Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#1 Bericht door PH1X »

Gisteren werd ik er door een mede-amateur op niet mis te verstane wijze op gewezen dat ik een piraat ben, nu weet ik zelf gelukkig beter maar vreemd was het wel. :mrgreen:

Vanaf mei/juni 2018 ben ik als N amateur actief geweest onder de call PD0XL, vorig jaar september ben ik geslaagd voor m'n F maar ik ben daarna nog een geruime tijd actief geweest onder m'n oude call (en voorwaarden) omdat ik niet wist welke call ik zou nemen. Eind februari begin maart heb ik de knoop doorgehakt en de wijziging digitaal doorgegeven bij het AT, op 7 maart heb ik hiervan een schriftelijke bevestiging ontvangen.

Wat blijkt, als je in het callbook op de site van het AT mijn huidige call controleert lijkt deze beschikbaar te zijn. Mijn oude call staat daar nog als zijnde actief. Ik heb het vervolgens gecontroleerd met een andere call waarvan ik weet dat hij zeer recent in gebruik is genomen en deze staat al wel als actief geregistreerd. Er gaat dus iets niet goed met het bijwerken van het callbook.

Komt dit vaker voor of is dit een incident? Ik neem deze week sowieso contact op met het AT om het een en ander duidelijk te krijgen.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#2 Bericht door deg1er »

ja gebeurd meer bij mij bijna een jaar geduurd mail sturen naar at
ik had al een paar keer gebeld maar dat hielp niet
mail sturen en geduld hebben :(

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#3 Bericht door PE2AAB »

‘Vroeger’ werd dat ding dagelijks bijgewerkt. Sinds AVG perikelen bekommert men zich er blijkbaar niet meer om.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Owee als wij te laat betalen.................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#5 Bericht door pe1rxq »

Het probleem zit hier toch voornamelijk bij de mede amateur.
Het is niet de verantwoordelijkheid van hem om piraten te vangen (want dat kan hij helemaal niet, ook niet als de site van het AT tot de minuut up to date was), en al helemaal niet om ze te veroordelen.

Ik snap die fetish niet die sommigen blijkbaar hebben om zelf voor agentje te moeten spelen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#6 Bericht door Rene - pg3r »

Na 75 jaar zijn er nog steeds foute Nederlanders. Hopen misschien op EUR 7.50 kopgeld?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#7 Bericht door elsinga »

Volgens mij mogen wij geen verbindingen maken met illegale stations, dus nakijken of een call is uitgegeven is niets mis mee. De reactie wel, want zodra je constateert dat een call niet uitgegeven is (lijkt... daar zit het venijn in), dan moet je de communicatie gelijk stoppen. Door te melden dat de call niet in gebruik ik zondig je zelf tegen de regels die je kennelijk zo graag wil naleven. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#8 Bericht door PD2R »

pe1rxq schreef:Het probleem zit hier toch voornamelijk bij de mede amateur.
Het is niet de verantwoordelijkheid van hem om piraten te vangen (want dat kan hij helemaal niet, ook niet als de site van het AT tot de minuut up to date was), en al helemaal niet om ze te veroordelen.

Ik snap die fetish niet die sommigen blijkbaar hebben om zelf voor agentje te moeten spelen.
Ik ben het grotendeels met Jeroen eens. Het probleem zit hem inderdaad bij de mede amateur maar niet omdat het niet zijn verantwoordelijkheid zou zijn om piraten te vangen. Volgens mij hebben wij namelijk allemaal een verantwoordelijkheid om piraten te weren. Het uiteindelijke veroordelen/uit de lucht halen is inderdaad aan andere instanties.

Het probleem zit hem mijn inziens in de manier waarop sommige mede amateurs denken dat ze anderen terecht moeten wijzen, het zogenaamde “agentje spelen”. In plaats van de vermeende piraat verbaal te lijf te gaan, kunnen ze namelijk ook gewoon vragen hoe het komt dat de betreffende call niet in het callboek staat. En mocht het antwoord dan niet bevredigend zijn dan kunnen ze daar gewoon melding van maken bij het AT.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#9 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef:dus nakijken of een call is uitgegeven is niets mis mee.
Is een werkende internet aansluiting in de shack verplicht?
elsinga schreef:zodra je constateert dat een call niet uitgegeven is (lijkt... daar zit het venijn in), dan moet je de communicatie gelijk stoppen.
Een beetje lastig op HF.........

Zoals gebruikelijk loopt de regelgeving een paar jaar achter op de realiteit, hopelijk wordt er over nagedacht :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#10 Bericht door pe5t »

Lees eerst maar eens de betreffende regelgeving.
m.n. punt g van artikel 10 van de regeling ''Gebruik.... enz''

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Callbook agentschap telefoom niet (altijd) bijgewerkt?

#11 Bericht door pe1rxq »

Je hoeft helemaal niet een callsign eerst op te zoeken. Voor veel callsigns in het buitenland zal het je niet eens lukken.
En wat dan nog? Als je nu een verbinding maakt met iemand die de roepletters PE1RXQ gebruikt, dan kun je die keurig terug vinden bij het AT. En toch is het een piraat, want ik ben het niet... Je hebt namelijk niet gecontroleerd of diegene aan de andere kant ook daadwerkelijk de vergunningshouder is...

Houd het andere station zich keurig aan de regels wat betreft verbindingen dan zit je goed. Of vragen we na het checken bij AT in de eerste doorgang ook meteen om een verklaring omtrent gedrag van het tegenstation?

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#12 Bericht door pe5t »

Er staat: "andere gebruikers".
Verder niets. Dat kan dus alles zijn, ook vissers, militairen etc. Zolang die gebruikers ook gebruik mogen maken van de zgn amateurbanden (waaronder dus ook ''gedeelde banden").

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#13 Bericht door Thijzer »

Als ik een verbinding met iemand maak en die persoon identificeert zich met een callsign, mag ik er vanuit gaan dat het legitiem is, ik hoef dat niet op te zoeken. Kan het AT ook niet verlangen want dat vereist een internetverbinding en een smaldeel van onze samenleving gebruikt dat niet.

In de voorschriften staat dit ook niet vermeld, er staat dat ik alleen met andere amateurs verbindingen mag maken, nergens een plicht tot verificatie. En dan nog, als die persoon een callsign van een ander gebruikt dat kan ik dat onmogelijk weten.

Dus dit is een geval van good-old politieagent spelen. Maar hij heeft wel een klein beetje gelijk...

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#14 Bericht door pe5t »

Thijzer schreef:

"er staat dat ik alleen met andere amateurs verbindingen mag maken"

Maar dat staat er dus niet.

Er staat andere "gebruikers van de frequentieruimte met de bestemming amateur of amateursatelliet" en dat hoeven zelfs niet noodzakelijkerwijs zendamateurs te zijn.

-Verwijderd account

Re: Callbook agentschap telefoon niet (altijd) bijgewerkt?

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef:Als ik een verbinding met iemand maak en die persoon identificeert zich met een callsign, mag ik er vanuit gaan dat het legitiem is, er staat dat ik alleen met andere amateurs verbindingen mag maken, nergens een plicht tot verificatie. En dan nog, als die persoon een callsign van een ander gebruikt dat kan ik dat onmogelijk weten.
En daar wringt de schoen, want dan maak je feitelijk een verbinding met een piraat. Ik vraag me ook geregeld af of de callsign die ik hoor, daadwerkelijk wordt gebruikt door de houder daarvan. Heb soms mijn twijfels daarover.

Plaats reactie