Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#76 Bericht door johnvdpas »

Omdat medegebruik te gevaarlijk is, weet je al dat wanneer dit goedgekeurd gaat worden je op termijn de band gewoon kwijt bent.

En, wat ook niet in het voordeel spreekt, ik denk dat er ook veel amateurs zijn die het niet zo eens heel erg vinden, omdat deze vooral op HF actief zijn.

Wel zou ik het stom vinden. Er zijn 100.000 en 2 meter setjes in de wereld in omloop. Amateurs houden ze kijken of ze omgebouwd kunnen worden, wellicht zenden ze op banden welke nog wel mogen, maar er gaat ook een groot deel de verkoop in. Kans is groot dat deze sets dan even als 27mc setjes door gebruikers zonder verstand van radiocommunicatie gebruikt worden als ze voor een appel en ei aangeboden worden. Kortom dat gaat dan nog leuk worden... Kortom het zou echt een achterlijk idee zijn. Wanneer het zou gaan om hogere banden waar niet veel commerciële apparatuur voor is, dan zou het helaas goed werken maar dit is bij voorbaat vragen om moeilijkheden.

Grote kans, wat zeg ik, ik weet het wel zeker dat je van die 70 cm gespreken in de 2 meter gaat krijgen. Met gebruikers die zich nergens wat van aantrekken. Succes met je luchtvaarband.... Dit gaat echt maar dan ook echt niet werken. Neem een vrachtwagenchauffeur zie deze mobiel maar eens uit te peilen, en kunnen dan voor een appel en een ei veel van die sets kosten dan bijna niets meer, een bereik hebben van hier tot ginder. Als je denkt dat dit niet gaat gebeuren ben je niet van deze wereld. Waarom zou je een 27 mc setje voor 60 euro aanschaffen met een bereik van een paar km, als je voor 2 tientjes een bereik van 50 km of meer hebt...

Maar ja het is wel oppassen geblazen. En wat ik hier lees over N en F, ja, dit is nu een onderwerp waar mensen zich nu druk om moeten maken, 2 meter voor luchtvaartgebruik. De N en F discussie is nu typisch iets, wat hiermee compleet in het niet valt en zelfs een complete bijzaak is.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#77 Bericht door johnvdpas »

Behalve dat bij een verbod er veel te veel commerciële apparatuur voor de 2 meter beschikbaar komt (elke amateur heeft wel een set, en zelfs vele ook een portofoon ervoor) Zijn er voor het verbod, want eerst zal het een secundaire status krijgen ook veel problemen te verwachten.

De Jota in de huidige vorm, zal ophouden te bestaan. Immers is het tijdens de Jota op 2 meter een drukte van belang, en is het niet te doen, zelfs voor veel amateurs om er primaire luchtvaart toepassingen welke voorrang hebben uit te vissen. Immers zijn de QSO'S in zulke gevallen lang en zijn veel frequenties bezet, kortom dat is onmogelijk te combineren. En dat is ook de reden, niet alleen de Jota, maar meerdere toepassingen welke niet verenigbaar zijn, dat er gekozen kan worden uit feitelijk drie opties. De eerste, ze beginnen er niet aan en alles blijft bij het oude. 2. Ze beginnen er aan, en amateurs worden op een gegeven moment verbannen van 2 meter. 3. Ze beginnen er aan, en ze zien dat het niet werkt en verenigbaar is en de luchtvaartoepassingen verdwijnen weer van 2 meter.

Een vierde optie dat het langs elkaar kan leven gedurende een lange periode van 10-en jaren daar geloof ik zelf in elk geval niet in.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#78 Bericht door PA0ETE »

Zo kan het dus aflopen...

{AUDIOFRAGMENT}

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#79 Bericht door pe1rxq »

En volgens wat andere mafketels verging de wereld in 2012......

Als wij nu doen alsof de wereld vergaat dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat men (terecht) denkt dat ze dat stelletje idiote amateurs niet serieus hoeven te nemen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#80 Bericht door PA0ETE »

Het is fictie, geen voorspelling, het audiofragment. En omdat ik niemand op een idee wil brengen staat hij als audiofragment online (zo had ik hem ook beschikbaar, het fragment komt uit de Daily Minutes van gisteren). Audiofragmenten zijn momenteel volgens mij nog niet via Google doorzoekbaar. :-)

Het is wat er zou kunnen gebeuren, zelfs als we wel goed oppassen. Het kan net zo goed anders gaan. In de eerste helft van 1979 (ik geloof zelfs langer) was er grote vrees over de uitkomst van de WARC in 1979. We zouden wel eens spectrum op de kortegolf kunnen verliezen. In plaats daarvan kwamen er drie banden, de latere WARC-banden bij.

Toch is de situatie van nu ronduit zorgelijk, en niet in de laatste plaats door het slechte gebruik van onze banden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#81 Bericht door PA0ETE »

Ik houd trouwens heel erg niet van science fiction. Je zit er zo gemakkelijk naast, en die kans neem alleen maar spectaculair toe naarmate je meer dan één jaar vooruit probeert te bedenken. (Enkele mazzelaars zoals bijvoorbeeld Jules Verne uitgezonderd :D )

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#82 Bericht door johnvdpas »

Alles wat men commercieel kan maken zal verpatst worden, zeker als banden weinig gebruikt worden. Daar voor terug komen ofwel geen banden of wel banden welke niet commercieel interessant zijn, wat niet wil zeggen dat ze niet voor het zendamateurs dat niet zijn.

Zoals ik al zei is er voor 2 meter erg veel appratuur en bij geen goed beleid gaat dat massaal gedumpt worden, waardoor de band commercieel waardeloos gaat worden. Dat geldt echter niet voor frequenties boven de 70 cm, deze zouden in theorie zo afgepakt kunnen worden zonder dat dit echt gevolgen zou hebben voor de commerciële exploitatie. AT zou wat dat betreft wel een beetje mogen nadenken. Het is nu al zo, dat er relatief veel intruders zijn op 2 meter, zeker vergeleken met de andere banden. Maar, wat nu als deze apparatuur door amateurs massaal gedumpt wordt, en dit soort mensen deze apparatuur kopen omdat het toch niets kost? Op 2 meter zijn sommige nu ook bewust aandacht aan het zoeken, dat zal met luchtvaarttoepassingen niet anders zijn. Kortom, doe het niet. Alleen omdat de apparatuur massaal op jaarmarkten, braderieën voor 3 keer niets verkocht gaat worden, weet je al wat er gaat gebeuren. De band zal commercieel verwaarloosbaar worden.

Als er mensen met verstand zitten, zouden ze toch moeten realiseren dat dit geen slim idee gaat zijn, het kan zelfs geld kosten, in plaats van dat het wat op gaat leveren. Dat audiofragment is leuk in elkaar gezet, maar wel onzin natuurlijk, maar op zich hou ik daar wel van. Een onzin fragment, is namelijk minder onzin dat het lijkt, omdat het mensen aan het denken zet, en leert relativeren. (Namelijk dat we echt niet over 10 jaar met een maximaal vermogen zitten van enkele milliwatts ed) Al heb je altijd mensen die op zo,n fragment in de negatieve zin los gaan. Maar ja die zijn zo ingesteld denk ik dan.
Laatst gewijzigd door johnvdpas op 25 jul 2019, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#83 Bericht door PA0ETE »

Dit zijn bijvoorbeeld de banden die naast 2m ook nog direct bedreigd worden:

Afbeelding

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#84 Bericht door pa1bvm »

nog even over activiteit op de tweemeterband..

op dit moment staat de media weer bol van de oude apollo vluchten ..
en het verste wat je ooit kan bereiken op tweemeter is de maan ... en weer terug ...

en ja .. we hebben toch in Dwingeloo een fikse radio telescoop staan ... die wordt wel af en toe voor 432 gebruikt ...
maar voor een propagatie onderzoek .. zou toch ook eventueel 144 mhz ook wel kunnen ...of niet ???
heel veel ( ook buitenlandse ) amateurs zouden met vrij beperkte middelen makkelijk een verbinding kunnen maken met nederland op 144 Mhz .. een beetje een laatste kans ( hmmm) want de band gaat dicht .. jammer zeg .

misschien zijn er op ons heen in europa en andere continenten ook wel initiatieven te ontplooien met tijdelijk gebruik van de tweemeterband
in samenwerking met radiotelescopen .. ik heb nog steeds antartica niet ... en egypte .. en tunesie en ... en .. ach nog teveel om op te noemen ..

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#85 Bericht door nanko »

Ik dacht dat Dwingelo niet mocht zenden als de schotel minder dan 10 graden geeleveerd is.
Propagatieonderzoek wordt dan wat lastig..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#86 Bericht door PA0ETE »

De schotel wordt wel op 2m gebruikt hoor. Op deze URL een artikel hoe met de telescoop een Australische satelliet eerst zonder succes op 70 cm werd aangestraald, en later met succes op 2 meter:

https://www.camras.nl/blog/2017/twee-satellieten-gered/

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#87 Bericht door on4avt »

Als we dit nu eens allemaal op de 2 m band zouden bespreken in plaats van op het forum? Dan zou de activiteit vanzelf stijgen!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#88 Bericht door PA0ETE »

Dat is goed, maar zou dat lukken dan van België naar hier?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#89 Bericht door on4avt »

ja, via rptrs die via internet zijn verbonden,hi, :lol:

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#90 Bericht door pd1ahm »

Of in ssb, beetje tropo en het lukt. Er zijn verschillende zendamateurs op dit forum die ik al getroffen heb op 144 ssb.
Ik woon in Limburg, maar een qso naar Groningen of Friesland is best te doen, ook met 25 Watt. :D

Plaats reactie