Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#2 Bericht door andre »

Waar is die drukte uit de jaren '80 gebleven. Ik ben in sinds jaren in 2017 en 2018 weer geweest en toen vond ik het al zo rustig. Deze opname laat in ieder geval mij zien dat het wéér minder druk was al het jaar ervoor. Nog even en de Hambeurs Friedrichshafen wordt in het lokale dorpshuis georganiseerd... :cry:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#3 Bericht door on4avt »

Mooie reportage . Ik zie toch nog veel volk. Waarom altijd zo negatief ?Wees blij dat het er nog is!

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#4 Bericht door andre »

Ach, jij mag het noemen zoals je wil. Ik constateer een feit, dat is al tragisch genoeg voor onze hobby.
In de jaren, zeg even voor het gemak 1990, moest je dringen om uberhaubt vooraan bij een stand te geraken. Sinds die tijd is de ruimte steeds kleiner geworden en de bezoekers aantallen gestaag gedaald...Dat is een feit, niets negatiefs.
Als ik ga zoeken heb ik daar nog wel foto's van denk ik...( je weet wel, kartonnen velletje van 12x 10 cm of zo, met daarin een afbeelding) :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#5 Bericht door andre »

Nou, toch nog een lichtpuntje: er waren over 4 dagen 400 betalende bezoekers meer als vorig jaar :)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#6 Bericht door on4avt »

andre schreef:Ach, jij mag het noemen zoals je wil. Ik constateer een feit, dat is al tragisch genoeg voor onze hobby.
In de jaren, zeg even voor het gemak 1990, moest je dringen om uberhaubt vooraan bij een stand te geraken. Sinds die tijd is de ruimte steeds kleiner geworden en de bezoekers aantallen gestaag gedaald...Dat is een feit, niets negatiefs.
Als ik ga zoeken heb ik daar nog wel foto's van denk ik...( je weet wel, kartonnen velletje van 12x 10 cm of zo, met daarin een afbeelding) :lol:
Ja de tijd dat er vele van de cb overwaaiden naar de amateur is voorbij. Alleen de echte blijven over. Kaf en koren.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik denk overigens dat de reportage gemaakt is op zondag tegen het eind van de morgen. Ik ben er drie dagen geweest,
net als vorig jaar. De vrijdag én de zaterdag was het behoorlijk druk. De handelaren die ik heb gesproken zeiden dat ze
goede zaken hadden gedaan, het viel niet tegen.

Maar als we allemaal heel hard gaan roepen dat het een aflopende zaak is, dan zullen we uiteindelijk wel gelijk krijgen! :D

Ook leuk, de lezing van Joe Taylor, K1JT, de man achter WSJT-x en dus ook FT8. Daarover ging zijn lezing. We krijgen
over pakweg een maand versie 2.1 met een schoner spectrum, vooral bij stations met een zeer sterk signaal. En FT4
natuurlijk, om te contesten. Doorgangen van circa 6 seconden, met een iets breder signaal.

De zaal was afgeladen, je kon er bij wijze van spreken over de koppen lopen!
2019-voorjaar-145.jpg
2019-voorjaar-146.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#8 Bericht door on4avt »

PA3DAT schreef:Ik denk overigens dat de reportage gemaakt is op zondag tegen het eind van de morgen. Ik ben er drie dagen geweest,
net als vorig jaar. De vrijdag én de zaterdag was het behoorlijk druk. De handelaren die ik heb gesproken zeiden dat ze
goede zaken hadden gedaan, het viel niet tegen.

Maar als we allemaal heel hard gaan roepen dat het een aflopende zaak is, dan zullen we uiteindelijk wel gelijk krijgen! :D

Ook leuk, de lezing van Joe Taylor, K1JT, de man achter WSJT-x en dus ook FT8. Daarover ging zijn lezing. We krijgen
over pakweg een maand versie 2.1 met een schoner spectrum, vooral bij stations met een zeer sterk signaal. En FT4
natuurlijk, om te contesten. Doorgangen van circa 6 seconden, met een iets breder signaal.

De zaal was afgeladen, je kon er bij wijze van spreken over de koppen lopen!
2019-voorjaar-145.jpg
2019-voorjaar-146.jpg



Mooi

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#9 Bericht door andre »

PA3DAT schreef:
Maar als we allemaal heel hard gaan roepen dat het een aflopende zaak is, dan zullen we uiteindelijk wel gelijk krijgen! :D


De zaal was afgeladen, je kon er bij wijze van spreken over de koppen lopen!
2019-voorjaar-145.jpg
2019-voorjaar-146.jpg
Als je naar de gemiddelde haarkleur kijkt(als er nog haar te zien is) gaan we vast gelijk krijgen. :wink:
Laten we nu geen koppen in het zand steken, is gewoon een gegeven dat deze hobby gedoemd is ooit te verdwijnen, al zullen de meeste onder ons dit gelukkig nog niet gaan mee maken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#10 Bericht door on4avt »

Dat heb je dan met veel hobby's, Sportvissen,strand hengelenSchietstand voor lucht karabijn, boogschieten, liggende en staande wip, bolltra,jue de boules, en zo voort ,moeten die ook allemaal de teneur gaan die jij opgaat?Waarom daarover eigenlijk klagen, ?je kan aanbrengen dat er minder volk is dan over 20 jaar, en dan,?
De prijs van de transceivers is vertiendubbelt, zelfbouw ervan ??nul, wie ga je nog aantrekken?
Dus gewoon verder doen, de banden gebruiken , en daarbij het is een downpunt in de propagatie.
Wie wil er nog contesten? Wat is het nut van een velddag?
Antenne problemen om een mast te zetten!
het is niet alleen dat er geen interesse meer is. het zijn veelal de omliggende problemen die het meebrengen.
Maar ik geef niet op en ga niet zitten janken. Nu kan je daarop weer reageren en zijn we weer bezig.
Ik stop hier met dit.

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#11 Bericht door andre »

Wat je zegt is helemaal waar. Het fenomeen 'hobby' is geheel aan het aftakelen. Geldt inderdaad niet alleen voor onze hobby.
Zelfs sportclubs hebben er mee te maken. Zie de jeugd maar eens actief op een sportclubje te krijgen. Wel groot denken he, er is nog best jeugd die daar wel zin in heeft, maar brokkelt gestaag af. Verenigingen krijgen de begroting nauwelijks rond door gebrek aan leden/ contributie.

Maar goh, als jullie vinden dat ik dat niet mag zeggen, stop dan lekker je hoofd weer in het zand en ga verder tot de orde van de dag. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#12 Bericht door PD4M »

Volksdansen, bloemkoolroosjes met dipsaus, vissersnet in je kamer met schelpen, Lambruzzofles met veel kaarsvet, compleet scheefgetrokken verhouding tussen jongens en meisjes bij de puber hockeyteams (2 jongensteams en 9 meidenteams! van 14 jarigen, jongens haken grootschalig af).

Electronica-onderdelen-zaakjes. De Harmonie/fanfare, postduivenvereniging. Meneer pastoor komt tegenwoordig uit de Filipijnen en bedient tien dorpen. Vijftig laat romaanse Groninger kerken waarvan er nog vier worden gebruikt waarvoor ze bedoeld waren (bij toerbeurt).

Het Fries, dialecten, tradities...

“Alles verandert, niets vergaat” (Ovidius)

De spelende mens (homo ludens) zal altijd blijven.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#13 Bericht door PA0ETE »

Ik zeg het wel vaker, maar wereldwijd takelt onze hobby niet af maar groeit juist.

Het is alleen geen sport meer die veel jongeren aanspreekt, hoewel ook dat kan veranderen als je kijkt naar wat er in hackerspaces op het gebied van ´amateurachtige´ zaken door jongeren gebeurt.

Alles verandert inderdaad. Zelfs ik. Ik zou niet eens 40 jaar terug willen naar de tijd dat ik als amateur begon, al zou ik misschien wel wat jonger in jaren willen zijn :-)

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#14 Bericht door Thom PA9T »

Jeempie, ik moet bijna aan de anti-depressiva van al dit negatieve geneuzel hier zeg...

Geklaag over grijze koppen, teruglopende gang van zaken... Ik hoor dit gezever al zolang ik deze hobby bedrijf. Ik zal blij zijn als in ieder geval al die klaagneuzen verdwenen zijn, dat scheelt een hoop negativiteit rondom onze hobby :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Video van Ham Radio Friedrichshafen 2019

#15 Bericht door PA0ETE »

Thom PA9T schreef:Jeempie, ik moet bijna aan de anti-depressiva van al dit negatieve geneuzel hier zeg...

Geklaag over grijze koppen, teruglopende gang van zaken... Ik hoor dit gezever al zolang ik deze hobby bedrijf. Ik zal blij zijn als in ieder geval al die klaagneuzen verdwenen zijn, dat scheelt een hoop negativiteit rondom onze hobby :lol:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook als je jong bent zul je toch moeten toegeven dat 'vroeger' alles anders was, en dat dat nooit meer terugkomt :-)

Volgens mij hoort klagen zowel bij het Nederlanderschap als bij het amateurschap, en minder bij de leeftijd.

(en pas op wat je antwoordt hoor want voor je het weet klaag ik je aan voor leeftijdsdiscriminatie! :lol: :lol: :lol: )

Plaats reactie