Vreselijke Noord Koreanen testen weer DRM in de 80mtr band

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Vreselijke Noord Koreanen testen weer DRM in de 80mtr band

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vreselijke Noord Koreanen testen weer DRM in de 80mtr ba

#2 Bericht door PA0ETE »

En alledrie de luisteraars die én DRM kunnen ontvangen én Koreaans kunnen verstaan zijn direct een groot fan van de uitzendingen :-)

Het dichtstbijzijnde land met een flinke hoeveelheid DRM-ontvangers is te ver om daarvandaan op 80m te bereiken, dat is India. Van daaruit gaat DRM nog groot worden.

Overigens wordt het ook hier en in de VS gebruikt, o.a. om low-latency beursgegevens uit te zenden. Ik heb begin dit jaar een week of zes tevens uitgezonden vanuit Indiana met een van mijn radioprogramma's. Op dezelfde zender waren er vier streams. Eentje was ik, eentje was niet verhuurd en de andere twee waren data voor die doelgroep.

Het volgende is enigszins off topic en het is niet heel serieus bedoeld, maar het zal je interesseren, gezien je tagline. Je weet, ik ben een QRP-fanaat. En bovendien, QRO is for the lazy people, dat zul je ook wel weten. Well, sometimes I am very lazy. De uitzending vanuit de VS gebeurde met 22 kW in een richtantenne met 21 dB, ongeveer richting Nederland, Dezelfde uitzending was daarnaast ook in AM te horen vanuit DL met 10 kW en een 2 dB rondstraler.

Ik doe ook nog steeds een kort nieuwsprogramma, iedere week gewoonlijk. Dat wordt meerdere keren vanuit Duitsland richting VS en Canada uitgezonden op verschillende frequenties met ofwel 100 of 150 kW in een antenne met meer dan 25 dB gain. (Met de vroegere antennes van Radio Berlin Internationaal, de "Wereldomroep" van de DDR, Dat station was na Radio Moskou tijdens de koude oorlog nummer twee qua sterkte van het signaal.)

Kun jij als QRO-amateur daar nog overheen Rob? :wink: :D

Plaats reactie