N Licentie Herijking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: N Licentie Herijking

#31 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef: En dan denk je: "Yes! Gewerkt! :mrgreen: "
Doe niets aan mijn betoog af. Het is dan ook bijzonder knap dat die expeditie jouw signaaltje tussen de KW'ten kan uitvissen. Maar ik blijf erbij QRP zenden is geen kunst, QRP ontvangen dat is de prestatie.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#32 Bericht door pc1mb »

Wat een emotie en ongeduld. De reakties op zwamnieuws zijn bijna schokkend. Alsof een geplande wijziging al een verworven recht is! Ik snap dat je niet kan wachten, maar waarom zo negatief over iets wat je erbij krijgt, alleen wat later?

Het mag weinig werk zijn, maar toch een hoop papierwerk. En het ligt ergens op een stapel ander werk. Als je hier voorrang aan geeft ten koste van bijvoorbeeld optreden tegen zonnepaneel storing, mag je straks van alles, maar kun je er niks meer mee... Om maar wat te noemen, waarom dit misschien toch niet bovenop de stapel ligt.

Wel vind ik het een beetje onzin dat een thuiswerkende ambtenaar minder gedaan zou krijgen dan op kantoor. Bij ons is de productiviteit juist toegenomen nu iedereen thuis zit... Niet lullen maar poetsen zegmaar ;)

Maar het goeie nieuws is, de examens zijn hervat, dus wie het heft in eigen hand wil nemen... Dát kan weer!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#33 Bericht door pc1mb »

PE5TT schreef:Maar ik blijf erbij QRP zenden is geen kunst, QRP ontvangen dat is de prestatie.
Ik ben het met jullie allebei eens: zwakke signalen zijn een uitdaging voor beide kanten. Of dat nu aan antennes, vermogens of QRM ligt.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: N Licentie Herijking

#34 Bericht door ON7RA »

Als tien bouwvakkers terwijl ze aan het eten zijn in hun barak, door elkaar aan het roepen zijn, en dat kunnen die mannen heel hard. Dan zal geen van hun elkaar verstaan, maar als die ene met zijn zacht stemmetje afwacht, en op het juiste moment zegt wat hij te zegen heeft, dan heeft iedereen hem gehoord.

Net zoals al die amateurs met hun QRO station door elkaar roepen in een pile- up, zal het QRP station afwachten op het juiste moment, en dan op de correcte wijze zijn callsign geven, en gehoord worden.

En omat dat al die gefrustreerde QRO DXing stations geen geduld hebben, zal het verre DX of expeditie station dikwijls geen gehoor geven aan een QRP station, omdat er dan al snel meerdere overgangen plaatsvinden dan de normale XX1ABC de PA0QRO 59 qsl

Dan heb je ook nog van die Russen, waarvan alles homebrew. Dan doe je zoals ik vroeger veel digitale modes FT-817nd, heb je plots een Rus die aanroept, waterval weg en heel mijn scherm zwart met in het midden één streep van 4 cm breed?

Oh, ja hij was qrp met 100 watt psk!!!

Ik wil gewoon maar zeggen, als je met 25 watt VK kunt werken, waarom dan 100 watt of een 1 KW gebruiken?
73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#35 Bericht door PH7R »

pc1mb schreef:Maar het goeie nieuws is, de examens zijn hervat, dus wie het heft in eigen hand wil nemen... Dát kan weer!
Dus naast N ook met F begonnen bij DLZA. Ik snap de helft (nog) niet maar youtube geeft veel uitleg :P
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#36 Bericht door PA3DJS »

Et discite schreef:Ja, kort. Alleen even naar de tabel gekeken. Maar als ik het goed begrijp Annex 2 kolom 3 in de tabel staat bij een groot aantal landen geen Novice equivalent. Begrijp ik het bijv goed dat als ik een UK foundation of intermediate licence zou hebben dit niet kan worden omgezet naar NL Novice license maar bijv Duitsland (E)?
Mijn link ging naar een gearchiveerde versie (dus niet handig). De actuele versie staat hier:
https://www.ecodocdb.dk/download/0c9ce0 ... ec0506.pdf

Het Verenigd Koningrijk komt niet voor in de landenlijst, en heeft volgens de letter dus geen CEPT novice licentie, en dat had ik wel verwacht (dus dat ze hem wel zouden hebben). Een UK foundation of intermediate license kun je volgens de CEPT (05)06 aanbeveling niet om laten zetten naar een N in Nederland. Ik verwacht niet dat AT daar van af gaat wijken.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#37 Bericht door PH7R »

PA3DJS schreef:Mijn link ging naar een gearchiveerde versie (dus niet handig). De actuele versie staat hier:
https://www.ecodocdb.dk/download/0c9ce0 ... ec0506.pdf
Thks maakt eea een stuk meer geharmoniseerd binnen EU. Niet dat ik plannen heb, wacht gewoon herijking rustig af. Doe in September N-examen. En dan wellicht F. Ik heb met alles een lange adem: NIVRA studie, long distance triathlon, etc. Nog veel te leren en praktijk op te doen :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#38 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef:
pd1ahm schreef: je moet alleen wat beter je best doen dan de rest. (en het resultaat is dan ook veel bevredigender dan met qro)
Vind het altijd vreemd dat bij een QRP verbinding het credit gaat naar het QRP station, terwijl die niet de prestatie levert. Het is natuurlijk het tegenstation die de prestatie levert om het QRP signaal op te pikken (waarschijnlijk met hogemast en beams).
Die zou dus de bevrediging moeten voelen niet het QRP station, weinig vermogen maken is geen prestatie.
Het valt een beetje buiten de discussie, maar dat misverstand is al vaker aan de orde geweest. Het is het QRP-station dat de prestatie levert. Bij 100W kun je het je wel veroorloven dat er ergens iets scheef zit, en dat je desnoods 3 of 6 of zelfs10 dB kwijtraakt. Daar merk je bij variaties in de condities van 30 dB vaak zelfs niet eens zoveel van. Als je dat bij QRP doet dan daalt de mogeljkheid om nog verbindingen te kunnen maken tot bijna nul.

Het is daarnaast een beetje een denkfout dat QRP-stations niet met een hoge mast en een beam werken en niet met een dure transceiver kunnen werken. Juist QRP-stations hebben goede spullen nodig. Met 100W of meer lukt het allemaal ook met een wat mindere antenne wel.

Ook is het veel moeilijker om met een klein vermogen bij andere stations op te vallen. En dat op een band waar de meerderheid met 50 tot soms 500 maal zoveel zendvermogen zit als jij, en die mensen met groot vermogen vaak ook niet op kleinere signalen letten. Als QRP-station kun je je niet veroorloven om de trucjes van een goede operating practice niet te beheersen, want dan werk je gewoon nagenoeg geen tegenstations.

Ik hoor het vaker hoor, dat mensen zeggen "maar je moet wel beseffen dat ik voor jouw verbinding heb betaald." Nou niet dus. En ik vertel het vaak ook gewoon niet. Ik maak verbindingen met 1 of 3 of 5 W. Op HF nooit meer dan 5W. In morse maar gewoon ook in SSB. En in SSB zijn dat ook gerust wat langere gesprekken. Smokkelen met het zendvermogen gaat bij mij niet. Mijn huidige antenne voor 30 en 40 meter is gemaakt van draad met een diameter van 0,3 mm (hij is dus ook zo goed als onzichtbaar). Als ik daar 20 W op zet dan is het op bepaalde banden kortstondig even een gloeidraad :-)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#39 Bericht door PD2R »

De meeste zwakke stations die ik bij PI4DX werkte waren vaak niet de QRP stations maar de amateurs met 100W en een compromis antenne. De amateurs met een Slinky antenne op zolder of een G5RV op 2,5 meter hoogte in de achtertuin. Niet zelden is PA dan een ATNO voor hen en dus ze blijven roepen. Het is dan echt wel zwoegen om ze in het log te krijgen. Toch heb ik er wel respect voor want de meeste hebben niet voor de compromis antennes gekozen omdat ze het leuk vinden. Wanneer ik het idee heb dat ze me niet gaan horen dan ben ik het namelijk al heel snel beu. De QRP stations zijn vaak Juist prima te nemen en helemaal niet zo zwak. In contesten heb ik er overigens wel een hekel aan als mensen QRP achter hun call plakken. Beetje Calimero gedrag.

Voor wat betreft de verruiming voor de Novice: Jammer dat het uitgesteld is. Ik hoop dat het ze lukt voor de PA Beker CW want vorig jaar was CQ geven op 7051,5 echt bagger, slechts 11 stations in het log waarvan één nog dupe was :mrgreen:

Volgend weekend de CQ WPX CW als PF6W samen met PA0RRS en PA0ABM vanuit het QTH van de laatst genoemde. De (oud) genist verzint een list :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#40 Bericht door PA0ETE »

Nog heel kort over QRP/QRO, ik heb geen enkele kritiek op QRO werken. Dat doe ik ook wel eens, bijv. als ik ergens anders ben. En ik heb een aantal jaren zelf ook met behoorlijk wat zendvermogen gewerkt (ik had een versterker die tot 1400 W SSB kon maken en 700W RTTY/FM etc, dus die kant ken ik ook. QRO werken is leuk, en helemaal als het met een buizeneindtrap is met glazen buizen die je door de ventilatie-openingen in de behuizing ook nog kunt zien :-)

Over N vind ik vervelend dat het zolang duurt. AT werkt volgens mij nog gewoon. Ik heb ongeveer vier weken geleden mijn repeatervergunning verlengd, en de papieren van de nieuwe vergunning had ik na 6 werkdagen in huis. Wel heb ik vrijdag gemaild omdat ik de rekening nog niet gezien had, om uit te sluiten dat die zoekgeraakt was. Hij bleek nog niet verstuurd te zijn, maar het is niet de eerste keer dat men daar laat mee was, dat is drie of zes jaar geleden ook gebeurd.

Wat ik van een interview dat ik lang geleden gedaan heb weet, is dat de amateurdienst voor AT meer kosten oplevert dan de meeste andere ethergebruikers. Ik weet nog dat het met de toegang tot HF voor N ook lang duurde. Daar kwam ook toen nog een paar keer een halfjaar extra bij. Meestal is dat allemaal direct vergeten als ineens vrij onverwacht de nieuwe regeling er is en de mensen de nieuwe frequenties kunnen gebruiken.

Ik heb het wel eens vaker geschreven, maar ik vind het redelijk oneerljik dat kort nadat N op HF mocht, het bandplan werd veranderd waardoor de novices van Nederland de facto ineens een flink stuk minder bandruimte hadden. Dat waren dingen die internationaal werden afgesproken, maar de mogelijkheid voor N in NL om phone te werken werden zo dus onbedoeld een stuk minder. Het is dus heel erg goed als er daar een stuk aan de band wordt toegevoegd. Laten we hopen dat de nieuwe mogeljkheden er snel aankomen.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: N Licentie Herijking

#41 Bericht door pe5t »

Hoewel buiten de orde, nog even het volgende:

Vraag: wie levert bij een EME verbinding de grootste prestatie:

W5UN met zijn multi elements roterende en eleveerbare antenne en 1000 watt of PE5T met een 2 meter hark van 10 elementen op een parasolstandaard en 100 Watt.

Ik dus.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#42 Bericht door PD2R »

Het is maar hoe je het bekijkt Kees. Jij weet ook dat het een hele prestatie is om een station zoals die van W5UN op te bouwen en te onderhouden :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#43 Bericht door PA3DAT »

Maar dát is een heel ander facet van de hobby.
Want als je zo'n station dan eenmaal hebt, dan worden de verbindingen een fluitje van een cent! :mrgreen:

Dan werk je, zoals in mijn voorbeeld, een DXpeditie binnen 5 minuten, waar anderen uren en uren (dagen lang?)
proberen. Zo ging het ook echt: we zitten te bbq'en, zegt één van die jongens tegen mij: heb jij Zuid-Soedan
al gewerkt? Ik zei nee, waarop hij (letterlijk!) zegt: "kom, gaan we dat even doen!"

En is het nou een prestatie van een DXpeditie dat zij een QRP-station werken? Nee, denk ik. Want zij werken
gewoon álles wat ze horen, en als zij een wat zwakker station goed verstaanbaar kunnen nemen, dan werken
ze die. Ze hebben niet eens in de gaten dát het een QRP-station is, want met dat soort info ga je een DXpeditie
toch niet vermoeien? :roll:

QRP werken met QRP-tegenstation = QRP-prestatie!
QRP werken met DXpeditie = QRP-prestatie!
QRP werken met Big Gun = dankzij de Big Gun. Of de laatste heel erg zijn best moet doen voor die verbinding
is nog de vraag, zijn prestatie zit denk ik meer in het opbouwen van zijn station.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: N Licentie Herijking

#44 Bericht door pe5t »

Inderdaad, het is maar hoe je het bekijkt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#45 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef:Het is maar hoe je het bekijkt Kees. Jij weet ook dat het een hele prestatie is om een station zoals die van W5UN op te bouwen en te onderhouden :wink:
Precies. Beide stations leveren een prestatie, elk op hun eigen manier. Da's toch zo mooi aan de hobby, dat je hem elk op je eigen manier kan beleven?

Die hark van pe5t is door z'n grotere openingshoek ook veel makkelijker op de maan te richten dan een grote array van mega-beams. Pe5t heeft alleen wel meer geduld nodig om een big gun tegenstation tegen te komen, terwijl het grote station als de opbouw eenmaal voor elkaar is, meer verschillende stations kan werken. Maar een zwak station werken is voor hem ook moeilijk, diep in de ruis. Je zoekt altijd de grenzen op en dan verleg je ze weer...

Gesloten