Valse call

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Valse call

#31 Bericht door -Verwijderd account »

PA3CQN schreef:Maar wat als ik een QSO voer en ik krijg vervolgens 'piraat' naar mijn hoofd geslingerd omdat de tegenpartij me niet kon vinden op QRZ.com ?
Dat zegt he-le-maal niets of een bepaalde call wel/niet bestaat.
Registratie bij QRZ is een keuze die je zelf maakt en het is geenszins een verplichting.

Wel zou het fijn zijn als je zonder moeite gewoon bij het AT kan vaststellen of de betreffende call wel/niet is uitgegeven. Ook handig voor radiozendamateurs die geslaagd zijn en een call naar eigen keuze willen aanvragen. Het is dan wel zaak dat AT die registraties dagelijks bijwerkt.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Valse call

#32 Bericht door PA3CQN »

PE2CH schreef:Dat zegt he-le-maal niets of een bepaalde call wel/niet bestaat.
Geen verplichting maar het wordt wel door veel mensen gebruikt als 'bewijs'.
Soort social media voor HAM's : sta je er niet op dan besta je niet ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#33 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:QRZ.com zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen als wat men bij Echolink al doet. Bewijs per mail toesturen waaruit blijkt dat jij die roepletters hebt. Probleem opgelost :D
100% waterdicht zal ook dit niet zijn, maar de kans is buitengewoon klein dat je een valse call kan opgeven.
Dan nog zou QRZ een disclaimer kunnen (eigenlijk moeten) plaatsen dat de info puur indicatief is en dat men niet bij machte zijn om te bepalen of een call wel 'legit' is.
Veel (niet alle!) gebruikers van QRZ denken dat QRZ wel degelijk 'HET' register is van legale OM/YL's terwijl dit echt niet zo is.

Het ligt NIET aan QRZ, maar aan de gebruikers er van die meer waarde aan QRZ toedichten dat QRZ werkelijk heeft.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Valse call

#34 Bericht door ON7RA »

Staat bovenaan pagina 2 al, Toen ik mij destijds aan melde bij QRZ.com, moest ik een kopie van mijn identiteitskaart en een kopie van mijn (machtiging- vergunning certificaat) opsturen of doormailen naar de QRZ.com manager! Anders kon je niet geregistreerd worden punt, hoe ze het nu controleren weet ik niet, maar volgens mij kan je, je niet zomaar aanmelden met een niet geregistreerde call.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Valse call

#35 Bericht door ON7RA »

PA3KC
Wacht even, je bent sinds September 2019 F (staat op je QRZ pagina) en het staat nu na al die maanden nog niet goed in het call book?

Erg vreemd en geloof er weinig van. Als het echt zo belangrijk voor je was dan had je toch meer actie ondernomen dan een mailtje naar AT om dit geregeld te krijgen?

Wat was je oude N call dan?

Vind je het gek dan dat je voor piraat word uitgemaakt dan?

Niets mis met piraten (in mijn beleving) maar voordoen als amateur met registratie is gewoon lame.
Een mailtje naar AT bevestigt dat PH1X wel degelijk is geregistreerd bij AT!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#36 Bericht door PE1PQX »

ON7RA schreef:Staat bovenaan pagina 2 al, Toen ik mij destijds aan melde bij QRZ.com, moest ik een kopie van mijn identiteitskaart en een kopie van mijn (machtiging- vergunning certificaat) opsturen of doormailen naar de QRZ.com manager! Anders kon je niet geregistreerd worden punt, hoe ze het nu controleren weet ik niet, maar volgens mij kan je, je niet zomaar aanmelden met een niet geregistreerde call.
Dan hebben ze bij jou meer info gevraagd dan bij mij destijds. Ik kon toen, ergens jaren '90 van de vorige eeuw, gewoon registreren met mijn call PE1PQX (en ook destijds als 'EX'-PD0RJH). No questions asked, niks insturen van documenten.
Zomaar een ID insturen zou ik zeker niet doen.. In ieder geval je (voor den 'Ollanders) BSN nummer en ID nummer doorhalen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Valse call

#37 Bericht door ON7RA »

@PE1PQX,
In 2006 Geslaagd basis ON3 en toen geregistreerd bij QRZ.com, en ja als bewijs moest een kopie van beide ID en vergunning worden door gemaild! Toen ik in 2012 geslaagd was voor het harec examen en mijn call ON7 werd kon ik deze gewoon veranderen. Wat ik lees van mijn Belgische collega TS dat iemand anders je account kan gebruiken en alles veranderen vind ik vreemd. Enkel een geregistreerde amateurs die voor andere amateurs zonder pc een account aanmaken kunnen deze aanpassen.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#38 Bericht door PE1PQX »

In november 1992 mijn D (PD0RJH) gehaald, 2 jaar later mijn C (PE1PQX, dat zijn N en F resp. tegenwoordig)
In de tussentijd hebben ze blijkbaar daar de zaken aangescherpt.

Maar dan nog, nooit zomaar (een kopie van) je ID bewijs opsturen!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Valse call

#39 Bericht door pe1rxq »

Ik heb me niet aangemeld bij qrz.com (maar blijkbaar hebben ze ooit ergens wat info over me verzameld) en ik ben niet verantwoordelijk voor het functioneren van de website van AT.

Als je op basis van die gegevens beschuldigingen krijgt is er maar 1 fout: de zielepoot die zo nodig agentje moet spelen.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Valse call

#40 Bericht door PA2RU »

pe1rxq schreef:Ik heb me niet aangemeld bij qrz.com (maar blijkbaar hebben ze ooit ergens wat info over me verzameld) en ik ben niet verantwoordelijk voor het functioneren van de website van AT.

Als je op basis van die gegevens beschuldigingen krijgt is er maar 1 fout: de zielepoot die zo nodig agentje moet spelen.
Dergelijke misstanden krijg je ook als je in een jaar tijd al x keer van call bent verandert.
Daar reken ik het een enkele keer upgraden van N naar F niet bij
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Valse call

#41 Bericht door PE1PQX »

Ik heb al ruim een kwart eeuw mijn PE1PQX call.. ben niet voornemens deze in de nabije toekomst te gaan veranderen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Valse call

#42 Bericht door ON7RA »

@PE1RXQ
Ik kan je bijvoorbeeld op QRZ.com plaatsen! Zal ik trouwens nooit doen!
Maar kijk wat er gebeurd als je zomaar iemand, of als je zomaar met een valse call probeert aan te melden.

Ik begrijp sommige mensen ook niet, die direct maar aannemen, dat als ze je niet terug vinden bij AT of BIPT je aanzien wordt voor piraat. nochtans een mailtje naar bevoegde instantie kan veel duidelijkheid geven!
Bijlagen
QRZtest.png
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Valse call

#43 Bericht door pe1rea »

Ik heb mijzelf ook nooit aangemeld bij qrz, dat heeft een oom van mij destijds gedaan, PA3gmc.
Nooit iets van een bewijs opgestuurd.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Valse call

#44 Bericht door PA3DAT »

Ik heb ook een aantal mensen aangemeld bij QRZ.com, een stuk of 6, 7. Ik beheer en onderhoud
die pagina's en alleen ik weet de wachtwoorden. Eigenlijk mocht ik maar een paar andere calls
beheren, maar na een vriendelijk verzoek per email heeft men mijn account gratis geupgrade naar
het beheer van 10 calls.
Het betreft de call van mijn xyl, enkele vrienden en scouts die door/na de JOTA ook een licentie
hebben gehaald.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie