N Licentie Herijking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: N Licentie Herijking

#151 Bericht door 0000 »

pe1rea schreef:Blijft, moet ik nu wel of niet mijn novice eens halen?
Heeft het nut?

... :mrgreen:
Ik overweeg nu precies hetzelfde, opnieuw opgaan voor de Novice!
Je krijgt er elk jaar gratis vermogen en frequenties bij.

M'n huidige F(ull) zit al jaren in het slob, dat schiet niet op zo :mrgreen:
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: N Licentie Herijking

#152 Bericht door pd1ahm »

@PA5E
Je krijgt er elk jaar gratis vermogen en frequenties bij.
Ik heb schijnbaar iets gemist, elk jaar!!! Ik ga nooit meer voor Full :D

-Verwijderd account

Re: N Licentie Herijking

#153 Bericht door -Verwijderd account »

Nee, daarvoor moet wel weer de CW-eis met bijhorende examen ingevoerd worden.
Slaag je daarvoor, dan pas mag je met recht spreken over een volledige vergunning. De "F" dus :)
N blijft overigens gewoon N; wel of niet met goed gevolg afgelegd CW-examen. Over de inhoud van "N" gaat AT.
Daarover hebben we weinig te zeggen, dat doen de amateurverenigingen wel voor/namens ons :D
Ook voor de niet-leden, trouwens :D

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: N Licentie Herijking

#154 Bericht door ON5ZZ »

Duurdere optie is gewoon verhuizen naar België, dan mag je als novice met 100w op alle hf banden 8)
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#155 Bericht door PA3HMP »

ON5ZZ schreef:Duurdere optie is gewoon verhuizen naar België, dan mag je als novice met 100w op alle hf banden 8)
maar dan mag je weer geen spul hebben wat buiten de band kan werken enz enz, ieder voordeel heb zijn nadeel

-Verwijderd account

Re: N Licentie Herijking

#156 Bericht door -Verwijderd account »

ON5ZZ schreef:Duurdere optie is gewoon verhuizen naar België, dan mag je als novice met 100w op alle hf banden 8)
Is Baarle-Hertog ook goed? :mrgreen:
Nou, ik wil best wel verhuizen naar het belgenland. Maar dan wel ná de coronacrisis omdat de regels in ON-land veel strenger zijn dan in PA-land.

Het is in alle gevallen wel een heel gedoe met een hoop kosten om de grens over te steken voor een ander QTH.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: N Licentie Herijking

#157 Bericht door ON5ZZ »

PE2CH schreef:
ON5ZZ schreef:Duurdere optie is gewoon verhuizen naar België, dan mag je als novice met 100w op alle hf banden 8)
Is Baarle-Hertog ook goed? :mrgreen:
Nou, ik wil best wel verhuizen naar het belgenland. Maar dan wel ná de coronacrisis omdat de regels in ON-land veel strenger zijn dan in PA-land.

Het is in alle gevallen wel een heel gedoe met een hoop kosten om de grens over te steken voor een ander QTH
Klopt
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: N Licentie Herijking

#158 Bericht door ON5ZZ »

PA3HMP schreef:
ON5ZZ schreef:Duurdere optie is gewoon verhuizen naar België, dan mag je als novice met 100w op alle hf banden 8)
maar dan mag je weer geen spul hebben wat buiten de band kan werken enz enz, ieder voordeel heb zijn nadeel
Toestellen mogen uit de band maar er mogen geen frequenties in geprogrammeerd staan dacht ik , welke ON weet er meer over te vertellen?
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: N Licentie Herijking

#159 Bericht door Toon pd0dfm »

Hmm,,...

Laten we eens ophouden over de N en F.
Okee, de voormalige D heeft er wat bijgekregen, meer ruimte.
Maar ook de C heeft er wat bijgekregen.
Hou aub op met dat geneuzel, ik ben blij met wat ik mag, de C waarschijnlijk ook, dus allemaal hebben we iets extra's gekregen.
Maar ergens bespeur ik toch wat, veel C-amateurs mogen nu de status voeren van FULL, alleen maar omdat de eis morse is afgevallen.
Die mochten eerst ook niet op de HF, hebben hun call omgezet naar PA3,.. okee, is hun goed recht, maar ga dan niet minderwaardig doen over de D-amateurs.
Ook de C-amateurs mochten vroeger niet op HF, dus geen reden om af te geven op de tegenwoordige N-amateurs.
Ik denk, wees blij dat er nog mensen zijn die de hobby beoefenen, anders raken we heel snel een stel frequenties kwijt.
N of F, maakt niet uit, dat zijn wel de mensen die de hobby levend houden.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#160 Bericht door PD3E »

Beste mede amateurs,

Ik blijf mij verbazen over al die negatieve reacties.
Men gunt elkaar blijkbaar het licht in de ogen niet.
En waarom?

Omdat een N-amateur geen examen voor F zou willen of kunnen doen?
Omdat hij/zij er zomaar ruimte en vermogen bij krijgt?
Of is het gewoon afgunst?

We hebben toch allemaal dezelfde hobby?
Bekijk het positief.
Wees blij dat de drukte op de 7 en 14 Mhz straks wat meer verspreid wordt :-)
En wat maakt het nou uit of je met 25 of 100 Watt uitkomt?
73's PD3E, Erwin.

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: N Licentie Herijking

#161 Bericht door sottezero »

Ik begrijp de herijking wel.
Wat wil je met frequenties doen als aan de ene kant telecom bedrijven en de AIVD/krijgsmacht miljoenen geven en een zooitje amateurs banden krijgen en geen geld opleveren (die paar euro is net genoeg om de ambtelijke molen te smeren met hun overhead.

Maar waarom niet Europeesch? Ze maken zich druk over vermogen van stofzuigers, gloeilampen moeten verboten worden, waarom kunnen we niet een europeesch licentie/vergunningsysteem doen? Kan iedereen hetzelfde leren, examineren en kunnen licenties/machtigingen/vergunningen in heel europa gebruikt worden.

Zijn die ambtenaren nou zo dom, of zijn ze bang voor hun eigen papieren stapeltje op hun bureau?

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: N Licentie Herijking

#162 Bericht door PD2B »

Dit topic loopt weer op niets uit.

Wat is nu het probleem?

Er is een herijking voor de Novice geweest, alle nederlandse amateurs konden daarvoor hun zegje doen middels een vragenlijst. Daar is uit voort gekomen dat de Novice gezien word als een volwaardige licentie naast de Full welliswaar met minder frequentie ruimte en minder vermogen. Wel is er toegezegd dat de Novice er iets meer ruimte bij krijgt en wat meer vermogen opde HF mag gebruiken. Dat is de uitkomst tussen de VRZA, VERON, AT en alle amateurs in NL.

Mocht je de vragenlijst NIET hebben ingevuld om wat voor reden dan ook, tja... vul zelf maar in!

Ik snap dan werkelijk niet dat er telkens weer gezeik is over de Novice. We hebben een gezamenlijke hobby en laten we dat zo houden. De één mag meer dan de ander, nou en? Dat is de keuze die men gemaakt heeft, doorleren of niet doorleren.

Laten we ons druk maken en samen achter elkaar te gaan staan om de banden die we nu hebben kunnen behouden en dat deze niet door anderen worden ingenomen. Hoe meer mensen er gebruik van maken des te eerder de banden voor ons amateurs beschikbaar blijven.

Ik loop toch ook niet mijn buurman lastig te vallen omdat hij een C rijbewijs heeft en ik niet.

Misschien een keer voor de moderators om dit soort topics een kritisch te volgen want het draait telkens op hetzelfde uit.
Mvg,

Bert

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: N Licentie Herijking

#163 Bericht door Toon pd0dfm »

PD2B,,...
Echt veel duidelijker kan het niet gezegd worden.
Je hebt helemaal gelijk.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#164 Bericht door PA3HMP »

PD3E schreef:Beste mede amateurs,

Ik blijf mij verbazen over al die negatieve reacties.
Men gunt elkaar blijkbaar het licht in de ogen niet.
En waarom?

Omdat een N-amateur geen examen voor F zou willen of kunnen doen?
Omdat hij/zij er zomaar ruimte en vermogen bij krijgt?
Of is het gewoon afgunst?

We hebben toch allemaal dezelfde hobby?
Bekijk het positief.
Wees blij dat de drukte op de 7 en 14 Mhz straks wat meer verspreid wordt :-)
En wat maakt het nou uit of je met 25 of 100 Watt uitkomt?
ik blijf me altijd verbazen dat (vooral)de novice iedere keer maar roepen geef ons het er maar gratis bij, voor al die gasten heb ik een antwoord kom je je luie reet van die stoel af en ga leren ipv janken.
de novice is GEEN volwaardige licentie maar een opstap hoe hard de novice ook zal roepen.

mijn kleine kinderen riepen het ook, pappa dat wil ik ook, prima kind daar liggen de boeken en ga er maar voor leren, als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel, maar ja daar hadden ze natuurlijk geen zin in, nou ja dan krijg je het niet.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#165 Bericht door PH7R »

PA3HMP schreef:de novice is GEEN volwaardige licentie maar een opstap hoe hard de novice ook zal roepen
De novice is een volwaardige registratie met beperking van frequentieruimte en zendvermogen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gesloten