Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#16 Bericht door Thom PA9T »

:D Ik ben nu 34, ben begonnen met deze hobby toen ik 17 was.

Klopt wel wat je zegt over de relatie tussen Nederlanders en klagen, of specifiek zendamateurs en klagen. Vooral op zendamateur gerelateerde Facebook groepen als Radiozendamateur, maar ook op Hamnieuws.nl maar ook op dit forum valt me (in negatieve) zin op hoeveel er wordt geklaagd over van alles, vooral over de mogelijke teloorgang van onze hobby, of over N en F geneuzel. De klank van reacties is vaak niet erg positief.

Stop! Het valt me ineens op dat ik nu hetzelfde doe :lol:

Maar echt: je oogst wat je zaait. Als je positief bent, dan krijg je positiviteit terug! Daar geloof ik echt in!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#17 Bericht door PA3DAT »

on4avt schreef:De prijs van de transceivers is vertiendubbelt, zelfbouw ervan ??nul, wie ga je nog aantrekken?
De prijs van transceivers is niet "vertiendubbelt", eerder gehalveerd. Scheelt een factor 20! (Dat is 13dB :mrgreen: )

Zo'n oude Yaesu FT101 (6 HF-banden) kostte eind jaren '70 bijna 3500 guldens, dat is circa € 1600! Voor € 1150
koop je nu een Icom IC-7300 met alle 10 HF-banden plus 6m en 4m.

Mijn xyl haalde haar C-call, PE1JNH, en kocht voor zichzelf een Kenwood TR2500 FM-portofoon voor 145MHz.
Met speaker/mike en mobielstand kostte dat ruim 1300 gulden, zeg € 600! Iets dergelijks kost nu (in China)
minder dan 2 tientjes.

De hobby is niet duurder geworden, juist veel goedkoper. Zelfs een A-machtiging kostte in de jaren '80 méér
dan wat je nu afdraagt aan het AT! :D

Zo, weer een lekker positief verhaal! :mrgreen:

Oh ja, en die zelfbouw. Met de komst van eenvoudiger examens die veel mogelijkheden bieden is de gemiddelde
kennis bij ons radioamateurs waarschijnlijk wel afgenomen. Bovendien zijn de onderdelen (chips en smd) wat
complexer geworden. Daar staat tegenover dat er nog niet eerder zóveel zelfbouw-kits werden aangeboden als
vandaag-de-dag.
Je bouwt al een leuke 5W CW-transceiver met digitale uitlezing etc. etc. voor $ 49... En de benodigde
meetapparatuur om hem af te regelen is ingebouwd!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#18 Bericht door on4avt »

Ik klaag niet. Ik amuseer me. Maar er zijn anderen
En ook Belgen kunnen zagen hoor.

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#19 Bericht door andre »

en ik klaag ook niet, ik ventileer mijn mening. :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie