Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

#1 Bericht door pa1bvm »

Al een paar weken last van een nare storing ..tussen 150 en 170 graden een zeer luid shu.shu.shi.shu pulsen van +/- 2 hz
en dat over de hele twee meter band .. zeer goed waarneembaar in ssb dik s6 .. zelfs hoorbaar op 432 Mhz
ik gebruik voor 144 mhz een 17 ele yagi met preamp ..voor 432 mhz 2 x 26 ele ook met preamp
Dag en nacht hoor ik die storing ... maar ook soms spontaan niet .. dus onregelmatig ..

dus waar komt dat vandaan .. mijn buurman woont op +/- 250 meter ..inderdaad in zuidelijke richting ...
Dus ik vraag op dit forum is er iemand die een hb9cv antenne heeft .. Hans PD1AHM heeft nog wel een log periodic .. ook goed ...
En dan nog een ontvanger .. IC-202 erbij .. doet ie het niet meer .. dat zal je nou net zien ..
gelukkig iets simpels .. het 12 volt snoertje is kapot ..

dus op pad .. en ja hoor komt inderdaad bij de buurman vandaan ..maar het gaat regenen .. en dat is niet leuk vossen jagen ..
vandaag was ik vroeg thuis dus berichtje naar de buurman .. ik kom je wat laten horen ..
Komt uit een van zijn schuren .. hij heeft een hout bedrijf aan huis ..
Het blijkt een draadloze lader voor een Samsung I9 telefoon te zijn ... snoeihard op de oude ic-202
Maar wel eentje van ALI Bah BAh was wel 10 euro vertelde de buurman....

mijn vraag heeft iemand een draadloze lader met een I9 samsung telefoon in gebruik die niet stoort op 144 Mhz ???
geef mij graag het type door .. dan koop ik zo een ding voor buurman ..

ehh zei de buurman ... heb je er last van .. ?? nou last .. last .. ik hoor geen klap die kant op ... o wat zit daar dan .. nou zwitserland en italie .. dus ik mag niet meer laden met dit ding zegt de buurman .. nou ..liever niet .. misschien is er wel iets met dat ding .. vliegt ie straks in de brand ..is toch niet normaal die storing ..
ja .. ik zet hem uit .. zin an koffie ..???

snertrommel is het .. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

#2 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Mooi verhaal :lol:
Maar wel bizar dat jij dat signaal daar binnen krijg.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

#3 Bericht door pa1bvm »

staan geen huizen tussen .. is een stuk grasland .. met af en toe wat koeien ..

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

#4 Bericht door andre »

idd mooi verhaal Rick. Deed mij denken aan een storing ook op 2 meter. Ik denk een jaar of 15 terug. Met icom ic10 op stap en de buurt afzoeken. Op de 9 elements Tonna kon ik erg goed de richting bepalen dus ik wist al welke kant ik op moest. Toch was het nog erg lastig te bepalen waar ik moest zijn. Zoals je weet zit ik hier tussen hoog en laagbouw appartementen waardoor zelfs op 2 meter al aardig wat reflecties kan optreden. Om een lang verhaal wat in te korten, ik wist al ongeveer waar ik moest zoeken maar heb toch het AT om hulp verzocht, en gekregen. Het bleek een defecte voeding in een niet gebruikte maar wel onder spanning staande videorecorder te zijn. Onderlinge afstand(stoorbron tot antenne) ook een kleine 250 meter.....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Storing op 144 Mhz en 432 Mhz .

#5 Bericht door pd1ahm »

Nou Rick goed dat je de stoorzender gevonden hebt. Je kunt met de buurman nog overleggen wat het beste is en samen kom je er wel uit.

Helaas is voor mij het 2 meter avontuur over en uit, puur en alleen door storingen..
Ik heb vanuit diverse richtingen stoorbronnen en die zijn er alleen overdag zolang de zon schijnt. Dus je voelt hem al aankomen, zonnepanelen met alle elektronica die er verder aanhangt. Ik ben al bij verschillende buren geweest en allemaal hebben ze een top merk en is de installateur de beste van allemaal, het kostte ze allemaal ook erg veel geld en dus kan het niet storen. Tja dan ben je als enige actieve zendamateur in het dorp snel klaar.

Dan maar een bericht naar het A.T. Die doen voor de zendamateur helaas ook niet meer dan wat nodig is. Ik heb netjes in een email geschreven wat er voor storing is en uit welke richting het komt. Het resultaat is een email met de reactie dat de zendamateur geacht is om deze storingen op te kunnen lossen en met de mensen in gesprek te gaan. Mocht men er niet uit komen moest ik me nog maar eens melden. Ik heb er voor de email naar het A.T. alles aan gedaan maar ze zijn daar helaas vrij passief in het oplossen van deze storingen. Terwijl ik wel eens een (trouwens heel aardige) inspecteur aan de deur heb gehad omdat ik stoorde op de Chinese actieve luidsprekers van de achterbuurman, die heb ik netjes ontstoord en alles was in orde. Maar wonderbaarlijk komen ze niet meer voor een storing bij de zendamateur.

Los van het A.T. verhaal, het gekke is dat de storingen niet op 28 MHz zijn, maar wel goed vertegenwoordigd op 144 MHz. Ik had het eerlijk gezegd andersom verwacht. Dus ik ben stilletjes aan qrt op 2 en qrv op 10. Maar eigenlijk wel met tegenzin want de dx op 2 was al die jaren erg leuk en heb er mooie verbindingen mee gemaakt.

Ik hoop dat je een goede vervangende lader vind en mocht dat niet lukken is ontstoren wellicht ook een mogelijkheid, succes!

Plaats reactie