter, omdat dit geen twijfel laat bestaan wat bedoeld wordt. (Dit zijn overigens niet de enige twee die voor dit begrip gebruikt worden :) )

Taalkwesties zijn heel handig (als je heel snel grijs wilt worden bijvoorbeeld :lol: )

Ik had vanochtend al een mail over een door mij gemaakte typfout op het forum, waarbij ik zelfs werd aangezien voor taalpurist (wat een tegenstelling in zichzelf is, dat woord). Bedankt Peter :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#15 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 01 aug 2023, 11:41 Veel amateurs en zelfs fabrikanten weten het verschil tussen diplexer en duplexer niet.
De amateurs op dit forum weten het natuurlijk wel :D
Laat ik nou eens eerlijk zijn: ik weet het zo ook niet (echt niet :) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie