Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#31 Bericht door Thom PA9T »

PD0JDG schreef:Inderdaad.

Als ik in Parijs de app Repeaterbook op mijn iPhone gebruik met JN18EU als locator square dan zijn er 288 2 meter FM repeaters binnen een straal van 500 km. En er zijn meer dan 500 70 cm FM repeaters.

Duidelijk dus...
Dit is geen goede vergelijking, helemaal niet als je het als argument gebruikt om de 2 meter band op te doeken.

De 2 meter band is 2 MHz breed (144-146 MHz), de 70cm band is 10 MHz breed (430-440 MHz). Dus op 70cm is 5x zoveel ruimte beschikbaar. Dat er dus op 70cm meer repeaters zijn, laat zich dus wel verklaren... Sterker nog: de repeaterdichtheid op 2 meter is 144 repeaters/MHz en op 70 cm is dat 50 repeaters/MHz.

Je zou dus ook kunnen concluderen dat de 2 meter band een 3x zo hoge repeaterdichtheid heeft dan 70 cm, en dus 70 cm beter kan opdoeken :lol:

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#32 Bericht door johnvdpas »

Als Frankrijk dit doet, dan gaan andere landen op termijn ook volgen, en ik vrees nog snel ook. Ook heb je kans, dat AT gezien hun huidige beleid dan de 2 meterband "afpakt" voor N amateurs. Doorgaans willen ze namelijk geen N amateurs op secundaire banden toestaan. Blijkbaar vinden ze dat deze over minder kennis beschikken een primaire gebruiker te herkennen.

Maar dan kan het snel gaan.... Dat ze hier tegen optreden is dan ook zeer logisch.

Het zou namelijk zeer vreemd zijn, en ook onhoudbaar op termijn dat Frankrijk als enigste land daar een secundaire status op de 2 meterband zou hebben. Dus dat de andere landen dan snel volgens ligt voor de hand, wat je jezelf ook wijsmaakt.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#33 Bericht door pa3kc »

johnvdpas schreef:Ook heb je kans, dat AT gezien hun huidige beleid dan de 2 meterband "afpakt" voor N amateurs. Doorgaans willen ze namelijk geen N amateurs op secundaire banden toestaan. Blijkbaar vinden ze dat deze over minder kennis beschikken een primaire gebruiker te herkennen.
Je vergeet even dat een deel van de 70cm band voor alle amateurs secundaire is en dat gaat ook goed met de N amateurs.

Als men 2m afpakt dan gaat dat vast voor alle gebruikers gelden en niet alleen voor de N mannen en vrouwen denk ik.

Ik denk niet dat het te doen is om de 2m band of een deel van de 2m band als secundaire te maken maar dat terzijde.

Trouwens het waren de F amateurs die er voor gezorgd hadden dat wij nu de 60m band in 15khz breedte nu hebben omdat men helaas niet zo goed de primaire gebruiker herkende of negeerde. Men hield bijna dagelijks in breed AM rondes op 60m en als er dan een primaire gebruiker met digi modes in de lucht kwam werd dat genegeerd. Handig die AUTO NOTCH functie, maar het was niet zo slim van de groep om zo de primaire gebruikers te negeren. Ik had ze er een paar keer erg vriendelijk op gewezen maar de rondes hadden prioriteit leek het wel. Ik wist toen al dat dat het einde was van de 60m band voor ons. De overheid gaat/ging dat echt niet pikken wist ik toen wel.

Dat er geen N amateurs op die banden mogen uitkomen waar een secundaire status van toepassing is heeft niets daar mee te maken maar meer met N licentie type hier in Nederland. N is een instap licentie met beperkte (wat is beperkt?) mogelijkheden ten opzichte van de F. Het heeft niets er mee te maken of ze over enige kennis beschikken om een primaire gebruiker te herkennen. Het licentie/registratie type is gewoon zo.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#34 Bericht door PA2S »

pa3kc schreef: Trouwens het waren de F amateurs die er voor gezorgd hadden dat wij nu de 60m band in 15khz breedte nu hebben omdat men helaas niet zo goed de primaire gebruiker herkende of negeerde. Men hield bijna dagelijks in breed AM rondes op 60m en als er dan een primaire gebruiker met digi modes in de lucht kwam werd dat genegeerd. Handig die AUTO NOTCH functie, maar het was niet zo slim van de groep om zo de primaire gebruikers te negeren. Ik had ze er een paar keer erg vriendelijk op gewezen maar de rondes hadden prioriteit leek het wel. Ik wist toen al dat dat het einde was van de 60m band voor ons. De overheid gaat/ging dat echt niet pikken wist ik toen wel.
Ik vraag me af waarop deze stelling is gebaseerd. Bij mijn weten zijn er geen klachten geweest van primaire gebruikers. Daarbij komt dat onze signalen ten opzichte van de kW zenders van de militaire gebruikers amper iets voorstellen. Ze zullen het niet eens hebben opgemerkt.

Er was sprake van een brief van de Belgische overheid die aan AT had gevraagd om 15 kHz / 15 W te implementeren (zie bijlage).

Het in de brief genoemde artikel 4.4. van de Radio Regulations geeft een land de mogelijkheid om af te wijken van de internationale afspraken op z.g. non-interference basis. BIPT had volgens mijn bronnen laten doorschemeren dat men een klacht overwoog als de 15/15 niet werd geïmplementeerd. Een dergelijke klacht wilde AT niet riskeren.

Uiteraard horen we rekening te houden met primaire gebruikers, maar ik kan niet zeggen dat het er op 60 meter destijds slecht aan toe ging.

Natuurlijk was het jammer die 100 kHz en 100W kwijt te raken, maar door smalle digimodes passen er heel wat sardientjes in een blik van 15 kHz. Sterker nog, de meeste activiteit concentreert zich op 3 kHz...
Bijlagen
Brief BIPT.pdf
Brief BIPT aan Agentschap Telecom over de 5 MHz band
(102.51 KiB) 131 keer gedownload

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#35 Bericht door johnvdpas »

Klopt 70 cm is ook gedeeltelijk secundair voor N. Dus het kan wel!. Wel is het zo, dat bij de herijking door AT min of meer al is aangegeven dat ze moeten kijken naar primaire banden voor N. Sterker nog, wat er bij de herijking veranderd weet ik niet, wellicht wel niets, maar daar komen zeker geen secundaire bandgedeelte bij. Dat is gewoon AT beleid.

Stel dat de 2 meter secundair wordt, in Nederland ligt het aan de situatie denk ik. Stel dat Nederland de band secundair maakt, omdat in Frankrijk deze toepassing gebruikt gaat worden, maar in NL niet of amper dan denk ik dat er voor N niets veranderd...

Mocht dat wel zo zijn en in NL deze toepassing ook gaat plaats vinden op 2 meter op grote schaal, dan kan dat wel eens anders worden voor N amateurs. En vergeet niet, de volgende stap is dat je de band helemaal kwijt raakt. (Dus ook F) Maar mocht dat gebeuren dan denk ik toch echt aan een termijn van minimaal 30 jaar. (hoewel het ook 15 jaar kan zijn, je weet het niet) Als het ooit al eens gaat gebeuren. Maar dat toont wel aan dat de inzet voor de 2 meterband belangrijk is.

Overigens ga ik nu een AT tekst citeren uit de voorwaarden van een eventuele herijking:

Ook moet het pakket rekening houden met de gevolgen voor secundaire gebruikers en rekening houden met een mogelijk stoorpotentieel dat veroorzaakt kan worden door mindere (technische) kennis.

Daarmee zeggen ze dus wel degelijk: N amateurs zijn minder instaat een secundaire gebruiker te herkennen. Dus daarmee kan de 2 meterband mocht deze secundair worden.... vul zelf maar in.

Omdat technische tussen haakjes staat zou je zelfs kunnen lezen dat ze over minder kennis beschikken, maar dat vind ik wel een zeer gewaagde uitspraak aan de hand van 1 examen. Technisch zeker, maar algemeen, daar ben ik niet van overtuigd.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#36 Bericht door on4avt »

Ik kreeg dit toegestuurd, om eens door te nemen op een regendag !
Bijlagen
VHF_Handbook_V8.50.pdf
(4.84 MiB) 159 keer gedownload


PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#38 Bericht door PA2S »

on4avt schreef:Ik kreeg dit toegestuurd, om eens door te nemen op een regendag !
Dank hiervoor! Is inderdaad iets voor een dag met veel regen :-)

Qua inhoud: veel 'regels' zijn, maar jammer dat de focus niet meer ligt op het aanmoedigen van experimenten.

De afgelopen tijd weer opmerkelijke verbindingen geweest, mede dankzij de weak signal modes.
Jaren geleden (rond 1989 of zo) een keer de IARU bakencommissie geschreven met het idee om automatisch decodeerbare bakens op 6 meter op te tuigen, verdeeld over de aardbol, om beter zicht te krijgen op propagatie tijdens zonnevlekkenmaxima. Reactie was zeer teleurstellend: men vond het geen goed idee.

Uiteindelijk hebben we WSPR en PI4 bijvoorbeeld, maar structuur ontbreekt, zowel TX als RX. Het beste is in mijn ogen op dit moment WSPR, omdat spots worden verzameld en de database beschikbaar is. Zie hier voor de statistieken:
http://wsprnet.org/drupal/wsprnet/stats

Verenigingen weten volgens mij amper dat het bestaat. Het is dat een enkeling er wat over publiceert, maar anders?

Echt zo jammer dat verenigingen/IARU geen of amper initiatieven nemen. Wel blèren dat je lid moet worden, maar waarom? Waar zijn de amateurs zoals PAoEZ (SK)? Super radioamateur, die heel goede ideeën had om activiteit te stimuleren. Zoals de microgolf multiplier bij contesten, die leidde tot een enorme groei van microgolf activiteit.

De VERON jaagt zelfs enthousiaste amateurs weg, door ze met een schijnvertoning niet door de ballotage te laten komen. Vanwege het contact met de afdeling en papieren QSL ben ik lid, maar anders was ik al lang weg.

73, Henk

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#39 Bericht door pa1bvm »

over 15 of 30 jaar is er zoveel qrm dat het onmogelijk is om op een normale manier een verbinding met een vliegtuig maken. Tot ver in het uhf spectrum zal het plat liggen van de digitale herrie ..
Qua veiligheid is dus vhf en uhf absoluut geen oplossing .. zeer risico vol .. maar goed het zijn Fransen .. zal wel even duren voordat een en ander tot onder de alpinopet gaat doordringen ..

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#40 Bericht door ex-F0NVA »

pa1bvm schreef: .. maar goed het zijn Fransen .. zal wel even duren voordat een en ander tot onder de alpinopet gaat doordringen ..
Wij Fransen zijn helaas niet zo intelligent als jullie Nederlanders. We hebben wel oneindig veel meer "joi de vivre" dan jullie.

De REF weert zich ook tegen dit voorstel. En in de REF zijn heel wat ENA alumni (énarques) actief die perfect de weg weten om dit voorstel te counteren.
À bois noueux, hache affilée.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#41 Bericht door on4avt »

F0NVA schreef:
pa1bvm schreef: .. maar goed het zijn Fransen .. zal wel even duren voordat een en ander tot onder de alpinopet gaat doordringen ..
Wij Fransen zijn helaas niet zo intelligent als jullie Nederlanders. We hebben wel oneindig veel meer "joi de vivre" dan jullie.

De REF weert zich ook tegen dit voorstel. En in de REF zijn heel wat ENA alumni (énarques) actief die perfect de weg weten om dit voorstel te counteren.
F0NVA je staat niet op qrz.com ?En je woonplaats ? bachten de kuupe ?

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#42 Bericht door ex-F0NVA »

"Bachten de kupe" ligt tussen de IJzer, de Belgische kust en de Franse grens. In België dus. Voor zover relevant ligt mijn qth over de schreve in de buurt van Roebeke (Roubaix pour les Hollandais).
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#43 Bericht door pd1ahm »

Beste F0NVA,
Ik denk niet (eigenlijk weet ik dat wel zeker) elke Fransman bedoeld wordt maar het gericht is aan de politiek die dit idiote idee gelanceerd heeft. Ik zou me dus niet druk maken over de uitspraak die bij jou verkeerd valt als wel over het idee wat er bij jullie op tafel gelegd word. Want dit betreft iedereen die gebruik maakt van deze band, ook buiten Frankrijk! Natuurlijk wordt er dan geroepen "kijk nou wat die Fransen doen".

Want juist als F0 heb je alleen de 2 meter band en maar beperkt vermogen! Juist deze groep moet zich hard maken voor deze aanbeveling. Want als deze groep het lekker laat doorgaan en wellicht niets doet hebben ze geheel niets meer.

Even terzijde, wordt de F0-vergunning nog uitgegeven? Ik heb ergens in de wandelgangen gehoord dat deze niet meer gedaan wordt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#44 Bericht door PA3DAT »

pd1ahm schreef:Even terzijde, wordt de F0-vergunning nog uitgegeven? Ik heb ergens in de wandelgangen gehoord dat deze niet meer gedaan wordt.
F0NVA bestaat niet, volgens internet. Nergens ook maar iets over te vinden. Ik denk dat we weer eens worden getrold... :wink:
En ik ben niet de enige die dat denkt, zie ook http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 0&start=66

Hij brengt ons wel van het topic af, zullen we maar weer on-topic?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#45 Bericht door ex-F0NVA »

PA3DAT schreef: Hij brengt ons wel van het topic af, zullen we maar weer on-topic?
Is dit off topic meester?
De REF weert zich ook tegen dit voorstel. En in de REF zijn heel wat ENA alumni (énarques) actief die perfect de weg weten om dit voorstel te counteren.
Ben jij de hulp-sheriff die op dit forum bepaalt wat on topic is en wie een troll is? Een heel klein beetje bescheidenheid zou jou écht niet misstaan. Je staat hier niet voor jouw klasje (en ik ben niet de enige die dat zegt)!
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie