VP8 Falklands hebben 70MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

VP8 Falklands hebben 70MHz

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VP8 Falklands hebben 70MHz

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi.

Grappig, ik las gisteren een document over Radio stations op de Falklands en daar kwam ook voorbij dat een hele hoop bewoners daar een 2mr. set hebben en daar mee onderling communiceren......zonder machtiging.

Nou is dat daar niet zo'n prbleem denk ik maar grappig om te lezen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: VP8 Falklands hebben 70MHz

#3 Bericht door PA2S »

Om even off topic te blijven:
Juul - PE0GJG schreef:...en daar kwam ook voorbij dat een hele hoop bewoners daar een 2mr. set hebben en daar mee onderling communiceren......zonder machtiging.
Tja, als je de markt overspoelt met apparatuur, dan vindt het zijn weg uiteindelijk toch wel.

Een tijdje geleden had ik eens de ontvanger afgestemd op UHF satellieten naar aanleiding van een artikel over piraten die via satelliet communiceren. Het was duidelijk dat het als een soort CB wordt gebruikt. Het zijn militaire satellieten (UHF Satcom) die bedoeld zijn om met een transceiver op de rug en een kleine antenne in het veld gebruikte kunnen worden.
Geen idee welke apparatuur ze gebruiken, maar de kans is aanwezig dat Chinese spullen zonder veel gedoe geschikt te maken zijn.
Wel lachen: een Lime SDR mini aangesloten op de 6 meter antenne en dat was al genoeg om signalen te ontvangen...

We kennen natuurlijk ook de voorbeelden van piraten net boven 1600 kHz. In Frankrijk hoor ik stations uit Nederland, maar ook o.a. uit Spanje. Ook op HF zit het vol met piraten, vissers, van alles. Tijdens de jaren '90 op Cyprus, hoorden we "stations" uit Libanon op 2 meter. De lokale amateurs op Cyprus vertelden ons dat piraterij op 2 m daar al heel lang gaande was.

Tegen die achtergrond is het lastig te begrijpen dat er tijdens de WRC zo moeilijk wordt gedaan over frequenties omdat die toch o zo nodig zijn. Maar de praktijk leert dat er niet of amper wordt gehandhaafd en dat het dus toch niet zo nodig is als ze roepen.

Dan nog even on topic: die kW is toch wel mooi, want dat kunnen ze toch van het eiland af via EME... nu de tegenstations nog...

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: VP8 Falklands hebben 70MHz

#4 Bericht door PE5HV »

Ik heb gelezen dat er inderdaad wel EME verbindingen op 70 MHz zijn gemaakt (GD0TEP / ZS6WAB), zie qrz.com onder GD0TEP.

qua vermogen is dan een expeditie naar Somalië een goede optie.
Bijlagen
GD0TEP.JPG
73
Harry
PE5HV / NL6594

Plaats reactie