OUDE MARIFOON...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#61 Bericht door Ratlook »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Volgens mij wordt het volgende bedoeld:

Je mag zonder vergunning de marifoon niet bedrijfsklaar hebben. M.a.w. er moet een voorziening worden getroffen zodat je er niet mee kan gaan zenden.
Ik sluit de hoorn niet aan en leg ik ergens anders ...

Dan kan ik hem niet gebruiken om te zenden :mrgreen:

---

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: OUDE MARIFOON...

#62 Bericht door pe1rea »

Zonder vervelend te willen doen, niet bedrijfsklaar betekent niet binnen een half uur kunnen zenden.
Hoorn van zolder halen is in ogen van het AT bedrijfsklaar.

Andere mogelijkheid, de eindtrap verwijderen.
Niet dat ik denk dat het zo een vaart loopt overigens.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#63 Bericht door Ratlook »

---
Ik zal gewoon zorgen dat de hoorn nergens in huis is :wink:

---

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: OUDE MARIFOON...

#64 Bericht door Frankyboy »

PA1AIS schreef:Althans niet zonder de juiste vergunning.
En zelfs met vergunning gaat er wel meer mis.
En marifoon mag je niet in huis gebruiken maar hoort bij een boot. (speciale wal-stations uitgezonderd uiteraard zoals bruggen/sluizen)
Er is tegenwoordig een ATIS code verplicht. (de modificatie print zit er vast niet in, daarnaast zal TS geen ATIS code hebben)

Maar zoals pe1rea al zegt, het zal zo'n vaart niet lopen.
TS geeft al aan dat hij er niet mee zal gaan zenden. Kortom AT zal je dan ook nooit op het spoor komen, want er valt niets te peilen.

Gewoon een mooie oude marifoon weer als leuk object in huis en je kunt er ook nog mee luisteren. Leuk toch.
Veel plezier er mee.

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#65 Bericht door Ratlook »

Ik ga mij er ook niet zo druk om maken :wink:

Ik wil dus zeker niet zenden, alleen eerst maar eens kijken of het

ontvangen een beetje gaat lukken [ dan ben ik al blij :mrgreen: ]

En het is en blijft ook een " pronkstuk " in de kamer !!

---

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#66 Bericht door elsinga »

Frankyboy schreef:En zelfs met vergunning gaat er wel meer mis.
En marifoon mag je niet in huis gebruiken maar hoort bij een boot. (speciale wal-stations uitgezonderd uiteraard zoals bruggen/sluizen)
Niet iedere marifoon is aan een boot gekoppeld, je kunt zonder boot gewoon examen doen en een marifoon kopen, die wordt dan op naam van de gebruiker uitgegeven. Met name handig als je veel van boot wisselt met een portofoon-variant. Maar goed, ook zo mag je 'm niet in huis gebruiken, denk ik. En ook al niet zonder vergunning.

En apropos vergunning: ik heb in mijn zendamateur porto gewoon de marifoonkanalen zitten, zolang ik niet zend mag dat (voor zendamateurs zijn de regels voor zendklaar hebben iets ruimer). En als ik op een boot op het IJsselmeer zit, er nul GSM dekking is (iets ten noorden van de dijk Enkhuizen-Lelystad als voorbeeld) en er een noodgeval is, dan gebruik ik 'm toch echt om te zenden. Liever een boete, rode kaart, oid dan verlies van mensenlevens en zo (dus enkel voor een MAYDAY of PAN PAN oproep). Als ze beginnen te mopperen achteraf, dan beroep ik me eerst op goed zeemanschap. ;) Maar ik weet dat ik dan formeel de regels overtreed. En dat is wel handig, voordat je een keuze maakt om iets te doen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#67 Bericht door PA1AIS »

Was er laatst niet een post hier dat in belgie gecontroleerd wordt of HAM spullen buiten de band konden zenden?

Ook het hebben van werkende marifoon requenties in je portofoon zonder bedieningscertificaat en vergunning is niet legaal.
Heb je wel een maritiem bedieningscertificaat en vergunning zou het een overtreding zijn. (er zit ook geen ATIS in).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: OUDE MARIFOON...

#68 Bericht door Yannick PE2YSB »

elsinga schreef:
Frankyboy schreef:En zelfs met vergunning gaat er wel meer mis.
En marifoon mag je niet in huis gebruiken maar hoort bij een boot. (speciale wal-stations uitgezonderd uiteraard zoals bruggen/sluizen)
Niet iedere marifoon is aan een boot gekoppeld, je kunt zonder boot gewoon examen doen en een marifoon kopen, die wordt dan op naam van de gebruiker uitgegeven. Met name handig als je veel van boot wisselt met een portofoon-variant. Maar goed, ook zo mag je 'm niet in huis gebruiken, denk ik. En ook al niet zonder vergunning.

En apropos vergunning: ik heb in mijn zendamateur porto gewoon de marifoonkanalen zitten, zolang ik niet zend mag dat (voor zendamateurs zijn de regels voor zendklaar hebben iets ruimer). En als ik op een boot op het IJsselmeer zit, er nul GSM dekking is (iets ten noorden van de dijk Enkhuizen-Lelystad als voorbeeld) en er een noodgeval is, dan gebruik ik 'm toch echt om te zenden. Liever een boete, rode kaart, oid dan verlies van mensenlevens en zo (dus enkel voor een MAYDAY of PAN PAN oproep). Als ze beginnen te mopperen achteraf, dan beroep ik me eerst op goed zeemanschap. ;) Maar ik weet dat ik dan formeel de regels overtreed. En dat is wel handig, voordat je een keuze maakt om iets te doen.

Je kunt dan ook overwegen een PLB aan te schaffen. Die hoef je alleen te registreren bij het AT. Voor een EPIRB heb je wel weer een Marifoon certificaat nodig.
Wat eigenlijk gek is, want een EPIRB en een PLB zijn gewoon het zelfde, het verschil is dat een EPIRB automatisch in werking treed, en een PLB handmatig in werking gesteld moet worden.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#69 Bericht door PA1AIS »

Ik denk dat je nog even op cursus moet om de verschillen te begrijpen.

Een koe is wel altijd een dier, maar een dier is niet altijd een koe.

Zie de bijlage:
PLB-informatie-document-14.pdf
(1.67 MiB) 115 keer gedownload
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#70 Bericht door PA1AIS »

Yannick PE2YSB schreef: Je kunt dan ook overwegen een PLB aan te schaffen. Die hoef je alleen te registreren bij het AT. Voor een EPIRB heb je wel weer een Marifoon certificaat nodig.
Wat eigenlijk gek is, want een EPIRB en een PLB zijn gewoon het zelfde, het verschil is dat een EPIRB automatisch in werking treed, en een PLB handmatig in werking gesteld moet worden.
Een hoog klok en klepel gehalte. Het kán zo zijn als jij schrijft, maar het is vaak niet meer zo.
PLB is een verzamelnaam voor verschillende soorten persoonlijke noodbakens. Daar zitten soorten tussen die hetzelfde werken als een EPIRB en er zitten ook soorten tussen die handmatig geactiveerd moeten worden. Maar ook soorten die volledig automatisch werken, zowel satelliet als AIS als DSC als 121,5 MHz.

Ook zijn niet alle PLB soorten vergunningvrij.
Daarbij is een PLB op 406MHZ satteliet niet zo effectief op binnenwateren vanwege de reactietijd die nodig is via het grondstation in Toulouse.

In het PDF document wordt het uitgelegd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: OUDE MARIFOON...

#71 Bericht door Frankyboy »

elsinga schreef:
Niet iedere marifoon is aan een boot gekoppeld, je kunt zonder boot gewoon examen doen en een marifoon kopen, die wordt dan op naam van de gebruiker uitgegeven. Met name handig als je veel van boot wisselt met een portofoon-variant.
Klopt wat dat betreft is Nederland eens wat makkelijker in de wetgeving dan de andere EU landen, dat is wel een hele leuke uitzondering.
Maar:
Dat geld alleen voor de VHF-portofoon (met ATIS) voor pleziervaart in Nederland. (ga er niet mee de grens over. ook niet met marifoon registratie/vergunning) en ook wanneer er geen vaste marifoon aan boord is met ATIS, je moet dan die gebruiken en niet met je "diverse boten" ATIS als gebruiker.
De marifoon van TS voldoet dus zeker niet, dat is geen portofoon.
En apropos vergunning: ik heb in mijn zendamateur porto gewoon de marifoonkanalen zitten, zolang ik niet zend mag dat (voor zendamateurs zijn de regels voor zendklaar hebben iets ruimer). En als ik op een boot op het IJsselmeer zit, er nul GSM dekking is (iets ten noorden van de dijk Enkhuizen-Lelystad als voorbeeld) en er een noodgeval is, dan gebruik ik 'm toch echt om te zenden. Liever een boete, rode kaart, oid dan verlies van mensenlevens en zo (dus enkel voor een MAYDAY of PAN PAN oproep). Als ze beginnen te mopperen achteraf, dan beroep ik me eerst op goed zeemanschap. ;) Maar ik weet dat ik dan formeel de regels overtreed. En dat is wel handig, voordat je een keuze maakt om iets te doen.
Wat PA1AIS zegt je bent dan toch echt een piraat omdat je zendamateur porto niet eens op die banden mag zenden. (en geen ATIS)
En ook nog opletten dat je marifoonkanalen er goed in staan simplex/duplex enz.

Ik snap je punt, maar mocht je geen gsm ontvangst meer hebben komt je porto er ook niet hoor.
PA1AIS schreef:Was er laatst niet een post hier dat in belgie gecontroleerd wordt of HAM spullen buiten de band konden zenden?

Ook het hebben van werkende marifoon requenties in je portofoon zonder bedieningscertificaat en vergunning is niet legaal.
Heb je wel een maritiem bedieningscertificaat en vergunning zou het een overtreding zijn. (er zit ook geen ATIS in).
Helemaal correct.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#72 Bericht door PA1AIS »

Even afgezien van de Line of sight formules, in de praktijk is elke meter boven water met de portofoon slechts 1 mijl bereik.
2 meter boven water is amper 2 mijl bereik naar een ander schip op dezelfde hoogte (natte vinger). Je doet dus niks met een portofoon als je in nood zit.

Ik heb daar als ex KNRM reddingboot schipper ruim 25 jaar ervaring mee. (dat het dus niet werkt in nood).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: OUDE MARIFOON...

#73 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA1AIS schreef:
Yannick PE2YSB schreef: Je kunt dan ook overwegen een PLB aan te schaffen. Die hoef je alleen te registreren bij het AT. Voor een EPIRB heb je wel weer een Marifoon certificaat nodig.
Wat eigenlijk gek is, want een EPIRB en een PLB zijn gewoon het zelfde, het verschil is dat een EPIRB automatisch in werking treed, en een PLB handmatig in werking gesteld moet worden.
Een hoog klok en klepel gehalte. Het kán zo zijn als jij schrijft, maar het is vaak niet meer zo.
PLB is een verzamelnaam voor verschillende soorten persoonlijke noodbakens. Daar zitten soorten tussen die hetzelfde werken als een EPIRB en er zitten ook soorten tussen die handmatig geactiveerd moeten worden. Maar ook soorten die volledig automatisch werken, zowel satelliet als AIS als DSC als 121,5 MHz.

Ook zijn niet alle PLB soorten vergunningvrij.
Daarbij is een PLB op 406MHZ satteliet niet zo effectief op binnenwateren vanwege de reactietijd die nodig is via het grondstation in Toulouse.

In het PDF document wordt het uitgelegd.
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Met PLB's heb ik het over de 406 variant, en die verzamelnaam die voor van alles zou gelden kan ik eigenlijk helemaal nergens terug vinden behalve in jou bijlage.


Het AT registreert alleen PLB's via 406 MHz.

De 121.5 MHz wordt immers uitgefaseerd per 2009 (https://www.sarsat.noaa.gov/phaseout.html https://www.sarsat.noaa.gov/121-phaseout.html ). (en staat ook in je eigen bijlage)
Alle PLB's die tegenwoordig verkocht worden gaan via 406 MHz, en vaak hebben ze ook 121.5 MHz om uit te kunnen pijlen. (tenminste de gene die ik via google kan vinden)

Interessant document overigens dat je upload, maar werkelijk nergens anders vind ik online bronnen waar met een PLB een systeem bedoelt wordt dat NIET via 406 MHz / Cospas Sarsat werkt.
Je vindt ook wel dingen als SPOT bakens als je er op zoekt, maar die dingen noemen zichzelf expliciet GEEN PLB. (Op hun eigen website komt de term bijvoorbeeld niet voor: https://www.findmespot.com/)

De Kustwacht is er ook vrij duidelijk over (https://www.kustwacht.nl/sites/default/ ... %201.1.pdf)
PLB's gaan via 406 MHz. 121.5/243.0MHz wordt niet meer verwerkt.
Laatst gewijzigd door Yannick PE2YSB op 31 aug 2020, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#74 Bericht door PA3DJS »

Ratlook schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Volgens mij wordt het volgende bedoeld:

Je mag zonder vergunning de marifoon niet bedrijfsklaar hebben. M.a.w. er moet een voorziening worden getroffen zodat je er niet mee kan gaan zenden.
Ik sluit de hoorn niet aan en leg ik ergens anders ...

Dan kan ik hem niet gebruiken om te zenden :mrgreen:

---
Als je met het toestel alleen luistert, is de kans dat je AT aan de deur krijgt nihil. Echter het blijft niet toegestaan (art 10.15, telecommunicatiewet). Het is namelijk nog steeds een radioapparaat (zendontvanger) die gedeeltelijk is aangelegd.

-Verwijderd account

Re: OUDE MARIFOON...

#75 Bericht door -Verwijderd account »

Ik neem nogal eens een kijkje bij de sluis van Leidschendam, is binnenvaart. In de zomer een hilarische chaos van plezierbootjes :)
Verder komt daar met enige regelmaat een zandschip die precies past in de doorgangen. Het schippersvak komt daar dan goed van pas, als je ter plekke staat te kijken hoe weinig vrije ruimte er is voor dat zandschip.

Het personeel van de sluis heeft een portofoon bij zich dragen waarmee ze contact hebben met de schippers aldaar. Maar ook tbv brugbediening een kilometer verderop, alwaar het handbediening is. In de zin dat sluispersoneel ter plekke die brug moeten bedienen, dan heeft de brugwachter ook daar radiocontact middels de portofoon.
Verder bezoek ik tijdens de jaarlijkse open dag de provinciale brugbedieningscentrale van waaruit veel bruggen op afstand bediend worden. En ook daar wordt gebruik gemaakt van een portofoon voor communicatie op korte afstand. Voor zover dat nodig blijkt te zijn, want gewoonlijk gebruikt men de bedienkastjes tbv marifoonverkeer.

Dit jaar is er overigens geen open dag, helaas. Wel begrijpelijk natuurlijk.

Plaats reactie