elsinga schreef:
Niet iedere marifoon is aan een boot gekoppeld, je kunt zonder boot gewoon examen doen en een marifoon kopen, die wordt dan op naam van de gebruiker uitgegeven. Met name handig als je veel van boot wisselt met een portofoon-variant.
Klopt wat dat betreft is Nederland eens wat makkelijker in de wetgeving dan de andere EU landen, dat is wel een hele leuke uitzondering.
Maar:
Dat geld alleen voor de VHF-portofoon (met ATIS) voor pleziervaart in Nederland. (ga er niet mee de grens over. ook niet met marifoon registratie/vergunning) en ook wanneer er geen vaste marifoon aan boord is met ATIS, je moet dan die gebruiken en niet met je "diverse boten" ATIS als gebruiker.
De marifoon van TS voldoet dus zeker niet, dat is geen portofoon.
En apropos vergunning: ik heb in mijn zendamateur porto gewoon de marifoonkanalen zitten, zolang ik niet zend mag dat (voor zendamateurs zijn de regels voor zendklaar hebben iets ruimer). En als ik op een boot op het IJsselmeer zit, er nul GSM dekking is (iets ten noorden van de dijk Enkhuizen-Lelystad als voorbeeld) en er een noodgeval is, dan gebruik ik 'm toch echt om te zenden. Liever een boete, rode kaart, oid dan verlies van mensenlevens en zo (dus enkel voor een MAYDAY of PAN PAN oproep). Als ze beginnen te mopperen achteraf, dan beroep ik me eerst op goed zeemanschap.
Maar ik weet dat ik dan formeel de regels overtreed. En dat is wel handig, voordat je een keuze maakt om iets te doen.
Wat PA1AIS zegt je bent dan toch echt een piraat omdat je zendamateur porto niet eens op die banden mag zenden. (en geen ATIS)
En ook nog opletten dat je marifoonkanalen er goed in staan simplex/duplex enz.
Ik snap je punt, maar mocht je geen gsm ontvangst meer hebben komt je porto er ook niet hoor.
PA1AIS schreef:Was er laatst niet een post hier dat in belgie gecontroleerd wordt of HAM spullen buiten de band konden zenden?
Ook het hebben van werkende marifoon requenties in je portofoon zonder bedieningscertificaat en vergunning is niet legaal.
Heb je wel een maritiem bedieningscertificaat en vergunning zou het een overtreding zijn. (er zit ook geen ATIS in).
Helemaal correct.