Handsfree in de auto..?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Handsfree in de auto..?

#1 Bericht door PD8RK »

Heb even gezocht op internet maar kan nou niet zo snel vinden wat wordt gezien als handsfree..?
De microfoon van een mobiele set (of van porto) in je hand... mag niet?
Maar met de klip op je jas geklikt, en dan bedienen met je hand, mag wel?

Wie weet wat de richtlijnen zijn..?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#2 Bericht door PE2AAB »

Hier loopt al een topic over; kort samen gevat: je mag nog steeds een microfoon in de hand houden. Portofoon wordt gezien als electronisch apparaat.

Zie: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 87#p235187
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Handsfree in de auto..?

#3 Bericht door PD8RK »

Echt...? Ok,zoeken is ook een kunst, kon er niks over vinden met de zoekbalk. Dank!! :D
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#4 Bericht door PE2AAB »

:-)
Geen probleem hoor. Ik handel ook met ‘voorkennis’ want ik wist nog van het andere topic ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#5 Bericht door PA2EFR »

De vraag is of de Boa Constrictor er in meegaat.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#6 Bericht door PA3DAT »

@Rick: was er niet een brief van VWS of zo waarin werd bevestigd dat een microfoon een
elektro-mechanisch apparaat is, en geen elektronisch apparaat?

Dat kan ik niet terugvinden. Dat had ik willen printen, voor in de auto.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#7 Bericht door PE2AAB »

Hi Aloys, ik heb daar een mail van. Snor ik even op en zal de tekst posten. Echter wordt daarin niet aangegeven dat ze meegaan in mijn opmerking dat de microfoon Elektromechanisch is maar dat, ondanks de aangepaste wet, de toelichting (die we allemaal in ons dashboardkastje hebben liggen) niet is gewijzigd en onverminderd van kracht blijft. De portofoon zou dus nog discutabel zijn echter is daar een zaak van maken de kat op het spek binden ben ik bang.

Ik gebruik nog altijd een microfoon en een setje in de auto gebouwd. (Al vanaf ik mijn rijbewijs haalde op mijn 18e ;-)) Nog geen problemen ondervonden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#8 Bericht door on4ged »

Vertaald is Handsfree Handen vrij. Stel dat je aan je GSM een telefoonhoorn hangt (zoals voeger de mobilofoons) en daarmee belt, heb je dan je hand(en) vrij? Volgens mij een dikke NEEN. Zo is het dus ook bij gebruik van de microfoon van een transciever of een portofoon in de hand NIET HANDSFREE.
Je zou dat kunnen aanvechten bij de rechtbank, maar ik betwijfel het zeer sterk of je daar ook maar een minimale kans op je gelijk zou maken. Misschien is er wel een uitzondering voor hulpdiensten en dergelijke, maar als radioamateurs vallen wij daar zeker niet onder.
Ik weet natuurlijk niet 100% exact wat de wetgeving terzake zegt, en al zeker niet in Nederland. Maar wat ik wel weet is dat het in Duitsland zeker niet toegelaten is. Dit laatste heb ik vorig jaar vastgesteld bij een controle op de B3. Omdat ik een magneetantenne op het dak had staan werd ik even gecontroleerd. Geen probleem echter, de portofoon lag in in mijn boekentas, achter in de koffer. Dus daarmee was het overduidelijk dat ik zeker niet aan het zenden was. Evenmin aan het bellen met de GSM vermits die ook in de koffer bij de portofoon lag. Zelf het bedienen van een microfoon op een zwanenhals o.i.d. en de PTT switch bijv. op de middenconsole, zou mogelijk ook niet toegelaten zijn.

En nog dit: met zekerheid weet ik het niet maar een tijdje geleden hoorde of las ik ergens dat ook het rijden met een magneetantenne op het dak niet meer toegelaten zou zijn. Ik heb daar nergens een bevestiging kunnen van vinden, ook niet bij het DARC in Kassel-Baunatal. De controlerende politie heeft daar niets van gezegd. Ik heb er nog even aan gedacht om het hen te vragen, maar uiteindelijk wijselijk toch maar gezwegen. En vermits ik met alles in orde was werd ik na de controle vriendelijk weer op weg geholpen om mijn reis verder te zetten.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Handsfree in de auto..?

#9 Bericht door pe1rea »

Van horen zeggen is nu eenmaal een foute aanname in het algemeen.
Verschillen België en Nederland blijven ook.

Nog nooit gehoord van een verbod magneetantennes, zou ook niet weten waarom overigens en de amateurdienst is in NL gewoon toegestaan gebruik te maken van een microfoon, omdat mobilifoonverkeer in de regel simplex (al dan niet via een repeater) is en telefoonverkeer duplex waardoor je veel meer afgeleid bent.
Bovendien is een microfoon geen telefoon.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#10 Bericht door PA2EFR »

Je kunt alle regels en wetten natuurlijk voor de rechter uitpluizen op mazen in de wet om je gelijk te halen, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de veiligheid van je medeweggebruikers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Handsfree in de auto..?

#11 Bericht door pe1rea »

Uiteraard en de politie heeft altijd nog artikel 5 (meen ik dat het is) om onveilige situaties aan op te hangen.
Ik maak al vanaf mijn 18de gebruik van microfoons in auto's, simplex, telefoons zijn uit den boze.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Handsfree in de auto..?

#12 Bericht door ON5GM »

Zo is het dus ook bij gebruik van de microfoon van een transceiver of een portofoon in de hand NIET HANDSFREE.Maar als radioamateurs vallen wij daar zeker niet onder.
[/quote]

In welk Belgisch wetsartikel staat dat in verband met het vasthouden van een microfoon, en dat radioamateurs daar niet onder vallen ?
Altijd allemaal van horen zeggen. Iemand ooit een proces verbaal in België gehad voor het vasthouden van een microfoon ??
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Handsfree in de auto..?

#13 Bericht door pc1mb »

Gewoon even bij de bron kijken. Niet bij citaten van jaren geleden op websites van mede amateurs, want die gelden niet meer. Dit is wat nu geldt:

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2020-01-01
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Zie jij een uitzondering, zie ik hem ook. Alle uitzonderingen zijn verdwenen, zelfs die voor mobilofoons, taxi's, ga zo maar door.
Zelfs "of informatieverwerking" is erbij gekomen, dus ook een tomtommetje of iPad zonder connectiviteit mag niet, mediaspelers worden zelfs specifiek genoemd.

Jammer maar helaas, het mag gewoon echt niet meer. Kunnen we lang of kort over mopperen of mazen in de wet gaan zoeken (Wat waarschijnlijk de reden is dat de wet nu geen uitzonderingen meer kent), maar het is zo.

Je zou het voor kunnen laten komen en in de rechtbank nog kunnen proberen aan te voeren dat de microfoon geen zelfstandig electronisch apparaat is omdat ie op zichzelf niet gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking. Het vast ingebouwde apparaat doet immers het werk.
Ik wens je veel succes als je degene wil zijn die het proefproces hierover voert, maar de intentie en de letter van de wet zijn duidelijk, en oom agent zal daar vast niet zomaar van afwijken.

De pakkans blijft natuurlijk laag als altijd, dat wel. Je ziet nog dagelijks mensen rijden met een telefoon aan hun oor. Ook in auto's waarvan je denkt... zit DAAR nou geen carkit in?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#14 Bericht door PA3DAT »

Dit hebben we allemaal al tot in den treure besproken.
Wacht even op de brief van Rick PE2AAB, die heeft erover gecommuniceerd met het verantwoordelijke ministerie.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Handsfree in de auto..?

#15 Bericht door PE2AAB »

De uitzondering zit hem dus in de toelichting van Artikel 61a-§2 van het RVV

Zie ook: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 25#p216825
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie