Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#1 Bericht door pa3kc »

Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb: 'Hier is geen censuur'
Zo kopt de NOS website in dit: nieuws artikel

Friendweb is een Nederlands bedrijf, even wat anders dan alleen maar Amerikaanse bedrijven die een overhand lijken te hebben in ons digitaal leven.

Of het wat is Friendweb zal de tijd moeten leren maar Europese tegenhangers van de alom gebruikte sites en cloud diensten zie ik graag. Wij zijn veel te afhankelijk qua alles digitaal tegenwoordig van Amerika. Ik ben pro USA, maar om helemaal qua alles afhankelijk te zijn van ze vind ik niet verstandig.

Er is iets waar een groot gevaar in zit bij gebruik van Europese internet bedrijven. Friendweb kan nu wel claimen dat het 100% voor de privacy van zijn gebruikers gaat maar zodra er een partij komt die meerdere miljarden Euro's (of Dollars) aanbied dan blijft er vaak weinig over van die beloftes. Men verkoopt de boel en de volgende eigenaren doen en laten er mee wat ze willen. Kijk alleen al naar Whatsapp bijvoorbeeld hier voor.

Ik vind het fantastisch goed dat er nu een gedegen Europese alternatief is gekomen op Facebook en al helemaal top is het dat het een Nederlands bedrijf is.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#2 Bericht door EA5JEX »

Hyves heeft het ook niet gered.

Kees

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#3 Bericht door PA5COR »

Ik doe niet aan sociale media, heb ik er ook geen last van. :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#4 Bericht door pc1mb »

Hyves heeft het wél gered, maar is weer uit de mode geraakt. Dat zie je met Facebook ook gebeuren.

Als je opa en oma erop zitten is het tijd voor de jeugd om iets nieuws te zoeken. Dat is nu Instagram, Tiktok, Youtube enz. Misschien nog wel dingen waar ik geen weet van heb, omdat ik ook geen twintig meer ben. Maar Facebook is allang duidelijk aan het vergrijzen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#5 Bericht door pe1rea »

Sterker, na ongeveer 10 jaar FB ben ik ook langzaam aan het uitfaden op FB..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#6 Bericht door EA5JEX »

PA5COR schreef:Ik doe niet aan sociale media, heb ik er ook geen last van. :mrgreen:
Zendamateur.com is ook social media Cor.

Kees

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#7 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik FB alleen om mijn waar aan de man te brengen, man die op facebook naar kattenfilmpjes kijkt. Als je verder ziet wat voor onzin er op FB wordt uitgebraakt dan heeft een weldenkend mens er weinig tot niets op te zoeken.

Vrienden heb ik namelijk ook zonder FB en ik hoef ze niet voortdurend foto's te laten zien van mijn eten of hoe leuk mijn konijn eruit ziet.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#8 Bericht door PA0HJA »

PA5COR schreef:Ik doe niet aan sociale media, heb ik er ook geen last van.
Het zal schelen, maar "geen last van", dat valt nog maar te bezien....... :roll:

Deze clubs zijn er op uit om (gratis) data te vergaren, waar en op welke manier dan ook, ze leven hier van, het is de reden van hun bestaan.
Dat dit ten koste gaat van onze privacy interesseert ze geen bal..... :evil:

Een voorbeeld (Facebook):

https://www.consumerreports.org/privacy ... -facebook/

Nog afgezien van de grote (financiële-) invloed die ze hebben op het internet als geheel, doordat ze zo groot zijn (-geworden).

Debet hieraan is ons eigen, naïeve, internet consumeren.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#9 Bericht door Paula Bean »

PA0HJA schreef:Het zal schelen, maar "geen last van", dat valt nog maar te bezien.
Helemaal waar. Via derde partijen wordt je surfgedrag via een achterommetje toch in de gaten gehouden. :shock:

Het is dus zaak om je webbrowser tijdens het websurfen geen webbeacons te laten uitzenden, ook niet via advertentienetwerken. Om dat te bewerkstelligen, gebruik ik de addons Privacy Badger en uBlock Origin in Firefox.

Deze addons zijn er dacht ik ook voor Chrome gebruikers, en misschien ook wel andere browsers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#10 Bericht door PE1PQX »

Ook zonder FB heb je dat... Google verzameld ook dat het een lieve lust is, en dan noem ik bewust nog geen Microsoft.
Alle grote internet (tech!) bedrijven verzamelen alles wat je uitspookt op het web, met of zonder (a)social media. Één DNS server is al voldoende, en iedereen (niemand uitgezonderd) maakt gebruik hiervan.
Anoniem op het web is vrijwel onmogelijk, ook al claimen veel/alle VPN providers dit.

Add-ons als Addblocker, Privacy Badger etc. voorkomen dit nooit voor de volle 100%, ook die bedrijven verzamelen info.

Om reclame meuk te voorkomen maak ik gebruik van Pi-hole op een Raspberry Pi. (En ja, die verzamelt ook!)

Kortom, maak je geen illusie: alles wat je op het web doet word op een één of andere manier wel ergens gelogged.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#11 Bericht door Paula Bean »

PE1PQX schreef:Anoniem op het web is vrijwel onmogelijk
En dan is de term 'browser fingerprinting' nog geeneens gevallen...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#12 Bericht door PA3HMP »

Facebook wordt tegenwoordig gerund door links facistisce moderatoren, noem een een woord als zwarte piet en je berichten worden meteen gecencureerd, het wordt tijd voor hyves 2.0

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#13 Bericht door elsinga »

Ik leef al sinds de tijd voor internet (FidoNet anyone, ik was 2:282/301.10) in de aanname dat alles wat je op internet doet bekend wordt. Wil je dat niet, dan niet online doen. Ik probeer mijn impact wel wat te matigen: ad-blocking dns provider (veel sites denken dat ik een ad-blocker draai, maar dat is niet zo... alleen laadt mijn browser al die advertenties niet), Ghostery plug-in en gezond verstand.

Verder deel ik dus niet elke zucht en scheet op wel medium dan ook. Ja, ik deel Scouting activiteiten en soms ook iets anders, maar weinig uit mijn privéleven. Ik check niet overal in, deel niet waar ik op vakantie ga, dat soort dingen. Mensen kunnen echter door wat combinatiewerk vast dingen achterhalen. En dat mag, want ik deel sommige dingen nou eenmaal (bewust).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#14 Bericht door PG7VG »

Het is idd weleens leuk om “bekenden” op andere fora tegen te komen, op de een of andere manier komen verschillende interesses in dezelfde personen voor.
73, Peter.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Duizenden Facebook-leden stappen over naar Friendweb

#15 Bericht door Goos »

Kijk ook eens naar de FF addon : "facebook container".
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Plaats reactie