Valse call

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Valse call

#16 Bericht door ON7RA »

Jep,
Vroeger moest je, om je aan te melden bij QRZ.com een kopie van je pasport en kopie van je licentie of vergunning opsturen of door mailen, dan pas werd je officieel toegelaten bij QRZ.com.
Ooit heb ik eens gelezen dat QRZCQ gewoon alle info van QRZ.com op illegale wijze heeft gekopieerd, als dit echt zo is laat ik in het midden.

Ik was al lang lid bij RQZ.com, toen QRZCQ er kwam stond alle info die bij QRZ stond ook bij QRZCQ zonder dat ik daar was aangemeld! Ondertussen nu ook officieel lid bij QRZCQ

Er zijn nog meer sites, waar nog informatie opstaat van een vorige eigenaar van een call. Als ik in het begin keek bij Ham Call.net stond ON7RA onder een andere naam en eigenaar, na wat zoekwerk bleek inderdaad dat deze call vroeger werd door iemand uit het Gent en al een tijd niet meer actief is. Op QRZ.com staan ook nog calls die al lang niet meer worden gebruikt wegens SK of gewoon stop zetten van de hobby, deze worden denk ik nu om de zoveel tijd automatisch opgeruimd.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#17 Bericht door PE1PQX »

Mijn call komt niet voor op qrzcq, en dat vind ik niet erg. (Kreeg er te veel ongewenste mail vandaan)
Mijn gegevens op QRZ.com klopt wel voor zover er data staat.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Valse call

#18 Bericht door PA2RU »

PE2AAB schreef:
PA2RU schreef:
PE2AAB schreef: Bij QRZ.com worden nieuwe registraties gecheckt via het AT callbook (in geval van Nederlandse calls)
Sinds wanneer is dat??
Al best een tijdje. Ik ken een situatie van een ‘valse call’ die werd verwijdert. Bleek een typo te zijn vandaar een blijkbaar niet geregistreerde call. Een countrymanager houdt dat bij.
Om deze nog even naar boven te halen : het schijnt dat de online callbook van AT niet up to date is , dat was al eens aangehaald op het forum weet alleen niet meer door wie
En kennelijk loopt dat niet synchroon met qrz.com : heb net de proef op de som genomen van iemand die het afgelopen jaar al 2 keer van call is verandert.
73 René PA2RU

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Valse call

#19 Bericht door PD0Y »

Ik hou het bij QRZ.COM
De rest is leuk voor erbij.
Maar ik kan niet alles bij blijven houden.
Ik heb een ander hobby HI HI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Valse call

#20 Bericht door pe1rea »

QRZ heeft mij ooit mijn mailalias afgenomen, en ik heb nooit kunnen achterhalen waarom.
Was ook niet te bereiken..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Valse call

#21 Bericht door elsinga »

Ik heb mijn gegevens bij alle bekende sites zelf in beheer. Ben ik niet afhankelijk van oude info die ze ergens vandaan hebben gehaald ooit. Maar ik geef toe, qrz.com is wel de site waar ik het meeste op heb staan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Valse call

#22 Bericht door PE2AAB »

pe1rea schreef:QRZ heeft mij ooit mijn mailalias afgenomen, en ik heb nooit kunnen achterhalen waarom.
Was ook niet te bereiken..
Er is een Nederlandse rep. bij QRZ. Die kun je wellicht eens benaderen? Ga naar onderstaande link voor contactdetails; Jos, PD5SJO
Link: https://forums.qrz.com/index.php?thread ... sie.470328
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Valse call

#23 Bericht door PH1X »

PA2RU schreef: Om deze nog even naar boven te halen : het schijnt dat de online callbook van AT niet up to date is , dat was al eens aangehaald op het forum weet alleen niet meer door wie
En kennelijk loopt dat niet synchroon met qrz.com : heb net de proef op de som genomen van iemand die het afgelopen jaar al 2 keer van call is verandert.
Ik heb er een topic over aangemaakt omdat ik voor "piraat" werd uitgemaakt. Ik heb destijds een mail naar het AT gestuurd maar zie dat het callbook nog steeds niet is bijgewerkt :shock:

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Valse call

#24 Bericht door pa3dq »

PH1X schreef:
PA2RU schreef: Om deze nog even naar boven te halen : het schijnt dat de online callbook van AT niet up to date is , dat was al eens aangehaald op het forum weet alleen niet meer door wie
En kennelijk loopt dat niet synchroon met qrz.com : heb net de proef op de som genomen van iemand die het afgelopen jaar al 2 keer van call is verandert.
Ik heb er een topic over aangemaakt omdat ik voor "piraat" werd uitgemaakt. Ik heb destijds een mail naar het AT gestuurd maar zie dat het callbook nog steeds niet is bijgewerkt :shock:

Hallo,

Ja na 40 jaar ook getrakteerd op dat is een piraat OOOOO niet persoonlijk natuurlijk en zonder zn roepletters te vermelden
das ook niet volgens de regels dacht ik
Na 35 jaar mn call veranderd 16% koter in cw :wink: nu een jaar geleden en bij het AT nog NIET doorgevoerd
Tongejongejonge en een ander last bezorgen

73 gl de pa3dq
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Valse call

#25 Bericht door PE2AAB »

Je kunt je gebruikersnaam op dit forum overigens zélf aanpassen van pa3dqd naar pa3dq. Enkele minuten en geregeld ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Valse call

#26 Bericht door pe1rea »

PE2AAB schreef:
pe1rea schreef:QRZ heeft mij ooit mijn mailalias afgenomen, en ik heb nooit kunnen achterhalen waarom.
Was ook niet te bereiken..
Er is een Nederlandse rep. bij QRZ. Die kun je wellicht eens benaderen? Ga naar onderstaande link voor contactdetails; Jos, PD5SJO
Link: https://forums.qrz.com/index.php?thread ... sie.470328
Dat komt onbestelbaar terug.
Ik kan op de site ook niks meer vinden van een mail alias overigens..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Valse call

#27 Bericht door pa3kc »

PH1X schreef:
Ik heb er een topic over aangemaakt omdat ik voor "piraat" werd uitgemaakt. Ik heb destijds een mail naar het AT gestuurd maar zie dat het callbook nog steeds niet is bijgewerkt :shock:
Wacht even, je bent sinds September 2019 F (staat op je QRZ pagina) en het staat nu na al die maanden nog niet goed in het call book?

Erg vreemd en geloof er weinig van. Als het echt zo belangrijk voor je was dan had je toch meer actie ondernomen dan een mailtje naar AT om dit geregeld te krijgen?

Wat was je oude N call dan?

Vind je het gek dan dat je voor piraat word uitgemaakt dan?

Niets mis met piraten (in mijn beleving) maar voordoen als amateur met registratie is gewoon lame.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#28 Bericht door PE1PQX »

I.v.m. de AVG mag AT niet zomaar alles publiceren.
Ik meende dat ze onlangs ook waren gestopt met het bijhouden van dat 'callboek', juist om de AVG. Dacht dat er ook sprake zou zijn deze in het geheel van het web te verwijderen.

Zolang je je eigen gegevens kunt inzien (dus na inloggen bij AT met DigiD) en alle gegevens kloppen dat is het gewoon in orde.

Maak je je niet druk over de 'callboek' van AT die alleen weergeeft of een call is uitgegeven en verder niets. Dit heeft geen enkele juridische waarde, ook voor QRZ niet.

Als de NL manager op deze manier te werk gaat (en dus niet het 'bewijs' kunnen zien dat de call netjes geregistreerd is) zal hij naar een andere oplossing moeten zoeken.
Doet hij (of zij) dit niet, en behandeld de niet gevonden (maar wel netjes geregistreerde!!) call als piraat, doet hij echt iets fout.

QRZ is niet de aangewezen instantie die bepaald of een OM/YL een piraat is of niet. Dat moeten de landelijke/regionale overheden doen, niet QRZ.

Kortom: heb jij je zaken netjes op orde, laat een ander maar mekkeren; niet druk om maken.

NB.: voor QRZ kan ook Buckmaster, QRZCQ , HAMcall en andere sites gelezen worden. Allemaal één pot nat.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Valse call

#29 Bericht door -Verwijderd account »

QRZ.com zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen als wat men bij Echolink al doet. Bewijs per mail toesturen waaruit blijkt dat jij die roepletters hebt. Probleem opgelost :D
100% waterdicht zal ook dit niet zijn, maar de kans is buitengewoon klein dat je een valse call kan opgeven.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Valse call

#30 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: QRZ is niet de aangewezen instantie die bepaald of een OM/YL een piraat is of niet. Dat moeten de landelijke/regionale overheden doen, niet QRZ.
Dat is waar. Maar wat als ik een QSO voer en ik krijg vervolgens 'piraat' naar mijn hoofd geslingerd omdat de tegenpartij me niet kon vinden op QRZ.com ?
Toen ik een paar jaar terug mijn machtiging weer activeerde was dat 1 van de eerste ervaringen ..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie