Handsfree in de auto..?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#16 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:Dit hebben we allemaal al tot in den treure besproken.
Wacht even op de brief van Rick PE2AAB, die heeft erover gecommuniceerd met het verantwoordelijke ministerie.
Die ga ik inderdaad delen zodra ik thuis ben en achter de laptop zit; de officiële reactie van de overheid.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#17 Bericht door PA3DAT »

Dat stuk op de website van PA2OLD betreft de situatie sinds 1990, gaat specifiek over telefonie.
Dat is nou juist veranderd, en volgens jouw brief (of mail) zouden we nog wél een microfoon mogen vasthouden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Handsfree in de auto..?

#18 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Een mobiel elektronisch apparaat... :roll:
Als je dit letterlijk gaat nemen dan valt vrijwel alles eronder. Denk aan E-sigaret en scheeraparaat. Maar ook een spelcomputer bijvoorbeeld.
Zelf heb ik in het verleden ontelbare keren als autobestuurder tijdens het rijden een porto in mijn hand gehad voor het voeren van een QSO. En in latere jaren als fietser ook, evenals het mobieltje in de hand houden. Dat is nu dus verleden tijd, het mag niet meer van de wetgever (of was het een politieke keuze?).

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#19 Bericht door pc1mb »

PE2AAB schreef:De uitzondering zit hem dus in de toelichting van Artikel 61a-§2 van het RVV

Zie ook: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 25#p216825
Je verwijst naar een kopie van hoe de wet in 2017 wás, vóór aanscherping. Ik ben benieuwd naar de brief, tenminste als die wél recent is.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#20 Bericht door pc1mb »

PE2CH schreef: Als je dit letterlijk gaat nemen dan valt vrijwel alles eronder. Denk aan E-sigaret en scheeraparaat. Maar ook een spelcomputer bijvoorbeeld.
Dat lijkt me dan ook precies de bedoeling, dat men zich achter het stuur met autorijden gaat bezig houden ipv zich scheren, met de spelcomputer spelen enz ;)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#21 Bericht door pc1mb »

pc1mb schreef:
PE2AAB schreef:De uitzondering zit hem dus in de toelichting van Artikel 61a-§2 van het RVV

Zie ook: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 25#p216825
Je verwijst naar een kopie van hoe de wet in 2017 wás, vóór aanscherping. Ik ben benieuwd naar de brief, tenminste als die wél recent is.
De formele toelichting op wat ik dénk dat de meest recente wijziging is staat hier:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ekens-1990

Ook hier zijn de uitzonderingen die er ooit waren verdwenen, en er staat vrij duidelijk dat de intentie is om alles wat ook maar enigszins af kan leiden te verbieden.

Ik vrees dat een mobiel QSO daar ook onder valt, ookal is dat niet leuk. Mocht je een brief van de minister van recenter datum hebben die tóch een uitzondering maakt, dan denk ik dat we die maar beter allemaal uitgeprint in de auto kunnen leggen, want oom agent gaat daar vast niet van op de hoogte zijn. En je houdt kans dat je dezelfde brief daarna alsnog mee mag nemen naar de rechter...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#22 Bericht door PA1AIS »

Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt een deelverzameling aangeduid van
wat in het strafrecht “geautomatiseerd werk” wordt genoemd (artikel 80sexies Wetboek
van Strafrecht): een inrichting die bestemd is om langs elektronische weg gegevens op
te slaan, te verwerken en over te dragen.


Dat ga je dus nooit winnen met het microfoon argument.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#23 Bericht door PE2AAB »

Dat zeg ik hierboven ook. Het antwoord op mijn vraag aangaande de microfoon geeft ook niet aan dat je een mobielset nog steeds mag gebruiken, De onveranderde en onverminderd van kracht zijnde toelichting op Artikel 61a §2 van het RVV doet dat.

Uiteraard geldt, zoals Jinny hierboven ook aangaf, Artikel 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Aan deze 'kapstok' wordt je overtreding opgehangen als je al slingerend over de weg een QSO aan het maken bent. Overigens; wordt je aangehouden en krijg je vragen over je gebruikte apparatuur; blijf Hoffelijk, licht het netjes toe en je hebt geen enkel probleem. Dit is me reeds 2 maal eerder overkomen en beide agenten heb ik precies uitgelegd wat het was, wat het deed en zelfs laten horen hoe het klonk. Wellicht is hij inmiddels zélf wel zendamateur geworden want hij vond het heel interessant :-)

Mail HBJZ burgerbrieven d.d. 19 juni 2019 @ 12:05u
Geachte heer Wesselink,

In uw reactie op ons antwoord van 5 april heeft u een vraag gesteld over de situatie dat een mobilofoon, geplaatst op het dashboard, wordt gebruikt in combinatie met een microfoon in de hand. U betoogt dat de microfoon niet onder het verbod van het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat valt. U voert hiervoor aan dat de microfoon geen mobiel elektronisch apparaat is, maar een passief onderdeel.

Het verbod op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden wordt per 1 juli 2019 opgenomen in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
In de toelichting op deze wijziging van artikel 61a RVV 1990, wordt duidelijkheid verschaft over uw vraag. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.

Er zijn nog twee aspecten van belang. Uiteraard moet iemand die zo’n spreeksleutel gebruikt op het verkeer blijven letten. Er mogen geen gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers ontstaan. Iemand die gevaar of hinder voor anderen veroorzaakt, is strafbaar op grond van de artikelen 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
En verder wordt het gewijzigde artikel 61a RVV 1990 over twee jaar geëvalueerd. Daarbij zal ook specifiek gekeken worden naar het gebruik van een spreeksleutel.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
En voor hen die mijn quote van hierboven liever op de email hebben, PB me het mailadres even dan zal ik het bericht forwarden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#24 Bericht door PE2AAB »

De mailtjes zet ik later vandaag door naar de PB’ers. Zo even met de andere hobby bezig waarbij de Icom IC-A210E de radio is ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#25 Bericht door PE1PQX »

Ik zie in dit draadje opnieuw de taxi voorbij komen.

Voor de volledigheid: taxi's zijn al meer dan 10 jaar al niet meer uitgerust met een mobilofoon!
Er is nu een verplicht systeem ontwikkeld rond een 'boordcomputer taxi' (BCT in het kort) dat in alle taxi voertuigen verplicht is.
Als gevolg hier van moet de chauffeur dus ook in het bezit zijn van een CBT-pas (de chauffeurs kaart). De BCT registreert verplicht de rij- en rust tijden en de rittenstaat. (in geval van een storing dient de chauffeur dit zelf bij te houden op papier) De ritadministratie gaat bij het afsluiten van je denst direct door naar de centrale administratie voor uren verwerking etc.
Ook stuurt de centrale de ritten voor de betreffende chauffeur naar deze BCT. In dit apparaatje zit een sim-kaartje en werkt via het 4G netwerk.

Tijdens het rijden van een rit kan er dus een wijziging binnen komen van een nog uit te voeren rit. Aangezien de BCT vast in het voertuig (vaak op het dashboard) zit is hier dus sprake van een hands-free situatie.

Maar goed.. was even off topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#26 Bericht door pc1mb »

Kijk es aan. Vervelend dat die toelichtingen waar cruciale details in staan zo moeilijk te vinden zijn. Maar op het magische woord "spreeksleutel" zoekend, heb ik eindelijk een nóg recentere "Wij, Willem Alexander..." te pakken:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 61aRVV.pdf

Dát is dus het originele document om naast de brief van PE2AAB bij de hand te houden.
Smartwatches vallen ook onder het begrip mobiel elektronisch apparaat. Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip ‘vasthouden’. Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand incidenteel een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.
Sorry voor de wat pittige stelling dat het wél verboden was dus: ik zat ernaast! Er was schijnbaar een nóg recentere "Wij, Willem Alexander..." waar heel precies de uitzondering in omschreven staat.

Is ook in de ambulance wereld dezelfde verwarring over geweest:

https://www.ambulanceblog.nl/wijziging- ... pdiensten/

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#27 Bericht door pc1mb »

Ik vind "bakkie" trouwens een bijzondere woordkeuze in een document ter ondertekening door de koning, maar dat geheel terzijde :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#28 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:Ik vind "bakkie" trouwens een bijzondere woordkeuze in een document ter ondertekening door de koning, maar dat geheel terzijde :lol:
Heb je gelijk in, maar aan de andere kant weer vrijwel iedereen wat een 'bakkie' is, ook een rechter of een BOA/politieagent
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Handsfree in de auto..?

#29 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:Ik vind "bakkie" trouwens een bijzondere woordkeuze in een document ter ondertekening door de koning, maar dat geheel terzijde :lol:
Zal onze Zijne Majesteit zelf ook een bakkie hebben? Of misschien zelfs een amateurlicentie? Ik zie best wel wat antennes's staan op diverse koninklijke paleizen hier in de Hofstad.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#30 Bericht door pc1mb »

Niet voor het eerst dat hij ergens onder pseudoniem aan deel zou nemen. Hij heeft er inmiddels de leeftijd voor ook :lol:

Niemand die ooit wat zal vermoeden bij een OM Willem uit Den Haag...

Plaats reactie