Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#1 Bericht door Paula Bean »

Op de diverse zendamateurfora zie ik meer en meer dat mensen stoppen met de hobby en hun spul verkopen, met als reden dat ze zo veel last hebben van storing dat er geen lol meer aan is. Zonnepaneelconverters, goedkope electronica uit China, wifi repeaters, het is een tsunami van breedbandige storing die over het radiospectrum wordt uitgegoten, om over antenne-beperkingen nog maar te zwijgen.

In de amateurastronomie zie je hetzelfde gebeuren: mensen gooien de handdoek in de ring omdat er veels te veel stoorlicht is. In de randstad kun je zelfs s'nachts een boek lezen onder de assimilatie-verlichting die door de wolken wordt teruggestraald. Tot overmaat van ramp heeft de buurman net een nieuwe bouwlamp in zijn tuin geinstalleerd die recht in je telescoop staat te schijnen. Tsja, dan houdt het een keertje op.

Op de 2 meter, die ik met een radio uitluister, is het meestal uitgestorven, op een sporadische contest of radioronde na. Misschien biedt CW-mode morse met een QRP nog een uitdaging...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#2 Bericht door PE1PQX »

Om te beginnen welkom op dit forum.

Het behalen van een registratie (zo heet dat tegenwoordig) is zeker zinvol.
In onze tak van 'sport' kun je ook een portabel station opbouwen om zo ergens 'in the middle of nowhere' je activiteiten te ontplooien
Ook kennen we heel veel facetten in de hobby, satelliet werk (ISS hoort daar ook bij), weak-signal (FT4, FT8, WSJT en zuks), APRS maar ook amateur televisie.
De storingen zijn op vele plekken inderdaad ellendig te noemen maar er zijn ook regels ten aanzien van deze storingen.
Agentschap Telecom kan je daarmee helpen, mogelijk helemaal, mogelijk beperkt.

Wat betreft astronomie, ook hier geld het zelfde... Telescoop netjes inpakken en naar een donker plekje toe. Kan met de radio hobby ook.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Paula Boon,

Waarschijnlijk ben je ondanks je stelling toch geïnteresseerd, anders had jij je niet aangemeld. Of schuilt hier wat anders achter?

Kijk naar de mogelijkheden, niet naar de onmogelijkheden. Zoals je in de vorige reactie ook kan lezen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Paula Bean schreef:Op de diverse zendamateurfora zie ik meer en meer dat mensen stoppen met de hobby en hun spul verkopen, met als reden dat ze zo veel last hebben van storing dat er geen lol meer aan is. Zonnepaneelconverters, goedkope electronica uit China, wifi repeaters, het is een tsunami van breedbandige storing die over het radiospectrum wordt uitgegoten, om over antenne-beperkingen nog maar te zwijgen.
Het is kiezen voor de makkelijke weg om te stoppen met de hobby en het spul te verkopen. En wij zijn echt niet de enige groep ethergebruikers die er hinder van heeft.
Een deel van de oorzaak is het gebruik en installatie van ondeugdelijke produkten, maar ook import van goedkope meuk uit het verre oosten die gewoonlijk niet voldoen aan de wettelijke eisen. Daar maken wij zendamateurs zelf ook schuldig aan, overigens :oops:
Antenne-beperkingen zijn geen onneembare hindernissen, daar kunnen zendamateurs hulp en ondersteuning voor krijgen. Of dat ook het geval is voor -geregistreerde?- luisteramateurs weet ik niet.
Paula Bean schreef:Op de 2 meter, die ik met een radio uitluister, is het meestal uitgestorven, op een sporadische contest of radioronde na.
Herkenbaar :D Al dien ik wel op te merken dat met alleen maar uitluisteren de activiteiten niet zullen toenemen...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#5 Bericht door Thijzer »

We trekken regelmatig met wat bevriende amateurs het veld in of leuker nog de Ardennen (nu even niet). Dan ben je een kilometer uit de bebouwing ineens terechtgekomen in een ruisvrije omgeving. Ik moest mijn IC-7300 opnieuw instellen omdat ik NIETS zag op het watervaldisplay, wat normaal oplicht door alle ruis. Tot er een station kwam, dat was direct en als enige zichtbaar.

Het resultaat is een logboek vol stations en een leuke (mid)dag of heel weekend, wat je wilt. Maar van thuis uit wordt het wat lastiger, al is het niet onmogelijk. Niet bij de pakken neerzitten maar juist oplossingen en alternatieven zoeken die de hobby weer leuk maken. We zitten met de zonnevlekken in een opgaande lijn als ik de experts mag geloven (sinds ik mijn vergunning in 1996 haalde heb ik nog nooit een maximum meegemaakt...) dus er is hoop!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#6 Bericht door pc1mb »

VHF/UHF heeft veel minder last van storingen. Inderdaad levert gewoon wat over de band draaien, zeker in FM, hoogstens wat sporadisch repeater gezemel op, en zelfs dat wordt zeldzamer en raakt gefragmenteerd door de veelheid aan merkspecifieke digitale modes.

Maar je kunt ook gerichter de activiteit opzoeken zoals je zelf al aangeeft. Via contests en internet. Dat gaat een stuk beter dan zomaar wat over de band draaien.

Verder werd in Electron deze maand een app besproken om een WebSDR op storingsarme plek aan je VFO te koppelen. Zó kun je vanuit de randstad nog prima actief zijn op HF. Thuis zenden en luisteren via WebSDR. QRM-vrije oren op afstand.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#7 Bericht door pc1mb »

Aan de andere kant willen mensen soms het onmogelijke. Zendamateur zijn, maar wel drie hoog achter in de binnenstad van Amsterdam wonen, onder een verhuurder of VVE van wie je absoluut niets zelfs maar het raam uit mag steken, laat staan op het dak zetten.

Ja dán denk ik soms wel, je kan beter verhuizen of een andere hobby kiezen.

Je gaat op zo'n plek ook geen oldtimer restaureren ofzo. Nuja misschien een brommertje in de woonkamer, maar een Amazon zit er niet in.

Sommige hobby's zijn nu eenmaal niet verenigbaar met binnenstadwonen.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#8 Bericht door Paula Bean »

Bedankt voor alle reacties!
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Waarschijnlijk ben je ondanks je stelling toch geïnteresseerd
Ja. Toen ik klein was zat ik al met zelfgewikkelde spoeltjes, condensators en antennes 'radios' inelkaar te prutsen. Meestal pikte ik alleen RFI van de CV-ketel pomp op, maar toch :mrgreen: Later verschoof dat naar de digitale electronica en nog weer later eisten de oprukkende home-computers mijn aandacht op.

De afgelopen tijd echter neemt mijn belangstelling voor het RF-gebeuren weer toe. Iets dat me fascineert is dat je met een klein zendvermogen en goedkope CW transceiver blijkbaar de halve wereld rond kunt komen, het QRP gebeuren. Zou nostalgie daar een rol spelen? Ik ben morse aan het leren/trainen. Daarnaast overweeg ik volgend jaar een N-registratie te behalen.
Kijk naar de mogelijkheden, niet naar de onmogelijkheden.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zou de zaken wat positiever moeten bekijken.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#9 Bericht door Paula Bean »

Thijzer schreef:Dan ben je een kilometer uit de bebouwing ineens terechtgekomen in een ruisvrije omgeving.
Goh, ik realiseerde me niet dat die afstand zo kort hoeft te zijn om de RFI te ontsnappen... ik woon in de buurt van een natuurgebied ('De Onlanden') en daar is wel een plek die twee kilometer van alle bebouwing vandaan is. Nu nog even denken over een handige mobiele antenne voor de 40, 20 en 10 meter. Mijn luisterstation bestaat uit een laptop, RTL-SDR en een 'huiskamer-dipool'; die laatste is niet zo portabel :mrgreen:
We zitten met de zonnevlekken in een opgaande lijn als ik de experts mag geloven (sinds ik mijn vergunning in 1996 haalde heb ik nog nooit een maximum meegemaakt...) dus er is hoop!
Iets dergelijks maakte ik mee in de zomer, een jaar geleden. Door het mooie weer kon ik opeens allerlei italianen, spanjaarden en franse stations ontvangen, in de bovenkant van de 11m band. Normaliter is het daar muisstil, op een verdwaalde bouwvakker na (en een hoop QRM natuurlijk, maar da's niet leuk om naar te luisteren).

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#10 Bericht door Paula Bean »

PE2CH schreef:Antenne-beperkingen zijn geen onneembare hindernissen
Ik heb nu een dipool van 5.5m schuin door de huiskamer hangen, maar omdat ik in een flat-appartement woon dat opgetrokken is uit gewapend beton van 30cm dik, pik ik niet zoveel op. Meestal lokale stations.

Ik kan helaas niets aan de gevel hangen, maar ik heb wel een balkon (al mag ik daar ook geen permanente antenne installeren), dus ik zat te denken om een magnetic loop te maken op een statiefje, zodat ik die makkelijk binnen en buiten kan zetten.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Paula Bean schreef:Ik kan helaas niets aan de gevel hangen, maar ik heb wel een balkon (al mag ik daar ook geen permanente antenne installeren), dus ik zat te denken om een magnetic loop te maken op een statiefje, zodat ik die makkelijk binnen en buiten kan zetten.
Ik heb een balkon van 6 meter breed met veel beton. De 2 x 7,5 meter dipool met openlijn geeft toch wat mogelijkheden. En dit steekt niet uit.

De Italianen, Spanje waar je over schreef op 11m is waarschijnlijk sporadische E geweest. Dit komt in de zomermaanden vaker voor, zelfs tot 2M.

Het is inderdaad magisch om met een eigenbouw (cw) (qrp) transceiver verbindingen te maken, ook al is het niet zover weg.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#12 Bericht door PA3RIS »

Ik woon zelf in een ruisvrije omgeving. De enige ruis hier veroorzaak ik (of mijn gezin) zelf.

Ik heb ooit een 2e hands IC-7000 gekocht. De verkoper kwam hem zelfs brengen en demonstreren. En toen hij 'm aansloot dacht hij dat er iets stuk was, de S-meter sloeg niet uit.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#13 Bericht door PA3BAS »

En toen hij 'm aansloot dacht hij dat er iets stuk was, de S-meter sloeg niet uit.
Dat heb ik een keer gehad in Engeland op een camping. Spullen opgezet en set aangezet en dacht dat de set stuk was. Totdat ik rustiger over de band draaide en ineens de hele wereld kon horen. S0 of S1 maar uitstekend te verstaan.
.... But will it blend?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#14 Bericht door pa1bvm »

knip ***
Op de 2 meter, die ik met een radio uitluister, is het meestal uitgestorven, op een sporadische contest of radioronde na. Misschien biedt CW-mode morse met een QRP nog een uitdaging...
Knip**

2 meter is echt niet uitgestorven elke dag worden er verbindingen gemaakt in digitale modes en met of zonder hulp van meteoren reflecties en maan reflecties .Ik zie veel nieuwe stations met de FT-8 mode .. daarvan zal best wel een deel " wat meer" willen dan verbindingen over 100 Km ...

Kijk ook eens in de DX-cluster of op de chat page van ON4KST en ook nog even bij de pskreporter .
Het is natuurlijk wat drukker tijdens een wedstrijd of wat speciale condities ..

met een enkele radio uitluisteren geeft waarschijnlijk een wat verkeerd beeld van de activiteit op 2 meter
men maakt daar verbindingen met signalen van -18 dB onder de ruis .. die stations hoor je dus niet eens met standaard radio ..

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#15 Bericht door 0000 »

pc1mb schreef: ..
Verder werd in Electron deze maand een app besproken om een WebSDR op storingsarme plek aan je VFO te koppelen. Zó kun je vanuit de randstad nog prima actief zijn op HF. Thuis zenden en luisteren via WebSDR. QRM-vrije oren op afstand.
Welke app was dat? en mag dit artikel hier gepubliceerd worden zonder al te veel problemen?
qrz.c/db/PA5E

Plaats reactie